Veilig en snel van De Bilt naar Soest
28-2-2006 -
Op 28 februari 2006 hebben gedeputeerde staten besloten tot
reconstructie van de provinciale weg N234 tussen Maartensdijk en
Soest. Deze weg geeft problemen op het gebied van doorstroming,
bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Door op verschillende punten
samenhangende maatregelen te treffen, gaat de provincie deze problemen
te lijf.
De provincie start nog dit jaar met de uitvoering van een aantal
maatregelen. De overige maatregelen kosten wat meer tijd vanwege te
volgen procedures.
De N234 is een gebiedsontsluitingsweg die voor het grootste deel is
gesitueerd in een bosrijk gebied.
Voor de gemeente Soest en De Bilt vormt de N234 een belangrijke
ontsluiting met de A27 en in mindere mate met de N238 en de A28. In
combinatie met de N221 vormt de N234 een kortsluiting op de A1, de A28
en de A27.
Maatregelen
Om de problemen met de doorstroming, de bereikbaarheid en de
verkeersveiligheid op te lossen pakt de provincie onderstaande punten
aan.
· N234-Soestdijkseweg Noord
Om de verkeersveiligheid op dit punt te verbeteren, wordt de
westelijke rijstrook visueel versmald en worden grote bermpalen
(balises) geplaatst. De rechtsafstrook wordt verwijderd waardoor
het aantal flankongevallen zal afnemen.
· N234-Gezichtslaan
De in het verleden geplaatste verkeerslichten hebben geleid tot een
vermindering van het aantal ongevallen. Als aanvullende maatregel
legt de provincie op dit kruispunt nog een plateau aan. Op die
manier gaat de snelheid op het kruispunt omlaag, wat de
verkeersveiligheid extra ten goede komt.
· Aansluiting N234-N238
De huidige rotonde wordt vervangen door duurzaam veilige
verkeerslichten.Hoewel een rotonde een verkeersveilige oplossing
is, belemmert de rotonde op deze plek de doorstroming. Een grotere
(turbo-)rotonde met meer capaciteit zou het aanbod in de toekomst
ook niet aankunnen en vergt bovendien een te grote ingreep in het
landschap.
Tezamen met een aan te leggen plateau vormen de nieuwe
verkeerslichten een verkeersveilig alternatief voor de bestaande
rotonde.
· N234-Embrachementsweg
Op dit kruispunt komen verkeerslichten en opstelvakken voor alle
richtingen. Hiervoor zijn eerst grondaankopen nodig.
· Aansluiting N234-Koningsweg
De bestaande verkeerslichten op dit kruispunt waren afgeschreven en
zijn eind 2005 reeds vervangen door nieuwe. Deze zijn voorzien van
een verfijnde regelautomaat , waarbij de oversteekmogelijkheid
voor ruiters te paard is blijven bestaan. De nieuwe
verkeerslichten moeten samen met een nog uit te voeren uitbreiding
van de opstelstroken zorgen voor een betere doorstroming van het
verkeer.
· Benzineverkooppunten
Langs de weg bevinden zich twee benzinestations. Op beide locaties
worden linksafstroken aangelegd ter verbetering van de
verkeersveiligheid.
· Parallelweg van Crematorium tot Gezichtslaan
Het huidige fietspad tussen de het crematorium en de Gezichtslaan
wordt verbreed tot parallelweg. Op die manier kan het langzame
(landbouw)verkeer van de hoofdrijbaan worden geweerd, wat de
doorstroming en de verkeersveiligheid ten goede komt.
· Sociale veiligheid
Er komt goede verlichting tussen de Eijkensteinselaan en de
Gezichtslaan en bij de benzinestations. Hiermee wordt een knelpunt
in de sociale veiligheid opgelost.
Op het hele traject worden eenduidige markeringen aangebracht, volgens
de nieuwste verkeersveilige inzichten. Tevens worden waar mogelijk
verharde bermen aangelegd.
Uitvoering
De start van een aantal werkzaamheden kan nog dit jaar plaatsvinden.
Het gaat om het maken van de parallelweg en de werkzaamheden bij de
Soestdijkseweg Noord en de benzineverkooppunten. Daarnaast kunnen ook
de verkeerslichten bij de Koningsweg worden vervangen.
De onderdelen waarbij grondaankopen moeten worden gedaan en
Ruimtelijke ordeningsprocedures moeten worden gevolgd staan voor
2007-2008 op de planning.
De totale kosten zijn geraamd op ruim drie miljoen euro.
Inspraak
In augustus 2005 was er een inloopavond voor bewoners en andere
belanghebbenden en belangstellenden om hen op de hoogte te brengen van
de voorgenomen reconstructie. De kritische kanttekeningen werden
vooral geplaatst bij het vervangen van de rotonde. Positief was men
vooral over de beoogde aanpassingen bij de benzineverkooppunten.
Het plan dat door GS is goedgekeurd komt nog vier weken ter inzage te
liggen in de gemeentehuizen van De Bilt, Zeist en Soest. Als de
inspraakreacties leiden tot een principiële wijziging van het plan,
zal het opnieuw aan GS worden voorgelegd.
Provincie Utrecht