AutoRai

Renault op Salon van Genève 2006

(2/28/2006)
Renault presenteert de nieuwe Mégane, de nieuwe Espace, de concept-car Altica en de nieuwe Clio Renault Sport. Verder onthult Renault een nieuwe, milieuvriendelijke techniek: een op de uitlaatlijn gemonteerde roetfilter met geïntegreerde injector. Ten slotte stelt Renault, na de introductie van een toonaangevende 2.0 Dieselmotor, een nieuwe, stille en soepele 2.0 16V benzinemotor voor.

Ter gelegenheid van de Salon van Genève 2006 zet Renault de vernieuwing van zijn autoprogramma voort door de nieuwe Mégane en de nieuwe Espace aan het publiek te presenteren.

Ook de nieuwe Clio Renault Sport wordt voor het eerst getoond. Deze bijzondere, op prestaties, passie en rijplezier gerichte auto heeft alles in zich om weer een geweldige sportauto te worden.

De concept-car Altica is een sportieve break die het sportieve uiterlijk van een coupé combineert met de praktische instelling van een break.

Naast al dit nieuws wordt voor de eerste keer de nieuwe 2.0 16V 140 pk (101,5 kW) motor gepresenteerd die binnen de Renault â Nissan Alliantie is ontwikkeld, plus de 1.5 dCi 105 pk (76 kW) dieselmotor voorzien van een gepatenteerde wereldwijde innovatie: een roetfilter met geïntegreerde injector dat op de uitlaatlijn gemonteerd is.

De passie voor sport komt bovendien tot uiting in de nieuwe R26, het nieuwste wapen van het Renault F1 Team, de dubbele wereldkampioen in de Formule 1.

De nieuwe Mégane: rijplezier keer vijf
De nieuwe Mégane is met vijf verschillende carrosserieën met ieder een uitgesproken karakter (3-deurs, 5-deurs, Sedan, Grand Tour, coupé-cabriolet, plus de sportieve Mégane Renault Sport versie) een bijzonder veelzijdige en veilige auto. Het originele en dynamische design is verrijkt met modernere koplampen, een vernieuwde grille en herziene bumpers, doorzichtige lichten en nieuwe velgen en wieldoppen. De nieuwe Mégane is bovendien in een nieuw jasje gestoken met nieuwe carrosseriekleuren, waaronder optionele beschermstrips in carrosseriekleur, met elegante en lichte kleurstellingen voor het interieur. Het comfort wordt verder verhoogd door allerlei technologische uitrustingen zoals de parkeersensoren achter en een nieuw navigatiesysteem. Het uiterlijk van de nieuwe Mégane gaat gepaard met een vernieuwd motoraanbod bestaande uit motoren die allemaal conform de emissienorm Euro 4 zijn en nu nog meer rijplezier bieden. Het accent is verder gelegd op het dieselaanbod: de komst van de nieuwe 2.0 dCi motor als 150 pk (110 kW) variant, een motor die ongekende rijsensaties biedt en toonaangevend is op de markt. Deze motor biedt een uitstekende verhouding tussen vermogen, brandstofverbruik en CO -uitstoot van zijn klasse. Met een vermogen dat tot 130 pk (96 kW) is verhoogd, krijgt de 1.9 dCi motor er een roetfilter met periodieke chemische zuivering bij. Deze motor kan niet alleen aan de 6-versnellingsbak worden gekoppeld, maar nu ook aan een pro-actieve 4-traps automaat met sequentiële bediening (later in modeljaar leverbaar). De nieuwe Mégane is nu ook leverbaar met de
1.5 dCi 85 pk (63 kW) en 105 pk (78 kW). Deze laatste versie wordt gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak en is voor het eerst ook leverbaar op de coupé-cabriolet. Het benzineaanbod bestaat uit de 1.4 16V 100 pk (72 kW), de 1.6 16V 110 pk (82 kW), de 2.0 16V 135 pk (98,5 kW), de 2.0 T 165 pk (120 kW) en de 2.0 16V Turbo met 225 pk (165 kW) voor de Mégane Renault Sport.

De nieuwe Espace: de leader beschikt over de juiste middelen om zijn voorsprong te behouden
Een genot voor het oog, verleidelijk, sportief, mooi afgewerkt en bijzonder comfortabel: de nieuwe Espace gaat nog een stapje verder. Voor de nieuwe Espace zijn 3 benzine- en 5 Dieselmotoren beschikbaar, die gekoppeld worden aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een pro-actieve 5- of 6-trapsautomaat. Nieuw voor de Espace is de nieuwe
2.0 dCi Dieselmotor die, uitgerust met een roetfilter, zowel in een 150 als een 175 pk versie leverbaar is. Met deze cilinderinhoud levert de nieuwe Espace bijzonder hoge prestaties. De automatische versnellingsbak van de 3.0 V6 dCi motor heeft er een 6e versnelling bij gekregen, terwijl het koppel van deze motor is verhoogd naar 400 Nm.

