Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Voorverkoop De Lijn nog beter uitbouwen en bekendmaken

Vanaf 1 maart 2006 worden bus en tram duurder. Wie een kaartje aanschaft in voorverkoop via automaat of winkel, doet daar echter voordeel mee. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) steunt dit principe om het tijdverlies van bus of tram aan de halte te beperken, maar stelt vast dat de voorverkoop nog niet optimaal georganiseerd is. Het aantal automaten is immers beperkt: tal van tramhaltes in Gent en Antwerpen hebben (nog) geen automaat. In veel middelgrote steden zijn helemaal geen automaten voorhanden, zelfs niet op de busknooppunten waar dagelijks telkens meer dan duizend klanten op de bus stappen. Bovendien is circa 10 tot 15% van de automaten defect. De reizigersbond is wel tevreden met de reactie van De Lijn, die beloofde dat gedupeerden van defecte automaten worden vergoed: zij kunnen zich bij de chauffeur in regel stellen en krijgen achteraf het bedrag dat te veel betaald werd terug.

Het aantal winkels dat kaartjes van De Lijn in voorverkoop aanbiedt, is eveneens te beperkt. In de omgeving van Gent hebben b.v. Zingem, Kruishoutem en St-Martens-Latem geen voorverkoopmogelijkheden. Daar betaalt de klant noodgedwongen het duurdere boordtarief. Helaas ontbreken de NMBS-stations in de lijst van voorverkooppunten, hoewel ze al jaren kaarten van De Lijn aanbieden.

De BTTB vraagt dat De Lijn de lijst van voorverkooppunten op hun website permanent behoudt. Bovendien moet de opstappende klant bij elke halte kunnen achterhalen waar er voorverkoopmogelijkheden zijn in de buurt. Om een alternatief te bieden voor de beperkte openingsuren van de winkels vragen wij om ook in b.v. nachtwinkels voorverkoop aan te bieden.

terug