Citroën op de Autosalon van Genève 2006
(2/28/2006)
De aanwezigheid van Citroën op de Autosalon van Genève vormt een
passende afsluiting van 2005, een jaar vol gebeurtenissen en
prestaties die het merkimago deden opleven.
In 2005 realiseerde Citroën een aantal bijzondere prestaties,
waaronder een nieuw wereldwijd verkooprecord, het breedste modelgamma
ooit, de derde constructeurtitel in het World Rally Championship op
rij en de onthulling van twee dynamische studiemodellen die tonen hoe
de toekomst er volgens Citroën uitziet.
Citroën brengt in 2006 haar breedste modelgamma ooit naar Genève.
Ieder model, van de toegankelijke, compacte stadsauto C1 tot het
nieuwe topmodel C6, weerspiegelt de basisprincipes van Citroën. De
centrale gedachte is dat technologie en innovatie bijdragen aan
ontspannen rijden, een goed gevoel, zekerheid, comfort en veiligheid
voor alle inzittenden, evenals bescherming van voetgangers en het
leefmilieu.
De tentoonstelling biedt Citroën de gelegenheid om haar betrokkenheid
bij het milieu te tonen en een bijdrage te leveren aan
energiebesparing. Citroën presenteert de C3 Stop & Start, de C3 CNG
(Compressed Natural Gaz; aardgas) en de C1 1.0i SensoDrive, evenals de
modellen â van de C3 tot de C8 â die zijn voorzien van een FAP
roetfilter. Ook toont Citroën haar toekomstvisie in de vorm van de C4
hybride HDiF concept car.
Citroën heeft een breed pakket praktische en efficiënte oplossingen
ontwikkeld die zijn gebaseerd op hoogwaardige technologieën, zoals
Stop & Start, SensoDrive automatische transmissie,
benzine/aardgas-motoren, HDi-dieselmotoren en FAP-roetfilters.
Allemaal efficiënte technologieën die optimale rekening houden met
het milieu; de lage kostprijs maakt deze voorzieningen bovendien
bereikbaar voor een zo groot mogelijke groep mensen.
Een volledig vernieuwd en uitgebreid modelgamma
De keur aan milieuefficiënte toepassingen wordt op een zo breed
mogelijk modelgamma toegepast. Een gamma dat vanaf 2000 is vernieuwd
met de successievelijke
Xsara Picasso, de C5, de C3, de C8 en de gerestylede Berlingo, de
C3 Pluriel en C2, de C4 en vernieuwde C5 en de C1.
De C6, die zich dit jaar opmaakt voor zijn marktintroductie, vormt de
kroon op het actuele modellengamma, het meest uitgebreide ooit in de
geschiedenis van Citroën.
Wereldwijde verkoopstijging
De verkoopresultaten van Citroën tonen voor het negende jaar op rij
een stijgende lijn. Met 1.395.000 exemplaren lag de afzet in 2005 maar
liefst 3,5 procent hoger dan in het voorafgaande jaar.
Ondanks moeilijke marktomstandigheden en toenemende concurrentie
verkocht Citroën 1.101.300 autoâs en lichte bestelautoâs, een
stijging van 1,3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
Tegelijk groeide het marktaandeel met 6,7 procent, tegenover 6,6
procent in 2004. Ook buiten Europa zag Citroën de verkoop van autoâs
en lichte bestelautoâs groeien, met 15,9 procent.
Topprestaties in het WRC
De vernieuwing van het modelgamma viel samen met Citroënâs deelname
aan het World Rally Championship, de derde keer sinds 2003. De Xsara
WRC heeft drie opeenvolgende seizoenen de constructeurtitel gewonnen,
terwijl rijders Sébastien Loeb en Daniel Elena in 2004 en 2005 de
rijderstitel behaalden.
Nog een prestatie van formaat in 2005 was de winst in het Junior World
Rally Championship, met dank aan Dani Sordo en Marc Marti en hun C2
Super 1600.
Het Citroën Sport team bereidt zich momenteel voor op deelname aan
het World Rally Championship 2007 met een WRC-versie van de C4 Coupé.
Studiemodellen dragen merkidentiteit uit
Met de C-AirPlay toont Citroën een nieuwe supermini die is ontworpen
voor mensen met een actieve en dynamische levensstijl. De origineel
vormgegeven concept car met zijn gewelfde uiterlijk, geeft de
bestuurder en zijn passagiers een nieuw gevoel van rijplezier,
gebaseerd op fysieke en visuele waarnemingen.
Een ander voorbeeld van de creatieve inspiratie van Citroën is de
C-SportLounge. Deze nieuwe interpretatie van het begrip 'grand
tourisme' combineert de kracht en aërodynamica van het exterieur met
een als cockpit ingericht interieur en comfort voor drie
medepassagiers. Sportief autorijden en hoge interieurkwaliteit gaan
bij de C-SportLounge hand in hand.
C4 hybride HDiF
De onthulling van de C4 Hybride HDiF betekent een doorbraak in
brandstofverbruik en CO -emissies. Dit studiemodel combineert het
uitzonderlijk lage verbruik van de HDiF-dieselmotor (20 procent minder
dan een vergelijkbare benzinemotor) bij hogere snelheden met de
voordelen van een elektromotor voor stadsgebruik. De C4 hybride HDiF
combineert een hoog prestatieniveau met een opvallend laag
brandstofverbruik (3,4 l/100 km gecombineerde cyclus) en CO -emissie
(90 g/km). Naast een ruime actieradius is het model vriendelijk voor
de leefomgeving door het ontbreken van motorgeluid en vervuilende
uitstoot in elektrische modus.
Superminiâs die het leefmilieu respecteren
Citroën biedt een breed pakket milieuvriendelijke toepassingen in het
supermini-marktsegment.
* De C3 Stop & Start levert een bijdrage aan milieubesparing met 10
procent minder brandstofverbruik en CO -emissies in de stad en
tot 15 procent minder in druk verkeer. Citroën heeft dit weten te
realiseren door het combineren van twee vooruitstrevende
technologieën: de SensoDrive automatische transmissie en een
elektronisch aangestuurde gecombineerde startmotor en dynamo.
* De C3 CNG rijdt op aardgas, met 20 procent minder CO -emissie
dan benzine en zonder toevoeging van sulfaatoxide of lood.
* De C1 heeft alle kwaliteiten die horen bij een stadsauto. Zowel de
diesel- als de benzineversies hebben een bijzonder laag verbruik
en lage CO -emissies (109 g/km) en bieden toch het
prestatieniveau dat bij een stadsauto hoort.
Nieuwe HDi-dieselmotoren en het roetfilter (FAP)
Citroën levert een constructieve bijdrage aan bescherming van het
milieu. Deze strategie wordt ondersteund door een breed pakket aan
milieubesparende technologieën, in het bijzonder de nieuwe HDi
dieselmotoren en het roetfilter (FAP).
* FAP-technologie is beschikbaar op Citroën-modellen van de C3 tot
en met de C8. Het geavanceerde roetfilter elimineert roetdeeltjes
en andere uitstoot en geeft de HDi-dieselmotor een grote
ecologische voorsprong. Tot op heden heeft Citroën al meer dan
260.000 voertuigen verkocht die met FAP zijn uitgerust.
* De hoge prestaties van de HDi dieselmotoren maakten een
verkleining van de cilinderinhoud mogelijk. Dit heeft geresulteerd
in een verdere afname van het brandstofverbruik en CO -emissies
zonder dat dit ten koste is gegaan van de prestaties.
Een voorbeeld: de 1,6 liter C4 met HDi dieselmotor met FAP en 110 pk
verbruikt 4,7 l/100 km tijdens de gecombineerde cyclus, met een
CO -emissie van 125 g/km.
Ook de grotere varianten van de HDi-dieselmotor zijn verder verbeterd.
Dat bewijst de nieuwe 173 pk sterke HDi-dieselmotor met FAP die
leverbaar wordt in de C5. Deze 2,2 liter dieselmotor is een van de
beste viercilinder dieselmotoren van dit moment en combineert een hoog
prestatieniveau en uitstekende driveability met vooraanstaande
ecologie. De krachtbron voldoet aan de Euro IV-norm dankzij het
FAP-roetfilter en heeft eveneens een laag brandstofverbruik en weinig
CO -emissie.
Veiligheid hoog in het vaandel
Citroën toont niet alleen betrokkenheid bij het milieu. De
bescherming van mensen staat eveneens hoog in het vaandel. Dat geldt
niet alleen voor inzittenden, maar ook voor voetgangers en
medeweggebruikers. Ook als het gaat om passieve en actieve veiligheid
kiest Citroën voor innovatieve technologieën.
* Voorkomen is beter dan genezen. Daarom ontwikkelde Citroën een
aantal actieve veiligheidssystemen die helpen om ongelukken te
voorkomen. Zoals meedraaiende xenon koplampen met dubbele functie
voor optimaal zicht, ook âs nachts en bij slecht weer, en het Lane
Departure Warning System (LDWS) dat de bestuurder waarschuwt
wanneer hij ongemerkt van rijbaan dreigt te wisselen.
* Airbags, knieairbags, actieve hoofdsteunen en een actieve
motorkap. Stuk voor stuk belangrijke voorzieningen die inzittenden
en voetgangers beschermen bij een aanrijding. De aandacht die
Citroën geeft aan veiligheid, wordt beloond tijdens de Euro NCAP
botsproeven. Alle modellen, van de C1 tot de C8, behalen
uitstekende scores. De C4, C5 en C6 behalen zelfs het maximale
aantal sterren: een uitzonderlijke prestatie.
C4: veiligheid en sportiviteit
Onder de strakke, vooruitstrevende vormgeving van de Citroën C4
Berline en Coupé gaat de nieuwste technologie schuil. Het populaire
model is leverbaar met een breed scala moderne benzinemotoren en
HDi-dieselmotoren met FAP roetfilter, voldoet aan de strenge Euro
IV-normen en heeft een riant uitrustingsniveau.
* Vijf benzinemotoren van 1.4i 16V (90 pk) tot en met 2.0i 16V (180
pk), drie dieselmotoren van 1.6 HDi 16V (92 pk) tot en met 2.0 HDi
16V (138 pk).
* Het onderstel is afgestemd op comfort en sportiviteit en biedt
veel actieve veiligheid. ABS met EBD is standaard, evenals een
noodremassistent. Het optionele ESP zorgt voor behoud van grip en
tractie.
* In het interieur valt direct het multifunctionele stuurwiel met
vaste kern op. Dankzij het informatiedisplay bovenop het dashboard
beschikt de bestuurder tijdens het rijden in een oogopslag over
alle belangrijke informatie. De strakke vormgeving van het
interieur straalt rust en comfort uit.
* Onder de opties bevinden zich het telematicasysteem NaviDrive
systeem uitgerust met audio, telefoon en navigatie, draadloze
Bluetooth(TM) technologie en HiFi: hightech oplossingen die
dagelijks hun nut bewijzen.
C5: Krachtige motoren en meer comfort
Het succesvolle, recent vernieuwde C5-gamma profiteert van een aantal
uitbreidingen, waaronder een nieuwe, 170 pk sterke HDi-dieselmotor met
roetfilter (FAP) en diverse verfijningen die het comfort voor de
inzittenden verder vergroten.
* Vanaf april (verschilt per land) is de C5 leverbaar met de
volledig nieuwe 170 pk HDi dieselmotor met FAP en een
handgeschakelde zesversnellingstransmissie. De zestraps
sequentiële automatische transmissie volgt in september.
* De 2,2 liter dieselmotor is voorzien van een aantal interessante
noviteiten: het Extreme Conventional Combustion System (ECCS; nog
efficiënter vormgegeven verbrandingsruimten), twee parallel
geschakelde sequentiële turbocompressoren en de nieuwste, derde
generatie common rail-technologie.
* De C5 is voorzien van een nieuw type âsilent blocsâ waardoor
inzittenden gevrijwaard blijven van contactgeluiden vanuit het
onderstel. Optionele gelaagde zijruiten zorgen voor optimaal
geluidscomfort.
C6: emotionele styling en technologie
De C6 is de belichaming van alles waarvoor Citroën staat:
innovatieve, geavanceerde autoâs met emotionele styling en een hoge
mate van veiligheid en comfort. Op de Autosalon van Genève 2006 toont
het fraaie topmodel opnieuw haar kwaliteiten.
* Keuze uit een V6 benzinemotor met 215 pk of een V6 HDi dieselmotor
met FAP-roetfilter en 208 pk, beide gekoppeld aan een zestraps
automatische transmissie.
* Comfortabel interieur met uitgekiende geluidsisolatie en een
uitstekende zitpositie voor alle inzittenden. Overzichtelijk
dashboard met head-up display voor de bestuurder.
* Elegante, geraffineerde styling tot in ieder detail, met de
karakteristieke signatuur van een echte Citroën. Baanbrekende
actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen, waaronder een
actieve motorkap ter bescherming van voetgangers. De nieuwe norm
op gebied van veiligheid, comfort en ontspanning.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai