Ingezonden persbericht


Maart 2006

Programma filmhuis Cavia Amsterdam

What's in a name?

Do 2 maart 20.30 uur
Luca Y El Sexo - ES - 2001 - Julio Medem - 129 min - 35mm Spaans met NL ondertitels

Spaanse film in de traditie van het magisch realisme van de hand van gevestigd cineast Julio Medem. Wanneer de frivole Lucia (Paz Vega) die zorgeloos tafeltjes serveert in een restaurant te Madrid een verlaten appartement aantreft na een verontrustend gesprek met de in crisis verkerende schrijver Lorenzo (Tristian Ulloa), neemt ze het lot in eigen hand. Ze krijgt telefoon van de politie, maar weigert stellig het slechte bericht af te wachten en verbreekt de verbinding voortijdig. Gedreven door een verlangen te vergeten en besloten zich los te maken van een bewogen verleden met haar ex-amant, neemt Lucia de telefoon niet meer aan en verlaat ze het vasteland. Maar op een afgelegen eiland dat ze slechts kent uit de verhalen van Lorenzo convergeren de belangen van Lucia en andere bewoners die eveneens proberen aan hun eigen tragedie te ontkomen. Al gauw blijkt dat ze niet de enige voorbijganger was in het turbulente leven van de romancier wiens fictieve geschriften nauw verweven blijken met zijn eigen beleving. Gewapend met een intrigerend plot, verzadigt kleurenpalet en een cameravoering die neigt naar volmaakte elegantie slaagt Medem erin de toeschouwer deel te laten nemen in een mise-en-scene die een moeilijke balans weet te vinden tussen setting en personage, zowel fantasie als werkelijkheid laat overtuigen, en de grens tussen escapisme, confrontatie en dragelijkheid op subtiele wijze doet vervallen.

Following up on his 1998 art-house hit Lovers of the Arctic Circle, Julio Medem spins this audacious film about flesh and forgetting. Lucia (Paz Vega) is a young Madrid waitress who is devastated to hear of the death of her old flame Lorenzo (Tristan Ulloa). Hoping to flee her troubles, she seeks out a beautiful island paradise her dead lover often talked about. There she meets and befriends Carlos (Daniel Freyre) and Elena (Najwa Nimri) who are also refugees of personal tragedies. Unbeknownst to all of them, the three each have a connection to Lorenzo. Years previously, Elena had a spontaneous fling with Lorenzo on the same island on the beach. Nine months later, she bore his daughter, Luna (Silvia Llanos), but unable to raise a child on her own, she enlisted the help of a nurse, Belen (Elena Anaya). In attempting to reconnect with the child he never knew, Lorenzo had a passionate affair with Belen, one which caused her to neglect Luna, with tragic results. As Lucia slowly learns these details, she recalls the book Lorenzo was writing just before his death, and soon the lines between fact and fiction begin to slip away. This film was screened at the 2001 Toronto Film Festival. --Jonathan Crow

Vri 3 Maart 20.30 uur
Carmen - ES - 1983 - Carlos Saura - 102 min - 16mm Spaans met NL ondertitels

Een dansgezelschap repeteert voor een flamenco variant op George Bizet's opera Carmen. Tijdens de voorbereidingen bloeit een affaire op tussen choreograaf Antonio (Antonio Gades) en de actrice die Carmen speelt (Laura del Sol) en beginnen gebeurtenissen op en om de vloer parallel te lopen aan het klassieke stuk uit 1875. Met Luis Bunuel als mentor staat regisseur Carlos Saura vooral bekend om de fijnzinnige wijze waarop de verbeelde realiteit zich laat interpreteren door een surrealistische blik op de wereld waarbij werkelijkheid tot een subjectieve beleving wordt. Hoewel het zwaartepunt van zijn invloed en oeuvre ligt in de jaren zestig en zeventig, toen Saura zich liet gelden als auteur en de Spaanse Cinema opnieuw leven in heeft geblazen, is Carmen een van zijn latere successen. In Cannes en Venetie werden prijzen gewonnen voor `technical achievement'; een jaar later, in 1984, werd de film bekroont als Best Foreign Language Film op de Britisch Academy Awards.

