Toelichting bij de resultaten van 2005

Op een doorgaans futloze - maar wat het hamburgersegment betreft groeiende - fastfoodmarkt, kon Quick deze gunstige tendens aangrijpen en zijn voordeel doen met de juiste strategie die de laatste jaren werd ontwikkeld.
Het jaar 2005 was uitstekend voor Quick. Zowel op het gebied van de marketing, met de geslaagde lancering van nieuwe producten (Radikals, Double Effects, Suprêmes Chicken en Pepper, Super Giant, de Xtremes, de Hot Dog) als op het gebied van de restaurantketen, met de voortzetting van de strategie van vernieuwingen en openingen, of nog wat het rendabiliteitsniveau betreft.
De uitbreiding via restaurantopeningen bleef beperkt tot 8 eenheden. Quick heeft zijn beleid inzake de uitbouw van de vastgoedpool voortgezet door, telkens dit mogelijk was, de muren of de terreinen van de restaurants aan te kopen.
Quick heeft in 2005 succesvol zijn programma Smaak & Voeding doorgezet, met als doel de verzuchtingen van de consument te aanhoren en te analyseren, en dit door de Barometer Quick BVA, de ontwikkeling van aangepaste producten (de Grote Salades, de Rolls, de Good Soup, de Zapples) en de lancering van Quick Campus, bestemd voor de jongeren, dat sport, bewustmaking op het gebied van de voeding en een introductie tot de sportjournalistiek inhoudt. Op financieel gebied:

* zijn de verkopen onder merknaam met 5,3% gestegen. Het aantal kastickets, globaal lichtjes toegenomen (+ 0,4%) is in vergelijking met 2004 stabiel gebleven. Met vergelijkbare consolidatiekring zijn de verkopen 4,6% vooruitgegaan op het niveau van de groep, 5,2% in Frankrijk en 2,1% in België;

* is de daling van de geconsolideerde omzet (- 2,7%) toe te schrijven aan de externalisatie van de logistiek in België en in Luxemburg;
* gaat het bedrijfsresultaat (EBIT) er 33% op vooruit tot ¤ 41,6 M, terwijl de bruto bedrijfscashflow (EBITDA) ¤ 68,7 M noteert, zijnde een groei met 20%.

* kon, dankzij de capaciteit van Quick om vrije cashflow te genereren, eind 2005 een schuldratio op eigen vermogen van 0,22 worden behaald, en een nettoschuld van ¤ 41,5 M.

* is het netto geconsolideerd resultaat sterk gestegen tot ¤ 27,3 M tegen ¤ 14,6 M in 2004 (+ 86,2%).
Op basis van deze resultaten zal de Raad van Bestuur aan de Algemene Vergadering van de Aandeelhouders de uitkering van een brutodividend van ¤ 0,60 per aandeel voorstellen (+ 20% vergeleken met het vorige boekjaar).
Vooruitzichten 2006
Onder normale economische omstandigheden moet Quick, dat een herstructureringsfase is ingetreden, zijn groei kunnen voortzetten, dankzij:
* de versnelling van het plan tot bijkomende openingen in Frankrijk en België (tussen de 12 en de 15 openingen voorzien in 2006);
* een marketingstrategie die steeds vernieuwender en meer sociaal verantwoord is (nieuwe producten en nieuwe ontvangsten, programma Smaak & Voeding, Quick Campus);

* de voortzetting van de internationale ontwikkeling, onder meer door franchiseovereenkomsten te sluiten.
Voor meer info
Jean-Paul Brayer : jeanpaul.brayer@quick.fr
Tel: + 33 1 49 89 63 11 / GSM: + 33 6 79 66 81 91
Nicolas Van Brandt : nicolas.vanbrandt@quick.fr
Tel: + 33 1 49 89 63 12 / GSM: + 33 6 08 16 95 58
Quick 2005: een historisch record
Verkopen onder merknaam ¤ 760,5 Miljoen + 5,3%
Bedrijfsresultaat ¤ 41,6 Miljoen + 33,1%
Nettoresultaat deel van de groep ¤ 27,3 Miljoen + 86,2% Geconsolideerde kerncijfers (in miljoen ¤) 2005 2004 Var. in % (IFRS-normen)
05 / 04
Verkopen onder merknaam 760,5 722,1 + 5,3
Verkopen en franchiseopbrengsten
(Geconsolideerde omzet) 455,5 468,3 - 2,7
Bruto bedrijfscashflow (EBITDA) 68,7 57,2 + 20,0
Afschrijvingen +
Waardevermindering goodwill 27,1 25.9
Bedrijfsresultaat (EBIT) 41,6 31,3 +33,1
Financieel resultaat -2,6 -5,0
Nettoresultaat deel van de groep 27,3 14,6 + 86,2
Nettoresultaat deel van de groep /
(niet-verwaterd) aandeel in ¤/aandeel 1,41 0,76
Nettoresultaat deel van de groep /
(verwaterd) aandeel in ¤/aandeel 1,36 0,73
Eigen vermogen 190,2 172,0
Netto financiële schulden 41,5 64,5
Aantal openingen / sluitingen 8/3 7/6
Aantal restaurants 404 399
Franchiserestaurants (% van het bestand) 76 72
De Raad van Bestuur van Quick Restaurants NV, bijeengekomen op 27 februari 2006, heeft de geconsolideerde resultaten voor 2005 vastgesteld. De Commissaris heeft bevestigd dat zijn grondig verrichte controlewerkzaamheden niet hebben uitgewezen dat betekenisvolle verbeteringen dienen te worden aangebracht aan de in dit bericht opgenomen boekhoudkundige informatie. "Deloitte - Bedrijfsrevisoren - Vertegenwoordigd door Michel Denayer & Eric Nys".
Geconsolideerde jaarresultaten 2005 en vooruitzichten De hierna voorgestelde cijfers en omschrijvingen zijn opgemaakt overeenkomstig de boekhoud- en waarderingsprincipes van de door de Europese Unie aangenomen IFRSstandaard. De omzetting in IFRS wordt toegelicht in een nota die kan worden geraadpleegd op onze website www.quick-restaurants.com
www.quick-restaurants.com
Agenda voor de aandeelhouder
Gewone Algemene Vergadering 10 mei 2006
Terbeschikkingstelling van het jaarverslag eind april 2006 Bekendmaking van de halfjaarresultaten 2006 september 2006