AutoRai

Kia introduceert nieuwe Carnival en vernieuwde Sorento in Genève

(2/28/2006)
Tijdens de 76e autotentoonstelling van Genève presenteert Kia de europese Carnival, de full-size MPV met veel interieurruimte en uitmuntende toegankelijkheid. Krachtige motoren en geheel nieuw ontworpen wielophanging garanderen tegelijk sportief en aangenaam reizen. De succesvolle Sorento gaat zijn tweede jeugd in met een facelift en beduidend opgewaardeerde motoren.
De mondaine Salon de lâAuto in Zwitserland past goed bij de sterke uitdager van gevestigde namen zoals Renault Espace, Peugeot 807 en Chrysler Voyager. Terwijl de vorige Carnival vooral bekend stond om diens gunstige exploitatiekosten, zal de nieuwe europese Carnival zich bewijzen als een betrouwbare allrounder. Naast de aantrekkelijke prijs en lage onderhoudskosten komen heel toegankelijke ruimte, royaal comfort en dynamische prestaties.

Wereldpremière van âshort bodyâ Carnival Full Size MPV De europese Carnival meet 4,81 m in de lengte en is daarmee 30 cm korter dan de recent geïntroduceerde âlong bodyâ amerikaanse versie. Dit is een direct resultaat van uitvoerig consumentenonderzoek en het bewijs dat Kia dergelijke signalen in daden omzet. Het volwassen formaat van de Carnival blijkt ook ondubbelzinnig uit het laadvermogen. Dat bedraagt ruim 800 kg en is ruim toereikend voor zeven passagiers plus bagage. De europese Carnival biedt zeven volwaardige stoelen in een 2-3-2 opstelling. Hiervan kunnen de achterste vijf per stuk worden verschoven, versteld, omgeklapt of uit de auto worden genomen.

Full-size reiswagen met dynamische rijprestaties De nieuwe Carnival is geheel nieuw. Er worden hogere standaards gezet op belangrijke punten zoals ruimte in het passagierscompartiment, zitcomfort, kwaliteit van de afwerking, praktische gebruiksmogelijkheden en veelomvattende uitrusting. Het design is van binnen en van buiten uitgesproken modern. Hoewel een zekere continuïteit ook herkenbaar is, werd het plaatwerk tot het laatste onderdeel gewijzigd ter wille van verbeterde aërodynamica. In het verlengde hiervan daalt het windgeruis en het brandstofverbruik.

Om het hoogst haalbare comfort te kunnen combineren met sportief weggedrag, is de wielophanging rondom onafhankelijk. De voorwielen hebben een herziene McPerson ophanging, waarbij het bovenste ophangpunt tevens scharnier is voor de besturing en de schroefveren en schokdemper compact zijn samengebouwd. De multi-link achterwielophanging is zelfs zo compact dat die grotendeels in de wielbolling past en dus nauwelijks ruimte van het interieur wegneemt. De stuurinrichting met variabele overbrenging maakt inparkeren extra makkelijk en bevordert tevens de stuurprecisie op de snelweg. De nieuwe Carnival is iets korter en beduidend breder dan zijn voorganger, inclusief kortere wielbasis (-15 mm) en grotere spoorbreedte (voor +60 mm en achter +85 mm). Dit geeft samen met de veel stijvere carrosserie een merkbaar grotere wendbaarheid en stabiliteit. De nieuwe Carnival blijft onder alle omstandigheden beter rechtop boven het wegdek; er is ook bij een vlotte rijstijl merkbaar minder neiging tot rollen of duiken.

De prestaties zijn flink verbeterd terwijl het brandstofverbruik daalt, dankzij efficiënte benzine en dieselmotoren. De 2.7 V6 benzinemotor met CVVT Continuously Variable Valve Timing levert 139 kW (189 pk) maximum vermogen bij 6.000 toeren per minuut. De hoogste trekkracht is 249 Nm bij 4.000 toeren. De 2.9 CRDi dieselmotor met VGT Variable Geometry Turbo heeft voor het enorme maximum vermogen van 136 kW (185 pk) niet meer dan 3.800 toeren per minuut nodig. Daarmee is deze moderne dieselmotor een van de krachtigste diesels in deze klasse. De hoogste trekkracht van 343 Nm is reeds beschikbaar bij
1.750 toeren en blijft op hetzelfde niveau beschikbaar tot 3.500 toeren. Zowel de benzine als de dieselmotor voldoen aan de Euro-4 emissienorm.

Beide motoren zijn leverbaar met handgeschakelde of automatische transmissie naar keuze. De manuele transmissie heeft vijf versnellingen. De automaat in combinatie met de V6 benzinemotor is een viertraps, terwijl de dieselmotor een vijftraps automaat heeft. Beide automatische versnellingsbakken hebben het Sportshift systeem, dat desgewenst handmatig sequentieel schakelen mogelijk maakt.

Supertoegankelijk met elektrische schuifdeuren en achterklep De Carnival is 85 mm breder dan voorheen en biedt naast extra ruimte op schouderhoogte ook plaats voor langere mensen. De daklijn is 25 mm hoger, dit resulteert in extra hoofdruimte bij de voorste twee zitplaatsen. De ruimte tussen de zitting en het plafond bedraagt hierdoor meer dan één meter. De beenruimte op elk van de drie zitrijen profiteert van de lange wielbasis. Want ondanks de aanduiding âshort bodyâ is de 2,89 m afstand tussen de assen nog groter dan bij rivalen zoals de Renault Espace, Peugeot 807 en Chrysler Voyager.

