Chevrolet maakt prijs nieuwe Epica bekend
(3/1/2006)
Chevrolet introduceert tijdens de beroemde Autosalon van Genève maar
liefst twee totaal nieuwe modellen, die in Zwitserland zelfs hun
wereldpremière beleven: de nieuwe Captiva SUV en het topmodel Epica.
De Epica is leverbaar vanaf april en de prijslijst begint bij 24.995
euro.
Epica
De nieuwe Chevrolet Epica, met een dwarsgemonteerde zescilinder
lijnmotor van 142 of 155 pk, verschijnt vanaf april op de Europese
markt. Standaard beschikt de Epica over een uitgebreide reeks aan
comfort- en veiligheidsvoorzieningen en biedt hij bijzonder veel
âvalue for moneyâ. Zo beschikt het nieuwe topmodel van Chevrolet onder
andere over:
* Airbags voor bestuurder en voorpassagier
* Zijairbags voor bestuurder en voorpassagier
* Curtain airbags vóór
* 16â lichtmetalen velgen
* Zescilinder lijnmotor
* Halflederen bekleding
* Airconditioning met pollenfilter
* Radio/CD-speler met MP3 functie en iPOD aansluiting
Primeurs
Het werelddebuut van de Chevrolet Epica op de Autosalon van Genève
(2-12 maart 2006) valt samen met nog drie andere belangrijke primeurs.
Allereerst is de Epica de eerste auto die Chevrolet Europe
introduceert voorzien van een zescilindermotor. Ten tweede is het de
eerste dwarsgeplaatste zescilinder lijnmotor in de Europese
middenklasse en tot slot zal het model begin 2007 ook leverbaar worden
met een diesel-krachtbron. Uitgerust met een uitgebreid aanbod aan
comfortabele en veiligheids-voorzieningen wordt de nieuwe vierdeurs
Epica begin deze zomer leverbaar.
Dankzij zijn sportieve en tegelijkertijd stijlvolle belijning zal de
opvolger van de Evanda zeker in de smaak vallen bij Europese
automobilisten. In het overzichtelijk ontworpen front gaat de aandacht
vooral uit naar designdetails als de heldere, in de zijschermen
doorlopende koplampen, de verchroomde grille met de fors ogende,
horizontale lamel waarop het grote Chevrolet embleem prijkt en de
mistlampen die harmonieus, als spotjes, in de bumper zijn
geïntegreerd.
Ook van opzij oogt de Epica strak en modern. Het wigvormige profiel
wordt gedomineerd door een krachtige lijn die over de bovenste helft
van de portieren loopt en de voor- en achterschermen met elkaar
verbindt. Het effect wordt nog eens benadrukt door de uitstekende en
in carrosseriekleur gespoten portiergrepen, die precies op deze lijn
zijn gepositioneerd. Nog zoân opvallend kenmerk zijn de grote
buitenspiegels met de geïntegreerde richtingaanwijzers. De
achterzijde wordt gedomineerd door de grote bumper en de
achterlichtunits met ronde lenzen, die met elkaar verbonden worden
door middel van een brede chromen sierstrip.
Vergeleken met zijn voorganger, de Evanda, is de voorwielaangedreven
Epica qua postuur gegroeid. De lengte van 4.804 mm (plus 34 mm), de
breedte van 1.807 mm en de hoogte van 1.449 mm zorgen in combinatie
met de wielbasis van 2.700 mm voor een indrukwekkende hoeveelheid
interieurruimte voor de inzittenden en hun bagage. De bagageruimte
beschikt bijvoorbeeld over een inhoud van 435 liter (VDA norm).
Dankzij de asymmetrisch gescheiden en neerklapbare leuning van de
achterbank en een opening in de armsteun voor bijvoorbeeld skiâs is de
nieuwe Epica ook toegerust op het vervoeren van lastigere vormen van
bagage.
Veiligheid: stijf passagierscompartiment, zes airbags en ABS
remsysteem
De Epica beschikt over een modern chassis met McPherson veerpoten aan
de voorzijde en een multilink ophanging achter. Ze worden aangevuld
met een zeer efficiënt remsysteem met standaard vier remschijven
(voor geventileerd), een vierkanaals ABS en elektronische
remkrachtverdeling. Het standaard veiligheidspakket van de Epica omvat
bovendien vele zaken ter bevordering van de passieve veiligheid, zoals
het stijve passagierscompartiment (dat voor 40 procent uit ultrasterk
staal bestaat), airbags voor de bestuurder en voorpassagier,
zij-airbags en curtain airbags.
