Algemene omroepvereniging AVRO

PERSBERICHT

Hilversum, 01-03-2006

Grolsch: niet gebogen voor druk Albert Heijn in supermarktoorlog

Bierbrouwer Grolsch heeft voor het eerst details gegeven over de ruzie met Albert Heijn omtrent de levering van bier begin januari van dit jaar. De supermarktketen Albert Heijn probeerde een lagere prijs voor bier af te dwingen. Grolsch woordvoerder Koen Theunissen in AVRO 1opdeMiddag: "Daar zijn wij niet voor gebogen. Het was een moeilijke onderhandeling en dat heeft er toe geleid dat we de levering aan Albert Heijn anderhalve week hebben opgeschort, maar we hebben onze eigen belangen en die verdedigen we."

Een lagere prijs zit er ook in de toekomst voor Albert Heijn en andere supermarktketens niet in volgens Grolsch. "De opstelling die we tegenover Albert Heijn hebben ingenomen geeft aan dat wat ons betreft de bodem echt bereikt is. Wij zijn niet bereid verder mee te gaan in het meebetalen aan de supermarktoorlog."

Morgen publiceert Grolsch de jaarcijfers. De bierbrouwer zegt dat de marges het afgelopen jaar zijn gedaald. Theunissen: "Wij zijn gedwongen om hogere kortingen te verlenen in het thuisverbruikkanaal; de supermarktoorlog raakt ons ook financieel."

De bierbrouwer zegt dat de dumprijzen voor bier in de supermarkt op korte termijn misschien gunstig zijn voor de consument, maar dat niemand er op de lange termijn baat bij heeft. "Als we horen dat medewerkers op 18-jarige leeftijd worden ontslagen bij de supermarkt, als we zien dat het aanbod bij de supermarkten verschraalt, dan is het op de lange termijn geen goede zaak. Uiteindelijk is het een oorlog en een oorlog kent nooit winnaars," aldus woordvoerder Theunissen van Grolsch.

Uitzending: woensdag 1 maart 2006 om 15.10 uur op Radio 1.
---