Ingezonden persbericht

Persbericht

Combineren van veiligheidssystemen garandeert dynamischere prestaties, betere veiligheid en meer rijcomfort


- Combineren van actieve en passieve veiligheid (Combined Active and Passive Safety) verhoogt de veiligheid van elke weggebruiker
- Vehicle Dynamics Management (VDM) verbetert de stabiliteit, de wendbaarheid en de tractie van een auto
- Integratie actieve veiligheidssystemen in Vehicle Dynamics Management, verkort remafstand tot 10%
- Predictive Collision Warning binnenkort beschikbaar op Audi Q7

Brussel, 28 februari 2006 - Nieuwe functies van Bosch zullen de veiligheid, de rijdynamiek en het comfort van auto's blijven verhogen. Dit door de combinatie van elektronische systemen die, hoewel vaak al aanwezig in de auto, tot nu toe onafhankelijk van elkaar werkten. Door het linken van de actieve en de passieve veiligheidssystemen aan de bestuurdersassistentiesystemen, creëert Bosch het nieuwe, modulaire 'CAPS'-veiligheidssysteem. CAPS staat voor Combined Active and Passive Safety. Functies die de veiligheid van bestuurder, passagiers en voetgangers verder verhogen, worden ontwikkeld op basis hiervan. Vehicle Dynamics Management (VDM) zijn dan weer functies die ontstaan door de verbeterde interactie van het remcontrolesysteem, het actieve stuursysteem of de chassiscontrole, met andere woorden systemen die een invloed hebben op het rijgedrag. VDM verbetert niet alleen de veiligheid van de auto, maar verhoogt vooral de dynamiek van het voertuig. De eerste 'vruchten' van deze twee benaderingen gingen al in serieproductie en zullen de volgende jaren nog verder ontwikkeld worden.

De veiligheid van alle weggebruikers staat steeds centraal bij de Bosch-ontwikkelingen. Passieve veiligheidssystemen, zoals airbags, beschermen bestuurder en passagiers op verschillende manieren, wanneer er zich een ongeval voordoet. Actieve veiligheidssystemen en bestuurdersassistentiesystemen werken preventief en hebben als doel aanrijdingen, die vaak gebeuren door de onoplettendheid van de bestuurder, te voorkomen of om de ernst van aanrijdingen te minimaliseren.

De integratie van actieve systemen in het Vehicle Dynamisch Management (VDM) Vehicle Dynamisch Management controleert de actieve systemen die een effect hebben op de bewegingen van de auto. Op die manier zijn de ontwikkelaars van Bosch erin geslaagd de stabiliteit, de dynamiek en de tractie, vooral in kritieke situaties, te verbeteren. Als bijvoorbeeld het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP®) vaststelt dat de auto overstuurd is, kan de actieve stuurhulp een corrigerende stuuraanpassing doorvoeren die de auto stabiliseert in een vroeg stadium. Dit kan een remmanoeuvre niet alleen ondersteunen bij het bijsturen van de auto, maar vaak ook vervangen. Bovendien kan de bestuurder veel gemakkelijker bruusk uitwijken om een ongeval te voorkomen. Remmanoeuvres waarbij de wielen aan één kant van de auto op sneeuw of ijs rijden, kunnen ook eenvoudiger gecontroleerd worden door het gebruik van bijkomende, corrigerende stuurhulp. Bosch-ontwikkelaars zien de mogelijkheid om op die manier de remafstand tot 10 procent te verkorten.

Het modulaire CAPS (Combined Active and Passive Safety) veiligheidssysteem De analyse van ongevallen toont aan dat ongeveer zestig procent van alle kop-staartbotsingen en bijna een derde van de frontale aanrijdingen niet zouden gebeuren indien de bestuurder een halve seconde vroeger had gereageerd. Daarom promoot Bosch de integratie van actieve en passieve veiligheidssystemen met het bestuurdersassistentiesysteem, met andere woorden het modulaire CAPS-veiligheidssysteem. CAPS ondersteunt de bestuurder in kritieke situaties en helpt om ongevallen te voorkomen of op zijn minst de ernst ervan te verminderen.

