Datum laatste wijziging: 24 januari 2006
De heer drs. C.J.M. (Kees) Breed wordt per 1 maart 2006 de nieuwe
secretaris van de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) en de Raad voor
de financiële verhoudingen (Rfv). De heer Breed is op dit moment
management consultant bij Capgemini Consulting Services. De heer mr .
G.A. van Nijendaal blijft plaatsvervangend secretaris van beide
adviesraden. De heer drs. P.A. Lankhorst, die tijdelijk toegevoegd was
aan het secretariaat van de Rob en Rfv treedt op genoemde datum terug,
maar blijft gewoon lid van de Rob.
Tot 1997 was de heer Breed onder andere werkzaam bij het ministerie
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Hij was in die periode
ondermeer verantwoordelijk voor de coördinatie van het rijksbrede
organisatie- en informatiebeleid en betrokken bij bestuurlijke
vernieuwingstrajecten. Gedurende twee jaar was hij vanuit het
ministerie gedetacheerd bij de Permanente Vertegenwoordiging bij de
Europese Unie. Kees Breed is politicoloog en hoopt binnenkort een
proefschrift af te ronden over de strategische rol van topambtenaren.
In zijn vergadering van 12 januari jl. heeft de Rfv de volgende
onderwerpen behandeld: de evaluatie van de Wet Financiering decentrale
overheden (Wet Fido) en de meerkosten van gemeenten met een slechte
bodemgesteldheid. Tevens is een recent ontvangen adviesaanvraag van de
Tweede Kamer over de ontwikkeling van lokale lasten aan de orde
gekomen.
De Rfv brengt binnenkort twee adviezen uit. Een over de evaluatie van
de Wet Financiering decentrale overheden (Wet Fido) en een over
meerkosten van gemeenten met een slechte bodemgesteldheid. Beide
adviezen kunt u binnenkort vanaf hier downloaden.
Advies bekostiging Almere
De Rfv is van oordeel dat gemeenten in beginsel in staat moeten zijn
om zelf de financiële gevolgen van bevolkingsgroei en woningbouw op te
vangen. In beginsel levert grondexploitatie voor een gemeente ook een
batig saldo op. De verdeling van het Gemeentefonds houdt daarbij
voldoende rekening met de kosten van snel groeiende gemeenten, zoals
Almere. Eerder gaf de Raad al aan geen aanleiding te zien in een
specifieke maatstaf in het gemeentefonds voor snelle groeigemeenten.
Ook is de Raad van mening dat Almere niet in aanmerking komt voor de
extra gelden uit het grotestedenbeleid (GSB). De aard van de problemen
waarmee Almere te maken heeft, houden geen verband met een verouderde
bebouwing en sociale achterstanden zoals in de GSB-gemeenten. Een door
het Rijk aan Almere opgelegde meerjarige groei met gemiddeld 2.000
woningen per jaar (dat wil zeggen in totaal 40.000 nieuwe woningen in
2030) vergt een extra investeringsopgave in stedelijke en regionale
voorzieningen en grootschalige die niet uit de grondexploitatie kunnen
worden bekostigd. De Raad is daarom van mening, dat het redelijk is
dat het Rijk de gemeente Almere financieel tegemoet komt. In zijn
advies geeft de Raad verschillende opties in overweging.
U kunt het advies hier downloaden.
---
Raad voor het openbaar bestuur