De buitenlijnen van de auto zijn wat zachter geworden, terwijl de sterke persoonlijkheid van de Espace behouden is gebleven waarmee hij overduidelijk tot topklasse-monospaces behoort. De nieuwe Espace is de eerste auto in zijn klasse die meesturende bi-Xenonkoplampen heeft. Het interieur is uitnodigend door de mooie afwerking, de warme sfeer en de ruime lichtinval. De nieuwe Espace is leverbaar met het nieuwe Carminat Navigatie- en Communicatiesysteem. Dit navigatiesysteem maakt gebruik van een handige spraakfunctie en realistische 3D-beelden. Verder werkt het met een 7ââ panoramisch scherm dat mooi is weggewerkt in het vernieuwde dashboard, over Bluetooth voor mobiele telefoons en over een MP3-compatible CD-speler. De achterstoelen kunnen over de bekende rails worden verschoven en worden automatisch vastgezet: ze kunnen moeiteloos worden opgetild en verschoven worden zodat iedereen kan profiteren van de grote modulariteit en de voordelen van een platte vloer. Met een gerust hart met het hele gezin op reis vormt geen probleem want de Nieuwe Espace blijft op het gebied van actieve en passieve veiligheid toonaangevend in zijn klasse.

Altica: een sportieve break met een praktische instelling Renault presenteert in Genève zijn nieuwe concept-car Altica, een sportieve en ruime break met vloeiende lijnen. De lange motorkap en de ronde vormen benadrukken zijn sportieve karakter en het veelzijdige interieur biedt royale opbergmogelijkheden. De Altica is een sportieve variant van de break waarin het uitstekend toeven is; de ultieme combinatie van een sportieve coupé en een praktische break.

Motoren en versnellingsbakken: knowhow en leiderschap Als wereldprimeur onthult Renault in Genève bovendien een nieuwe, milieuvriendelijke techniek: een op de uitlaatlijn gemonteerd roetfilter met geïntegreerde injector. Deze innovatieve techniek wordt in het eerste halfjaar van 2006 voor het eerst gebruikt op de
1.5 dCi Dieselmotor voor de 85 pk (63 kW) en 105 pk (76 kW) versies van de Clio en de Modus en maakt het mogelijk om het roetfilter onder alle omstandigheden te zuiveren, zelfs als de motor stationair draait en de auto stil staat. Een direct op de uitlaatlijn gemonteerde extra injector maakt zuivering op ieder moment mogelijk, ook tijdens stadsritten. Voor deze slimme oplossing zijn talloze patenten aangevraagd. Renault blijft zo dicht mogelijk bij de verwachtingen van zijn klanten en maakt met dit systeem zijn assortiment schone en zuinige motoren compleet om het milieu beter te kunnen beschermen.

Nadat Renault al een toonaangevende 2.0 Dieselmotor met het beste rendement in zijn klasse heeft geïntroduceerd, onthult het merk nu een nieuwe sportieve, stille en soepele 2.0 benzinemotor. Pit en koppel vanaf de laagste toerentallen, aandrijving bij een hoog toerental en een uitstekende geluiddemping over het totale bereik: de nieuwe 2.0 benzinemotor biedt opvallend veel rijcomfort. Deze nieuwe
2.0 benzinemotor met 16 kleppen en 140 pk (101,5 kW) zal binnenkort onder de motorkap van de Clio verschijnen en kan gekoppeld worden aan twee versnellingsbakken: de nieuwste pro-actieve 4-trapsautomaat en de handgeschakelde 6-versnellingsbak. Deze sportieve en soepele motor benut al het potentieel van de Clio, die zich met deze motor opwerpt als de referentie op het gebied van rijcomfort en akoestische prestaties in het B-segment. Deze motor is voortgekomen uit de Renault-Nissan Alliantie.

Actieve en passieve veiligheid
Renault beschikt over het veiligste gamma van de markt: acht van haar modellen hebben de maximale scoren van 5 sterren behaald bij de crashtests van de onafhankelijke organisatie EuroNCAP. Ondanks dat blijft Renault innoveren op het gebied van veiligheid, met een geheel van energieabsorberende stoelen en hoofdsteunen, en op de middelste zitplaats van de achterbank van de Clio een nieuw concept voor de veiligheid van kinderen van 6 tot 10 jaar, en gordelspanners op de zijplaatsen achter.

Renault lanceert alweer de 6e editie van haar lesprogramma âVeiligheid voor iedereenâ, dat bedoeld is om de jeugd bewust te maken van verkeersveiligheid. Dit programma is gebaseerd op een zowel pedagogische als speelse benadering van verkeersveiligheid en kent meerdere niveaus, afhankelijk van de leeftijd van de leerlingen: âDe weg en ikâ voor basisscholen, âJe ideeën op een posterâ voor middelbare scholen en nationale acties voor jonge bestuurders. Het programma wordt in 19 landen gebruikt en heeft al meer dan 7 miljoen kinderen bereikt sinds de start van het programma in 2000.

Autosport
Renault werd in 2005 wereldkampioen in de Formule 1 voor zowel de coureurs als de constructeurs, en dat eerder dan gepland. Dankzij een uitstekende auto, een nieuwe V8-motor en snelle en betrouwbare coureurs kan het Renault F1 Team weer rekenen op veel troeven bij het strijden om nieuwe titels in het seizoen van 2006.

BedrijfsautoRAI.nl