woensdag 1 maart 2006, 10.15 uur, UvT
Promotie mw. R. Krishnan over vertrouwen
De Indische econome Rekha Krishnan onderzocht het belang van
vertrouwen voor het slagen van strategische allianties tussen
bedrijven. Uiteraard blijkt vertrouwen onmisbaar voor succes, vooral
wanneer bedrijven niet precies weten of kunnen inschatten hoe de
partner handelt. Maar een opvallende conclusie is dat vertrouwen te
versterken in sommige situaties ook negatief kan uitpakken. Dit is met
name het geval wanneer het bedrijf onzekerheden ontmoet als gevolg van
instabiliteit en onvoorspelbaarheid van de omgeving. Het onderzoek
biedt bedrijven inzicht in wanneer ze moeten investeren in het
stimuleren of herstellen van vertrouwen en of dit het beste via
juridische afspraken (formele weg) of persoonlijk contact (informele
weg) kan verlopen. Voor deze studie onderzocht Krishnan met name
allianties tussen Indiase bedrijven en hun buitenlandse partner.
Promotor: prof.dr. N.G. Noorderhaven. Titel proefschrift: When is
trust produced and when does it matter? Taking a closer look at trust
and alliance performance