De bagageruimte varieert naar gelang het aantal in gebruik zijnde zitplaatsen tot ruim 3,4 m' indien de vijf achterste stoelen zijn verwijderd. Met vijf zitplaatsen in gebruik en de achterste twee naar voren geschoven, resteert nog altijd een volle kubieke meter bagageruimte. De buitenste stoelen op de middelste zitrij klappen naar voren voor makkelijke toegang tot de derde zitrij. De beide schuifdeuren en de achterklep kunnen (afhankelijk van de gekozen uitvoering) elektrisch openen en sluiten met afstandbediening.

Meer dan ooit voldoet de Carnival aan de beschrijving die het engelse woordenboek geeft: âa traveling enterprise offering amusementsâ ofwel een reizende onderneming die vermaak biedt. De Carnival komt in juni 2006 bij de Nederlandse Kia dealers in de showroom.

Sorento met krachtigere en bovendien zuinigere motoren De populaire Sorento krijgt later in 2006 fors meer kracht in zowel de diesel als benzinemotor, die beiden aan de Euro-4 emissienorm voldoen. Met behulp van VGT Variable Geometry Turbo techniek stijgt het vermogen van de viercilinder dieselmotor met ruim 21% naar 125 kW (170 pk) bij slechts 3.800 toeren per minuut. Het draaimoment, met een plus van 14% naar 343 Nm, lijkt op het eerste gezicht minder spectaculair gestegen. Echter, deze trekkracht is nu volledig beschikbaar vanaf slechts 1.300 toeren per minuut tot aan het maximum toerental! Dit geeft enorme voordelen voor de bestuurder op het punt van âdriveabilityâ; soepel en krachtig rijden bij elk toerental en elke snelheid.

De V6 benzinemotor is vernieuwd met een kleinere cilinderinhoud van 3,3 liter, die efficiënter wordt ingezet, met onder meer CVVT Continuously Variable Valve Timing. Het brandstofverbruik in de praktijk daalt, terwijl niettemin 175 kW (238 pk) vermogen geleverd kan worden bij 6.000 toeren per minuut; een verbetering met ruim 22%. Het maximum draaimoment bedraagt 307 Nm bij 4.500 toeren. De 2,4 liter viercilinder benzinemotor vervalt uit het leveringsprogramma, omdat de nieuwe V6 diens economie nagenoeg kan evenaren en bovendien hogere prestaties mogelijk maakt.

De Sorento 2.5 turbodiesel is naar keuze leverbaar met een handbediende vijfbak of een eveneens vijftraps automatische transmissie. De 3.3 V6 wordt standaard geleverd met de vijftraps automaat, die desgewenst âdoor middel van de Sportshift- ook sequentieel met de hand bediend kan worden.

De acceleratie en topsnelheid van de Sorento zijn naar rato van het toegenomen vermogen verbeterd. De diesel versnelt in 12,4 seconden (-2,2 sec of 15%) vanuit stilstand naar 100 km/h en is op een topsnelheid van 180 km/h gelimiteerd. De V6 benzinemotor brengt de Sorento in 9,8 seconden (-0,8 sec of 7,5%) naar 100 km/h en versnelt vlot door naar een gelimiteerde top van 190 km/h. Bij 100 km/h kruissnelheid verbruikt de dieselmotor slechts 8,3 liter per uur en de V6 neemt genoegen met 9,9 liter per uur (dit is respectievelijk 8,3 en 9,9 l/100 km).

Exterieur en interieur opgefrist met nog meer elegantie en sportiviteit
Tegelijk met de âpower boostâ krijgt het exterieur subtiele retouches, die zowel de elegantie als het stoere karakter van de Sorento onderstrepen. De bumpers worden voller en ook de kunststof panelen op de flanken en rond de wielkasten zijn nieuw gestileerd. Hetzelfde geldt voor de koplampen met hogere lichtopbrengst en achterlichtarmaturen.

Het interieur is sportiever en onverminderd stijlvol vormgegeven. Er is ook heel praktisch voordeel, zoals de gewijzigde vorm van de voorstoelen die meer beenruimte achterin geeft.

De bekleding is vernieuwd en heeft een donkere, sportieve kleurstelling. Daarbij is de middenconsole aangepast met een strakkere indeling en materialen van zichtbaar en voelbaar hoger kwaliteitsniveau. Kenmerkend voor de klasse van de Sorento is bijvoorbeeld de dual-zone climate control, met aparte temperatuurinstelling voor de bestuurder en bijrijder.

De Sorento behoudt zijn onafhankelijke voorwielophanging en de 5-link achteraslokatie met schoefveren rondom. De afstemming van de veren en gasgevulde schokdempers is aangepast om bij de hogere topsnelheden optimaal comfort te bieden bij het gewenste sportieve weggedrag en stuurprecisie. De actieve veiligheid wordt tevens vergroot door het leverbare ESP Electronic Stability Control.

BedrijfsautoRAI.nl