CSM

2006/5 1/17
Persbericht

JAARCIJFERS 2005 CSM EN STRATEGIE:
BENUTTEN MARKTLEIDERSCHAP IN BAKERY SUPPLIES EN PURAC

Diemen, 1 maart 2006
Belangrijkste ontwikkelingen 2005:
! De netto omzet uit voortgezette bedrijfsactiviteiten daalde met 4,2% tot ¤ 2.618,0 miljoen, hoofdzakelijk als gevolg van desinvesteringen; de autonome omzet bedroeg 0,2%1; ! Bedrijfsresultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten vóór bijzondere posten bedroeg ¤ 169,1 miljoen, een daling van 12%. De marges zijn gedurende het jaar geleidelijk verbeterd; ! Totale nettoresultaat bedroeg ¤ 423,4 miljoen, positief beïnvloed door desinvesteringen (winst op verkoop Sugar Confectionery) en negatief beïnvloed door reorganisatiekosten; ! Netto schuldpositie per ultimo 2005 nam met ¤ 610,9 miljoen af tot ¤ 425,3 miljoen; ! Uitvoering van het 3S-reorganisatieplan lag voor op schema (herstructurering en inkoopbesparingen); in 2005 werd ¤ 19 miljoen aan besparingen gerealiseerd. De reorganisatiekosten bedroegen in 2005 ¤ 58 miljoen;
! Voorgesteld dividend: ¤ 0,80 per aandeel (2004: ¤ 0,80).

Kerncijfers
In miljoenen euro 2005 2004 Verandering
Netto omzet uit voortgezette
bedrijfsactiviteiten

2.618,0 2.731,7 (4,2%)
Bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten 169,1 192,2 (12,0%) Bijzondere posten -34,8 5,9
Bedrijfsresultaat 134,3 198,1 (32,2%)
Resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten 368,1 54,9 570,5% Resultaat na belastingen 423,4 159,7 165,1%
WPA (in ¤) 5,72 2,01 184,6%
ROS vóór bijzondere resultaten (in %) 6,5% 7,0%

1 In onze consolidatie had 2004 53 weken en 2005 52 weken.

Gerard Hoetmer, CEO CSM, over de strategie en resultaten: Wij hebben een duidelijke strategie om onze wereldwijde nummer 1 posities bij Bakery Supplies en PURAC te benutten. Na bestudering van verschillende opties, gevalideerd door een derde partij, is de PURAC strategie vastgesteld.
CSM is niet langer een conglomeraat, volgend op de verkoop van Sugar Confectionery begin 2005 en uitgaande van de verkoop van onze suikerdivisie in de loop van 2006. We zullen met kracht onze leiderschapsposities benutten. Ons 3S-programma zal leiden tot een kostenverlaging van ¤ 110 miljoen in 2008. We zullen onze innovatie-activiteiten intensiveren. Bij Bakery Supplies zullen de verkopen van nieuwe producten verdrievoudigen. PURAC zal haar leidende positie in melkzuur en melkzuurmarkten voortzetten. Onze sterke concurrentievoordelen in combinatie met een focus op specifieke groeisegmenten, zal leiden tot sterke autonome groei.
Een goede implementatie is essentieel voor het succes van de strategie. De eerste resultaten van onze herstructureringsinitiatieven hebben in 2005 geleid tot een verbetering van de winstgevendheid met zo'n ¤ 19 miljoen aan besparingen. Wij lopen voor op onze besparingsdoelstellingen. De meeste voordelen van de"2005"projecten zullen in 2006 worden behaald. Het management is over de gehele linie versterkt. Het 3S herstructureringsprogramma wordt met kracht uitgevoerd. Wij hebben vertrouwen in de verbetering van onze bedrijfsresultaten in 2006. Vorig jaar zijn wij gestart met het optimaliseren van onze kapitaalstructuur en hebben via dividend en het inkopen van aandelen een bedrag van ruim ¤ 200 miljoen uitgekeerd aan aandeelhouders. De strategische initiatieven zoals hierboven aangegeven stellen ons in staat onze balans verder te optimaliseren. We zijn voornemens tot een bedrag van ¤ 250 miljoen aan onze aandeelhouders uit te keren in 2006, middels dividend en inkoop van aandelen. De strategische initiatieven tezamen met de reeds in de laatste 6 maanden ondernomen acties, tonen duidelijk ons streven om aandeelhouderswaarde op de korte en lange termijn te creëren. Update strategie, gericht op het succesvol benutten van marktleiderschap De strategische initiatieven voor de komende drie jaar zijn gebaseerd op onze reeds eerder bekendgemaakte 3S-programma; Sterke Onderneming, Scherp Team en Solide Performance. De aangescherpte strategie richt zich op het benutten van onze positie als marktleider om sterke autonome groei te realiseren, door kostprijsleiderschap, productinnovatie en ons te richten op groeimarkten. Strategische kernpunten
! Strategische focus op twee activiteiten: Bakery Supplies en PURAC ! Realiseren van sterke autonome groei door benutten marktleiderschap ! De herstructurering en inkoopbesparingen zijn reeds in gang gezet; dit moet uiteindelijk in 2008 leiden tot kostenbesparingen van ¤ 110 miljoen op jaarbasis ! De strategische kapitaalstructuur is herzien; CSM is van plan in 2006 tot maximaal ¤ 250 miljoen uit te keren aan aandeelhouders in de vorm van dividend en terugkoop van eigen aandelen Financiële doelstellingen 2008 herbevestigd
! Uitvoering strategie moet leiden tot realiseren in 2008 van de financiële doelstellingen van ten minste 8,5% ROS en 12% ROCE (inclusief goodwill)
! Bakery Supplies, doelstellingen voor 2008:

