Bluetec en CGI: innovatieve technologie van Mercedes-Benz voor minder
uitstoot en verbruik
(3/1/2006)
Tijdens de Autosalon van Genève toont Mercedes-Benz een tweetal
studiemodellen die een nieuwe generatie dieselmotoren aankondigen, de
Vision CLS 320 BLUETEC en de Vision GL 320 BLUETEC. De nieuwe
BLUETEC-technologie maakt de CDI-modellen in het
Mercedes-Benz-programma tot de schoonste dieselautoâs ter wereld. Het
is de bedoeling om uiterlijk in 2008 ook in Europa de
BLUETEC-technologie in een personenauto te leveren.
Een tweede primeur van Mercedes-Benz in Genève is de nieuwe directe
benzine-inspuiting in de CLS 350 CGI. De 215 kW/292 pk sterke
zescilindermotor heeft een straalgeleide brandstofinspuiting in plaats
van de kanaalinspuiting die tot dusver in de V6-benzinemotoren werd
toegepast. Dankzij de nieuwe technologie wordt tot tien procent minder
brandstof verbruikt, terwijl de prestaties juist beter worden.
Dankzij het innovatieve modulaire BLUETEC-pakket maakt Mercedes-Benz
de dieselmotor tot een high-tech aandrijvingsvorm met de mogelijkheden
om in de toekomst ook aan de strengste emissie-eisen te voldoen. Met
behulp van deze technologie worden de Mercedes-Benz CDI-modellen niet
alleen de schoonste diesels ter wereld, maar verbruiken ze ook nog
eens 20 tot 40 procent minder brandstof dan vergelijkbare modellen met
benzinemotor. Zo behoren zowel de Vision CLS 320 BLUETEC met een
verwacht normverbruik van 7,9 liter per 100 km als de Vision GL 320
BLUETEC met 9,9 liter (beide volgens NEFZ-norm) tot de zuinigste en
schoonste autoâs in hun klasse.
BLUETEC is een modulair concept van verschillende technische
aanpassingen. De aanpassingen hebben tot doel de emissies van de motor
zelf te verminderen en de uitlaatgassen op uiterst efficiënte wijze
na te behandelen. Daarbij worden stapsgewijs alle emissiebestanddelen
tot een minimum gereduceerd.
Sinds vele jaren werken ontwikkelingsingenieurs van Mercedes-Benz met
hart en ziel aan technische maatregelen om autoâs schoner en zuiniger
te maken en zo ook aan toekomstige eisen in Europa en de Verenigde
Staten te kunnen voldoen. Dat leidde uiteindelijk tot de uitvinding
van BLUETEC.
De BLUETEC-technologie omvat een aantal technieken:
Optimalisering van de motoren en het verbrandingsproces om uitstoot
zoveel mogelijk te beperken. Hiertoe behoren o.a. elektronisch
motormanagement, vierkleppentechniek, directe common-rail inspuiting
van de derde generatie met piëzo-injectoren, turbocompressor met
variabele geometrie en recirculatie van uitlaatgassen.
Minimalisering van koolmonoxide (CO) en onverbrande koolwaterstoffen
(HC) door oxidatiekatalysatoren.
Vermindering van de uitstoot van deeltjes door het standaard
onderhoudsvrije diesel partikel filter dat sinds medio 2005 tot de
standaard uitvoering van een Mercedes-Benz personenwagen met
dieselmotor behoort.
Terugdringing van stikstofoxide.
De reductie van stikstofoxide kan op twee manieren. Allereerst door
een combinatie van een DeNOx-opslagkatalysator en een SCR-katalysator
(Selective Catalytic Reduction), zoals bij de Vision CLS 350 BLUETEC,
of door toepassing van de gecompliceerdere, maar nog effectievere
AdBlue-inspuiting. AdBlue is een vloeistof die in de al voorgereinigde
uitlaatgassen wordt gespoten, waardoor ammoniak (NH3) vrijkomt.
Hiermee wordt in de SCR-katalysator de stikstofoxide omgezet in
onschadelijk stikstof en water. Hiermee kan de hoeveelheid
stikstofoxide met maximaal 80 procent worden verminderd. In de Vision
GL 320 BLUETEC wordt een dergelijk systeem getoond.
Helemaal nieuw is de BLUETEC-technologie overigens niet, want dit
systeem wordt in Europa al met succes bij Mercedes-Benz vrachtautoâs
als de Actros, Axor en Atego toegepast. De eerste personenauto met
BLUETEC wordt de E 320 BLUETEC, die vanaf het modeljaar 2007 in de
Verenigde Staten leverbaar wordt. Mercedes-Benz wil uiterlijk in 2008
ook in Europa een diesel-personenauto met BLUETEC leveren. Voorwaarde
voor een volledige invoering van BLUETEC in Europa is de
beschikbaarheid van zwavelvrije diesel (
Nieuwe directe benzine-inspuiting in CLS 350 CGI
In de CLS 350 CGI toont Mercedes-Benz de eerste benzinemotor ter
wereld met straalgeleide directe inspuiting. Dit model wordt in de
tweede helft van 2006 leverbaar. Dankzij de nieuwe technologie wordt
in vergelijking met de V6-benzinemotor met de conventionele indirecte
inspuiting in het inlaatspruitstuk en variabele kleptiming een
brandstofbesparing van tien procent gerealiseerd. Het nieuwe concept
is de basis voor toekomstige motorontwikkelingen in deze klasse en
verbruikt circa 9,1 tot 9,3 l/100 km.
De nieuwe zescilindermotor verbrandt de brandstof vrijwel volledig,
waardoor ook minder schadelijke emissies ontstaan. Ook qua prestaties
werden verbeteringen gerealiseerd. Zo levert de nieuwe motor 15 kW/20
pk meer vermogen dan de V6-motor met conventionele inspuiting, terwijl
het koppel met vier procent toenam. Zo heeft de CLS 350 CGI voor de
acceleratie van 0-100 km/u slechts 6,7 seconden nodig, terwijl de
topsnelheid elektronisch is begrensd tot 250 km/u.
Belangrijkste kenmerk van de nieuwe straalgeleide directe inspuiting
zijn snelle en uiterst nauwkeurige piëzo-injectoren. Deze openen hun
sproeikoppen naar buiten en maken zo een ringvormige opening van
slechts enkele micrometers vrij, waardoor de brandstof wordt gespoten
in een gelijkmatige verdeelde straal die een holle kegel vormt. De
druk in het systeem kan oplopen tot 200 bar, circa 50 keer zoveel als
de benzinedruk bij de inspuitingstechniek die tot dusver werd
toegepast. Tot het systeem behoort ook een water-warmtewisselaar voor
het koelen van de brandstof. Dankzij de nieuwe technologie vindt een
betere verbranding plaats en ontstaat er minder uitstoot.
Metingen hebben aangetoond dat de emissies van koolwaterstoffen in de
warmloopfase met meer dan de helft verminderen. Verder neemt de
temperatuur in de uitlaat zover toe dat dit voor een snellere
opwarming van de katalysator zorgt. Al elf seconden na de koude start
bereikt de direct ingespoten benzinemotor een uitlaatgastemperatuur
van meer dan 700 ºC. Twee dicht bij de motor geplaatste geregelde
3-weg katalysatoren dragen zorg voor de reiniging van de schadelijke
emissies.
De stikstofoxides worden op twee manieren verminderd. Allereerst via
elektrisch gestuurde en gekoelde uitlaatgasrecirculatie, waarmee
afhankelijk van de belastingcondities zoân 40 % uitlaatgassen kan
worden gerecirculeerd. Verder is de auto ook voorzien van twee NOx
opslagkatalysatoren die, gedurende de periode dat op mager mengsel
wordt gereden, de stikstofoxiden absorberen. Gedurende korte
regeneratieperiodes worden deze stikstofoxides weer vrijgegeven, zodat
ze met behulp van de andere emissiecomponenten tot onschadelijk
stikstof reageren. Sensoren voor en achter deze katalysatoren bewaken
het proces.
Voor de rest is de volledig aluminium motor uitgerust met hetzelfde
hightech pakket als de bekende conventioneel ingespoten benzinemotor.
Hiertoe behoren technieken als 4 kleppentechniek, variabele
nokkenasverstelling zowel aan de in- als uitlaatzijde, variabele
inlaatspruitstuk, balansas, kenveld gestuurde thermostaat voor de
warmtehuishouding en cilinderbussen met wrijvingsarme aluminium
siliciumtechniek.
De nieuwe CLS 350 CGI wordt gevoed met zwavelvrije benzine en beschikt
over voldoende potentieel om aan de toekomstige emissie-eisen te
kunnen voldoen. In West-Europa zal Mercedes-Benz deze direct
ingespoten benzinevariant in de CLS-Klasse gaan aanbieden in plaats
van de huidige conventioneel ingespoten CLS 350.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai