29
30
31
/>
Maart 2006
Megafietsroute langs de hele Rijn in de maak
Landelijk Fietsplatform bezorgd over steeds meer belemmeringen
Een reisje langs de Rijn kan straks ook op de fiets. Fietsplatforms in
de betrokken landen werken aan de voorbereiding van een internationale
`megaroute' langs de Rijn, vanaf de bron in Zwitserland tot aan de
monding in de Nederlandse Rijndelta. In de route worden zoveel
mogelijk bestaande nationale fietsroutes opgenomen. Het Landelijk
Fietsplatform in Amersfoort, het coördinatiepunt voor het recreatieve
fietsen in Nederland, is bij deze voorbereidingen betrokken.
Verdere internationalisering van landelijke fietsroutes is volgens het
Landelijk Fietsplatform heel belangrijk, vanwege de "enorme
publicitaire impact" die het heeft.
Concept
Dat blijkt onder meer uit de
ervaringen met de internationale North Sea Cycle Route, een
aaneengesloten fietsroute van maar liefst 6000 kilometer door zeven
landen rond de Noordzee.
Van deze route, die als langste fietsroute ter wereld in het Guinness
Book of Records is opgenomen, maken in ons land de Noordezeeroute
(LF1) en de Waddenzeeroute (LF10) deel uit. De Rijnroute wordt volgens
een vergelijkbaar concept voorbereid.
Verbeelding
"Deze megaroutes spreken erg tot de verbeelding en stimuleren in
belangrijke mate het gebruik van de onderliggende nationale routes",
aldus het Fietsplatform.
Zorgen
Voor wat betreft de situatie in eigen land maakt het Fietsplatform
zich steeds meer zorgen voor de vele belemmeringen die er voor het
recreatieve fietsen bijkomen. "Nederland dreigt van een fietsland
steeds meer een land van fiets-eilanden te worden", waarschuwt het
platform. Dat komt door het groeiend aantal barrières in de vorm van
auto-, vaar- en spoorwegen, zowel rond de steden als in het
buitengebied. "Rondwegen maken stad-landverbindingen steeds lastiger,
Veerpontjes worden uit de vaart gehaald en -heel actueel- steeds meer
spoorwegovergangen worden opgeheven".
Funest
De fietsersorganisatie vindt het voor het recreatieve fietsen in ons
land ronduit `funest', dat NS-dochter ProRail in hoog tempo overwegen
sluit. "Dat gebeurt onder het zeer eenzijdige motto `de beste overweg
is géén overweg', maar vaak betreft het overgangen op rustige paden en
buitenwegen, waar niet of nauwelijks ongevallen plaats vinden'. Voor
een belangrijk wandel- en fietsgebied als de Utrechtse Heuvelrug
tussen Amersfoort en Utrecht, waar drie spoorlijnen doorheen lopen, is
dit een funeste ontwikkeling.
Innovatie
In de nabije toekomst wil het Fietsplatform meer buitenlanders en meer
jongeren interesseren voor zowel het recreatieve fietsen als haar
routenetwerk. Daarom wordt continu gewerkt aan `productinnovatie',
zoals bijvoorbeeld het toepasbaar maken van GPS-navigatie voor het
fietsroutenet. De digitale routeplanner, die samen met het Nederlands
Bureau voor Toerisme en Congressen is ontwikkeld, zal verder worden
geperfectioneerd. Dit najaar wordt de website van het platform
volledig vernieuwd en veel informatiever gemaakt.
Internet: www.fietsplatform.nl
E-mail: info@fietsplatform.nl
2006-02-28