- Toename ROS van 5,9% (2005) naar 8-10%

- Verbeteren ROCE van 8,1% (2005) naar 11-13%

- Realiseren van omzetgroei van 1-2% boven marktgroei
3/17
! PURAC, doelstellingen voor 2008:

- Verhogen ROS van 8% (2005) naar 15-20%

- Verbeteren van de ROCE van 7,8% (2005) naar 15-20%
- Gemiddelde omzetgroei in lijn met historische groei van circa 10% Strategie Bakery Supplies
CSM Bakery Supplies bezet de eerste plaats in de bedrijfstak. Autonome omzetgroei wordt gerealiseerd door het benutten van mogelijkheden om bestaande services aan onze klanten uit te breiden naar andere regio's. Daarnaast zal omzet uit nieuwe producten, door gebruik te maken van ons leiderschap op het gebied van innovatie in Europa en de VS, verdrievoudigen tot 15%, waarbij extra uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling worden gefinancierd uit kostenbesparingen. Gecombineerd met commerciële focus op groeisegmenten, zoals gezondheids- en convenience producten, moet de groei uitkomen op 1-
2% boven die van de markt als geheel.
Deze initiatieven moeten leiden tot verbeterde efficiency en het verbeteren van de operationele resultaten, wat zich weerspiegelt in een ROS doelstelling van 8 à 10% in 2008 en een ROCE (inclusief goodwill) van 11 à 13% in 2008.
Op de korte termijn zullen wij ons richten op autonome groei in de Europese en Noord Amerikaanse Bakery Supplies markten. Nadat onze winstgevendheid zal zijn hersteld zullen wij behoedzaam naar 'bolt-on' acquisities kijken, daar waar wij duidelijke consolidatiemogelijkheden zien om onze posities en resultaten te versterken, respectievelijk te verbeteren. Wij zullen ook de mogelijkheden onderzoeken van het selectief nieuwe markten betreden om onze klanten te volgen en onze innovatie en kennis te gelde te maken.
Bakery Supplies zal zich gaan richten op kostprijsleiderschap en margeverbetering door de organisatie beter te stroomlijnen, met name door schaalvergroting en kostenreducties. Nadat in 2005 al besparingen van ¤ 8 miljoen waren doorgevoerd, verwachten wij in 2008 additionele besparingen van circa ¤ 70 miljoen.

4/17
Strategie PURAC
PURAC, dat actief is in een wereldwijde groeimarkt, zal zich met name gaan richten op marktleiderschap in termen van innovatie en kostprijs. Verhoogde aandacht voor de veiligheid van voedsel, het verlengen van de houdbaarheid van producten en ontwikkelingen op het gebied van biologisch afbreekbare materialen zorgen voor lange termijn marktgroei. Het sterk verlagen van de kosten en het benutten van de leidende positie die PURAC inneemt op de markt van melkzuur en derivaten, zal PURAC in staat stellen de daling van de ROS een halt toe te roepen en om te buigen. Daarnaast zal PURAC haar commerciële organisatie versterken en zich ontwikkelen van een productgerichte tot een klantgerichte onderneming. Deze nadruk op de klant zal worden ondersteund door een markt unit structuur waarin winstgevende niche-toepassingen worden ontwikkeld en de positie op nieuwe en volwassen markten wordt verstevigd. Hierdoor zal PURAC in staat zijn sterke autonome omzetgroei te realiseren en de marges te optimaliseren.
De kostenverlagingen omvatten niet alleen herstructureringsmaatregelen, maar ook het optimaliseren van inkoop, het terugdringen van verwerkingskosten en het stroomlijnen van het voorraadbeheer. Deze kostenmaatregelen moeten leiden tot besparingen van ten minste ¤ 20 miljoen die in 2008 gerealiseerd moeten zijn. De helft daarvan wordt aangewend voor innovatie en groei. De oplevering van de fabriek in Thailand, eind 2007, zal leiden tot verdere substantiële verlaging van de productiekosten en het verminderen van de onbalans tussen verkoop- en productievaluta's. Na samen met een externe deskundige alle opties voor PURAC te hebben onderzocht, is besloten tot de huidige strategie. Daarnaast blijven wij echter oog houden voor het maximaliseren van aandeelhouderswaarde, waarbij wij streven naar het herstellen van marges van 8% in 2005 naar 15%- 20% in 2008. Tegelijkertijd moet de ROCE omhoog van 7,8% in 2005 naar 15%-20% in 2008. Herstructureringsprogramma 2005-2007
In 2005 is er ¤ 19 miljoen aan kosten bespaard, wat de doelstelling voor 2005 van ¤ 15 miljoen overtrof. Het sluiten van vestigingen (9 reeds voltooid, 3 aangekondigd) en het verminderen van het aantal FTE's (696 FTE gerealiseerd, of 7% van het totale personeelsbestand; totaal 1.100 FTE aangekondigd) leverden hieraan de grootste bijdrage. ¤ 2 miljoen van de besparingen zijn opnieuw in de onderneming geïnvesteerd. De herstructureringskosten bedroegen ¤ 58 miljoen. Voor 2006 zijn er nog meer besparingen voorzien. Het reorganisatieplan voorziet in een totale kostenbesparing van ten minste ¤ 55 miljoen op jaarbasis in 2006, op weg naar de doelstelling van ¤ 110 miljoen in 2008. Ongeveer de helft van de extra besparingen zal rechtstreeks bijdragen aan een verbeterd bedrijfsresultaat, voornamelijk in de tweede helft van het jaar. Optimaliseren kapitaalstructuur
De kapitaalstructuur van CSM is het afgelopen jaar sterk verbeterd. Op basis van de huidige financieringsverhoudingen kan de schuld toenemen met ¤ 250 à 300 miljoen met behoud van de "investment grade" kredietbeoordeling, waaraan CSM gecommitteerd is. CSM zal in 2006 tot ¤ 250 miljoen aan aandeelhouders uitkeren, in de vorm van dividend en inkoop van eigen aandelen. Dit laatste is echter afhankelijk van fiscale beperkingen en voorwaarden van de afgesloten onderhandse lening.
5/17
Gang van zaken in de divisies in 2005
Bakery Supplies Europe: afvlakking dalende trend bedrijfsresultaat De marktomstandigheden bleven moeilijk in 2005. De netto omzet werd beïnvloed door het afstoten van niet-winstgevende activiteiten, wat gedeeltelijk werd gecompenseerd door de introductie van nieuwe producten en een positieve ontwikkeling in het "out of home"-segment. De autonome omzetgroei was
1% negatief. De netto omzet bedroeg in 2005 ¤ 1.085,6 miljoen, vergeleken met ¤ 1.148,8 miljoen in 2004.
Kostenreducties in de supply chain leidde tot een afvlakking van de dalende trend van het bedrijfsresultaat. Het bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten nam met 14% af tot ¤ 55,8 miljoen. Bakery Supplies North America: verbeterde operationele marges De autonome omzet steeg met 1%, voornamelijk als gevolg van productinnovaties. Als gevolg van desinvesteringen daalde de gerapporteerde netto omzet in 2005 licht tot ¤ 1.025,0 miljoen (2004: ¤
1.047,0 miljoen). Verbeterde efficiency en besparingen uit de integratie van Henry&Henry en Baker&Baker in H.C. Brill leidde in de tweede helft van 2005 tot verbeterde operationele marges. Het bedrijfsresultaat (vóór bijzondere posten) steeg in 2005 tot ¤ 69,7 miljoen in 2005, een verbetering van 12% ten opzichte van 2004 (¤ 62,2 miljoen).
PURAC: bescheiden omzetgroei, resultaat beïnvloed door hogere kosten en prijsdruk Netto omzet steeg in 2005 met 4% tot ¤ 281 miljoen (2004: ¤ 271,3). De autonome omzetgroei bedroeg
2%. Het bedrijfsresultaat werd beïnvloed door prijsdruk als gevolg van toegenomen concurrentie, hogere grondstoffen- en energieprijzen (¤ 4,6 miljoen) en negatieve valuta-effecten (¤ 6,3 miljoen). PURAC is er begin 2006 in geslaagd de hogere kosten door te berekenen in haar verkoopprijzen. De effecten van de herstructureringsmaatregelen en inkoopbesparingen waar men in 2005 is gestart, zullen geleidelijk zichtbaar worden in 2006. Het bedrijfsresultaat (vóór bijzondere posten) bedroeg ¤ 22,5 miljoen (2004: ¤ 44,1 miljoen).
Sugar: verbeterde efficiency, bedrijfsresultaat stabiel zijn De netto omzet daalde in 2005 met 14% tot ¤ 226,4 miljoen (2004: 264,6 miljoen), hoofdzakelijk als gevolg van het afstoten van het 40% belang in Nedalco en verlaging van de EU quota. De autonome omzetgroei was 4% negatief. Het bedrijfsresultaat (vóór bijzondere posten) bleef stabiel op ¤ 40,8 miljoen, wat een verbeterde operationele marge weerspiegelt van 18%. Inspelend op de gewijzigde EU marktordening is de fabriek in Breda gesloten, om de efficiëntie te verbeteren. Dat leidde in 2005 tot een besparing van ¤ 11 miljoen.
Dividendvoorstel
Bij het goedkeuren van de jaarrekening zal aan houders van gewone aandelen en van certificaten van gewone aandelen een dividend in contanten worden voorgesteld van ¤ 0,80 per gewoon aandeel voor 2005. Het voorgestelde dividend in contanten is gelijk aan het in 2004 vastgestelde dividend.
6/17
Vooruitzichten 2006
Bakery Supplies Europe: Naar verwachting zal de omzet een geringe groei laten zien. Het bedrijfsresultaat (vóór bijzondere posten) zal in 2006, profiterend van verbeteringsprojecten, naar verwachting toenemen.
Bakery Supplies North America. Voortbouwend op in 2005 ingezette initiatieven zal de trend van omzetgroei en margeverbetering zich naar verwachting in 2006 voortzetten. Voor 2006 wordt een verbetering van het bedrijfsresultaat verwacht.
PURAC
Een scherpere strategische focus, gericht op productinnovatie en nieuwe toepassingen, zal naar verwachting leiden tot een volumegroei in de buurt van historische groeiniveaus. Gecombineerd met prijsverhogingen en voortgezette agressieve kostenbesparingen, wordt er in 2006 een substantiële verbetering van het bedrijfsresultaat verwacht.
Sugar
Wijzigingen in de Europese suikermarktordening zullen naar verwachting leiden tot een lager bedrijfsresultaat in 2006. Het onderzoek naar de mogelijke verkoop van de suikerdivisie zal naar verwachting in de tweede helft van 2006 voltooid zijn. CSM totaal
Voor 2006 zijn extra besparingen voorzien, waardoor de totale besparingen uit het verbeteringsplan uitkomen op ¤ 55 miljoen, waarvan de helft rechtstreeks zal bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Voortbouwend op de in gang gezette maatregelen en gegeven de vooruitzichten voor de verschillende divisies, verwachten wij een verbetering van de resultaten van de voortgezette bedrijfsactiviteiten in 2006.

