AutoRai

Suzuki vanaf 2007 in WRC met SX4

(3/1/2006)
Suzuki Motor Corporation heeft tijdens de 76e editie van de Autosalon van Genève aangekondigd dat het merk vanaf augustus 2007 gaat deelnemen aan het World Rally Championship (WRC). Aan de basis van dit WRC-avontuur staat de nieuwe Suzuki SX4 die eveneens in Genève werd onthuld.
De inschrijving van Suzuki in het WRC is één van de belangrijkste marketing- en verkoop-initiatieven van de automobieldivisie van Suzuki sinds de afgelopen jaren. De prestaties in het WRC zullen het imago en de merkidentiteit van Suzuki als belangrijke en groeiende fabrikant van technisch hoogstaande, sportieve en funautoâs aanzienlijk versterken. Bovendien verschaft de WRC-deelname Suzuki belangrijke technische feedback die gebruikt zal worden voor de ontwikkeling van nieuwe modellen die in de toekomst worden geïntroduceerd als onderdeel van Suzukiâs nieuwe, wereldwijde
productontwikkelings-programma.

Het besluit van Suzuki om deel te nemen aan het WRC â dat wereldwijd samen met de F1 tot de absolute top in de autosport behoort â vloeit voort uit de zeer succesvolle resultaten van het Suzuki-team in het Junior World Rally Championship (JWRC). Het hoogtepunt voor Suzuki in het JWRC was de eerste plek voor de Suzuki Ignis Super 1600 in 2004 in het JWRC Rijderskampioenschap, wat voor Suzuki pas het derde seizoen in deze klasse was.

Suzuki SX4 WRC
De SX4 is het derde geheel nieuwe model van Suzuki sinds maart 2005. De andere twee â de Swift en Grand Vitara, die respectievelijk in maart en oktober 2005 in Europa werden gelanceerd â zijn beide bijzonder positief door de media en consumenten ontvangen in alle landen waar ze wereldwijd worden verkocht.

De Rally Sport versie van de SX4 is tegelijk met het productiemodel van de SX4 ontwikkeld. Deze JWRC-uitvoering wordt nu verder doorontwikkeld en getest om het potentieel van de auto maximaal te benutten, zodat de SX4 vanaf augustus 2007 een concurrerend rallywapen in het WRC gaat worden.

In aanloop naar de eerste echte rallies zullen de exacte technische gegevens van de Suzuki SX4 WRC bekend worden gemaakt. Momenteel is de ontwikkeling van de krachtbron en de aandrijflijn al in een vergevorderd stadium en het prototype is uitgerust met een nieuwe 2.0-liter J20 turbomotor. Op dit moment levert deze krachtbron al een koppel van 65 kg/m bij 3.000 tpm en 320 pk tussen 4.000 â 4.500 tpm.

Het nieuwe all-wheel-drive systeem dat Suzuki voor de WRC-auto heeft ontwikkeld, beschikt over mechanische differentiëlen voor en achter, met een elektronisch differentieel in het midden. Het vermogen wordt overgebracht op de wielen via een sequentiële vijfversnellingsbak.

Technische Specificaties SX4 WRC concept

Motor
Turbocharged
Ontwikkeld op basis van de J20 motor
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud aluminium blok: 1997 cc
Max vermogen: 235kW/320pk @ 4.000 - 4.500 tpm
Max koppel: 637 Nm (65mkg) @ 3.000 tpm
Ketting aangedreven DOHC
4 kleppen per cilinder
ECU (32 bit CPU) voor prototype auto

Afmetingen
Lengte: 4.125 mm
Breedte: 1.770 mm
Hoogte: 1.450 mm
Wielbasis: 2.525 mm

Gewicht

1.230 kg (minimum verplicht)

Wielen
Velgen: Asfalt: 8 x 18 inch; Gravel: 7 x 15 inch Banden: Asfalt: 20/65-18; Gravel: 17/65-15

Versnellingsbak
4WD koppeling met 3 carbonschijven
Midden: elektronisch differentieel
Voor en achter: mechanisch differentieel
Sequentiële bediening vanaf het stuurwiel (5 versnellingen)

Remmen voor
Asfalt: geventileerde schijven (diameter: 370 mm), remzadels met 8 zuigers
Gravel: geventileerde schijven (diameter: 304 mm), remzadels met 4 zuigers

Remmen achter
Asfalt: geventileerde schijven (diameter: 358 mm), remzadels met 4 zuigers
Gravel: geventileerde schijven (diameter: 304 mm), remzadels met 4 zuigers
Hydraulische handrem

Ophanging
Voor en achter: MacPherson type met schroefveren Reiger schokdempers

Besturing
Hydraulisch bekrachtigd

BedrijfsautoRAI.nl