woensdag 1 maart 2006, 10.15 uur, UvT
Promotie mw. R. Krishnan over vertrouwen

De Indische econome Rekha Krishnan onderzocht het belang van vertrouwen voor het slagen van strategische allianties tussen bedrijven. Uiteraard blijkt vertrouwen onmisbaar voor succes, vooral wanneer bedrijven niet precies weten of kunnen inschatten hoe de partner handelt. Maar een opvallende conclusie is dat vertrouwen te versterken in sommige situaties ook negatief kan uitpakken. Dit is met name het geval wanneer het bedrijf onzekerheden ontmoet als gevolg van instabiliteit en onvoorspelbaarheid van de omgeving. Het onderzoek biedt bedrijven inzicht in wanneer ze moeten investeren in het stimuleren of herstellen van vertrouwen en of dit het beste via juridische afspraken (formele weg) of persoonlijk contact (informele weg) kan verlopen. Voor deze studie onderzocht Krishnan met name allianties tussen Indiase bedrijven en hun buitenlandse partner. Promotor: prof.dr. N.G. Noorderhaven. Titel proefschrift: When is trust produced and when does it matter? Taking a closer look at trust and alliance performance