---
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: Pers: Marjolein Moerer, communicatie manager: tel. +31 (0)20 5906320/mobiel +31 (0)6 5352 7622 Analisten: Ian Blackford, investor relations manager: tel. +31 (0)20 5906317/mobiel +44 (0)7767 227506 Bijlagen

1. Kengetallen

2. Financiële toelichting

3. Gang van zaken per divisie

4. Geconsolideerde winst- en verliesrekening

5. Geconsolideerde winst- en verliesrekening van de voortgezette bedrijfsactiviteiten vóór bijzondere posten
6. Geconsolideerde balans

7. Verkort geconsolideerd kasstroomoverzicht
Webcast
Woensdag 1 maart a.s. vanaf 11.00 uur (CET) via www.csm.nl is de presentatie te beluisteren die de heren Hoetmer (CEO) en Kramer (CFO) op dat moment voor analisten geven. Achtergrondinformatie
CSM is een wereldwijd opererende producent en leverancier van bakkerijproducten en voedingsingrediënten. Bakkerij-ingrediënten en -producten, melkzuur, melkzuurderivaten en suiker zijn de belangrijkste productgroepen van CSM. Met deze activiteiten heeft CSM een jaaromzet van EUR 2,6 miljard en een personeelsbestand van circa
8.500 medewerkers. CSM is actief in Europa, de VS, Canada, Brazilië en Azië. Meer info: www.csm.nl
7/17

1. Kengetallen 2005

2004
in miljoenen euro's
Netto-omzet 2.618 2.732
Bedrijfsresultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 134 198 Resultaat na belastingen uit voortgezette bedrijfsuitoefening 55 105 Resultaat na belastingen uit voortgezette en beëindigde bedrijfsactiviteiten 423 160
Kasstroom uit operationele activiteiten 79 190
Afschrijvingen vaste activa uit voortgezette bedrijfsuitoefening 76 78 Investeringen in vaste activa uit voortgezette bedrijfsuitoefening 99 108 Eigen vermogen 946 807
Beurswaarde 1.644 1.744
in euro's
Per gewoon aandeel
Winst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 0,75 1,29 Winst uit voortgezette en beëindigde bedrijfsactiviteiten 5,72 2,01 Dividend 0,80 0,80
Kasstroom uit operationele activiteiten 1,07 2,48
Eigen vermogen 1 13,26 10,60
Koers per 31 december 23,03 22,92
Hoogste koers in het kalenderjaar 26,96 24,00
Laagste koers in het kalenderjaar 20,87 16,92
Verhoudingsgetallen
ROS % 2 5,1 7,3
Resultaat na belastingen uit voortgezette bedrijfsuitoefening/nettoomzet % 2,1 3,8
ROCE exclusief goodwill % 3 16,2 23,5
ROCE inclusief goodwill % 4 6,9 10,1
Dividend pay out ratio 14,0 39,8
Rentedekking 5 3,7 4,3
Balanstotaal : eigen vermogen 1 : 0,4 1 : 0,3
Netto schuldpositie : eigen vermogen 6 1 : 2,2 1 : 0,9 Vlottende activa : kortlopende schulden 1 : 0,6 1 : 0,8 Netto schuldpositie/EBITDA 7 1,8 2,8
Aantal medewerkers 8.458 13.242
Aantal uitgegeven gewone aandelen 78.354.449 80.866.886 Aantal bij derden uitstaande gewone aandelen 8 71.371.595 76.073.681 Aantal dividendgerechtigde gewone aandelen 71.371.595 76.073.681 Gewogen gemiddeld aantal uitstaande gewone aandelen 74.061.602 76.485.850
8/17

1 Eigen vermogen per aandeel is het eigen vermogen gedeeld door het aantal dividendgerechtigde gewone aandelen.
2 ROS is het bedrijfsresultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten gedeeld door de netto-omzet x 100.
3 ROCE exclusief goodwill is het bedrijfsresultaat op jaarbasis gedeeld door het gemiddeld geïnvesteerd vermogen exclusief goodwill x 100.

4 ROCE inclusief goodwill is het bedrijfsresultaat op jaarbasis gedeeld door het gemiddeld geïnvesteerd vermogen inclusief goodwill x 100. Hierbij is rekening gehouden met alle acquisities sedert 1978, het jaar waarin het diversificatieproces van CSM aanving.

5 Rentedekking is het bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten gedeeld door het saldo van rentebaten en -lasten.
6 Netto schuldpositie bestaat uit de rentedragende schulden minus de liquide middelen.
7 EBITDA "Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization", ofwel "Bedrijfsresultaat vóór afschrijving vaste activa vóór bijzondere posten".

8 Aantal bij derden uitstaande aandelen is het aantal geplaatste gewone aandelen minus de ingekochte, nog niet ingetrokken aandelen.

2. Financiële toelichting
Resultaten
De netto-omzet uit voortgezette bedrijfsactiviteiten daalde met 4,2% naar ¤ 2.618,0 miljoen (2004: ¤ 2.731,7 miljoen). Het negatieve effect van desinvesteringen op de netto-omzet bedraagt ¤ 117,0 miljoen. Koersen hadden een fractioneel positief effect op de netto-omzet uit voortgezette bedrijfsactiviteiten van ¤ 7,8 miljoen. Autonoom daalde de netto-omzet met 0,2%. De vergelijking met
2004 wordt beïnvloed door het feit dat 2004, in onze consolidatie, 53 weken bevatte. Het bedrijfsresultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten vóór bijzondere posten daalde met 12,0% naar ¤ 169,1 miljoen ten opzichte van 2004 (¤ 192,2 miljoen). De daling werd voornamelijk veroorzaakt door de lagere resultaten bij CSM Bakery Supplies Europe en PURAC. Het bedrijfsresultaat inclusief bijzondere posten uit voortgezette bedrijfsactiviteiten bedraagt ¤ 134,3 miljoen. Het effect van de bijzondere posten bedroeg ¤ 34,8 miljoen negatief. De bijzondere posten bestaan voornamelijk uit herstructureringsplannen, de afwaardering van vaste activa en een eenmalige boekwinst op de verkoop van een bedrijfsgebouw.
Het resultaat na belastingen uit voortgezette bedrijfsactiviteiten inclusief bijzondere posten bedroeg ¤ 55,3 miljoen (2004: ¤ 104,8 miljoen). De winst per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten inclusief bijzondere posten daalde tot ¤ 0,75 (2004: ¤ 1,29). Het resultaat na belastingen uit voortgezette en beëindigde bedrijfsactiviteiten bedroeg ¤ 423,4 miljoen als gevolg van het resultaat op de verkoop van CSM Sugar Confectionery. De winst per aandeel inclusief de beëindigde bedrijfsactiviteiten bedroeg ¤ 5,72. De financiële baten en lasten daalden per saldo gering met ¤ 1,6 miljoen tot ¤ 59,0 miljoen (2004: ¤ 60,6 miljoen). De rentelasten daalden als gevolg van de lagere netto schuldpositie door de verkoop van CSM Sugar Confectionery. Deze daling werd grotendeels tenietgedaan door eenmalige lasten in verband met de inkoop van cumulatief financieringspreferente aandelen, de aflossing van een Amerikaanse dollar lening en een afwaardering van een verstrekte lening aan een voormalige dochteronderneming. De belastingdruk uit voortgezette bedrijfsactiviteiten nam toe tot 26,6% (2004: 23,8%).
9/17
Balans
Het balanstotaal daalde tot ¤ 2.183,3 miljoen (2004: 2.674,0 miljoen) voornamelijk als gevolg van de verkoop van CSM Sugar Confectionery.
Het eigen vermogen vóór winstverdeling steeg per saldo met ¤ 262,8 miljoen tot ¤ 946,4 miljoen als gevolg van de toevoeging van de winst over 2005, onder aftrek van dividenduitkering en de inkoop van eigen certificaten van aandelen.
Kasstroom
De kasstroom uit operationele activiteiten kwam uit op ¤ 79,0 miljoen (2004: ¤ 190,1 miljoen) voornamelijk als gevolg van lagere resultaten en de herstructureringslasten. De kasstroom uit investeringsactiviteiten bedroeg ¤ 711,0 miljoen voornamelijk door de verkoop van CSM Sugar Confectionery. De netto investeringen in vaste activa kwamen uit op ¤ 87,9 miljoen (2004: ¤ 108,4 miljoen).
De kasstroom uit financiering bedroeg ¤ 791,2 miljoen negatief als gevolg van de terugbetalingen van leningen en inkoop van certificaten van aandelen. Financiering
De netto schuldpositie nam per saldo af met ¤ 440,6 miljoen tot ¤ 425,3 miljoen (2004: ¤ 865,9 miljoen), voornamelijk als gevolg van de verkoop van CSM Sugar Confectionery, inkoop van certificaten van eigen aandelen en toepassing van IFRS (de opname van de cumulatief financieringspreferente aandelen en derivaten als schulden). De rentedragende langlopende schulden bedroegen per 31 december 2005 ¤ 468,5 miljoen (31 december
2004: ¤ 551,9 miljoen). Het gemiddelde effectieve rentepercentage van de per 31 december 2005 uitstaande langlopende schulden is 6,23% met een gemiddelde resterende looptijd van 5,3 jaar (31 december 2004: gemiddeld rentepercentage 5,59% en gemiddelde looptijd 5,3 jaar). De stijging van het gemiddelde effectieve rentepercentage is enerzijds het gevolg van het feit dat de cumulatief financieringspreferente aandelen onder IFRS worden geclassificeerd als langlopende schulden in plaats van als eigen vermogen (gemiddeld rentepercentage 6,13%) en anderzijds het gevolg van de aflossing van bankschulden.

