Herziening infrastructurele prioriteiten tot 2014
1 maart 2006
---
Voorlichting
Het college van B&W heeft ingestemd met het Meerjaren Infrastructuur
Programma (MIP) 2006-2014. Het programma is een herziening van het MIP
2005-2014, dat in oktober 2004 is vastgesteld. Omdat er de komende
jaren minder ROA-budget voor Amsterdamse infrastructuurprojecten is
dan voorzien, zijn nieuwe prioriteiten gesteld. De aanleg van de
Noord/Zuidlijn heeft de komende bestuursperiode nog de hoogste
prioriteit. Verder wordt voorrang gegeven aan projecten rond de Zuidas
en op IJburg.
De projecten die de Noord/Zuidlijn aansluiten op de andere verkeer- en
vervoernetwerken krijgen in het nieuwe MIP prioriteit. Dit zijn
projecten zoals het busstation Buikslotermeerplein en het busstation
Zuid/WTC Strawinskylaan, de omlegging van tramlijn 5 tussen de
Beethovenstraat en de Buitenveldertselaan, en de fietsverbinding met
het station Van Hasseltweg. Daarnaast wordt er voorgesteld om in de
bestuursperiode 2006-2010, naast de lopende trajecten, te investeren
in onder meer de volgende projecten:
* Herprofilering van het Europaplein, de Europaboulevard en de De
Boelelaan Oost en de realisatie van het tram/busstation
Strawinskylaan. Dit zijn infrastructurele projecten in de flanken
van de Zuidas.
* De oostelijke ontsluiting van IJburg over het Amsterdam-Rijnkanaal
voor auto, fiets en bus.
* De eerste verlenging van de IJtram naar het Centrumeiland IJburg.
* Verplaatsing van het bus- en tramstation Sloterdijk.
Omdat er meer projectvoorstellen zijn dan budgetten, schuift een
aantal infrastructuurprojecten in de tijd naar achter. Bovendien moet
een aantal projecten nog getoetst worden door de belangrijkste
subsidieverstrekkers, het ROA en het Rijk. Bij nieuwe
projectvoorstellen en tegenvallende subsidies zullen meteen opnieuw
prioriteiten moeten worden gesteld.
Investeringen na 2010
Het MIP stelt voor om in de periode na 2010 te investeren in onder
meer het doortrekken van de IJtram en de Zuidtangent naar de 2e fase
IJburg (Strandeiland). Verder ligt voor die periode nog een
aanzienlijke extra investeringsopgave in en rond de Zuidas. Voor de
periode na 2014 wordt voorgesteld te investeren in het geschikt maken
van de Amstelveenlijn voor gebruik van metromaterieel, het doortrekken
van ringlijn 50 van de Isolatorweg naar het Centraal Station en de
aanleg van de IJmeerverbinding van IJburg naar Almere. Doordat deze
projecten nu naar achter schuiven, worden ook de verwachte budgetten
na 2010 en 2014 al flink overschreden. Voor die perioden zullen dus
opnieuw prioriteiten worden gesteld.
Advies aan de gemeenteraad
Het is de verantwoordelijkheid van de nieuwe gemeenteraad en het
nieuwe college om te bepalen op basis van welke prioriteiten
uitvoering wordt gegeven aan het programma. In die zin is het MIP een
advies aan de volgende gemeenteraad. Gezien de beperkte budgettaire
ruimte zal elke tegenvaller in de budgetten en elke aanvullende wens
voor nieuwe infrastructuur leiden tot een nieuwe prioritering in het
MIP.
Gemeente Amsterdam