Raad voor het openbaar bestuur

Datum laatste wijziging: 24 januari 2006

De heer drs. C.J.M. (Kees) Breed wordt per 1 maart 2006 de nieuwe secretaris van de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) en de Raad voor de financiële verhoudingen (Rfv). De heer Breed is op dit moment management consultant bij Capgemini Consulting Services. De heer mr . G.A. van Nijendaal blijft plaatsvervangend secretaris van beide adviesraden. De heer drs. P.A. Lankhorst, die tijdelijk toegevoegd was aan het secretariaat van de Rob en Rfv treedt op genoemde datum terug, maar blijft gewoon lid van de Rob.

Tot 1997 was de heer Breed onder andere werkzaam bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Hij was in die periode ondermeer verantwoordelijk voor de coördinatie van het rijksbrede organisatie- en informatiebeleid en betrokken bij bestuurlijke vernieuwingstrajecten. Gedurende twee jaar was hij vanuit het ministerie gedetacheerd bij de Permanente Vertegenwoordiging bij de Europese Unie. Kees Breed is politicoloog en hoopt binnenkort een proefschrift af te ronden over de strategische rol van topambtenaren.

In zijn vergadering van 12 januari jl. heeft de Rfv de volgende onderwerpen behandeld: de evaluatie van de Wet Financiering decentrale overheden (Wet Fido) en de meerkosten van gemeenten met een slechte bodemgesteldheid. Tevens is een recent ontvangen adviesaanvraag van de Tweede Kamer over de ontwikkeling van lokale lasten aan de orde gekomen.

De Rfv brengt binnenkort twee adviezen uit. Een over de evaluatie van de Wet Financiering decentrale overheden (Wet Fido) en een over meerkosten van gemeenten met een slechte bodemgesteldheid. Beide adviezen kunt u binnenkort vanaf hier downloaden.

Advies bekostiging Almere
De Rfv is van oordeel dat gemeenten in beginsel in staat moeten zijn om zelf de financiële gevolgen van bevolkingsgroei en woningbouw op te vangen. In beginsel levert grondexploitatie voor een gemeente ook een batig saldo op. De verdeling van het Gemeentefonds houdt daarbij voldoende rekening met de kosten van snel groeiende gemeenten, zoals Almere. Eerder gaf de Raad al aan geen aanleiding te zien in een specifieke maatstaf in het gemeentefonds voor snelle groeigemeenten. Ook is de Raad van mening dat Almere niet in aanmerking komt voor de extra gelden uit het grotestedenbeleid (GSB). De aard van de problemen waarmee Almere te maken heeft, houden geen verband met een verouderde bebouwing en sociale achterstanden zoals in de GSB-gemeenten. Een door het Rijk aan Almere opgelegde meerjarige groei met gemiddeld 2.000 woningen per jaar (dat wil zeggen in totaal 40.000 nieuwe woningen in 2030) vergt een extra investeringsopgave in stedelijke en regionale voorzieningen en grootschalige die niet uit de grondexploitatie kunnen worden bekostigd. De Raad is daarom van mening, dat het redelijk is dat het Rijk de gemeente Almere financieel tegemoet komt. In zijn advies geeft de Raad verschillende opties in overweging. U kunt het advies hier downloaden.


---