Begin 2005 begon Bosch met de serieproductie van de CAPS Predictive Braking Assistent (PBA) (of de voorspellende remhulpfunctie) als eerste stap in de ontwikkeling van voorspellende veiligheidssystemen. Als het ACC (Adaptive Cruise Control) vaststelt dat een ander voertuig te dichtbij komt en dat de bestuurder niet onmiddellijk reageert, dan neemt de PBA een voorzorgsmaatregel zonder dat de bestuurder er iets van merkt. Dit door de remblokken naar de schijven te brengen en de remhulp voor te bereiden op een mogelijke noodstop. Als de bestuurder dan inderdaad bruusk moet remmen, zal deze voorbereiding de remafstand verkorten. De volgende stap in de ontwikkeling - voorspellende aanrijdingwaarschuwing (Predictive Collision Warning) - zal binnenkort beschikbaar worden op de Audi Q7. Als de bestuurder nog steeds niet reageert en de afstand tot het ander voertuig wordt nog kleiner, dan krijgt de bestuurder van de Q7 een bijkomende, actieve waarschuwing door het kort activeren van de remmen. Zijn aandacht wordt daardoor onmiddellijk gericht op de verkeerssituatie.

Ondertussen werken Bosch-ontwikkelaars verder aan een groot aantal bijkomende functies. Binnen enkele jaren zal de automatische noodremhulp in werking treden in situaties waarin een aanrijding duidelijk niet meer kan vermeden worden. Door kortstondig alle remkracht te gebruiken, net voor de aanrijding, zal het de snelheid van de impact en dus ook de ernst van de aanrijding, verminderen. De doeltreffendheid van deze systemen kan nog verder worden verbeterd door het gebruik van bijkomende informatie. Als het ESP® een situatie detecteert waarin plots gereageerd moet worden, kan het bijvoorbeeld de herbruikbare gordelspanners (reversible belt tighteners) activeren. Wanneer radarsensors of videocamera's opmerken dat een aanrijding onvermijdelijk is, kunnen de airbags in een vroeg stadium voorbereid worden om zo een betere bescherming te bieden. CAPS biedt nog meer potentieel voor verbetering van de verkeersveiligheid. Wanneer de auto dreigt om te kantelen of betrokken dreigt te raken bij een zijdelingse aanrijding, zullen de sensoren van de airbag en ESP® deze situatie op voorhand herkennen, en zullen ze dus vroeger en nauwgezetter reageren.

Systeemdeskundigheid als gevolg van uitgebreide Bosch-expertise De nieuwe CAPS- en VDM-functies zijn grotendeels gebaseerd op componenten en systemen die al bestaan (in serieproductie) en die stap voor stap kunnen worden toegepast dankzij gestandaardiseerde interfaces. Bosch is reeds lang actief op alle relevante domeinen en is daardoor zeer geschikt en competent om deze nieuwe functies toe te passen.

Over Bosch
De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde producent van automotive en industriële technologie, consumentenproducten en bouwtechnologie. In het belastingjaar 2004, genereerden de ongeveer 242.000 partners een verkoop van 40 miljard euro. Opgericht in Stuttgart in 1886 door Robert Bosch (1861-1942), als een "werkplaats voor precisiemechanica en elektrische techniek", omvat de Bosch Groep vandaag een netwerk voor productie, verkoop en naverkoop, met zo'n 260 dochterondernemingen en meer dan 10.000 servicecenters in meer dan 130 landen.

De speciale eigendomstructuur van de Bosch Groep garandeert zijn financiële onafhankelijkheid en ondernemingsvrijheid. Dit maakt het voor het bedrijf mogelijk om belangrijke toekomstgerichte investeringen te doen, voor het veilig stellen van zijn toekomst en om te voldoen aan de sociale verwachtingen op een manier die de geest en wil van zijn stichter weerkaatst. 92% Van de aandelen van Robert Bosch GmbH zijn in het bezit van de liefdadigheidsstichting Robert Bosch. De zakelijke eigendomsfuncties worden uitgevoerd door Robert Bosch Indsustrietreuhand KG.

Voor meer informatie en fotomateriaal:
Sterk Werk Communicatie
Maarten Klapwijk
Tel: (010) 456 78 49
Gsm: (06) 50 51 73 94
maarten.klapwijk@sterkwerk.nl