Heliview Marketingservices

Eén op de negen internetgebruikers ontevreden over provider
01-03-2006

Van alle internetgebruikers geeft 11% de huidige internetprovider een rapportcijfer van een 6 of lager. De matige kwaliteit van de verbinding en onvoldoende snelheid zijn hiervoor in 70% van de gevallen de belangrijkste oorzaken. Ook kan één op de vijf ontevreden klanten zicht niet vinden in de huidige prijsstelling van de provider. Dit blijkt uit de laatste kwartaalmeting van de Concurrentie Monitor van Heliview Research.

Kijkend naar de diverse aspecten waarop de internet providers zijn beoordeeld, vallen vooral de prestaties op prijsstelling en helpdesk service op. Bijna 30% geeft een zes of lager voor de helpdesk en ook het gemiddelde rapportcijfer ligt onder de algemene tevredenheidsgrens van een 7. Opvallend positief zijn internetters over het facturatieproces van hun provider. Gemiddeld scoort dit een 7,5, waarbij vooral de providers Planet Internet, @Home en Tiscali goed scoren. Een ander opvallend aspect is de klantgerichtheid van providers. Op totaalniveau presteren de providers voldoende maar tussen de providers onderling zijn de verschillen aanzienlijk met scores uiteenlopend van 5,9 tot 7,5.

De huishoudens met een ADSL verbinding zijn iets meer tevreden dan kabelgebruikers, de verschillen zijn echter beperkt. Duidelijk is wel dat de huidige analoge internetgebruikers uitgesproken ontevreden zijn met de snelheid van surfen en downloaden. Ze geven hiervoor cijfers lager dan een 6. Opmerkelijk is dat dit niet direct een aanleiding is om over te stappen naar breedband. Bij een eventuele overstap zijn juist de kosten van breedband en de gebruiksintensiteit doorslaggevend.