Gemeente Drimmelen


Raadsevaluatie in Drimmelen

Eind 2005 hebben de gemeenteraad en het college de afgelopen gemeenteraadsperiode geëvalueerd. Zij bevelen de volgende thema's aan voor de nieuwe raadsperiode na de verkiezingen van 7 maart 2006:

Inwoners in een vroeg stadium betrekken bij het beleid Afhankelijk van het onderwerp worden aan burgers plannen voorgelegd met meer keuzemogelijkheden. Hiervoor is een tijdige, transparante en duidelijke communicatie naar de belanghebbenden noodzakelijk. In het communicatieplan staan de volgende aandachtspunten:


* wanneer en hoe overleg en inspraak plaatsvindt;
* hoe er wordt gecommuniceerd (over een verkeersaanpassing, een bouwplan enz.);
* informatie over niet (meer) te beïnvloeden zaken. Ook wordt gekeken naar een vorm van burgerinitiatief.

(Anders) vergaderen

Het presidium gaat zich hierover buigen. Het presidium bestaat uit de burgemeester, de vice-voorzitter van de raad en de voorzitters van de drie commissies. De volgende thema's staan op de agenda:


* handvatten ontwikkelen om de debatten in de raad te stimuleren;
* pilots "anders vergaderen" (vergaderen op locatie, informatiemarkten i.p.v. commissievergaderingen enz.)

Bestuurskracht door goed samenspel

Door een goed samenspel versterken de raad en het college elkaars positie en functioneren. De raad wil eerder bij besluitvorming worden betrokken, zo mogelijk aan de hand van voorstellen met keuzemogelijkheden. Dit vergt een andere vorm van voorbereiding door het college en de ontwikkeling van controle-instrumenten voor de raad. Denk daarbij aan een goed bestuursplan en periodieke voortgangsrapportages van grote projecten.

Rol en taakverdeling raad/college

De rol en taakverdeling tussen raad en college moeten duidelijker worden. Hiervoor dient de informatieverstrekking van het college aan de raad te worden verbeterd. De actieve informatieplicht van college aan raad wordt nader uitgewerkt.

Uitvoering
De gemeenteraad heeft op 8 december 2005 ingestemd met deze uitgangspunten en de nadere uitwerking ervan. De burgemeester is aangewezen als kartrekker. In het tweede en derde kwartaal van 2006 wordt een plan van aanpak aan de nieuwe raad voorgelegd.

Meer informatie

Mevrouw M. Schetters, raadsgriffier, telefoon 0162 -69 02 03, e-mail mschetters@drimmelen.nl