Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 1 maart 2006

Openbaar vervoer in Alkmaar letterlijk toegankelijker

De tariefacties zoals het eurokaartje, de dagkaart lopen als een trein, er zijn er inmiddels vele duizenden van verkocht. Doel ervan was een toegankelijk en gemakkelijk gebruik van de bus. Maar nu ook in letterlijke zin gaat Alkmaar de toegang tot bussen verbeteren. Hoe dat moet is vandaag gevraagd aan ervaringsdeskundigen, vertegenwoordigers van onder meer het Gehandicaptenoverleg Alkmaar, Seniorenraad en natuurlijk Connexxion. Zij maakten vandaag, samen met wethouder verkeer & vervoer Victor Kloos, een busrit en inspecteerden de bushalten en opstapplekken op hun toegankelijkheid. Als alle 'hindernissen' in kaart zijn gebracht en duidelijk is wat verbeterd moet worden, kan de gemeente samen met Connexxion dit jaar al aan de slag om de bus voor iedereen letterlijk toegankelijk te maken.

Victor Kloos: "Die tariefacties zijn inderdaad een groot succes gebleken, maar tegelijk moet de bus voor alle Alkmaarders bereikbaar zijn. Alkmaar heeft een dicht OV netwerk aangevuld met OV Taxi en trein. De lagevloerbussen op de stads- en servicelijnen zijn hier de normaalste zaak van de wereld. Maar de halte moet wel zo ingericht zijn dat een rolstoeler of iemand met een kinderwagen de halte kan bereiken en zo de bus in kan rijden. Dat is pas toegankelijk openbaar vervoer. Hoe hoog de investeringen in de haltes bedragen is nog niet bekend, maar investeren OV vind ik de moeite waard. Want ik ben warm voorstander om alle vormen van vervoer in de stad goed te regelen. Je moet mensen keuzes uit volwaardige alternatieven kunnen bieden, daarbij gaat om de auto, de bus en natuurlijk de fiets."

Bus-on-line

Om het busverkeer aantrekkelijker te maken is tevens nodig de infrastructuur in de stad aan te passen. De verkeersdrukte in Alkmaar is, zeker in de spits, enorm. Daar heeft ook het busverkeer last van. Om te zorgen dat Alkmaar leefbaar, bereikbaar en veilig blijft wordt nu de snelle busroute bus-on-line aangelegd. Om de bus aantrekkelijker te maken komen er o.a. busbanen, nieuwe verkeerslichten (met voorrang voor de bus), andere en toegankelijke bushaltes en elektronische reisinformatie. Maatregelen die moeten zorgen voor een ongehinderde doorgang van de bus. Resultaat; bussen rijden vaker en regelmatiger. Bovendien krijgt de reiziger betere informatie over reistijden. De Busroute Alkmaar loopt van de Olympiaweg (west) naar de Omval (oost). Doel van bus-on-line is optimale doorstroming van het verkeer dat Een toename is van 5.000 reizigerskilometers per dag. Een afname van de gemiddelde rijtijd met 4.1 minuten. Een afname van de gemiddelde reistijd per rit van 7 minuten. Een toename van 2.700 reizigers per dag. Een kostenbesparing op de exploitatie van fl. 2.5 mln. Met de aanleg van bus-on-line (8 km. lang) is een bedrag gemoeid van zo'n E 32 miljoen. Daarvan neemt de gemeente circa E 5,4 miljoen voor haar rekening. Het overige deel komt nu van de provincie Noord-Holland.

Enkele feiten over het openbaar vervoer in Alkmaar

In 2005 zijn er 465.000 eurokaartjes verkocht (gemiddeld 39.000 per maand). In januari 2006 zijn er al weer 47.600 verkocht. Dagkaartjes zijn minder interessant hier worden er gemiddeld 400-500 per maand van verkocht. Station Alkmaar wordt aangedaan door 24 verschillende buslijnen. In totaal zijn 56 voertuigen nodig voor het rijden van stads- en streekdiensten in de regio. In het stadsvervoer zijn in 2004 8,8 miljoen reizigerskilometers gemaakt. Klantwaardering Alkmaar (uit klantenbarometer van KpVV) 7,5 .