10/17

3. Gang van zaken per divisie
Bakery Supplies Europe

2005
vóór bijzondere
posten

2005 2004
vóór bijzondere
posten

2004
in miljoenen euro's
Netto-omzet 1.085,6 1.085,6 1.148,8 1.148,8
Bedrijfsresultaat 55,8 43,2 65,1 77,4
ROS% 5,1 4,0 5,7 6,7
ROCE inclusief goodwill % 6,8 5,2 7,6 9,0
Gang van zaken

2005 was een moeilijk jaar. De voortdurende moeilijke marktomstandigheden in combinatie met het feit dat in tal van landen grote reorganisaties plaatsvonden, waren hiervan de belangrijkste oorzaken. De netto-omzet van de divisie bedroeg ¤ 1.085,6 miljoen, 6% lager dan in het voorgaande jaar (2004: ¤
1.148,8 miljoen). Exclusief het effect van desinvesteringen (onder andere BakeMark Zweden en Finland) zou de omzet ten opzichte van 2004 met ongeveer 1% zijn afgenomen. Als gevolg van hevige concurrentie was er sprake van prijsdruk. Inkoopbesparingen boden enig tegenwicht tegen de prijserosie.
In Duitsland liep de omzet terug voornamelijk door lagere afzetten aan zelfstandige bakkerijen; daarentegen toonde het OOH-segment goede vooruitgang mede dankzij de gunstige ontwikkelingen bij koffiebars die veelal deel uitmaken van wereldwijd opererende ketens. In Frankrijk hadden de reorganisaties en het sluiten van twee productielocaties voor witte stokbroden (bevroren baguettes) een drukkend effect op omzet en resultaten. In het Verenigd Koninkrijk herstelden de resultaten zich na een moeilijk eerste halfjaar. Door reorganisatie en samenvoeging van activiteiten werd de efficiency verbeterd. In het afzetkanaal van de winkelketens (in-store bakkerijen) was er sprake van prijsdruk. In Italië werden goede resultaten behaald in het segment traditionele bakkerijen dankzij een stijgend marktaandeel. In de Benelux liet het OOH-segment een relatief sterke omzetgroei zien. Tevens konden belangrijke stappen worden gezet ter verbetering van de service aan afnemers mede dankzij de implementatie van een nieuw automatiseringssysteem. Vooruitzichten
Voor het lopend jaar wijzen de economische vooruitzichten op een licht aantrekken van de groei in Europa. In een dergelijk klimaat verwachten wij, mede dankzij nieuwe producten en concepten, een beperkte (autonome) omzetgroei. De doorgevoerde reorganisaties, vooral in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, in combinatie met aanvullende maatregelen uit het 3S-programma, zullen aan de kostenkant een aanzienlijk effect gaan sorteren. In januari 2006 werd een reorganisatie bij BakeMark UK aangekondigd waardoor 74 arbeidsplaatsen zullen verdwijnen (bijzondere last ¤ 3 miljoen). Het begin februari 2006 verkochte deel van de activiteiten van Unipro Nederland levert een bijzondere bate van circa ¤ 1,5 miljoen welke ten gunste van het resultaat over het lopende jaar zal worden gebracht. Wij verwachten, afgezien van eventuele bijzondere posten, in 2006 een toename van het bedrijfsresultaat.
11/17
Bakery Supplies North America

2005
vóór bijzondere
posten

2005 2004
vóór bijzondere
posten

2004
in miljoenen euro's
Netto-omzet 1.025,0 1.025,0 1.047,0 1.047,0
Bedrijfsresultaat 69,7 63,5 62,2 55,9
ROS% 6,8 6,2 5,9 5,3
ROCE inclusief goodwill % 9,6 8,8 8,3 7,5
Gang van zaken
De netto-omzet van CSM Bakery Supplies North America daalde in 2005 licht naar ¤ 1.025,0 miljoen (2004: ¤ 1047,0 miljoen), mede als gevolg van desinvesteringen. Indien de desinvesteringen buiten beschouwing worden gelaten is de netto-omzet met 1% toegenomen Zowel H.C. Brill als Caravan wisten een sterke volumegroei te realiseren. Vooral met 'cookies' en meergranenproducten werden uitstekende verkoopcijfers gerealiseerd. Het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten steeg met 12,0% tot ¤ 69,7 miljoen (2004: ¤ 62,2 miljoen) als gevolg van efficiency verbeteringen en groei. Als gevolg van de orkaan Katrina steeg de prijs van suiker sterk, tevens stegen de brandstofkosten. Hiertegenover stonden lagere graanprijzen in de tweede helft van het jaar als gevolg van een recordoogst. De gemiddelde dollar wisselkoers in 2005 bedroeg: ¤/US$= 1,24 (2004: ¤/US$= 1,24). In dollars bedroeg de netto-omzet in het jaar 2005 ¤ 1.273,6 miljoen (2004: ¤ 1.301,3 miljoen). De fractioneel gestegen Amerikaanse dollar beïnvloedde het bedrijfsresultaat positief met circa 0,8% ofwel ¤ 0,5 miljoen.
Vooruitzichten CSM Bakery Supplies North America
Uitgaande van een sterker gefocuste organisatie ten gevolge van de doorgevoerde reorganisaties en een voortgaande gunstige economische ontwikkeling zijn wij positief gestemd voor de omzetgroei in 2006. De lopende en nieuw aan te kondigen reorganisaties (3S-programma) zullen het bedrijfsresultaat in het lopende jaar naar verwachting op positieve wijze gaan beïnvloeden. Afgezien van bijzondere posten voorzien wij voor geheel 2006 een hoger bedrijfsresultaat.
12/17
PURAC

2005
vóór bijzondere
posten

2005 2004*
in miljoenen euro's
Netto-omzet 281,0 281,0 271,3
Bedrijfsresultaat 22,5 17,0 44,1
ROS% 8,0 6,0 16,3
ROCE inclusief goodwill % 7,8 5,9 17,9

* in 2004 waren er geen bijzondere posten
Gang van zaken
PURAC realiseerde in 2005 een omzet van ¤ 281,0 miljoen (2004: ¤ 271,3 miljoen). De omzet groeide autonoom met 2% bij een volumegroei van 6%, wat de prijsdruk reflecteert als gevolg van toegenomen concurrentie. De prijzen stabiliseerden in het tweede halfjaar. Het bedrijfsresultaat was zoals verwacht lager en bedroeg, bijzondere posten buiten beschouwing gelaten, ¤ 22,5 miljoen (2004: ¤ 44,1 miljoen). PURAC produceert vooralsnog voor een aanmerkelijk deel in euro landen, terwijl de concurrentie voornamelijk in dollar en dollar gerelateerde landen produceert. Als gevolg hiervan dekt PURAC zijn dollarpositie af voor 2005 tegen een koers van $ 1.30, welke het resultaat negatief beinvloedde. Daarnaast beïnvloedde een sterkere Braziliaanse real de marges op exporten vanuit Brazilië nadelig. Het totale nadelige koerseffect bedroeg ¤ 6,3 miljoen. Ook de hogere grondstoffenkosten en energielasten hadden een negatief effect van ¤ 4,6 miljoen op het bedrijfsresultaat en konden vooralsnog niet worden doorberekend.
Vooruitzichten
Productvernieuwing, nieuwe toepassingen en verdere marktontwikkeling zullen belangrijke impulsen gaan leveren voor toekomstige groei. Begin 2006 werden prijsverhogingen voor onze producten doorgevoerd om de hogere grondstoffenkosten en energielasten te compenseren. Volumegroei in de buurt van historische groeiniveaus en kostenbesparingsprogramma's zullen leiden tot een verbetering van het bedrijfsresultaat. De in 2005 ingezette maatregelen en de in 2006 te nemen maatregelen zullen naar verwachting met name in het tweede halfjaar bijdragen aan het resultaat.
13/17
Sugar

2005
vóór bijzondere
posten

2005 2004
vóór bijzondere
posten

2004
in miljoenen euro's
Netto-omzet 226,4 226,4 264,6 264,6
Bedrijfsresultaat 40,8 30,3 40,8 42,2
ROS% 18,0 13,4 15,4 15,9
ROCE inclusief goodwill % 36,1 26,8 33,0 34,2
Gang van zaken
De netto-omzet van CSM Sugar daalde in 2005 met 15% tot ¤ 226,4 miljoen (2004: ¤ 264,6 miljoen) voornamelijk als gevolg van de desinvestering van ons 40%-belang in Nedalco. Verder werd door verkrapping van het EU-suikerbeleid het productiequotum met 13% gekort. De omzet daalde autonoom met 4%.
Als gevolg van het EU-overschot van suiker enerzijds en de prijzenoorlog onder de winkelketens in Nederland anderzijds stonden de suikerprijzen in Europa onder druk. Vooruitlopend op de nieuwe EU marktordening heeft CSM Sugar in 2005 de bietverwerkingscapaciteit op de locatie Breda beeindigd. Als gevolg hiervan zijn de kosten in 2005 met ¤ 11 miljoen afgenomen. Door deze operationele kostenbesparingen was CSM Sugar in staat de eerder genoemde prijsdruk te compenseren.
Ondanks de lagere omzet bleef het bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten in 2005 op hetzelfde niveau: ¤ 40,8 miljoen (2004: ¤ 40,8 miljoen). De operationele marge (ROS) steeg van 15,4% naar 18,0%. Vooruitzichten
Voor het lopend jaar verwachten wij een lager bedrijfsresultaat door een blijvende druk op de marges van suiker op de EU-markt.

14/17

4. Geconsolideerde Winst-& Verliesrekening
i
n miljoenen euro's 2005 2004
Voortgezette bedrijfsactiviteiten
Netto-omzet 2.618,0 2.731,7
Kostprijs grond- en hulpstoffen -1.462,5 -1.524,6
Toegevoegde waarde 1.155,5 1.207,1
Productiekosten

-439,4 -414,0
Opslag-en transportkosten -184,2 -183,5
Bruto marge 531,9 609,6
Verkoopkosten

-215,2 -224,7
Algemene en administratiekosten -178,8 -221,5
Overige kosten -5,1 -
Overige opbrengsten 1,5 34,7
Bedrijfsresultaat 134,3 198,1
Financiële baten

11,6 10,0
Financiële lasten -70,6 -70,6
Resultaat vóór belastingen uit voortgezette
Bedrijfsactiviteiten 75,3 137,5
Belastingen -20,0 -32,7
Resultaat na belastingen uit voortgezette
Bedrijfsactiviteiten 55,3 104,8
Beëindigde bedrijfsactiviteiten
Resultaat na belastingen* 2,7 54,9
Resultaat uit verkoop na belastingen 365,4 -
Resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten 368,1 54,9 Resultaat na belastingen 423,4 159,7
Per gewoon aandeel in euro's
Winst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 0,75 1,29 Verwaterde winst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 0,73 1,28 Winst uit beëindigde bedrijfsactiviteiten 4,97 0,72 Verwaterde winst uit beëindigde bedrijfsactiviteiten 4,87 0,72 Winst 5,72 2,01
Verwaterde winst 5,60 2,00

* Het resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten bestaat uit het resultaat van CSM Sugar Confectionery exclusief de financiële baten en lasten. Belastingen zijn proportioneel toegedeeld aan CSM Sugar Confectionery op basis van het belastingtarief van CSM in het geheel (2005: 26,6% en 2004: 23,8%).

15/17

5. Geconsolideerde winst en verliesrekening vóór bijzondere posten in miljoenen euro's

2005 vóór
bijzondere
posten
Bijzondere
posten

2005
totaal

2004 vóór
bijzondere
posten
Bijzondere
posten

2004
totaal
Netto-omzet 2.618,0 - 2.618,0 2.731,7 2.731,7
Kosten van grond- en hulpstoffen -1.462,5 - -1.462,5 -1.524,6 -1.524,6 Toegevoegde waarde 1.155,5 - 1.155,5 1.207,1 1.207,1 Productiekosten -402,8 -36,6 -439,4 -397,0 -17,0 -414,0 Opslag- en transportkosten -178,9 -5,3 -184,2 -183,5 -183,5 Bruto marge 573,8 -41,9 531,9 626,6 -17,0 609,6
Verkoopkosten -210,5 -4,7 -215,2 -221,7 -3,0 -224,7 Algemene en administratiekosten -194,2 15,4 -178,8 -212,7 -8,8 -221,5 Overige kosten - -5,1 -5,1 - - -
Overige opbrengsten - 1,5 1,5 - 34,7 34,7
Bedrijfsresultaat 169,1 -34,8 134,3 192,2 5,9 198,1 Financiële baten 11,6 - 11,6

10,0 10,0
Financiële lasten -70,6 -

-70,6 -70,6 -70,6
Resultaat vóór belastingen uit
voortgezette bedrijfsactiviteiten 110,1 -34,8 75,3 131,6 5,9 137,5 Belastingen -29,3 9,3 -20,0 -31,7 -1,0 -32,7
Resultaat na belastingen uit
voortgezette bedrijfsactiviteiten 80,8 -25,5 55,3 99,9 4,9 104,8
16/17

6. Geconsolideerde Balans
Vóór winstverdeling, in miljoenen euro's 31-12-2005 31-12-2004 Activa
Materiële vaste activa 618,9 593,9
Immateriële vaste activa 648,9 627,9
Financiële vaste activa 9,4 17,6
Uitgestelde belastingvorderingen 49,6 62,1
Totaal vaste activa 1.326,8 1.301,5
Voorraden 403,3 391,5
Vorderingen 344,1 333,6
Belastingvorderingen 30,8 6,3
Liquide middelen 78,3 76,1
Activa aangehouden voor verkoop - 565,0
Totaal vlottende activa 856,5 1.372,5
Totaal 2.183,3 2.674,0
Passiva
Eigen vermogen 946,4 806,5
Voorzieningen 166,0

176,1
Uitgestelde belastingschulden 82,1 92,4
Langlopende schulden 468,5 551,9
Totaal langlopende verplichtingen 716,6 820,4
Rentedragende kortlopende schulden 35,1 390,1
Handelscrediteuren 238,7 279,7
Overige niet-rentedragende kortlopende
schulden 213,2 186,7
Belastingschulden 33,3 15,2
Verplichtingen aangehouden voor
verkoop - 175,4
Totaal kortlopende verplichtingen 520,3 1.047,1
Totaal 2.183,3

2.674,0

17/17

7. Geconsolideerd kasstroomoverzicht
in miljoenen euro's

2005 2004
Kasstroom uit operationele activiteiten
Resultaat na belastingen 423,4 159,7
Gecorrigeerd voor:

- Beëindigde bedrijfsactiviteiten -368,1 -54,9
- Afschrijvingen op vaste activa 75,5 77,6

- Bijzondere waardeverminderingen vaste activa 9,8 14,5
- Resultaat desinvesteringen vaste activa -9,7 -
- Resultaat uit verkoop groepsmaatschappijen en activiteiten

3,6

-34,7

- Opties 0,6 -

- Financiële baten en lasten 59,0 60,6

- Belastingen 20,0 32,7
Kasstroom uit operationele activiteiten voor mutaties in werkkapitaal

214,1

255,5
Mutatie voorzieningen -0,3 -3,3
Mutaties werkkapitaal -

- vorderingen -13,6 -4,6

- voorraden -1,1 -2,4

- niet-rentedragende kortlopende schulden -45,3 15,5 Kasstroom uit bedrijfsoperaties 153,8 260,7
Per saldo betaalde rente -51,5 -50,8
Betaalde winstbelasting -23,3 -19,8
Kasstroom uit operationele activiteiten 79,0 190,1 Kasstroom uit investeringsactiviteiten
Beëindigde bedrijfsactiviteiten -13,2 57,2
Verkoop van beëindigde bedrijfsactiviteiten 778,2 - Verwerving groepsmaatschappijen - 2,6
Verkoop groepsmaatschappijen 11,3 59,8
Investeringen in materiële vaste activa -87,9 -108,4 Desinvesteringen van materiële vaste activa 22,6 2,1 Kasstroom uit investeringsactiviteiten 711,0 13,3
Kasstroom uit financieringsactiviteiten
Ontvangsten rentedragende schulden 16,7 37,3
Aflossingen rentedragende schulden -628,8 -183,9
Inkoop eigen aandelen -112,0 -35,7
Betaald dividend -67,1 -30,7
Kasstroom uit financieringsactiviteiten -791,2 -213,0 Netto kasstroom -1,2 -9,6
Koers- en omrekeningsverschillen liquide middelen 3,4 -2,2 Toename/Afname liquide middelen 2,2 -11,8
Liquide middelen begin boekjaar
Liquide middelen einde boekjaar

76,1

78,3

87,9

76,1

CSM nv
Corporate Communications
Postbus 349

1000 AH Amsterdam
Nienoord 13

1112 XE Diemen
T 020 590 63 20
F 020 590 62 17
E marjolein.moerer@csm.nl