Gemeente Amsterdam

Herziening infrastructurele prioriteiten tot 2014

1 maart 2006
---
Voorlichting

Het college van B&W heeft ingestemd met het Meerjaren Infrastructuur Programma (MIP) 2006-2014. Het programma is een herziening van het MIP 2005-2014, dat in oktober 2004 is vastgesteld. Omdat er de komende jaren minder ROA-budget voor Amsterdamse infrastructuurprojecten is dan voorzien, zijn nieuwe prioriteiten gesteld. De aanleg van de Noord/Zuidlijn heeft de komende bestuursperiode nog de hoogste prioriteit. Verder wordt voorrang gegeven aan projecten rond de Zuidas en op IJburg.

De projecten die de Noord/Zuidlijn aansluiten op de andere verkeer- en vervoernetwerken krijgen in het nieuwe MIP prioriteit. Dit zijn projecten zoals het busstation Buikslotermeerplein en het busstation Zuid/WTC Strawinskylaan, de omlegging van tramlijn 5 tussen de Beethovenstraat en de Buitenveldertselaan, en de fietsverbinding met het station Van Hasseltweg. Daarnaast wordt er voorgesteld om in de bestuursperiode 2006-2010, naast de lopende trajecten, te investeren in onder meer de volgende projecten: * Herprofilering van het Europaplein, de Europaboulevard en de De Boelelaan Oost en de realisatie van het tram/busstation Strawinskylaan. Dit zijn infrastructurele projecten in de flanken van de Zuidas. * De oostelijke ontsluiting van IJburg over het Amsterdam-Rijnkanaal voor auto, fiets en bus. * De eerste verlenging van de IJtram naar het Centrumeiland IJburg. * Verplaatsing van het bus- en tramstation Sloterdijk.

Omdat er meer projectvoorstellen zijn dan budgetten, schuift een aantal infrastructuurprojecten in de tijd naar achter. Bovendien moet een aantal projecten nog getoetst worden door de belangrijkste subsidieverstrekkers, het ROA en het Rijk. Bij nieuwe projectvoorstellen en tegenvallende subsidies zullen meteen opnieuw prioriteiten moeten worden gesteld.

Investeringen na 2010

Het MIP stelt voor om in de periode na 2010 te investeren in onder meer het doortrekken van de IJtram en de Zuidtangent naar de 2e fase IJburg (Strandeiland). Verder ligt voor die periode nog een aanzienlijke extra investeringsopgave in en rond de Zuidas. Voor de periode na 2014 wordt voorgesteld te investeren in het geschikt maken van de Amstelveenlijn voor gebruik van metromaterieel, het doortrekken van ringlijn 50 van de Isolatorweg naar het Centraal Station en de aanleg van de IJmeerverbinding van IJburg naar Almere. Doordat deze projecten nu naar achter schuiven, worden ook de verwachte budgetten na 2010 en 2014 al flink overschreden. Voor die perioden zullen dus opnieuw prioriteiten worden gesteld.

Advies aan de gemeenteraad

Het is de verantwoordelijkheid van de nieuwe gemeenteraad en het nieuwe college om te bepalen op basis van welke prioriteiten uitvoering wordt gegeven aan het programma. In die zin is het MIP een advies aan de volgende gemeenteraad. Gezien de beperkte budgettaire ruimte zal elke tegenvaller in de budgetten en elke aanvullende wens voor nieuwe infrastructuur leiden tot een nieuwe prioritering in het MIP.