Director Carlos Saura's Carmen develops a fictional story revolving around the rehearsals of Georges Bizet's opera about the brash and colorful cigarette factory woman and her dalliance with the soldier Don José, and eventual love for Escamillo, the bullfighter. Saura introduces exciting flamenco dance scenes and a love story between Antonio (Antonio Gades), the choreographer of the opera, and the actress playing Carmen, Laura del Sol, Joan Sutherland and Paco de Lucía also perform segments from Bizet's 1875 opera. The mix of magical choreography, rousing flamenco dances, and operatic insertions as well as the tongue-in-cheek parodies of the French opera and foreign stereotypes of Spaniards keeps most viewers well entertained throughout. Saura's Carmen won an award for "Artistic Contribution" and for "Technical Achievement" at the Cannes Film Festival in 1983, another award for "Technical Achievement" at the 1983 Venice Film Festival, and the "Best Foreign Language Film" award at the 1984 British Academy Awards. It was the second in a trilogy of films choreographed in a similar style by Antonio Gades. -- Eleanor Mannikka

Do 9 en vri 10 Maart 20.30 uur
The Anti-Naturals
www.anti-naturals.org

De anti-naturals komen naar Cavia! Op beide dagen verzorgt dit curieuze gezelschap uit de VS bezig aan een ware euro-tour en onder meer te zien op festivals in Brussel en Bremen. een avondvullend programma met een lezing, shorts, feature en q&a's. De Anti-Naturals maken sinds een achttal jaar films. Altijd schemeren de theorieën en de esthetiek van het collectief erin door. Komisch, angst-aanjagend, adembenemend, ongemakkelijk, prachtig
- al deze omschrijvingen karakteriseren het werk van de Anti-Naturals. Meest bijzonder zijn de vernieuwende esthetische keuzes, zowel voor het visuele als auditieve plan. Om deze beladen beelden te realiseren wordt een uitgebreid arsenaal aan technieken aangewend zonder de artistieke intenties te ontstijgen.

The Anti-Naturals have been producing films for 8 years. On the surface, these films don't seem to share much common ground, except perhaps for their unrelenting strangeness, produced through the search for new forms of beauty. The films reflect the renewing theories and aesthetics of the Anti-Naturals. Comical, eerie, breathtaking, uncomfortable, beautiful - all can be applied at times to the films of the Anti-Naturals. Most noticeable are the unique aesthetic choices made for both the visual elements and musical selections. A variety of techniques are used to produce the images seen in the films, but technique is never favored over aesthetic content.

Do 16 maart 20.30 uur
Madame Bovary/Spasi i sokhrani (Sokurov, 1989, Rusland) Russisch met NL ondertitels

De altijd zwartgallige Sokurov gebruikt in deze vroege film het boek Madame Bovary als inspiratie voor een zedendrama in het oude Rusland. Tegen de achtergrond van corruptie en decadentie en vergane glorie zoekt een doktersvrouw in een treurig provinciestadje naar spanning en erotiek. Met de voorspelbare slechte gevolgen.
Het decadente 19e eeuwse sfeertje in de film lijkt symbool te staan voor het einde van de Sovjetunie.
De fotografie van Sokurov, altijd sterker dan zijn personages, brengt een melancholieke sfeer in het verhaal.

Inspired by Flaubert's Madame Bovary, Sokurov's Save and Protect recalls the most crucial events of Emma's decline and fall: affairs with the aristocratic Rodolphe and the student Leon, the humiliation that follows her husband's botching of the operation on the stable boy's clubfoot. The universality of the theme of eternal struggle between the soul and the flesh is conveyed through the absence of specific reference to time or place: although the film seems to begin in 1840, its surreal mode effortlessly accommodates an automobile and the strains of 'When the Saints Go Marching In' on an off-screen radio. Focusing on passion from a woman's perspective and downplaying plot, Sokurov explores his subject in exquisite detail, capturing not only the heat of passion but also the quiet moments before and after and the innocent sensuousness of the body.

