AutoRai

De Audi A6 allroad quattro: thuis in elke straat, op elke weg

(3/1/2006)
Al met de eerste generatie van de allroad quattro boekte Audi veel succes. Sinds 2000 vormde deze auto, afgeleid van de A6 Avant, de grote Audi voor alle wegen en alle jaargetijden. En nu staat zijn opvolger aan de start. De nieuwe A6 allroad quattro is nog ruimer, luxueuzer, markanter en veelzijdiger. En de titel allroad draagt hij niet voor niets: de auto biedt opnieuw meer aandrijvings- en rijdynamiek â op verharde wegen en daarbuiten.
De Audi A6 allroad quattro ondervindt bijna geen concurrentie van internationale modellen in het premiumsegment. Het concept is gebaseerd op een eigenzinnig ontwerp van Audi. De Audi A6 allroad quattro is nauw verwant met de A6 Avant. En omdat hetzelfde model aan de basis lag van de carrosserie, levert hij een bijna even goede sportieve prestatie. Maar daar waar de bestuurder met zijn Avant niet verder kan rijden, gaat de A6 allroad quattro door. De A6 allroad quattro breidt het sportieve concept van de Avant uit met off-roadcomponenten. Zo weet hij een brug te slaan tussen sportieve elegantie en opvallende veelzijdigheid.

Het exterieur wordt gekenmerkt door de uitgebalanceerde combinatie van dynamische lijnvoering en opvallende off-roadelementen. Dankzij zijn lengte van 4,93 meter en zijn wielbasis van 2,83 meter biedt de auto comfortabel plaats aan vijf inzittenden. Die ook nog eens zoân 1.660 liter aan bagage kunnen meenemen! De laadruimte onderscheidt zich door talrijke intelligente opbergideeën. De carrosserie, die voornamelijk bestaat uit zeer sterke staalsoorten en aluminium, is uiterst sterk en crashbestendig.

Het interieur ademt een elegante, sportieve sfeer. Het centrale element in de ergonomie is het bedieningsconcept MMI. Ook de elektromechanische parkeerrem verhoogt het comfort. Nieuwe kleuren, afwerkingelementen en bekleding zorgen voor elegante, luxueuze accenten.

Voor de aandrijving kan worden gekozen uit vier motoren met directe injectie: twee benzine- en twee dieselmotoren. De 3.2 FSI is een V6, goed voor 188 kW (255 pk) en de 4.2 FSI is een V8 die 257 kW (350 pk) levert. Dankzij de FSI-techniek neemt de kracht en doelmatigheid van beide motoren toe. De beide, snel accelererende en verfijnde dieselmotoren met common-railinjectie zijn zescilindermotoren van respectievelijk 2,7 liter (132 kW/180 pk) en 3,0 liter (171 kW/233 pk) cilinderinhoud.

De transmissie vindt plaats via een zesversnellingsbak of een tiptronic-versnellingsbak met eveneens zes rijstanden. De allroad is standaard uitgerust met de bekende permanente vierwielaandrijving quattro, waardoor de kracht over alle vier wielen wordt verdeeld.

Het hoogwaardige, voornamelijk uit aluminium vervaardigde chassis zorgt op de weg voor maximale wendbaarheid en veiligheid. De standaardluchtvering met adaptive air suspension biedt vijf standen voor de carrosserie, waaronder twee voor het rijden op onverhard terrein. Het stabiliseringsprogramma ESP, dat speciaal voor de A6 allroad verder werd ontwikkeld, garandeert ook op onverharde wegen extra tractie en stabiliteit.

De Audi A6 allroad quattro doet zijn hoogwaardig karakter ook in de uitrusting alle eer aan. Naast het bedieningssysteem in MMI behoren een comfortabele automatische airconditioning en lichtmetalen 17 inch velgen tot de standaarduitrusting. Als extra biedt Audi onder meer de dynamische bochtenverlichting Xenon plus met adaptive light, de Advanced Key sleutelloze ontgrendeling en de handige parkeerhulp Audi Parking System Advanced, dat werkt met behulp van een achteruitrijcamera.

BedrijfsautoRAI.nl