Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Voorverkoop De Lijn nog beter uitbouwen en bekendmaken
Vanaf 1 maart 2006 worden bus en tram duurder. Wie een kaartje
aanschaft in voorverkoop via automaat of winkel, doet daar echter
voordeel mee. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) steunt
dit principe om het tijdverlies van bus of tram aan de halte te
beperken, maar stelt vast dat de voorverkoop nog niet optimaal
georganiseerd is. Het aantal automaten is immers beperkt: tal van
tramhaltes in Gent en Antwerpen hebben (nog) geen automaat. In veel
middelgrote steden zijn helemaal geen automaten voorhanden, zelfs niet
op de busknooppunten waar dagelijks telkens meer dan duizend klanten
op de bus stappen. Bovendien is circa 10 tot 15% van de automaten
defect. De reizigersbond is wel tevreden met de reactie van De Lijn,
die beloofde dat gedupeerden van defecte automaten worden vergoed: zij
kunnen zich bij de chauffeur in regel stellen en krijgen achteraf het
bedrag dat te veel betaald werd terug.
Het aantal winkels dat kaartjes van De Lijn in voorverkoop aanbiedt,
is eveneens te beperkt. In de omgeving van Gent hebben b.v. Zingem,
Kruishoutem en St-Martens-Latem geen voorverkoopmogelijkheden. Daar
betaalt de klant noodgedwongen het duurdere boordtarief. Helaas
ontbreken de NMBS-stations in de lijst van voorverkooppunten, hoewel
ze al jaren kaarten van De Lijn aanbieden.
De BTTB vraagt dat De Lijn de lijst van voorverkooppunten op hun
website permanent behoudt. Bovendien moet de opstappende klant bij
elke halte kunnen achterhalen waar er voorverkoopmogelijkheden zijn in
de buurt. Om een alternatief te bieden voor de beperkte openingsuren
van de winkels vragen wij om ook in b.v. nachtwinkels voorverkoop aan
te bieden.
terug