AutoRai

Chevrolet maakt prijs nieuwe Epica bekend

(3/1/2006)
Chevrolet introduceert tijdens de beroemde Autosalon van Genève maar liefst twee totaal nieuwe modellen, die in Zwitserland zelfs hun wereldpremière beleven: de nieuwe Captiva SUV en het topmodel Epica. De Epica is leverbaar vanaf april en de prijslijst begint bij 24.995 euro.
Epica

De nieuwe Chevrolet Epica, met een dwarsgemonteerde zescilinder lijnmotor van 142 of 155 pk, verschijnt vanaf april op de Europese markt. Standaard beschikt de Epica over een uitgebreide reeks aan comfort- en veiligheidsvoorzieningen en biedt hij bijzonder veel âvalue for moneyâ. Zo beschikt het nieuwe topmodel van Chevrolet onder andere over:

* Airbags voor bestuurder en voorpassagier
* Zijairbags voor bestuurder en voorpassagier
* Curtain airbags vóór

* 16â lichtmetalen velgen

* Zescilinder lijnmotor

* Halflederen bekleding

* Airconditioning met pollenfilter

* Radio/CD-speler met MP3 functie en iPOD aansluiting

Primeurs
Het werelddebuut van de Chevrolet Epica op de Autosalon van Genève (2-12 maart 2006) valt samen met nog drie andere belangrijke primeurs. Allereerst is de Epica de eerste auto die Chevrolet Europe introduceert voorzien van een zescilindermotor. Ten tweede is het de eerste dwarsgeplaatste zescilinder lijnmotor in de Europese middenklasse en tot slot zal het model begin 2007 ook leverbaar worden met een diesel-krachtbron. Uitgerust met een uitgebreid aanbod aan comfortabele en veiligheids-voorzieningen wordt de nieuwe vierdeurs Epica begin deze zomer leverbaar.

Dankzij zijn sportieve en tegelijkertijd stijlvolle belijning zal de opvolger van de Evanda zeker in de smaak vallen bij Europese automobilisten. In het overzichtelijk ontworpen front gaat de aandacht vooral uit naar designdetails als de heldere, in de zijschermen doorlopende koplampen, de verchroomde grille met de fors ogende, horizontale lamel waarop het grote Chevrolet embleem prijkt en de mistlampen die harmonieus, als spotjes, in de bumper zijn geïntegreerd.

Ook van opzij oogt de Epica strak en modern. Het wigvormige profiel wordt gedomineerd door een krachtige lijn die over de bovenste helft van de portieren loopt en de voor- en achterschermen met elkaar verbindt. Het effect wordt nog eens benadrukt door de uitstekende en in carrosseriekleur gespoten portiergrepen, die precies op deze lijn zijn gepositioneerd. Nog zoân opvallend kenmerk zijn de grote buitenspiegels met de geïntegreerde richtingaanwijzers. De achterzijde wordt gedomineerd door de grote bumper en de achterlichtunits met ronde lenzen, die met elkaar verbonden worden door middel van een brede chromen sierstrip.

Vergeleken met zijn voorganger, de Evanda, is de voorwielaangedreven Epica qua postuur gegroeid. De lengte van 4.804 mm (plus 34 mm), de breedte van 1.807 mm en de hoogte van 1.449 mm zorgen in combinatie met de wielbasis van 2.700 mm voor een indrukwekkende hoeveelheid interieurruimte voor de inzittenden en hun bagage. De bagageruimte beschikt bijvoorbeeld over een inhoud van 435 liter (VDA norm). Dankzij de asymmetrisch gescheiden en neerklapbare leuning van de achterbank en een opening in de armsteun voor bijvoorbeeld skiâs is de nieuwe Epica ook toegerust op het vervoeren van lastigere vormen van bagage.

Veiligheid: stijf passagierscompartiment, zes airbags en ABS remsysteem
De Epica beschikt over een modern chassis met McPherson veerpoten aan de voorzijde en een multilink ophanging achter. Ze worden aangevuld met een zeer efficiënt remsysteem met standaard vier remschijven (voor geventileerd), een vierkanaals ABS en elektronische remkrachtverdeling. Het standaard veiligheidspakket van de Epica omvat bovendien vele zaken ter bevordering van de passieve veiligheid, zoals het stijve passagierscompartiment (dat voor 40 procent uit ultrasterk staal bestaat), airbags voor de bestuurder en voorpassagier, zij-airbags en curtain airbags.

