Vereniging Milieudefensie
Persbericht
Klassement onderscheidt koplopers, middenmoot en achterblijvers
Landbouwgif: Nederlandse supermarkten presteren matig
Amsterdam, 2 maart 2006 --- Nederlandse supermarkten leveren matige prestaties als het gaat om het terugdringen van gevaarlijke bestrijdingsmiddelen in groente en fruit. Dit blijkt uit een vandaag gepubliceerd overzicht van Milieudefensie. Albert Heijn en Plus behoren tot de koplopers van de onderzochte supermarktketens. C1000 en Dirk van den Broek zijn de hekkensluiters van het klassement. In vergelijking met supermarkten in Groot-Brittannië en Duitsland presteren echter alle Nederlandse supers onder de maat.
Milieudefensie, Natuur en Milieu en consumentenorganisatie Goede Waar & Co hebben de afgelopen twee jaar in totaal 12 onafhankelijke metingen laten uitvoeren naar gifresten op groente en fruit in de supermarkt. Hoog tijd voor een tussenklassement. Naast de meetresultaten is hierbij vooral gekeken naar de stappen die de supermarkten hebben gezet naar aanleiding van de metingen. Ook het aanbod van de gegarandeerd gifvrije biologische producten en de mate van openheid richting consumenten zijn meegewogen. De resultaten zijn gepubliceerd in het infoblad 'Bestrijdingsmiddelen in de supermarkt' en in een artikel in het onafhankelijke opinieblad Milieudefensie Magazine dat vandaag verschijnt.
Opvallend is dat met name Aldi en Lidl kordate stappen hebben ondernomen naar aanleiding van de meetresultaten. Waar leveranciers niet kunnen garanderen dat de versproducten schoon zijn, kiezen zij steeds vaker voor een biologische variant. Laurus (Super de Boer) is op dit moment de enige Nederlandse supermarkt die bovenwettelijke stappen wil gaan zetten om een aantal gevaarlijke bestrijdingsmiddelen te weren. Albert Heijn heeft het eerder aangekondigde plan om over te schakelen op residuvrije producten laten vallen aan het begin van de prijzenoorlog. Plus oordeelt als enige supermarkt positief over meer openheid over meetresultaten. Wouter van Eck, campagneleider Landbouw en Voedsel van Milieudefensie: 'Voor supermarkten die de consument en de kwaliteit van hun producten serieus nemen is er duidelijk nog genoeg werk aan de winkel'.
Verse groenten en fruit zijn essentieel voor de gezondheid. Helaas komt het te vaak voor dat producten teveel resten landbouwgif bevatten. Milieudefensie vindt dat de consumenten recht hebben op veilig voedsel, dat op een milieuvriendelijke manier is geproduceerd.
Supermarkt - Oordeel
---
Albert Heijn - Koploper
Plus - Koploper
Laurus (Super de Boer en EDAH) - Op de goede weg
Aldi - Werk aan de winkel
Lidl - Werk aan de winkel
C1000 - Achterblijver
Dirk van den Broek / Bas van der Heide - Achterblijver
---