De BKB Campagnebende als verkiezingswaarnemers in eigen land
Booij, klusman en van bruggen
De BKB Campagnebende
Booij Klusman en Van Bruggen met 25 studenten als verkiezingswaarnemer in eigen land
Van Eerdmans tot Asscher. Van Pauluskerk tot Puddingfabriek
Van 2 tot en met 7 maart haakt de BKB Campagnebende aan bij de campagnekaravaan die dan
volop door Nederland trekt. In hun eigen bus gaat een groep creatieve, kritische
twintigers, van theologiestudenten tot duikbootmatrozen, van historici tot acteurs, van
Groningers tot Assendelfters, van Rotterdammers tot Nijmegenaren, het land door op zoek
naar spannende kwesties en bepalende personen in de lokale verkiezingscampagnes. Maar dan
wel net even anders.
Jaarlijks organiseert campagnebureau Booij, Klusman en Van Bruggen (www.bkb.nl) een
academie voor studenten en pas afgestudeerden. Elke maand wordt een weekend ingericht met
lezingen, trainingen en excursies op een breed terrein. Omdat in politieke campagnes veel
van de behandelde onderwerpen samen komen, wordt er jaarlijks een campagne in Europa op
de voet gevolgd. Dit jaar zijn dat de Nederlandse gemeenteraadsverkiezingen.
Speciaal voor de gelegenheid is het alternatieve stemhokje De Stille Stem ontwikkeld.
Benieuwd naar wat er leeft aan de (rafel)randen van Nederland brengt dit stemhokje ons
onder andere naar een Amsterdamse taxistandplaats, het Gelderse platteland en de rosse
buurt van Arnhem. Hoe kijkt men hier aan tegen de Nederlandse politiek?
Maar ook de politici komen uiteraard aan bod. Er wordt ontbeten, geluncht, gereisd,
gedanst, gediscussieerd en gepraat met de meest uiteenlopende personen. Van een ochtend
op campagne in Rotterdam tot een busreis met Guido Terpstra, lijsttrekker van de
Christenunie in Leiden. Van een Maastrichtse nachtwandeling met (o.a) wethouder Castongs,
via de linkse coalitie van Nijmegen naar lokale held Geert Spieker (Stadspartij
Groningen).
En dan hebben we nog de terugblik op het lijstrekkersdebat van 6 maart vier jaar geleden,
met medewerking van onder andere Kay van der Linde en een wel heel speciale ontmoeting
met Joost Eerdmans van de LPF in Driehuis.
Het Nationale Verkiezingselftal
Voorafgaand aan de Gemeenteraadsverkiezingen, en in de aanloop naar het WK Voetbal in
Duitsland, maakt de BKB Campagnebende zijn eigen selectie: BKB s Nationale Selectie. Elf
talentvolle politici, afkomstig van diverse politieke partijen en uit grote en kleinere
plaatsen in Nederland, worden uitverkoren om Nederland weer politiek kampioen te maken.
Hun selectie gebeurt op basis van de vraag aan de politicus: hoe eet jij je burger? De
kernwoorden daarbij zijn: vernieuwend, betrokken, oprecht, relevant en doortastend.
Criteria waarvan de Campagnebende denkt dat ze horen bij de moderne politicus. Gedurende
de tour zullen op diverse plekken de wedstrijdshirtjes aan de gelukkigen worden
overhandigd. Maar dan begint de wedstrijd natuurlijk pas echt. Zijn zij in staat
gezamenlijk hun uitverkiezing de komende 4 jaar waar te maken? BKB gaat het volgen.