De opmars van BlueTec van Mercedes-Benz
(2/28/2006)
Tweederde van alle vrachtwagens in Europa die voldoen aan Euro4/Euro5
dragen de Mercedes-ster. Als technische oplossing om aan de Euro4- en
Euro5-emissienormen te voldoen heeft DaimlerChrysler in een vroeg
stadium gekozen voor BlueTec op basis van de SCR-technologie
(Selective Catalytic Reduction).
Intussen hebben alle Europese truckfabrikanten dit voorbeeld gevolgd
en werken ook zij aan motoren met het SCR-principe om de Euro5-norm in
2009 te kunnen halen. Alleen voor de Euro4-norm, die al in het najaar
van 2006 van kracht wordt, wordt door sommige fabrikanten gebruik
gemaakt van bestaande techniek, aangevuld met het systeem van
uitlaatgas recirculatie (EGR).
Minder stikstofoxide, roetpartikels en fijnstof
Bij de nieuwe dieseltechnologie die Mercedes-Benz BlueTec noemt, gaat
het voornamelijk om de verdere ontwikkeling van motoren en een
nabehandeling van het uitlaatgas. Door een efficiëntere verbranding
bevat de uitstoot net zo weinig roetdeeltjes als wanneer de
uitlaatgassen worden gefilterd door een roetfilter. Onafhankelijk
onderzoek (bijvoorbeeld door TÃV Nord in Duitsland) heeft aangetoond
dat BlueTec ook daadwerkelijk voor een verlaging van de hoeveelheid
fijnstof zorgt. De stikstofoxides worden door middel van een
nabehandeling van het uitlaatgas volgens het SCR-principe met
toevoeging van AdBlue (een oplossing van Ureum) in een katalysator tot
stikstof en waterstof omgezet. Door de nieuwe techniek hebben de
motoren een lager brandstofverbruik met gelijkblijvende
onderhoudsintervallen van tot wel 150.000 km. Een grotere tolerantie
met betrekking tot de brandstofkwaliteit is ook een voordeel van de
BlueTec-dieseltechnologie. Dit is bijzonder belangrijk bij
internationale transporten in gebieden waar zwavelarme diesel niet
verkrijgbaar is. Het AdBlue verbruik is slechts 4 tot 6% van het
brandstofverbruik van de motor en het is in Europa al bij 1.500
tankstations verkrijgbaar.
BlueTec-aanbod leverbaar voor het hele truckprogramma
De vrachtwagens van Mercedes-Benz waren bijna een jaar geleden de
eerste bedrijfswagens die in Euro5-uitvoering op de markt waren. In
navolging van de zware Mercedes-Benz Actros wordt BlueTec inmiddels
ook aangeboden op de distributietrucks, Axor en Atego. Met tienduizend
uitgeleverde voertuigen ligt het aandeel van Mercedes-Benz in Europa
op het gebied van Euro4/Euro5-vrachtwagens op ongeveer tweederde. Bij
circa 98% van de bestellingen wordt met het oog op de toekomst
gevraagd naar Euro5-vrachtwagens. In Nederland rijden op dit moment
ruim 500 van deze Mercedes-bedrijfswagens met BlueTec technologie. De
meeste in het internationale transport maar inmiddels zijn de eerste
Euromotoren ook voor de stadsdistributie geleverd.
BedrijfsautoRAI