SP Noord-Holland
Provincie moet NS-dienstregeling 2007 aanpassen
28-02-2006 In januari heeft de SP de Commissie Wegen, Verkeer
en Vervoer gevraagd de nieuwe dienstregeling van de spoorwegen op de
agenda te zetten. Gedeputeerde Mooij vond dat niet nodig en de
meerderheid van de statenleden sloot zich daar bij aan. Deze week doet
de heer Mooij echter wel allerlei uitspraken over deze dienstregeling
in de media (Haarlems Dagblad). Op zich is de SP blij dat de provincie
eindelijk wakker is geworden, want de door NS gepresenteerde nieuwe
dienstregeling is een crime, ook voor Noord-Holland. De SP wil de
dienstregeling alsnog bespreken in de statencommissie.
Gedputeerde Mooij stelt in de krant dat NS er verkeerd aan doet
technische onvolkomenheden op de reiziger af te wikkelen. Daarin heeft
hij volkomen gelijk. Mooij zegt verder met genoegen de lijn
Maastricht/Heerlen-Zandvoort te zien terugkomen. Een doorgaande lijn
naar Zandvoort is inderdaad belangrijk, maar beter, in het huidige
tijdperk, zou zijn om de lijn Arnhem/Nijmegen naar Zandvoort door te
trekken en niet meer die uit Limburg. De provincie zou, wat de SP
betreft, dáár op moeten inzetten, want de treinen uit Maastricht
passen door de lengte ervan niet op het station van Zandvoort. Verder
zou de provincie zich hard moeten maken voor het behoud van de
doorgaande lijn Hoorn-Den Haag CS. In 2009 wil NS deze lijn knippen in
Haarlem. Reken maar dat reizigers dat als zeer onprettig zullen
ervaren! Ten slotte zou de provincie bij de NS moeten pleiten voor een
dubbelspoor in de Kop van Noord-Holland, op het traject Schagen-Den
Helder, Hoorn-Heerhugowaard en Hoorn (Kersenboogert)- Enkhuizen. Een
en ander maakt de dienstregeling veel en veel betrouwbaarder.
Deze en andere punten wil de SP in de commissie aan de orde brengen.
Het verzoek van de SP aan de Commissieleden is vandaag schriftelijk
verzonden.
---
Brief aan de leden en voorzitter van Commissie Wegen, Verkeer en Vervoer
Onderwerp: nieuwe dienstregeling NS
Geachte leden, geachte voorzitter,
In januari heeft ondergetekende de Commissie Verkeer en Vervoer
gevraagd de nieuwe dienstregeling van de spoorwegen op de agenda te
zetten. De heer Mooij vond dat toen echter niet nodig en de
meerderheid van u sloot zich daar bij aan. Tot onze verbazing zien wij
de heer Mooij nu wel allerlei uitspraken doen over deze dienstregeling
in de media (Haarlems Dagblad). Op zich zijn we blij dat de provincie
kennelijk wakker is geworden, want de door NS gepresenteerde nieuwe
dienstregeling is een crime, ook voor Noord-Holland. Hoe dat ook zij,
wij zouden graag zien dat de dienstregeling alsnog op de agenda komt.
Wij worden als volksvertegenwoordigers aangesproken op het OV in
Noord-Holland en terecht, want zorgen voor een goed OV is een taak van
de provincie en het provinciebestuur. Om die reden willen wij onze
ideeën hieromtrent met het dagelijks bestuur van de provincie en u
kunnen delen. Wij willen het dagelijks bestuur wat tips aan de hand
kunnen doen, tips die de provincie zou kunnen (in onze optiek
`moeten') gebruiken in haar overleg met NS en de minister. Of wil de
provincie (en u) dan niet dat de dienstregeling is toegesneden op de
wensen van de treingebruiker in plaats van op de schimmige
marktprognoses van de NS?
De heer Mooij stelt in de krant dat NS er verkeerd aan doet technische
onvolkomenheden op de reiziger af te wikkelen. Daarin heeft hij
volkomen gelijk. Als wij hem verder goed begrijpen, ziet hij met
genoegen de lijn Maastricht/Heerlen-Zandvoort terugkomen. Een
doorgaande lijn naar Zandvoort is belangrijk, maar beter, in het
huidige tijdperk, zou zijn om de lijn Arnhem/Nijmegen naar Zandvoort
door te trekken en niet meer die uit Limburg. De provincie zou, wat
ons betreft, dáár op moeten inzetten, want de treinen uit Maastricht
passen door de lengte ervan niet op het station van Zandvoort. Verder
zou de provincie zich hard moeten maken voor het behoud van de
doorgaande lijn Hoorn-Den Haag CS. In 2009 wil NS deze lijn knippen in
Haarlem. Reken maar dat reizigers dat als zeer onprettig zullen
ervaren! Ten slotte zou de provincie bij de NS moeten pleiten voor een
dubbelspoor in de Kop van Noord-Holland, op het traject Schagen-Den
Helder, Hoorn-Heerhugowaard en Hoorn (Kersenboogert)- Enkhuizen. Een
en ander maakt de dienstregeling veel en veel betrouwbaarder.
Wij horen graag wat u van deze aanbevelingen vindt en zien met
genoegen de discussie in WVV tegemoet.
Bert Putters, SP-fractie NH