Vrij 17 maart 20.30 uur
Eleni (Angelopoulos, 2004, Griekenland)
Trilogia I: To Livadi pou dakryzei/Eleni (France)/ The Weeping Meadow Grieks met NL ondertitels

Angelopoulos' Griekse tragedie in drie delen begint in 1919 als grote groepen Griekse vluchtelingen uit Odessa de oorlog ontvluchten naar Griekenland en in de omgeving van Thessaloniki neerstrijken. Eleni, ene jong meisje, wordt als wees opgenomen in de familie van Alexis, en gaat met ze wonen in een
vluchtelingendorp aan een rivier, waar de kinderen opgroeien en verliefd worden op elkaar. Ondertussen komt de oorlogsdreiging steeds dichterbij, en komt Griekenland onder dictatuur. Een bijna drie uur durende prachtige verfilming van 30 jaar Griekse geschiedenis door de ogen van twee jonge mensen. Met muziek van Eleni Karaindrou.

This, the characteristically epic first instalment of Greek maestro Theo Angelopoulos\u2019s projected trilogy about the twentieth century and its legacy, centres on the experiences of Eleni (Alexandra Aidini) from 1919, when she is adopted as an orphan in Odessa by a family of Greeks fleeing the Red Army and returning to the Thessaloniki area, to 1949 and the Greek Civil War. In charting how Eleni's relationship with Alexis (Nikos Poursanidis) is darkened by the influence of his father Spyros (Vasilis Kolovos), and in chronicling the couple's dealings with a band of travelling musicians, Angelopoulos again draws on Greek myth (most notably the stories of Oedipus and the Seven against Thebes) to shed light on the shifting currents of history.

He tells of passion and pain, transgression and vengeance, exile and loss, oppression and resistance, loyalty and betrayal. Some of the dialogue in the early scenes is a little clumsily expository, and there are a couple of narrative ellipses so audaciously subtle they may produce a few seconds of minor confusion. But for the most part this is gloriously uncompromising in its devotion to a notion of cinema as poetry. Adopting a more linear approach to time's passing than usual, Angelopoulos nevertheless works his customary magic with long, elegant, eloquent sequence-shots of the grey, misty Greek landscape; as befits a tale of elemental emotions, earth, sky and especially water are to the fore, with Eleni Kairandrou's typically lovely score enhancing the impression of time's fluidity. We rarely get to see films of such ambition, expertise and vision; treat yourself to something truly different, and go with the flow.
Source : Time Out London Issue 1796: January 19-26 2005

Do 23 maart 20.30 uur
Rebecca VS - 1940 - Alfred Hitchcock - 130 min - 16mm Engels met NL ondertitels

In de geschiedenis van de oscar festiviteiten ontvingen slechts twee thrillers het predikaat voor Beste Film, Jonathan Demmes's The Silence of the Lambs (1991) werd al in 1940 voorgegaan door Alfred Hitchkock's Rebecca die voor nog eens elf andere categorieen genomineerd werd. Het was de eerste film die de master of suspense zou regisseren op Amerikaanse grond met gelden van de beroemde en beruchte producer David O Selznick. Een getrouwe bewerking van de succesvolle roman van Daphne Du Maurier, verhaalt de plot over een jonge en timide vrouw (Joan Fontaine) die zich huwt met de welgestelde Maxim de Winter (Laurence Olivier), een weduwnaar rouwend om de dood van zijn eerste vrouw; Rebecca. Op landgoed Manderlay blijkt Rebecca nog niet vergeten en raakt onze ietwat naieve protagoniste al snel verstrikt in een poging haar plek in te nemen. Tegengewerkt door de bedienden die niet gecharmeerd zijn met de komst van een tweede vrouw des huizes, niet gesteund door een echtgenoot die in de ban blijft van zijn eerste vrouw. Een van de verdiensten van de verfilming is het bewijs dat het gebruik van een voice over niet slechts hoeft te dienen om problematische plotholes te verdoezelen. Maar meest bewonderenswaardig is wellicht het behoudt van een gedeeld bewustzijn tussen toeschouwer en de female lead, gedreven door het toenemende besef dat de geest van Rebecca rond zal blijven waren op Manderlay zolang haar plotselinge dood onverklaard blijft. De hand van Hitchcock en company maakte het mogelijk deze beladen premisse uit te breiden met een suspensieve spanning zonder af te doen aan de onderliggende dramatiek en creeerde daarmee een van de meest geslaagde psychologische thrillers die het licht zag in de geschiedenis van de cinema.

Based on the novel by Daphne du Maurier, the classic psychological thriller Rebecca was Alfred Hitchcock's first American film. Joan Fontaine plays the unnamed narrator, a young woman who works as a companion to the well-to-do Mrs. Van Hopper (Florence Bates). She meets the wealthy widower Maxim de Winter (Laurence Olivier) in Monte Carlo, where they fall in love and get married. Maxim takes his new bride to Manderlay, a large country estate in Cornwall. However, the mansion's many servants refuse to accept her as the new lady of the house. They seem to be loyal to Maxim's first wife, Rebecca, who died under mysterious circumstances. Particularly cruel to her is the prim housekeeper Mrs. Danvers (Judith Anderson), who is obsessed with Rebecca. She continually attests to her beauty and virtues (referring to her as "the real Mrs. de Winter") and even preserves her former bedroom as a shrine. The new Mrs. de Winter is nearly driven to madness as she begins to doubt her relationship with her husband and the presence of Rebecca starts to haunt her. Eventually, an investigation leads to the revelation about Rebecca's true nature. Producer David O. Selznick had the final cut of the picture, which was drastically altered from Hitchcock's original vision. -- Andrea LeVasseur

Vrij 24 maart 20.30 uur
All About Eve - VS - 1950 - Joseph L. Mankiewicz
Engels met NL ondertitels

Regisseur Joseph L. Mankiewicz haalde opnieuw alles uit de kast met deze scherpzinnige tragische komedie en leverde een geslaagde parodie op de theaterwereld af waarin de vergankelijkheid van succes en de sterfelijkheid van grootheden in een sterrensysteem opnieuw bewezen wordt.Tegen een broadway setting worstelt Margo Channing (Bette Davis) als een van de meest succesvolle hedendaagse theatersterren met het behoud van haar imago. Eve Harrington (Anne Baxter) ,een jonge dame die zich voordoet als haar grootste fan, ontpopt zich tot een geduchte concurrente.

Based on the story The Wisdom of Eve by Mary Orr, All About Eve is an elegantly bitchy backstage story revolving around aspiring actress Eve Harrington (Anne Baxter). Tattered and forlorn, Eve shows up in the dressing room of Broadway mega-star Margo Channing (Bette Davis), weaving a melancholy life story to Margo and her friends. Taking pity on the girl, Margo takes Eve as her personal assistant. Before long, it becomes apparent that naïve Eve is a Machiavellian conniver who cold-bloodedly uses Margo, her director Bill Sampson (Gary Merill), Lloyd's wife Karen (Celeste Holm), and waspish critic Addison De Witt (George Sanders) to rise to the top of the theatrical heap. Also appearing in All About Eve is Marilyn Monroe, introduced by Addison De Witt as "a graduate of the Copacabana school of dramatic art." This is but one of the hundreds of unforgettable lines penned by writer/director Joseph L. Mankiewicz, the most famous of which is Margo Channing's lip-sneering admonition, "Fasten your seat belts. It's going to be a bumpy night." All About Eve received 6 Academy Awards, including Best Picture. -- Hal Erickson

Do 30 maart 20.30 uur
Madame Jeanette (Paula van der Oest, 2004, Nederland) in het kader van ons multiculturele programma
Nederlands gesproken

