Ingezonden persbericht
Persbericht: Gemeenten laten kiezer online aan lot over
PERSBERICHT DAADKRACHT B.V.
Nijmegen, 1 maart 2006
Gemeenten bieden de politieke partijen nauwelijks campagnemogelijkheden op de
gemeentelijke website. Het merendeel (87) van de onderzochte gemeenten maakt
minder dan 50% gebruik van de online mogelijkheden om de verkiezingen onder de
aandacht van de kiezers te brengen. Dit blijkt uit representatief onderzoek dat
Daadkracht medio februari heeft uitgevoerd onder 100 gemeenten.
4 gemeenten bieden helemaal geen informatie over de verkiezingen op hun website.
Gemiddeld maken de onderzochte gemeenten gebruik van een derde van de
mogelijkheden om de verkiezingen onder de aandacht van de kiezers te brengen.
Navraag bij gemeenten leert dat er twee belangrijke oorzaken hiervoor zijn. Gemeenten
willen zich onafhankelijk opstellen in de verkiezingstijd; politieke partijen moeten zelf
campagne voeren. Gemeenten houden sterk vast aan traditionele middelen als een
gemeentelijk verkiezingsdebat, huis-aan-huisbladen, verkiezingskranten en
aanplakborden.
Campagne
40 gemeenten geven informatie over de campagne, zoals een campagneagenda of
bieden online campagnemogelijkheden zoals weblogs, een discussieforum of peilingen.
Als we alleen naar de online campagnemogelijkheden kijken bieden 17 gemeenten
deze mogelijkheden. Op 2 onderzochte gemeentelijke sites kunnen kiezers weblogs
van kandidaat-raadsleden lezen.
Partijen
87 gemeenten bieden informatie over de partijen die meedoen aan de verkiezingen. Dit
kan gaan om verwijzingen naar de partijsite, verkiezingsprogramma's, kandidatenlijsten
en/of standpunten. 42 gemeenten hebben verkiezingsprogramma's opgenomen, 72
sites bevatten één of meer kandidatenlijsten. Gemeenten die online geen
kandidatenlijsten en /of verkiezingenprogramma's aanbieden, verwijzen naar de
websites van de politieke partijen. 18 gemeenten bieden een programmavergelijking
online aan.
Amsterdam
Robert Flos (Robertflos.nl), VVD gemeenteraadslid in Amsterdam, vindt het belangrijk
dat gemeenten online uitgebreid aandacht besteden aan de verkiezingen: "Een hoge
opkomst zorgt voor een grotere legitimiteit van het gemeentebestuur. Internet is daarbij
niet meer weg te denken, Amsterdam loopt gelukkig al jaren voorop". De VVD-fractie
zet op haar eigen site ook campagnemiddelen in als weblogs en tv-spotjes. "De
weblogs zijn persoonlijk en hiermee kunnen we contact leggen met kiezers die moeilijk
te bereiken zijn, bijvoorbeeld jongeren."