Unicef



Mexicaanse verkiezingskoorts: geen school, geen stem!
01 maart 2006, Mexico City - "Weet uw kandidaat niet hoe het onderwijs beter kan? Stem dan op een ander! Stem voor onderwijs!" Was getekend tientallen bekende Mexicanen. Beter onderwijs voor kinderen lijkt een belangrijk thema te worden tijdens de aanstaande verkiezingen. Kandidaten moeten met de educatieve billen bloot.

In Mexico maakt een op de tien kinderen de basisschool niet af. Foto: Unicef Mexico/2006/Ramos
In Mexico maakt een op de tien kinderen de basisschool niet af. Foto: Unicef Mexico/2006/Ramos

De campagne 'stem voor onderwijs' is opgezet door een commissie bestaande uit prominente Mexicanen die het werk van Unicef steunen. Doel is dat de aanstaande gouverneurs én de nieuw te kiezen president zich duidelijk uitspreken over hun plannen om het onderwijs te verbeteren.

Vooruitgang
"Mexico heeft sinds 2000 zich absoluut ontzettend ingespannen om het onderwijs te verbeteren", vertelt Vicente Corta, voorzitter van de adviescommissie. "Maar", voegt hij er meteen aan toe, "veel werk moet nog steeds worden gedaan!"

Een commissie bestaande uit prominente Mexicanen lanceerde op 21 februari een campagne waarin de presidentskandidaten worden opgeroepen het onderwijs in Mexico serieus te nemen. Foto: Unicef Mexico/2006/Mamolar
Een commissie bestaande uit prominente Mexicanen lanceerde op 21 februari een campagne waarin de presidentskandidaten worden opgeroepen het onderwijs in Mexico serieus te nemen. Foto: Unicef Mexico/2006/Mamolar

De cijfers. Het aantal kinderen tussen de 6 en 14 jaar dat niet naar school ging is gehalveerd. Intussen gaat ruim 90 procent van de kinderen in deze leeftijdscategorie naar school. Dat zijn mooie rapportcijfers voor Mexico. Maar er zijn ook minpunten. Een op tien kinderen maakt de basisschool niet af. En twee op de tien jongeren verlaat de middelbare school zonder diploma.

BM'ers roepen op tot actie Een extra inspanning zal dus nodig zijn om alle kinderen naar school te krijgen. Mexico heeft ook de toezegging gedaan om alle kinderen in 2015 basiseducatie te garanderen. Daarom is een groot aantal 'BM'ers' (Bekende Mexicanen) in de adviescommissie de campagne gestart. De hoop is dat de aanstaande president zijn gedane beloftes na zal komen en dat over een aantal jaar álle kinderen in Mexico naar school gaan.

Onderdeel van de campagne is ook een aantal debatten waarin de vijf presidentskandidaten duidelijkheid geven over hun toekomstige plannen met het onderwijs. Op een speciale website, http://www.infancia2006.org.mx, kunnen ze hun visie nader toelichten. Op de site kan de Mexicaanse bevolking reageren op de plannen.