Kia introduceert nieuwe Carnival en vernieuwde Sorento in Genève
(2/28/2006)
Tijdens de 76e autotentoonstelling van Genève presenteert Kia de
europese Carnival, de full-size MPV met veel interieurruimte en
uitmuntende toegankelijkheid. Krachtige motoren en geheel nieuw
ontworpen wielophanging garanderen tegelijk sportief en aangenaam
reizen. De succesvolle Sorento gaat zijn tweede jeugd in met een
facelift en beduidend opgewaardeerde motoren.
De mondaine Salon de lâAuto in Zwitserland past goed bij de sterke
uitdager van gevestigde namen zoals Renault Espace, Peugeot 807 en
Chrysler Voyager. Terwijl de vorige Carnival vooral bekend stond om
diens gunstige exploitatiekosten, zal de nieuwe europese Carnival zich
bewijzen als een betrouwbare allrounder. Naast de aantrekkelijke prijs
en lage onderhoudskosten komen heel toegankelijke ruimte, royaal
comfort en dynamische prestaties.
Wereldpremière van âshort bodyâ Carnival Full Size MPV
De europese Carnival meet 4,81 m in de lengte en is daarmee 30 cm
korter dan de recent geïntroduceerde âlong bodyâ amerikaanse versie.
Dit is een direct resultaat van uitvoerig consumentenonderzoek en het
bewijs dat Kia dergelijke signalen in daden omzet. Het volwassen
formaat van de Carnival blijkt ook ondubbelzinnig uit het
laadvermogen. Dat bedraagt ruim 800 kg en is ruim toereikend voor
zeven passagiers plus bagage. De europese Carnival biedt zeven
volwaardige stoelen in een 2-3-2 opstelling. Hiervan kunnen de
achterste vijf per stuk worden verschoven, versteld, omgeklapt of uit
de auto worden genomen.
Full-size reiswagen met dynamische rijprestaties
De nieuwe Carnival is geheel nieuw. Er worden hogere standaards gezet
op belangrijke punten zoals ruimte in het passagierscompartiment,
zitcomfort, kwaliteit van de afwerking, praktische
gebruiksmogelijkheden en veelomvattende uitrusting. Het design is van
binnen en van buiten uitgesproken modern. Hoewel een zekere
continuïteit ook herkenbaar is, werd het plaatwerk tot het laatste
onderdeel gewijzigd ter wille van verbeterde aërodynamica. In het
verlengde hiervan daalt het windgeruis en het brandstofverbruik.
Om het hoogst haalbare comfort te kunnen combineren met sportief
weggedrag, is de wielophanging rondom onafhankelijk. De voorwielen
hebben een herziene McPerson ophanging, waarbij het bovenste
ophangpunt tevens scharnier is voor de besturing en de schroefveren en
schokdemper compact zijn samengebouwd. De multi-link
achterwielophanging is zelfs zo compact dat die grotendeels in de
wielbolling past en dus nauwelijks ruimte van het interieur wegneemt.
De stuurinrichting met variabele overbrenging maakt inparkeren extra
makkelijk en bevordert tevens de stuurprecisie op de snelweg. De
nieuwe Carnival is iets korter en beduidend breder dan zijn
voorganger, inclusief kortere wielbasis (-15 mm) en grotere
spoorbreedte (voor +60 mm en achter +85 mm). Dit geeft samen met de
veel stijvere carrosserie een merkbaar grotere wendbaarheid en
stabiliteit. De nieuwe Carnival blijft onder alle omstandigheden beter
rechtop boven het wegdek; er is ook bij een vlotte rijstijl merkbaar
minder neiging tot rollen of duiken.
De prestaties zijn flink verbeterd terwijl het brandstofverbruik
daalt, dankzij efficiënte benzine en dieselmotoren. De 2.7 V6
benzinemotor met CVVT Continuously Variable Valve Timing levert 139 kW
(189 pk) maximum vermogen bij 6.000 toeren per minuut. De hoogste
trekkracht is 249 Nm bij 4.000 toeren. De 2.9 CRDi dieselmotor met VGT
Variable Geometry Turbo heeft voor het enorme maximum vermogen van 136
kW (185 pk) niet meer dan 3.800 toeren per minuut nodig. Daarmee is
deze moderne dieselmotor een van de krachtigste diesels in deze
klasse. De hoogste trekkracht van 343 Nm is reeds beschikbaar bij
1.750 toeren en blijft op hetzelfde niveau beschikbaar tot 3.500
toeren. Zowel de benzine als de dieselmotor voldoen aan de Euro-4
emissienorm.
Beide motoren zijn leverbaar met handgeschakelde of automatische
transmissie naar keuze. De manuele transmissie heeft vijf
versnellingen. De automaat in combinatie met de V6 benzinemotor is een
viertraps, terwijl de dieselmotor een vijftraps automaat heeft. Beide
automatische versnellingsbakken hebben het Sportshift systeem, dat
desgewenst handmatig sequentieel schakelen mogelijk maakt.
Supertoegankelijk met elektrische schuifdeuren en achterklep
De Carnival is 85 mm breder dan voorheen en biedt naast extra ruimte
op schouderhoogte ook plaats voor langere mensen. De daklijn is 25 mm
hoger, dit resulteert in extra hoofdruimte bij de voorste twee
zitplaatsen. De ruimte tussen de zitting en het plafond bedraagt
hierdoor meer dan één meter. De beenruimte op elk van de drie
zitrijen profiteert van de lange wielbasis. Want ondanks de aanduiding
âshort bodyâ is de 2,89 m afstand tussen de assen nog groter dan bij
rivalen zoals de Renault Espace, Peugeot 807 en Chrysler Voyager.
De bagageruimte varieert naar gelang het aantal in gebruik zijnde
zitplaatsen tot ruim 3,4 m' indien de vijf achterste stoelen zijn
verwijderd. Met vijf zitplaatsen in gebruik en de achterste twee naar
voren geschoven, resteert nog altijd een volle kubieke meter
bagageruimte. De buitenste stoelen op de middelste zitrij klappen naar
voren voor makkelijke toegang tot de derde zitrij. De beide
schuifdeuren en de achterklep kunnen (afhankelijk van de gekozen
uitvoering) elektrisch openen en sluiten met afstandbediening.
Meer dan ooit voldoet de Carnival aan de beschrijving die het engelse
woordenboek geeft: âa traveling enterprise offering amusementsâ ofwel
een reizende onderneming die vermaak biedt. De Carnival komt in juni
2006 bij de Nederlandse Kia dealers in de showroom.
Sorento met krachtigere en bovendien zuinigere motoren
De populaire Sorento krijgt later in 2006 fors meer kracht in zowel de
diesel als benzinemotor, die beiden aan de Euro-4 emissienorm voldoen.
Met behulp van VGT Variable Geometry Turbo techniek stijgt het
vermogen van de viercilinder dieselmotor met ruim 21% naar 125 kW (170
pk) bij slechts 3.800 toeren per minuut. Het draaimoment, met een plus
van 14% naar 343 Nm, lijkt op het eerste gezicht minder spectaculair
gestegen. Echter, deze trekkracht is nu volledig beschikbaar vanaf
slechts 1.300 toeren per minuut tot aan het maximum toerental! Dit
geeft enorme voordelen voor de bestuurder op het punt van
âdriveabilityâ; soepel en krachtig rijden bij elk toerental en elke
snelheid.
De V6 benzinemotor is vernieuwd met een kleinere cilinderinhoud van
3,3 liter, die efficiënter wordt ingezet, met onder meer CVVT
Continuously Variable Valve Timing. Het brandstofverbruik in de
praktijk daalt, terwijl niettemin 175 kW (238 pk) vermogen geleverd
kan worden bij 6.000 toeren per minuut; een verbetering met ruim 22%.
Het maximum draaimoment bedraagt 307 Nm bij 4.500 toeren. De 2,4 liter
viercilinder benzinemotor vervalt uit het leveringsprogramma, omdat de
nieuwe V6 diens economie nagenoeg kan evenaren en bovendien hogere
prestaties mogelijk maakt.
De Sorento 2.5 turbodiesel is naar keuze leverbaar met een
handbediende vijfbak of een eveneens vijftraps automatische
transmissie. De 3.3 V6 wordt standaard geleverd met de vijftraps
automaat, die desgewenst âdoor middel van de Sportshift- ook
sequentieel met de hand bediend kan worden.
De acceleratie en topsnelheid van de Sorento zijn naar rato van het
toegenomen vermogen verbeterd. De diesel versnelt in 12,4 seconden
(-2,2 sec of 15%) vanuit stilstand naar 100 km/h en is op een
topsnelheid van 180 km/h gelimiteerd. De V6 benzinemotor brengt de
Sorento in 9,8 seconden (-0,8 sec of 7,5%) naar 100 km/h en versnelt
vlot door naar een gelimiteerde top van 190 km/h. Bij 100 km/h
kruissnelheid verbruikt de dieselmotor slechts 8,3 liter per uur en de
V6 neemt genoegen met 9,9 liter per uur (dit is respectievelijk 8,3 en
9,9 l/100 km).
Exterieur en interieur opgefrist met nog meer elegantie en
sportiviteit
Tegelijk met de âpower boostâ krijgt het exterieur subtiele retouches,
die zowel de elegantie als het stoere karakter van de Sorento
onderstrepen. De bumpers worden voller en ook de kunststof panelen op
de flanken en rond de wielkasten zijn nieuw gestileerd. Hetzelfde
geldt voor de koplampen met hogere lichtopbrengst en
achterlichtarmaturen.
Het interieur is sportiever en onverminderd stijlvol vormgegeven. Er
is ook heel praktisch voordeel, zoals de gewijzigde vorm van de
voorstoelen die meer beenruimte achterin geeft.
De bekleding is vernieuwd en heeft een donkere, sportieve
kleurstelling. Daarbij is de middenconsole aangepast met een strakkere
indeling en materialen van zichtbaar en voelbaar hoger
kwaliteitsniveau. Kenmerkend voor de klasse van de Sorento is
bijvoorbeeld de dual-zone climate control, met aparte
temperatuurinstelling voor de bestuurder en bijrijder.
De Sorento behoudt zijn onafhankelijke voorwielophanging en de 5-link
achteraslokatie met schoefveren rondom. De afstemming van de veren en
gasgevulde schokdempers is aangepast om bij de hogere topsnelheden
optimaal comfort te bieden bij het gewenste sportieve weggedrag en
stuurprecisie. De actieve veiligheid wordt tevens vergroot door het
leverbare ESP Electronic Stability Control.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai