Suzuki vanaf 2007 in WRC met SX4
(3/1/2006)
Suzuki Motor Corporation heeft tijdens de 76e editie van de Autosalon
van Genève aangekondigd dat het merk vanaf augustus 2007 gaat
deelnemen aan het World Rally Championship (WRC). Aan de basis van dit
WRC-avontuur staat de nieuwe Suzuki SX4 die eveneens in Genève werd
onthuld.
De inschrijving van Suzuki in het WRC is één van de belangrijkste
marketing- en verkoop-initiatieven van de automobieldivisie van Suzuki
sinds de afgelopen jaren. De prestaties in het WRC zullen het imago en
de merkidentiteit van Suzuki als belangrijke en groeiende fabrikant
van technisch hoogstaande, sportieve en funautoâs aanzienlijk
versterken. Bovendien verschaft de WRC-deelname Suzuki belangrijke
technische feedback die gebruikt zal worden voor de ontwikkeling van
nieuwe modellen die in de toekomst worden geïntroduceerd als
onderdeel van Suzukiâs nieuwe, wereldwijde
productontwikkelings-programma.
Het besluit van Suzuki om deel te nemen aan het WRC â dat wereldwijd
samen met de F1 tot de absolute top in de autosport behoort â vloeit
voort uit de zeer succesvolle resultaten van het Suzuki-team in het
Junior World Rally Championship (JWRC). Het hoogtepunt voor Suzuki in
het JWRC was de eerste plek voor de Suzuki Ignis Super 1600 in 2004 in
het JWRC Rijderskampioenschap, wat voor Suzuki pas het derde seizoen
in deze klasse was.
Suzuki SX4 WRC
De SX4 is het derde geheel nieuwe model van Suzuki sinds maart 2005.
De andere twee â de Swift en Grand Vitara, die respectievelijk in
maart en oktober 2005 in Europa werden gelanceerd â zijn beide
bijzonder positief door de media en consumenten ontvangen in alle
landen waar ze wereldwijd worden verkocht.
De Rally Sport versie van de SX4 is tegelijk met het productiemodel
van de SX4 ontwikkeld. Deze JWRC-uitvoering wordt nu verder
doorontwikkeld en getest om het potentieel van de auto maximaal te
benutten, zodat de SX4 vanaf augustus 2007 een concurrerend rallywapen
in het WRC gaat worden.
In aanloop naar de eerste echte rallies zullen de exacte technische
gegevens van de Suzuki SX4 WRC bekend worden gemaakt. Momenteel is de
ontwikkeling van de krachtbron en de aandrijflijn al in een
vergevorderd stadium en het prototype is uitgerust met een nieuwe
2.0-liter J20 turbomotor. Op dit moment levert deze krachtbron al een
koppel van 65 kg/m bij 3.000 tpm en 320 pk tussen 4.000 â 4.500 tpm.
Het nieuwe all-wheel-drive systeem dat Suzuki voor de WRC-auto heeft
ontwikkeld, beschikt over mechanische differentiëlen voor en achter,
met een elektronisch differentieel in het midden. Het vermogen wordt
overgebracht op de wielen via een sequentiële vijfversnellingsbak.
Technische Specificaties SX4 WRC concept
Motor
Turbocharged
Ontwikkeld op basis van de J20 motor
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud aluminium blok: 1997 cc
Max vermogen: 235kW/320pk @ 4.000 - 4.500 tpm
Max koppel: 637 Nm (65mkg) @ 3.000 tpm
Ketting aangedreven DOHC
4 kleppen per cilinder
ECU (32 bit CPU) voor prototype auto
Afmetingen
Lengte: 4.125 mm
Breedte: 1.770 mm
Hoogte: 1.450 mm
Wielbasis: 2.525 mm
Gewicht
1.230 kg (minimum verplicht)
Wielen
Velgen: Asfalt: 8 x 18 inch; Gravel: 7 x 15 inch
Banden: Asfalt: 20/65-18; Gravel: 17/65-15
Versnellingsbak
4WD koppeling met 3 carbonschijven
Midden: elektronisch differentieel
Voor en achter: mechanisch differentieel
Sequentiële bediening vanaf het stuurwiel (5 versnellingen)
Remmen voor
Asfalt: geventileerde schijven (diameter: 370 mm), remzadels met 8
zuigers
Gravel: geventileerde schijven (diameter: 304 mm), remzadels met 4
zuigers
Remmen achter
Asfalt: geventileerde schijven (diameter: 358 mm), remzadels met 4
zuigers
Gravel: geventileerde schijven (diameter: 304 mm), remzadels met 4
zuigers
Hydraulische handrem
Ophanging
Voor en achter: MacPherson type met schroefveren
Reiger schokdempers
Besturing
Hydraulisch bekrachtigd
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai