Dacia Logan Steppe concept: eenvoud in al zijn rijkheid
(2/28/2006)
Dacia onthult op de Salon van Genève 2006 voor de eerste keer in zijn
geschiedenis een door Renault Design ontwikkelde showcar. Deze auto is
gemaakt rond het thema ijs- en sneeuwsporten en is een voorproefje op
een nieuwe Logan-carrosserie.
De Logan Steppe concept blijft trouw aan de robuuste reputatie van het
merk en vertoont daarom een aantal gespierde carrosseriedelen. De
kleuren doen speels aan, terwijl de technische materialen de
inzittenden het nodige comfort en ook warmte bieden. Een SUV-look
zonder tierelantijnen, praktisch en eenvoudig en bijzonder veel licht
en ruimte: met de Logan Steppe concept krijgen modulariteit en plezier
een geheel nieuwe betekenis.
De Logan Steppe concept staat stevig op zijn 17ââ wielen en ziet er
robuust uit: brede bumpers en beschermende dorpelpanelen die voorzien
zijn van inzetstukken met metallic lak. De grille en de totale âlookâ
zijn rechtstreeks overgenomen van de Logan, maar zien er wel
sportiever uit.
Technische accenten, zoals de flatblade ruitenwissers of de
Xenonlampen met diodentechniek, verschaffen de Logan Steppe concept
comfort en moderniteit. De remschijven zijn voorzien van grote
remklauwen en zien er imposant uit.
âDe materialen en de totale uitstraling doen sterk denken aan de
wereld van de ijs- en sneeuwsporten,â aldus Kenneth Melville,
directeur Design International Program. âDe details maken dat de
lampen perfect bij de accessoires van de auto passen. De combinatie
van de dioden met de Xenon-techniek versterkt de effectiviteit van de
lampen door er een technisch aspect aan toe te voegen."
De Logan Steppe concept is inclusief dakrail 1,78 m hoog en heeft
keurig op elkaar afgestemde afmetingen. De zijstrips volgen de stijl
van de voorzijde en beschermen de auto in het dagelijkse verkeer. De
metallic portiergrepen en de in de buitenspiegels geïntegreerde
zijknipperlichten benadrukken zijn klasse, terwijl de achterste
zijruitjes zijn sportieve karakter onderstrepen. De specifieke dakrail
is speciaal bedoeld voor de ijs- en sneeuwsporten en bevat dezelfde
materialen als die gebruikt zijn voor de bumpers en de portiergrepen.
Het achterste gedeelte van de Logan Steppe concept suggereert een
royale binnenruimte. De toegang tot de kofferruimte wordt
vereenvoudigd door een speciale bediening: met een eenvoudige
handeling kunnen de twee symmetrische portieren geopend worden boven
een lage laaddrempel. Voor het nodige licht in het interieur, beschikt
de auto over een groot ruitoppervlak (meer dan 3,3 m2 in totaal). De
transparante achterlichten met dioden zijn in de bumper geïntegreerd.
Het interieur van de Logan Steppe concept doet warm en gastvrij aan
dankzij de combinatie van licht gekleurd leder en technisch ogende
stoffen. De stoelen zijn rechtstreeks geïnspireerd op de Logan en
bieden alle vijf de inzittenden het comfort van een ruime
middenklasser die geschikt is voor lange ritten. De achterste
passagiers kunnen gebruik maken van een MP3-speler en in alle rust hun
laatste freestylecapriolen bekijken op twee in de hoofdsteunen
geïntegreerde videoschermen. In het dak kunnen ze verder talrijke
accessoires veilig opbergen. Hun sportmagazines kunnen ze bovendien
kwijt in de insteekhoezen op de achterkant van de voorstoelen. De
1/3-2/3 deelbare achterbank is bijzonder veelzijdig en maakt het
mogelijk om het achterste gedeelte van de auto zo optimaal mogelijk in
te delen. De vormgeving van het dashboard is sportief uitgevoerd met
een design dat aan allerlei leuke uitstapjes doet denken: zo zien we
een afdruk van een snowboot, die daar is achtergelaten door een
snowboarder, boven de airbag van de voorste passagier...
In het middelste gedeelte vinden we de technische design-items en de
materialen van de buitenkant terug. De middenconsole verbindt het
voorste en het achterste gedeelte van de auto met elkaar als een soort
skispoor. Deze console bevat onderaan een bediening voor de
elektrische parkeerrem en gaat aan weerszijden van de
versnellingspookknop weer omhoog.
Alle bedieningen (airconditioning, luchtuitstroomopeningen,
portierbekleding, handgrepen, versnellingspook) zijn gemaakt met het
oog op functionaliteit: bijzonder handig als je je handschoenen al
aangetrokken hebt om eens een ride te gaan maken!
Achter het 4-spaaks stuurwiel met compacte airbag zien we de tellers
met speciale diodeverlichting. Het bijbehorende multifunctionele
scherm is voorzien van wijzers die op de verlichting lijken te zweven,
alsof ze gewichtloos zijn. In de Logan Steppe concept is de vrijheid
tot in de kleinste details terug te vinden...
Het achterste gedeelte van de binnenruimte van de Logan Steppe concept
is bedoeld voor ontspanning. Als we de portieren openen, ontdekken we
een rustige en kalmerende ambiance. Wat zeer gewaardeerd wordt na een
intensieve afdaling!
Als de verwijderbare bank eenmaal opgeklapt is, kunnen de inzittenden
even uitrusten en bijkomen met de thermosflessen die ze aan de zijkant
hebben opgeborgen. In de vele opbergmogelijkheden bevinden zich
speciale spullen om het sportmateriaal mee te onderhouden: als de bank
van de bijbehorende steun voorzien is, wordt het waxen en slijpen van
skiâs en boards een peulenschil. Verder zijn er nog verwarmbare bakken
voor de natte laarzen en handschoenen.
Om kleine ongelukjes te verhelpen, bevindt zich in één van de
portieren een complete EHBO-set. Aan de andere kant vinden we het
technische gedeelte, met de bediening van de video en het bijbehorende
scherm: alles staat klaar om eens goed te gaan bekijken wat er die
middag nou precies goed of fout is gegaan op de piste.
Als de bank ingeklapt en de tweede stoelrij neergeklapt is, kun je
eens lekker languit op de vloer met antisliplaag gaan liggen.
Met een indeelbare kofferruimte van maximaal 1700 liter maakt de Logan
Steppe concept optimaal gebruik van iedere centimeter van zijn 4 meter
47.
De dakrail is perfect opgenomen in de lijnen van de auto. De voorruit
wordt als het ware verlengd door een windgeleider. Deze verbindt de
zijkanten met elkaar en beschermt de accessoires tegen slecht weer en
harde wind. De lucht wordt op die manier van de voorzijde van de auto
weggeleid, ongeacht de rijsnelheid en de op het dak geïnstalleerde
spullen.
De functies van de dakrails kunnen aan ieders behoefte worden
aangepast, maar zijn in dit geval bijzonder geschikt voor ijs- en
sneeuwsporten.
Door het speciale openingsmechanisme geeft de klep rechtstreeks
toegang tot bijvoorbeeld een snowboard. De vergrendelingshendel lijkt
op de bevestigingen van skiâs en kan zowel gebruikt worden voor het
vastmaken van een snowboard als voor het beschermen ervan tegen
pogingen tot diefstal.
Aan de voorste uiteinden verlichten twee lichtunits pots de besneeuwde
weg. Deze lichtunits bevatten krachtige dioden die apart van de
koplampen bediend worden. Ideaal om nog even verder te gaan in het
snow park!
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai