29
30
31
/> Maart 2006

Megafietsroute langs de hele Rijn in de maak
Landelijk Fietsplatform bezorgd over steeds meer belemmeringen Een reisje langs de Rijn kan straks ook op de fiets. Fietsplatforms in de betrokken landen werken aan de voorbereiding van een internationale `megaroute' langs de Rijn, vanaf de bron in Zwitserland tot aan de monding in de Nederlandse Rijndelta. In de route worden zoveel mogelijk bestaande nationale fietsroutes opgenomen. Het Landelijk Fietsplatform in Amersfoort, het coördinatiepunt voor het recreatieve fietsen in Nederland, is bij deze voorbereidingen betrokken. Verdere internationalisering van landelijke fietsroutes is volgens het Landelijk Fietsplatform heel belangrijk, vanwege de "enorme publicitaire impact" die het heeft.

Concept
Dat blijkt onder meer uit de ervaringen met de internationale North Sea Cycle Route, een aaneengesloten fietsroute van maar liefst 6000 kilometer door zeven landen rond de Noordzee.

Van deze route, die als langste fietsroute ter wereld in het Guinness Book of Records is opgenomen, maken in ons land de Noordezeeroute (LF1) en de Waddenzeeroute (LF10) deel uit. De Rijnroute wordt volgens een vergelijkbaar concept voorbereid.

Verbeelding
"Deze megaroutes spreken erg tot de verbeelding en stimuleren in belangrijke mate het gebruik van de onderliggende nationale routes", aldus het Fietsplatform.

Zorgen
Voor wat betreft de situatie in eigen land maakt het Fietsplatform zich steeds meer zorgen voor de vele belemmeringen die er voor het recreatieve fietsen bijkomen. "Nederland dreigt van een fietsland steeds meer een land van fiets-eilanden te worden", waarschuwt het platform. Dat komt door het groeiend aantal barrières in de vorm van auto-, vaar- en spoorwegen, zowel rond de steden als in het buitengebied. "Rondwegen maken stad-landverbindingen steeds lastiger, Veerpontjes worden uit de vaart gehaald en -heel actueel- steeds meer spoorwegovergangen worden opgeheven".

Funest De fietsersorganisatie vindt het voor het recreatieve fietsen in ons land ronduit `funest', dat NS-dochter ProRail in hoog tempo overwegen sluit. "Dat gebeurt onder het zeer eenzijdige motto `de beste overweg is géén overweg', maar vaak betreft het overgangen op rustige paden en buitenwegen, waar niet of nauwelijks ongevallen plaats vinden'. Voor een belangrijk wandel- en fietsgebied als de Utrechtse Heuvelrug tussen Amersfoort en Utrecht, waar drie spoorlijnen doorheen lopen, is dit een funeste ontwikkeling.

Innovatie
In de nabije toekomst wil het Fietsplatform meer buitenlanders en meer jongeren interesseren voor zowel het recreatieve fietsen als haar routenetwerk. Daarom wordt continu gewerkt aan `productinnovatie', zoals bijvoorbeeld het toepasbaar maken van GPS-navigatie voor het fietsroutenet. De digitale routeplanner, die samen met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen is ontwikkeld, zal verder worden geperfectioneerd. Dit najaar wordt de website van het platform volledig vernieuwd en veel informatiever gemaakt.

Internet: www.fietsplatform.nl
E-mail: info@fietsplatform.nl
2006-02-28