Ingezonden persbericht


KNVB biedt &-campagne platform tijdens de interland Nederland - Ecuador

Rondom de voetbalinterland Nederland - Ecuador, op woensdag 1 maart in de Amsterdam ArenA, is er aandacht voor de &-campagne. Met spandoeken op de tribunes en op de middenstip wordt het &-teken getoond. Via een videoboodschap roept de huidige voorzitter van de Eredivisie CV en oud-voorzitter van Ajax Michael van Praag op tot het inzenden van goede voorbeelden van samenwerking tussen verschillende culturen via www.en.nl.

'&' staat voor samenwerken en meerwaarde. De &-campagne toont dat aan met 1001 goede voorbeelden op het gebied van interactie tussen verschillende culturen.

Het Nederlands elftal is bij uitstek een goed voorbeeld van samenwerking tussen mensen van verschillende culturen.

De KNVB ondersteunt deze campagne door verschillende activiteiten te organiseren. Naast het bieden van een platform voor '&' tijdens de oefenwedstrijden van Oranje voorafgaand aan het WK in Duitsland, zullen ambassadeurs van & - zoals Romeo Castelen - positieve voorbeelden van interactie uitdragen. Een goed voorbeeld is onder andere FC Omniworld. Een voetbalclub uit Almere met Amsterdamse roots. Voorheen was Omniworld namelijk voetbalclub 'De Zwarte Schapen', een oer-Amsterdamse club opgericht in 1932. Marokkanen, Surinamers, Antillianen, autochtone Nederlanders en Afrikanen spelen samen in het eerste en overige teams van deze gemêleerde vereniging.

Ook zal de Nationale Futsaldag op 25 mei in het teken staan van '&'. Als voorbereiding hierop droegen spelers van het Nederlandse zaalvoetbalteam afgelopen week &-shirts in twee drukbezochte vriendschappelijke interlands tegen Italië. Voor vragen aan de KNVB, onze partner in de &-campagne, kunt u contact opnemen met Frank Huizinga via telefoonnummer 0343 - 499 224.

Over de &-campagne:
De &-campagne (www.en.nl) werd eind vorig jaar gelanceerd. De campagne wil de meerwaarde van samenwerking tussen mensen van verschillende culturen uitdragen. Het teken & staat dan ook voor samenwerken en meerwaarde. De afzender van de campagne zijn verschillende mensen, organisaties en instanties zoals bijvoorbeeld SBS, de KNVB, Dirk van den Broek en het ROC. Minister Verdonk faciliteert als minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie deze campagne.