Het uitrustingsniveau van de nieuwe sedan van Chevrolet komt overeen
met dat van een auto uit de hogere middenklasse. De Epica wordt
leverbaar in twee uitrustings-niveaus: de Style en Class. In het
prettig gestylde interieur maakt het ergonomisch ontworpen dashboard
met het grote display voor de boordcomputer (Class) het leven van de
bestuurder zowel comfortabeler als gemakkelijker. De Style
basisuitvoering beschikt over een in hoogte verstelbare
bestuurderstoel, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, op
afstand bedienbare centrale portiervergrendeling, hittewerend glas,
airconditioning en een lederen stuurwiel. Lichtmetalen wielen (16
inch) en een audiosysteem met een MP3 speler zijn eveneens standaard.
De uitrusting van het topmodel, de Epica Class, is nog uitgebreider
met onder andere automatische klimaatregeling en cruise control, een
achtvoudig verstelbare bestuurder-stoel, volledig lederen bekleding,
tractiecontrole en een parkeerhulp achter. Een elektrisch
schuif-/kanteldag is optioneel beschikbaar.
Motor: dwarsgeplaatste soepele krachtbronnen en een nieuwe automaat
In eerste instantie is de voorwielaangedreven Epica leverbaar met een
keuze uit twee zescilinder benzinemotoren met een inhoud van 2,0 en
2,5 liter. De dwarsgeplaatste lijnmotoren lopen uitzonderlijk soepel.
Dat heeft alles te maken met de bouw van de motoren: dankzij de
karakteristieke constructie van een zescilinder lijnmotor worden
trillingen door de motor zelf opgeheven en is er geen sprake van
vibraties in de aandrijflijn, in tegenstelling tot de eigenschappen
van een motor in V-opstelling.
De acceleratie van de 142 pk en 157 pk sterke zescilinderkrachtbronnen
is al even indrukwekkend als hun soepele loop. Met deze motoren sprint
de Epica van 0-100 km/u in respectievelijk 11,8 en 10,1 seconden*. De
2.0-liter motor is voor de Nederlandse markt standaard gekoppeld aan
een handgeschakelde vijfversnellingsbak, terwijl het topmodel kan
vertrouwen op de nieuwe vijftraps automaat. Volgens de MVEG-cyclus
verbruikt de 2.0 zescilinderversie gemiddeld 9,0 liter per 100
kilometer, de automaat vraagt 9,5 liter brandstof volgens diezelfde
cyclus.
Begin 2007 voegt Chevrolet tevens een 2.0-liter viercilinder
common-rail turbodiesel toe aan de reeks. Deze krachtbron is
gezamenlijk ontwikkeld door GM Daewoo en GM Powertrain. De motor
levert 150 pk en een maximum koppel van 310 Nm bij 2.000 toeren per
minuut. Een dieselpartikelfilter wordt eveneens leverbaar.
Tussen 2003 en 2005 werden in Europa (inclusief Rusland en de
Oekraïne) ruim 10.000 Evandaâs (de voorganger van de Epica) verkocht.
Wayne Brannon, Executive Director van Chevrolet Europe: âDankzij zijn
Europese ontwerp en het unieke aanbod aan zes-cilinder lijnmotoren
heeft de nieuwe Epica zeker alles in zich om deze verkoopaantallen
aanzienlijk te verbeteren.â
Captiva
De Captiva is de eerste dieselaangedreven compacte SUV van Chevrolet
in Europa en is volledig afgestemd op de Europese rijomstandigheden.
Als krachtbron fungeert de fonkelnieuwe 150 pk sterke direct
ingespoten tweeliter common-rail diesel. Net als de twee beschikbare
benzineversies (2.4-liter viercilinder en 3.2-liter V6) levert de
turbodiesel dynamische rijprestaties. Belangrijke, kenmerkende
eigenschappen van de Captiva zijn:
* Vijf of zeven zitplaatsen
* ESP
* HDC (Hill descent control)
* TCS (Traction control)
* HBA (Hydraulic brake assist)
* 17â lichtmetalen velgen
* Airbags voor bestuurder en voorpassagier
* Zijairbags voor bestuurder en voorpassagier
* Curtain airbags vóór
* Airconditioning met pollenfilter
* Separaat te openen achterruit
* Roofrails
* Radio/CD-speler met MP3 functie en iPOD aansluiting
De catalogusprijzen van de Captiva, met zijn expressieve design,
worden in mei bekendgemaakt. De Chevrolet Captiva staat vanaf juni in
de Europese showrooms.
* voorlopige cijfers
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai