Heliview Marketingservices

Inspanningen marketingmanagement ICT-bedrijven vaak zonder gewenst effect

01-03-2006

Marketingbudgetten kunnen op vele manieren ingezet worden, maar welke inspanningen sorteren het gewenste effect bij de verantwoordelijke voor de aanschaf van ICT? Hoe houdt de ICT-manager zich op de hoogte van ontwikkelingen? Diverse onderzoeken van Heliview tonen aan dat internet een steeds belangrijker medium is waar gezocht wordt naar informatie: meer dan de helft van de respondenten houdt zich via internet op de hoogte van bijvoorbeeld telecomproducten en diensten, terwijl het versturen van informatieve mailings bij slechts 3% het gewenste effect heeft.

Ook heeft Heliview inzicht in de effectiviteit van aanschafkanalen. Voor traditionele apparatuur als laptops en desktops geldt bijvoorbeeld dat de value added reseller nog steeds de belangrijkste rol speelt in het aanschafproces, hetzelfde geldt voor de aanschaf van servers. Een goede tweede is nog altijd de accountmanager van de leverancier, dit blijft een belangrijk kanaal. Online producten bestellen loopt nog steeds achter, voornamelijk bij overheids- en onderwijsinstellingen, zij moeten dit kanaal voor de aanschaf van producten nog volledig ontdekken, terwijl de handelssector hier juist in voorop loopt. Er zijn diverse criteria te onderscheiden waaraan het verkoopkanaal van ICT-producten moet voldoen. In de grootzakelijke markt is de geleverde service door de dienstverlener het belangrijkste criterium. Andere vaak genoemde criteria zijn prijs-kwaliteitverhouding en een snelle reactie van de leverancier. Flexibiliteit en expertise zijn aspecten die het minst belangrijk worden gevonden.

Beslissers
Een andere interessante vraag in het beslisproces is wie de doorslaggevende rol heeft in de keuze voor een bepaald ICT-product of dienst. De pijlen van ICT-bedrijven zijn vrijwel altijd gericht op IT-management. In de praktijk blijkt echter dat in bijna de helft van de gevallen algemeen management of financieel management uiteindelijk de beslissing neemt.

Binnen enkele weken publiceert Heliview een unieke tool voor marketing en sales management van ICT-bedrijven, namelijk de Marketing & Channel Evaluation Survey. Hierin wordt de effectiviteit van marketing, sales en partner-activiteiten uitgebreid onderzocht.