Het uitrustingsniveau van de nieuwe sedan van Chevrolet komt overeen met dat van een auto uit de hogere middenklasse. De Epica wordt leverbaar in twee uitrustings-niveaus: de Style en Class. In het prettig gestylde interieur maakt het ergonomisch ontworpen dashboard met het grote display voor de boordcomputer (Class) het leven van de bestuurder zowel comfortabeler als gemakkelijker. De Style basisuitvoering beschikt over een in hoogte verstelbare bestuurderstoel, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, op afstand bedienbare centrale portiervergrendeling, hittewerend glas, airconditioning en een lederen stuurwiel. Lichtmetalen wielen (16 inch) en een audiosysteem met een MP3 speler zijn eveneens standaard.

De uitrusting van het topmodel, de Epica Class, is nog uitgebreider met onder andere automatische klimaatregeling en cruise control, een achtvoudig verstelbare bestuurder-stoel, volledig lederen bekleding, tractiecontrole en een parkeerhulp achter. Een elektrisch schuif-/kanteldag is optioneel beschikbaar.

Motor: dwarsgeplaatste soepele krachtbronnen en een nieuwe automaat In eerste instantie is de voorwielaangedreven Epica leverbaar met een keuze uit twee zescilinder benzinemotoren met een inhoud van 2,0 en 2,5 liter. De dwarsgeplaatste lijnmotoren lopen uitzonderlijk soepel. Dat heeft alles te maken met de bouw van de motoren: dankzij de karakteristieke constructie van een zescilinder lijnmotor worden trillingen door de motor zelf opgeheven en is er geen sprake van vibraties in de aandrijflijn, in tegenstelling tot de eigenschappen van een motor in V-opstelling.

De acceleratie van de 142 pk en 157 pk sterke zescilinderkrachtbronnen is al even indrukwekkend als hun soepele loop. Met deze motoren sprint de Epica van 0-100 km/u in respectievelijk 11,8 en 10,1 seconden*. De 2.0-liter motor is voor de Nederlandse markt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, terwijl het topmodel kan vertrouwen op de nieuwe vijftraps automaat. Volgens de MVEG-cyclus verbruikt de 2.0 zescilinderversie gemiddeld 9,0 liter per 100 kilometer, de automaat vraagt 9,5 liter brandstof volgens diezelfde cyclus.

Begin 2007 voegt Chevrolet tevens een 2.0-liter viercilinder common-rail turbodiesel toe aan de reeks. Deze krachtbron is gezamenlijk ontwikkeld door GM Daewoo en GM Powertrain. De motor levert 150 pk en een maximum koppel van 310 Nm bij 2.000 toeren per minuut. Een dieselpartikelfilter wordt eveneens leverbaar.

Tussen 2003 en 2005 werden in Europa (inclusief Rusland en de Oekraïne) ruim 10.000 Evandaâs (de voorganger van de Epica) verkocht. Wayne Brannon, Executive Director van Chevrolet Europe: âDankzij zijn Europese ontwerp en het unieke aanbod aan zes-cilinder lijnmotoren heeft de nieuwe Epica zeker alles in zich om deze verkoopaantallen aanzienlijk te verbeteren.â

Captiva

De Captiva is de eerste dieselaangedreven compacte SUV van Chevrolet in Europa en is volledig afgestemd op de Europese rijomstandigheden. Als krachtbron fungeert de fonkelnieuwe 150 pk sterke direct ingespoten tweeliter common-rail diesel. Net als de twee beschikbare benzineversies (2.4-liter viercilinder en 3.2-liter V6) levert de turbodiesel dynamische rijprestaties. Belangrijke, kenmerkende eigenschappen van de Captiva zijn:

* Vijf of zeven zitplaatsen

* ESP

* HDC (Hill descent control)

* TCS (Traction control)

* HBA (Hydraulic brake assist)

* 17â lichtmetalen velgen

* Airbags voor bestuurder en voorpassagier
* Zijairbags voor bestuurder en voorpassagier
* Curtain airbags vóór

* Airconditioning met pollenfilter

* Separaat te openen achterruit

* Roofrails

* Radio/CD-speler met MP3 functie en iPOD aansluiting

De catalogusprijzen van de Captiva, met zijn expressieve design, worden in mei bekendgemaakt. De Chevrolet Captiva staat vanaf juni in de Europese showrooms.


* voorlopige cijfers

BedrijfsautoRAI.nl