Protestantse veertigdagentijd duurt zesenveertigdagen
Kerkinactie
Op 1 maart start voor ruim drie miljoen protestanten in Nederland de veertigdagentijd (1
maart- 15 april). Katholieken noemen deze periode de vastentijd. De veertigdagentijd is
de periode die vooraf gaat aan Pasen.
Bijna de helft van de Nederlanders (48%) kent het begrip veertigdagentijd maar onder
jongeren is deze periode veel minder bekend (25%). Dit blijkt uit een onderzoek dat is
uitgevoerd in opdracht van Kerkinactie. Als kenmerk van de veertigdagentijd wordt meestal
het vasten genoemd (67%) of de periode voor Pasen of tussen Carnaval en Pasen (37%). De
duur van de veertigdagentijd is een duidelijke strikvraag: 8% van de onderzochte
respondenten wist dat de veertigdagentijd 46 dagen duurt, omdat er zes zondagen in zitten
die niet worden meegeteld..
De veertigdagentijd is in de protestantse kerken een periode van bezinning en sober leven.
In de veertigdagentijd herdenken protestanten het lijden en sterven van Jezus Christus. En
de manier waarop hij leefde, met oog voor zijn naasten: de armen, zieken, zwakken en
verdrukten. Veel christenen leven daarom in de veertigdagentijd sober en eten
bijvoorbeeld geen vlees, gebak of snoep of gebruiken geen alcohol. Wat ze zo over houden,
delen ze met anderen. Na die (zesen)veertig dagen zijn protestanten voldoende voorbereid,
dan is de tijd gekomen om het Paasfeest te vieren. Pasen is voor protestanten een
uitbundig feest, want zij vieren dan dat Jezus Christus uit de dood is opgestaan. Pasen
is een uitnodiging om een nieuwe weg in te slaan en anders te gaan leven.
Veertigdagencampagne Kerkinactie
Kerkinactie voert jaarlijks een campagne in de veertigdagentijd. De campagne in 2006 heeft
als motto Kies bewust voor je naaste. In de campagne vraagt Kerkinactie om steun voor
kleine boeren in Latijns-Amerika en Nederland. Door de wereldwijde handel en economische
veranderingen dreigen zij hun bedrijf, huis en haard kwijt te raken. In de 2500 gemeenten
van deProtestantse Kerk in Nederland is de veertigdagentijdcampagne van Kerkinactie een
bekend begrip.
Oproep tot bewuste keuzes
De veertigdagentijdcampagne van Kerkinactie wil ook mensen oproepen om hun daad- en
koopkracht te gebruiken voor hun naaste. Hiervoor is een alternatieve Kieslijst
ontwikkeld met veertig keuzes voor de veertig dagen (www.kerkinactie.nl/campagne 2006).
Hier staan suggesties hoe je in je eigen leven bewust kan kiezen. Bijvoorbeeld hulp aan
kleine boeren in ontwikkelingslanden door de aankoop van eerlijke en duurzame producten
in Nederland. Of bewust kiezen voor de aarde door zuinig energiegebruik en de aankoop van
groene energie. Of kiezen voor God, door met andere mensen in de naaste omgeving te delen
wat God voor jou betekent.
----------------
Noot voor de redactie