De Surinaams getinte film Madame Jeanette werd voor tv gemaakt, maar kwam via Paramaribo en buurtcentrum De Ganzenhoef in de Bijlmer tot het bioscoopje Het Ketelhuis in Amsterdam. Van der Oest liet in een interview weten
dat Madame Jeanette 'voor de Surinaamse gemeenschap dezelfde potentie heeft als Shouf Shouf Habibi! had voor de Marokkaanse'. Een soortgelijke lichtvoetige
multiculturelevermakelijkheid heeft Madame Jeanette in ieder geval mee. De Surinamers Bibi en Ted zijn gelukkig getrouwd met elkaar en wonen met hun kinderen in de Bijlmer. Bibi is Hindoestaans en islamitisch terwijl Ted Creools en christelijk is, al staat dit hun huwelijk niet in de weg. Ted wil snel geld verdienen, wordt opgepakt en verdwijnt achter de tralies van de Bijlmer Bajes. Bibi moet iets bedenken om aan geld te komen... Als Ted weer bij haar terugkomt moet hij wennen aan haar nieuwe zelfstandigheid en moeten ze hard vechten om de problemen die Ted met zich meebrengt te overwinnen.
Madame Jeanette is een vrolijke film die, door de geweldige soundtrack en het plezier van de Surinaamse cast, van het doek afspat! Een lichte, zomerse komedie, waarin een vrolijk spel gespeeld wordt met etnische clichés. Surinamers zijn hardwerkende, blijmoedige mensen, die ondanks rampspoed dansend door de kamer gaan; de paar blanken in Madame Jeanette zijn amorele criminelen of hoerenlopers.....
En voor wie het niet wist: een 'Madame Jeanette' is een Surinaamse hete peper.

This Surinam-style movie was made for tv but ended up in small cinema theatres in The Netherlands after a success in Amsterdam Bijlmermeer. The director sees the film as an inspiration for the Surinam population, like the 'Moroccan' comedy Shouf Shouf Habibi was for Dutch Moroccans. It has a similar atmosphere of multicultural humour without a political undertone. Basically it's a relation comedy, about the Creole Ted who wants to become a famous musician with his band but has bad luck and ends up in jail after problems with a dirty cop. His wife Bibi has to take care of the family and starts a food stand at the market. The stand becomes such a success that Ted becomes jealous....
This summery comediy is playing with etnic cliches and predicts Surinam people as hard working, happy people who are still dancing in their house despite misfortune; the few white people in the movie are criminals and clients of prostitutes. Oh, and some more info: a 'Madame Jeanette' is a very spicy Surinam pepper...

Vrij 31 maart 20.30 uur
Nynke (Pieter Verhoeff, 2001, Fryslan)
Fries met Nederlandse ondertitels

Nynke heeft zin in seks. In een weinig verhullend nachthemd, met haar lange lokken precies over de borsten gedrapeerd, stapt ze op haar man Pieter-Jelles Troelstra af. Even lijkt hij te bezwijken, maar al snel is zijn lust geblust. Troelstra heeft andere zaken aan zijn hoofd. Trouwens: weet Nynke niet dat veel mensen een gelukkig huwelijk hebben zonder met elkaar naar bed te gaan? Pieter Verhoeffs verfilming van het leven van Nynke van Hichtum is een
mentaliteitsgeschiedenis. De biopic zegt meer over de veranderingen in de tijd waarin Nynke opgroeide dan over het leven van Sjoukje Troelstra-Bokma, zoals Van Hichtum eigenlijk heette.

De kinderboekenschrijfster, met Afke's tiental verantwoordelijk voor de ruimhartigste ode aan het moederschap in het Nederlandse taalgebied, wacht niet af tot haar man een hitsige bui heeft. Ze koopt condooms ('iets nieuws uit Parijs') en zegt dat ze wil vrijen, zich daarmee ontpoppend als een voorloper van de vrouwenbeweging die zich een halve eeuw later tot baas in eigen buik uitriep.
In het scenario van Pieter Verhoeff is Nynke in de eerste plaats de ontluikende schrijfster en pas daarna de echtgenote van Pieter Jelles Troelstra. De SDAP-voorman en dichter is teruggebracht tot een symbool voor de moderne man, die moeite heeft te begrijpen waarom zijn vrouw uit zijn schaduw wil komen.
Die keuze doet het scenario zo nu en dan wankelen. Troelstra laat zich moeilijk
naar de achtergrond drukken, al is het maar omdat zijn linkse strijd niet is los te koppelen van de nieuwe vrijheid waarvan Nynke hoopt te profiteren. Als Nynke van Hichtum droomt over onafhankelijkheid, neemt ze opties op de idealen waaraan Troelstra in Den Haag werkt.

Verhoeff, die in De dream (1985) het ontluiken van de sociaal-democratie al eerder vastlegde, zet de ontwikkeling van zijn hoofdpersoon chronologisch uiteen. Met een terugkerend thema - een shot van haar ouderlijke woning in de sneeuw - benadrukt hij de wijze waarop Nynke om zich heen kijkt: met haar neus tegen het bevroren raam van de pastorie gedrukt tuurt ze beteuterd de wereld in, hongerig naar een rijker leven dan dat van een huisvrouw.
Die ijzige kou van het raam keert later terug, als een fobische afwijking. Nynke zit dan klem tussen ambities en haar schuldgevoel ten opzichte van haar kinderen. Buiten zinnen graait ze in gloeiende kolen, hopend op gevoel in haar als bevroren aanvoelende handen. 'Hysterie', luidt het oordeel van de professor in het Utrechtse diakonessenziekenhuis, waarmee Verhoeff nog maar eens aangeeft dat vrouwen met ambities niet zo heel erg lang geleden nog als ziekelijk werden afgedaan.

Nynke laat veel vakwerk zien: fraaie fotografie van Paul van den Bos, nauwkeurige art direction van Anne Winterink en een geöliede montage van Mario Steenbergen. Maar haken en ogen zijn er ook, en die geven Verhoeffs vijfde speelfilm een slepend, kabbelend karakter, dat beter past bij een geschiedenisles dan bij filmkunst. Zo maakt de schoolse opbouw (verliefd, verloofd, getrouwd en gescheiden) van de biografische film een erg brave vertelling, waaruit verrassingen, raadsels en mysteries met verbeten poetsdrift zijn verwijderd. Bovendien houdt de regie, uit angst voor misverstanden, soms te veel de pas in. Een streling en een handkus, die een affaire tussen Troelstra en Cornélie Huygen moeten suggereren, worden in slowmotion getoond - een ingreep die subtiliteit de film uitjaagt.

Nynke mag soms temen, maar uiteindelijk wint Verhoeffs acteursregie van de uitleggerigheid. Jeroen Willems doet de dubbelhartige Troelstra ogen als een handige praatjesmaker, totdat hij zijn hart verliest aan de huishoudster. Dan zakt zijn gewiekste masker en maken schaamte en verdriet zich van hem meester. Niet minder dan magnifiek is het spel van Monic Hendrickx, die Nynke van Hichtum laat balanceren tussen een kwetsbare patiënt en een levenslustige dame. Hendrickx, in 1998 gelauwerd voor haar rol in De Poolse Bruid, verstaat de kunst een dromerig type in een zelfbewuste vrouw te laten transformeren zonder zich daarbij opvallend anders te gaan gedragen. De grootste winst van Nynke is de Wet van Hendrickx, die alle aankomende regisseurs voortaan uit hun hoofd moeten leren: een ware acteerpresatie heeft in films niet zozeer met mimiek of dictie te maken (ook al is het Fries van de hoofdrolspelers verzorgd), maar met het vermogen met een oogopslag een hele geschiedenis te vertellen.
Recentie van cinema.nl
Door: Ronald Ockhuysen

Costume drama about the turbulent marriage of Sjoukje Bokma de Boer (best-known under her writer's pseudonym Nynke van Hichtum) to the Socialist leader Pieter Jelles Troelstra at the start of the last century. Winner of the Golden Calf for the best Dutch film of 2001.

Great (acting, costumes, music, actors, directing, story!), 13 December 2001 Author: Sytze de Jong from amsterdam, netherlands This wonderful film is a love story, and shows that not all relationships are destined to last. Even so they can be great & worth the pain & suffering of breakup. Director Pieter Verhoeff gives us an insight of the period around 1900, the way society (mis)treats women, and how a very strong woman (Nynke) deals with. With great costumes, landscapes, lovely music and good actors and acting this photoplay draws you in for the length of the movie.
At first the ending is a bit sudden, a page describing the rest of her life scrolls. On reflection this is a great (the best) way to have your own fantasy create the rest of her life.
This was the second movie for me that had people sit while the end titles scrolled by (The first being Schindler's List). Apparently the movie had this effect on everybody.

Filmhuiscavia
Van Hallstraat 52-I (trap op)
1052 HH Amsterdam
Telefoon 020-681 1419
info@filmhuiscavia.nl
www.filmhuiscavia.nl