BedrijfsautoRAI

De opmars van BlueTec van Mercedes-Benz

(2/28/2006)
Tweederde van alle vrachtwagens in Europa die voldoen aan Euro4/Euro5 dragen de Mercedes-ster. Als technische oplossing om aan de Euro4- en Euro5-emissienormen te voldoen heeft DaimlerChrysler in een vroeg stadium gekozen voor BlueTec op basis van de SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction).
Intussen hebben alle Europese truckfabrikanten dit voorbeeld gevolgd en werken ook zij aan motoren met het SCR-principe om de Euro5-norm in 2009 te kunnen halen. Alleen voor de Euro4-norm, die al in het najaar van 2006 van kracht wordt, wordt door sommige fabrikanten gebruik gemaakt van bestaande techniek, aangevuld met het systeem van uitlaatgas recirculatie (EGR).

Minder stikstofoxide, roetpartikels en fijnstof Bij de nieuwe dieseltechnologie die Mercedes-Benz BlueTec noemt, gaat het voornamelijk om de verdere ontwikkeling van motoren en een nabehandeling van het uitlaatgas. Door een efficiëntere verbranding bevat de uitstoot net zo weinig roetdeeltjes als wanneer de uitlaatgassen worden gefilterd door een roetfilter. Onafhankelijk onderzoek (bijvoorbeeld door TÃV Nord in Duitsland) heeft aangetoond dat BlueTec ook daadwerkelijk voor een verlaging van de hoeveelheid fijnstof zorgt. De stikstofoxides worden door middel van een nabehandeling van het uitlaatgas volgens het SCR-principe met toevoeging van AdBlue (een oplossing van Ureum) in een katalysator tot stikstof en waterstof omgezet. Door de nieuwe techniek hebben de motoren een lager brandstofverbruik met gelijkblijvende onderhoudsintervallen van tot wel 150.000 km. Een grotere tolerantie met betrekking tot de brandstofkwaliteit is ook een voordeel van de BlueTec-dieseltechnologie. Dit is bijzonder belangrijk bij internationale transporten in gebieden waar zwavelarme diesel niet verkrijgbaar is. Het AdBlue verbruik is slechts 4 tot 6% van het brandstofverbruik van de motor en het is in Europa al bij 1.500 tankstations verkrijgbaar.

BlueTec-aanbod leverbaar voor het hele truckprogramma De vrachtwagens van Mercedes-Benz waren bijna een jaar geleden de eerste bedrijfswagens die in Euro5-uitvoering op de markt waren. In navolging van de zware Mercedes-Benz Actros wordt BlueTec inmiddels ook aangeboden op de distributietrucks, Axor en Atego. Met tienduizend uitgeleverde voertuigen ligt het aandeel van Mercedes-Benz in Europa op het gebied van Euro4/Euro5-vrachtwagens op ongeveer tweederde. Bij circa 98% van de bestellingen wordt met het oog op de toekomst gevraagd naar Euro5-vrachtwagens. In Nederland rijden op dit moment ruim 500 van deze Mercedes-bedrijfswagens met BlueTec technologie. De meeste in het internationale transport maar inmiddels zijn de eerste Euromotoren ook voor de stadsdistributie geleverd.