Renault op Salon van Genève 2006
(2/28/2006)
Renault presenteert de nieuwe Mégane, de nieuwe Espace, de
concept-car Altica en de nieuwe Clio Renault Sport. Verder onthult
Renault een nieuwe, milieuvriendelijke techniek: een op de uitlaatlijn
gemonteerde roetfilter met geïntegreerde injector.
Ten slotte stelt Renault, na de introductie van een toonaangevende 2.0
Dieselmotor, een nieuwe, stille en soepele 2.0 16V benzinemotor voor.
Ter gelegenheid van de Salon van Genève 2006 zet Renault de
vernieuwing van zijn autoprogramma voort door de nieuwe Mégane en de
nieuwe Espace aan het publiek te presenteren.
Ook de nieuwe Clio Renault Sport wordt voor het eerst getoond. Deze
bijzondere, op prestaties, passie en rijplezier gerichte auto heeft
alles in zich om weer een geweldige sportauto te worden.
De concept-car Altica is een sportieve break die het sportieve
uiterlijk van een coupé combineert met de praktische instelling van
een break.
Naast al dit nieuws wordt voor de eerste keer de nieuwe 2.0 16V 140 pk
(101,5 kW) motor gepresenteerd die binnen de Renault â Nissan
Alliantie is ontwikkeld, plus de 1.5 dCi 105 pk (76 kW) dieselmotor
voorzien van een gepatenteerde wereldwijde innovatie: een roetfilter
met geïntegreerde injector dat op de uitlaatlijn gemonteerd is.
De passie voor sport komt bovendien tot uiting in de nieuwe R26, het
nieuwste wapen van het Renault F1 Team, de dubbele wereldkampioen in
de Formule 1.
De nieuwe Mégane: rijplezier keer vijf
De nieuwe Mégane is met vijf verschillende carrosserieën met ieder
een uitgesproken karakter (3-deurs, 5-deurs, Sedan, Grand Tour,
coupé-cabriolet, plus de sportieve Mégane Renault Sport versie) een
bijzonder veelzijdige en veilige auto. Het originele en dynamische
design is verrijkt met modernere koplampen, een vernieuwde grille en
herziene bumpers, doorzichtige lichten en nieuwe velgen en wieldoppen.
De nieuwe Mégane is bovendien in een nieuw jasje gestoken met nieuwe
carrosseriekleuren, waaronder optionele beschermstrips in
carrosseriekleur, met elegante en lichte kleurstellingen voor het
interieur. Het comfort wordt verder verhoogd door allerlei
technologische uitrustingen zoals de parkeersensoren achter en een
nieuw navigatiesysteem. Het uiterlijk van de nieuwe Mégane gaat
gepaard met een vernieuwd motoraanbod bestaande uit motoren die
allemaal conform de emissienorm Euro 4 zijn en nu nog meer rijplezier
bieden. Het accent is verder gelegd op het dieselaanbod: de komst van
de nieuwe 2.0 dCi motor als 150 pk (110 kW) variant, een motor die
ongekende rijsensaties biedt en toonaangevend is op de markt. Deze
motor biedt een uitstekende verhouding tussen vermogen,
brandstofverbruik en CO -uitstoot van zijn klasse. Met een vermogen
dat tot 130 pk (96 kW) is verhoogd, krijgt de 1.9 dCi motor er een
roetfilter met periodieke chemische zuivering bij. Deze motor kan niet
alleen aan de 6-versnellingsbak worden gekoppeld, maar nu ook aan een
pro-actieve 4-traps automaat met sequentiële bediening (later in
modeljaar leverbaar). De nieuwe Mégane is nu ook leverbaar met de
1.5 dCi 85 pk (63 kW) en 105 pk (78 kW). Deze laatste versie wordt
gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak en is voor het
eerst ook leverbaar op de coupé-cabriolet. Het benzineaanbod bestaat
uit de 1.4 16V 100 pk (72 kW), de 1.6 16V 110 pk (82 kW), de 2.0 16V
135 pk (98,5 kW), de 2.0 T 165 pk (120 kW) en de 2.0 16V Turbo met 225
pk (165 kW) voor de Mégane Renault Sport.
De nieuwe Espace: de leader beschikt over de juiste middelen om zijn
voorsprong te behouden
Een genot voor het oog, verleidelijk, sportief, mooi afgewerkt en
bijzonder comfortabel: de nieuwe Espace gaat nog een stapje verder.
Voor de nieuwe Espace zijn 3 benzine- en 5 Dieselmotoren beschikbaar,
die gekoppeld worden aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een
pro-actieve 5- of 6-trapsautomaat. Nieuw voor de Espace is de nieuwe
2.0 dCi Dieselmotor die, uitgerust met een roetfilter, zowel in een
150 als een 175 pk versie leverbaar is. Met deze cilinderinhoud levert
de nieuwe Espace bijzonder hoge prestaties. De automatische
versnellingsbak van de 3.0 V6 dCi motor heeft er een 6e versnelling
bij gekregen, terwijl het koppel van deze motor is verhoogd naar 400
Nm.
De buitenlijnen van de auto zijn wat zachter geworden, terwijl de
sterke persoonlijkheid van de Espace behouden is gebleven waarmee hij
overduidelijk tot topklasse-monospaces behoort. De nieuwe Espace is de
eerste auto in zijn klasse die meesturende bi-Xenonkoplampen heeft.
