Creditcard divisie ING boort Duitse markt aan
Creative venue
ING Card boort Duitse markt aan
Hoofddorp, 1 maart 2006 - Exact een jaar na de lancering van de ING Card in België
betreedt het bedrijf nu ook de Duitse creditcardmarkt. In Duitsland zijn nog relatief
weinig creditcards in omloop. Van alle aankopen in de detailhandel wordt 65% nog steeds
cash afgerekend en normale bankpassen zijn nog steeds de favoriet bij het grote publiek.
ING Card ziet niettemin grote groeikansen, vooral omdat in Duitsland nauwelijks flexibele
en goedkope alternatieven bestaan voor een persoonlijk krediet of gewoon 'rood staan'.
Duitsers kiezen bovendien steeds vaker voor internetbankieren en kopen en betalen steeds
meer online. Om die reden groeide het aantal 'echte' creditcards, de zogeheten
'revolving' cards voorzien van een kredietfaciliteit, afgelopen jaar met 7,7%. ING Card
wil zich binnen dit segment ontwikkelen tot een toonaangevende speler binnen Europa.
Het aantal creditcards dat thans in Duitsland in omloop is bedraagt ongeveer 20 miljoen
stuks en daarmee is slechts één op drie Duitse volwassenen ouder dan 18
jaar in het bezit is van een creditcard. De verwachting is dat de markt in Duitsland een
aanzienlijk groeipotentieel heeft.
Volgens Koen Beentjes, CEO van ING Card, is de lancering van de 'nieuwe generatie
creditcard'] in Duitsland een logische stap. 'We spreken hier over de op een na grootste
markt in Europa voor consumentenkredieten. De twee verschillende creditcards die wij nu
in Duitsland introduceren bestaan in feite nog niet. Van de 20 miljoen stuks in omloop
zijn er slechts 7 miljoen 'revolving' cards die een echte kredietfaciliteit bieden. De
overige zijn zogeheten 'charge cards' waarbij één keer per maand het
uitgegeven bedrag van de rekening wordt geboekt. Onze creditcards bieden bovendien tal
van nieuwe creditcardfunctionaliteiten die hier nog geheel onbekend zijn, zoals het 24
uur per dag online inzicht in bestedingen en een SMS waarschuwingsservice als je meer dan
200 euro besteed of driekwart van je bestedingslimiet hebt bereikt.'
Gerichte marktbenadering
Anders dan in België maakt ING Card in Duitsland geen gebruik van een
kantorennetwerk, maar van internet, telefoon en direct mail. Directeur Paul Collard van
ING Card Deutschland: 'Door een rechtstreekse benadering van de klant kunnen we met name
een bijzondere scherpe prijs hanteren en eenvoudig de voordelen direct duidelijk maken.
Daarnaast zal ING Card aansluiten bij het positieve imago van de 'direct banking'
activiteiten van ING hier in Duitsland. ING DiBa heeft inmiddels al meer dan vijf miljoen
klanten.'
Ook naar aanleiding van uitgebreid onderzoek naar de creditcard markt in Duitsland komt
ING Card met twee innovatieve creditcards: de ING Card Classic en de ING Card Platinum.
Collard: 'We weten dat er zeer veel belangstelling bestaat voor het product bij jonge
mensen, mensen met een gemiddeld inkomen en bij mensen die tot op heden nog geen
creditcard wilden aanschaffen. Met name daar kunnen we natuurlijk een stevige groei
realiseren met een product dat veilig, gebruiksvriendelijk én goedkoop is'.
Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
ING Card B.V.
Frank Witte - woordvoerder
f.witte@creativevenue.nl
Tel. 020 - 4525225
Fax 020 - 4528650
www.ingcard.nl
Over ING Card
ING Card startte als nieuwe zelfstandige Business Unit van ING Groep in april 2003. Zij is
een pan-Europese aanbieder van creditcards voor algemeen gebruik. In Nederland en
België zijn inmiddels alle huidige creditcard activiteiten binnen ING groep
ondergebracht bij ING Card.
De strategie van ING Card is er op gericht om actief te zijn in die landen waar ING een
goede naam- en merkbekendheid heeft. De Business Unit wil tegelijkertijd een marktpositie
bouwen op basis van reeds aanwezige grote en aantrekkelijke ING klantenbestanden. De
aanwezigheid en het succes van ING Direct in diverse Europese landen, creëert
daartoe een belangrijke basis.