Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Eenmalige bijdrage voor chronisch zieken, gehandicapten en ouderen (28-02-2006)

Het college van de gemeente Hoogezand-Sappemeer gaat aan de chronisch zieken, gehandicapten of ouderen een extra geldbedrag uitkeren. Het is de bedoeling dat degene die in 2005 al een eenmalige uitkering heeft ontvangen in de maand maart een nabetaling van EUR 215,- uitgekeerd krijgt op de bank/girorekening. Dit als aanvulling op de eenmalige uitkering die in 2005 is verstrekt. Ook overige inwoners die door hoge ziektekosten en onder de grens van 115% van de bijstandsnorm blijven, komen in aanmerking. Zij kunnen het totaalbedrag van EUR 365,- uitgekeerd krijgen.

De gemeente Hoogezand-Sappemeer keerde in 2005 aan 550 inwoners een eenmalige uitkering uit van 150,-, omdat zij chronisch ziek, gehandicapt en/of oudere (65+) zijn. Minder inwoners dan verwacht kwamen voor de eenmalige uitkering in aanmerking. Het college vindt het van zodanig belang dat deze mensen ook daadwerkelijk van het geld gebruik kunnen maken waarop zij recht hebben. Daarom wil het college het overige bedrag van 140.000,- aan deze doelgroep uitkeren.

Op advies van het Platform Sociaal Beleid en het Platform Gehandicapten Beleid is het de bedoeling om bij het toetsingsinkomen uit te gaan van het bruto jaarinkomen minus specifieke ziektekosten in plaats van enkel het netto inkomen. Hierdoor worden ook mensen bereikt die ogenschijnlijk een beter inkomen hebben dan bijstandsgerechtigden, maar die feitelijk vanwege hoge ziektekosten niet beter af zijn. Voorwaarde is wel dat deze personen extra specifieke ziektekosten hebben gemaakt en hierdoor onder de grens van 115% van de bijstandsnorm blijven. Het vermogen mag op 31 december niet hoger zijn dan 5.105,- voor alleenstaanden of 10.210,- voor gehuwden/samenwonenden en alleenstaande ouders. Mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering, een WVG-voorziening, een invalidenparkeerkaart of mensen die ouder zijn dan 64 jaar telefonisch of persoonlijk een aanvraagformulier aanvragen/ ophalen en deze ingevuld opsturen naar of langsbrengen bij de afdeling Sociale Zaken tot 1 juni 2006. De bewijsstukken moet hierbij ook worden ingeleverd zodat de aanvraag in behandeling kan worden genomen.