Het interieur is uitnodigend door de mooie afwerking, de warme sfeer
en de ruime lichtinval. De nieuwe Espace is leverbaar met het nieuwe
Carminat Navigatie- en Communicatiesysteem. Dit navigatiesysteem maakt
gebruik van een handige spraakfunctie en realistische 3D-beelden.
Verder werkt het met een 7ââ panoramisch scherm dat mooi is weggewerkt
in het vernieuwde dashboard, over Bluetooth voor mobiele telefoons en
over een MP3-compatible CD-speler. De achterstoelen kunnen over de
bekende rails worden verschoven en worden automatisch vastgezet: ze
kunnen moeiteloos worden opgetild en verschoven worden zodat iedereen
kan profiteren van de grote modulariteit en de voordelen van een
platte vloer. Met een gerust hart met het hele gezin op reis vormt
geen probleem want de Nieuwe Espace blijft op het gebied van actieve
en passieve veiligheid toonaangevend in zijn klasse.
Altica: een sportieve break met een praktische instelling
Renault presenteert in Genève zijn nieuwe concept-car Altica, een
sportieve en ruime break met vloeiende lijnen. De lange motorkap en de
ronde vormen benadrukken zijn sportieve karakter en het veelzijdige
interieur biedt royale opbergmogelijkheden. De Altica is een sportieve
variant van de break waarin het uitstekend toeven is; de ultieme
combinatie van een sportieve coupé en een praktische break.
Motoren en versnellingsbakken: knowhow en leiderschap
Als wereldprimeur onthult Renault in Genève bovendien een nieuwe,
milieuvriendelijke techniek: een op de uitlaatlijn gemonteerd
roetfilter met geïntegreerde injector. Deze innovatieve techniek
wordt in het eerste halfjaar van 2006 voor het eerst gebruikt op de
1.5 dCi Dieselmotor voor de 85 pk (63 kW) en 105 pk (76 kW) versies
van de Clio en de Modus en maakt het mogelijk om het roetfilter onder
alle omstandigheden te zuiveren, zelfs als de motor stationair draait
en de auto stil staat. Een direct op de uitlaatlijn gemonteerde extra
injector maakt zuivering op ieder moment mogelijk, ook tijdens
stadsritten. Voor deze slimme oplossing zijn talloze patenten
aangevraagd. Renault blijft zo dicht mogelijk bij de verwachtingen van
zijn klanten en maakt met dit systeem zijn assortiment schone en
zuinige motoren compleet om het milieu beter te kunnen beschermen.
Nadat Renault al een toonaangevende 2.0 Dieselmotor met het beste
rendement in zijn klasse heeft geïntroduceerd, onthult het merk nu
een nieuwe sportieve, stille en soepele 2.0 benzinemotor. Pit en
koppel vanaf de laagste toerentallen, aandrijving bij een hoog
toerental en een uitstekende geluiddemping over het totale bereik: de
nieuwe 2.0 benzinemotor biedt opvallend veel rijcomfort. Deze nieuwe
2.0 benzinemotor met 16 kleppen en 140 pk (101,5 kW) zal binnenkort
onder de motorkap van de Clio verschijnen en kan gekoppeld worden aan
twee versnellingsbakken: de nieuwste pro-actieve 4-trapsautomaat en de
handgeschakelde 6-versnellingsbak. Deze sportieve en soepele motor
benut al het potentieel van de Clio, die zich met deze motor opwerpt
als de referentie op het gebied van rijcomfort en akoestische
prestaties in het B-segment. Deze motor is voortgekomen uit de
Renault-Nissan Alliantie.
Actieve en passieve veiligheid
Renault beschikt over het veiligste gamma van de markt: acht van haar
modellen hebben de maximale scoren van 5 sterren behaald bij de
crashtests van de onafhankelijke organisatie EuroNCAP. Ondanks dat
blijft Renault innoveren op het gebied van veiligheid, met een geheel
van energieabsorberende stoelen en hoofdsteunen, en op de middelste
zitplaats van de achterbank van de Clio een nieuw concept voor de
veiligheid van kinderen van 6 tot 10 jaar, en gordelspanners op de
zijplaatsen achter.
Renault lanceert alweer de 6e editie van haar lesprogramma âVeiligheid
voor iedereenâ, dat bedoeld is om de jeugd bewust te maken van
verkeersveiligheid. Dit programma is gebaseerd op een zowel
pedagogische als speelse benadering van verkeersveiligheid en kent
meerdere niveaus, afhankelijk van de leeftijd van de leerlingen: âDe
weg en ikâ voor basisscholen, âJe ideeën op een posterâ voor
middelbare scholen en nationale acties voor jonge bestuurders. Het
programma wordt in 19 landen gebruikt en heeft al meer dan 7 miljoen
kinderen bereikt sinds de start van het programma in 2000.
Autosport
Renault werd in 2005 wereldkampioen in de Formule 1 voor zowel de
coureurs als de constructeurs, en dat eerder dan gepland. Dankzij een
uitstekende auto, een nieuwe V8-motor en snelle en betrouwbare
coureurs kan het Renault F1 Team weer rekenen op veel troeven bij het
strijden om nieuwe titels in het seizoen van 2006.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai