Ingezonden persbericht


Persbericht: Gemeenten laten kiezer online aan lot over

PERSBERICHT DAADKRACHT B.V.

Nijmegen, 1 maart 2006

Gemeenten bieden de politieke partijen nauwelijks campagnemogelijkheden op de gemeentelijke website. Het merendeel (87) van de onderzochte gemeenten maakt minder dan 50% gebruik van de online mogelijkheden om de verkiezingen onder de aandacht van de kiezers te brengen. Dit blijkt uit representatief onderzoek dat Daadkracht medio februari heeft uitgevoerd onder 100 gemeenten.

4 gemeenten bieden helemaal geen informatie over de verkiezingen op hun website. Gemiddeld maken de onderzochte gemeenten gebruik van een derde van de mogelijkheden om de verkiezingen onder de aandacht van de kiezers te brengen. Navraag bij gemeenten leert dat er twee belangrijke oorzaken hiervoor zijn. Gemeenten willen zich onafhankelijk opstellen in de verkiezingstijd; politieke partijen moeten zelf campagne voeren. Gemeenten houden sterk vast aan traditionele middelen als een gemeentelijk verkiezingsdebat, huis-aan-huisbladen, verkiezingskranten en aanplakborden.

Campagne
40 gemeenten geven informatie over de campagne, zoals een campagneagenda of bieden online campagnemogelijkheden zoals weblogs, een discussieforum of peilingen. Als we alleen naar de online campagnemogelijkheden kijken bieden 17 gemeenten deze mogelijkheden. Op 2 onderzochte gemeentelijke sites kunnen kiezers weblogs van kandidaat-raadsleden lezen.

Partijen
87 gemeenten bieden informatie over de partijen die meedoen aan de verkiezingen. Dit kan gaan om verwijzingen naar de partijsite, verkiezingsprogramma's, kandidatenlijsten en/of standpunten. 42 gemeenten hebben verkiezingsprogramma's opgenomen, 72 sites bevatten één of meer kandidatenlijsten. Gemeenten die online geen kandidatenlijsten en /of verkiezingenprogramma's aanbieden, verwijzen naar de websites van de politieke partijen. 18 gemeenten bieden een programmavergelijking online aan.

Amsterdam
Robert Flos (Robertflos.nl), VVD gemeenteraadslid in Amsterdam, vindt het belangrijk dat gemeenten online uitgebreid aandacht besteden aan de verkiezingen: "Een hoge opkomst zorgt voor een grotere legitimiteit van het gemeentebestuur. Internet is daarbij niet meer weg te denken, Amsterdam loopt gelukkig al jaren voorop". De VVD-fractie zet op haar eigen site ook campagnemiddelen in als weblogs en tv-spotjes. "De weblogs zijn persoonlijk en hiermee kunnen we contact leggen met kiezers die moeilijk te bereiken zijn, bijvoorbeeld jongeren."