BKB campagnbende
Booij, klusman en van bruggen
De BKB Campagnebende
Booij Klusman en Van Bruggen met 25 studenten als verkiezingswaarnemer in eigen land
Van 2 tot en met 7 maart haakt de BKB Campagnebende aan bij de campagnekaravaan die dan
volop door Nederland trekt. In hun eigen bus gaat een groep creatieve, kritische
twintigers, van theologiestudenten tot duikbootmatrozen, van historici tot acteurs, van
Groningers tot Assendelfters, van Rotterdammers tot Nijmegenaren, het land door op zoek
naar spannende kwesties en bepalende personen in de lokale verkiezingscampagnes. Maar dan
wel net even anders.
Jaarlijks organiseert campagnebureau Booij, Klusman en Van Bruggen (www.bkb.nl) een
academie voor studenten en pas afgestudeerden. Elke maand wordt een weekend ingericht met
lezingen, trainingen en excursies op een breed terrein. Omdat in politieke campagnes veel
van de behandelde onderwerpen samen komen, wordt er jaarlijks een campagne in Europa op
de voet gevolgd. Dit jaar zijn dat de Nederlandse gemeenteraadsverkiezingen.
Speciaal voor de gelegenheid is het alternatieve stemhokje De Stille Stem ontwikkeld.
Benieuwd naar wat er leeft aan de (rafel)randen van Nederland brengt dit stemhokje ons
onder andere naar een Amsterdamse taxistandplaats, het Gelderse platteland en de rosse
buurt van Arnhem.
Maar ook de politici komen uiteraard aan bod. Hoe eet de lokale politicus zijn burger? Er
wordt ontbeten, geluncht, gereisd, gedanst, gediscussieerd en gepraat met de meest
uiteenlopende personen. Van een ochtend op campagne met Marco Pastors tot een busreis met
Guido Terpstra, lijsttrekker van de Christenunie in Leiden. Van een Maastrichtse
nachtwandeling met (o.a) wethouder Castongs, via het camapgne carnaval met de linkse
coalitie van Nijmegen naar lokale held Geert Spieker (Stadspartij Groningen).
En dan hebben we nog de terugblik op het lijstrekkersdebat van 6 maart vier jaar geleden,
met medewerking van onder andere Kay van der Linde en een wel heel speciale ontmoeting
met Joost Eerdmans van de LPF in Driehuis.
Het Nationale Verkiezingselftal
Voorafgaand aan de Gemeenteraadsverkiezingen, en in de aanloop naar het WK Voetbal in
Duitsland, maakt de BKB Campagnebende zijn eigen selectie: BKBs Nationale Selectie. Elf
talentvolle politici, afkomstig van diverse politieke partijen en uit grote en kleinere
plaatsen in Nederland, worden uitverkoren om Nederland weer politiek kampioen te maken.
Selectie gebeurt op basis van de vraag aan de politicus: hoe eet jij je burger? De
kernwoorden daarbij zijn: vernieuwend, betrokken, oprecht, relevant en doortastend.
Aan de vooravond van de tour van de Campagnebende wordt de selectie gepresenteerd en wordt
de samenstelling van de technische leiding bekendgemaakt. Gedurende de tour zullen op
diverse plekken de wedstrijdshirtjes aan de gelukkigen worden overhandigd. Maar dan
begint de wedstrijd natuurlijk pas echt. Zijn zij in staat gezamenlijk hun uitverkiezing
de komende 4 jaar waar te maken? BKB gaat het volgen.
De selectie is nog niet compleet! De campagnebende is nog op zoek naar het politieke
talent van lokaal Nederland. Wie komt er op rechtsbuiten? Wie bewaakt de linkerflank? Wie
kijkt er altijd naar het teambelang en wie staat er klaar als de anderen achter de feiten
aanlopen? Wie maakt Nederland politiek weer kampioen?
Nominaties kunnen tot woensdag 1 maart worden gestuurd naar martijnbeckers@bkb.nl, onder
vermelding van BKBs Nationale Selectie.
Meer informatie over het schema van de BKB Campagne via Alex Klusman 06 55710702 of
alexklusman@bkb.nl