Heliview Marketingservices
Inspanningen marketingmanagement ICT-bedrijven vaak zonder gewenst
effect
01-03-2006
Marketingbudgetten kunnen op vele manieren ingezet worden, maar welke
inspanningen sorteren het gewenste effect bij de verantwoordelijke
voor de aanschaf van ICT? Hoe houdt de ICT-manager zich op de
hoogte van ontwikkelingen? Diverse onderzoeken van Heliview tonen
aan dat internet een steeds belangrijker medium is waar gezocht
wordt naar informatie: meer dan de helft van de respondenten houdt
zich via internet op de hoogte van bijvoorbeeld telecomproducten
en diensten, terwijl het versturen van informatieve mailings bij
slechts 3% het gewenste effect heeft.
Ook heeft Heliview inzicht in de effectiviteit van
aanschafkanalen. Voor traditionele apparatuur als laptops en
desktops geldt bijvoorbeeld dat de value added reseller nog steeds
de belangrijkste rol speelt in het aanschafproces, hetzelfde geldt
voor de aanschaf van servers. Een goede tweede is nog altijd de
accountmanager van de leverancier, dit blijft een belangrijk
kanaal. Online producten bestellen loopt nog steeds achter,
voornamelijk bij overheids- en onderwijsinstellingen, zij moeten
dit kanaal voor de aanschaf van producten nog volledig ontdekken,
terwijl de handelssector hier juist in voorop loopt. Er zijn
diverse criteria te onderscheiden waaraan het verkoopkanaal van
ICT-producten moet voldoen. In de grootzakelijke markt is de
geleverde service door de dienstverlener het belangrijkste
criterium. Andere vaak genoemde criteria zijn
prijs-kwaliteitverhouding en een snelle reactie van de
leverancier. Flexibiliteit en expertise zijn aspecten die het
minst belangrijk worden gevonden.
Beslissers
Een andere interessante vraag in het beslisproces is wie de
doorslaggevende rol heeft in de keuze voor een bepaald ICT-product
of dienst. De pijlen van ICT-bedrijven zijn vrijwel altijd gericht
op IT-management. In de praktijk blijkt echter dat in bijna de
helft van de gevallen algemeen management of financieel management
uiteindelijk de beslissing neemt.
Binnen enkele weken publiceert Heliview een unieke tool voor
marketing en sales management van ICT-bedrijven, namelijk de
Marketing & Channel Evaluation Survey. Hierin wordt de
effectiviteit van marketing, sales en partner-activiteiten
uitgebreid onderzocht.