Fontys
Fontys DOBA Onderwijsadviseurs ontwikkelt educatieve agenda voor
gemeente Eindhoven
Eindhoven heeft als eerste gemeente in Nederland de educatieve agenda
2006-2007 klaar. Die agenda is opgesteld door Fontys DOBA
Onderwijsadviseurs in opdracht van de gemeente Eindhoven. In goed
overleg met de lokale onderwijsinstellingen en de gemeente is een
document tot stand gekomen waarin de gezamenlijke doelen en ambities
van alle partijen zijn beschreven.
donderdag 2 maart 2006 door
Op 4 november 2004 nam de Eindhovense gemeenteraad een motie aan
waarin wordt geregeld dat de gemeentelijke middelen die voor
schoolbegeleiding beschikbaar worden gesteld ook door schoolbesturen
voor dat doel moeten worden ingezet. Bovendien dient dit Eindhovens
geld ook in Eindhoven te worden besteed. Aanleiding is een
stelselwijziging die in augustus 2006 wordt ingevoerd. Nu gaan
rijkssubsidies nog naar onderwijsbegeleidingsdiensten in de vorm van
een bedrag per leerling uit de eigen regio, dat door de gemeenten
vervolgens wordt verdubbeld. Straks gaan deze rijksbijdragen
rechtstreeks naar de gebruikers, de schoolbesturen, die diensten vrij
kunnen inkopen. Gemeenten zijn vervolgens vrij om al dan niet zelf te
blijven investeren in schoolbegeleiding.
De Eindhovense educatieve agenda kent een overzichtelijke structuur.
Binnen een zestal aandachtsgebieden - kwaliteit van het onderwijs,
school en omgeving, zorg voor de leerling, onderwijsachterstanden,
educaties en onderwijsvernieuwing - worden doelen geformuleerd op de
korte en middellange termijn. Er wordt sterk ingezet op het
SPIL-concept, dat staat voor Spelen, Integreren en Leren. SPIL is
feitelijk de Eindhovense variant op de bekende Brede School waarin
basisonderwijs, peuterwerk en kinderopvang het middelpunt vormen van
een netwerk waarin relevante dienstverlenende instanties samenwerken.
In de nabije toekomst zal elke Eindhovense basisschool een
SPIL-centrum zijn.
DOBA-directeur Hans Fuchs prijst het belang dat de gemeente Eindhoven
hecht aan de educatieve agenda. `Eindhoven geeft hiermee aan een echte
onderwijsstad te zijn. En natuurlijk vind ik het prachtig dat wij
binnen die ambitie een centrale rol mogen vervullen.' En met enige
trots: `Toen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) haar leden
onlangs voorzag van een handleiding voor het opstellen van een
educatieve agenda, was die van Eindhoven al klaar!'