Provincie Gelderland

|                                            |Nr.   |2006-095       |
|                                            |Arnhem|28 februari    |
|                                            |,     |2006           |
VERZAMELPERSBERICHT GEDEPUTEERDE STATEN 28 FEBRUARI 2006

Statenvoorstel Begroting Regiotaxi Gelderland vastgesteld (A8) inclusief dekking 'Na-ijleffect' (A3) Vandaag hebben GS het Statenvoorstel Begroting Regiotaxi Gelderland vastgesteld. De provincie Gelderland en de Gelderse gemeenten (excl. KAN) werken intensief samen aan vernieuwing en behoud van Regiotaxi. Hiervoor zijn verbetervoorstellen uitgewerkt. Regiotaxi Gelderland zal een beter herkenbaar product zijn dat in heel Gelderland beschikbaar zal zijn volgens dezelfde systeemkenmerken (uniforme tarieven, aanmeldingstijden e.d.). Bovendien kan de reiziger profiteren van betere aansluitmogelijkheden van regiotaxi op (toegankelijk) bus- en treinvervoer. Hiervoor wordt een samenwerkingsovereenkomst opgesteld tussen gemeenten en de provincie. Deze samenwerkingsovereenkomst verplicht de provincie tot aanbesteding van regiotaxi voor een bedrag van maximaal 69,5 miljoen euro over drie jaar.

Oplossing Na-ijleffect
Als de Provincie per 1 januari 2007 volgens plan de organisatie van het collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV/regiotaxi) overneemt van de gemeenten, ontstaan er éénmalig dubbele kosten van ongeveer E 12 miljoen. Dit boekhoudkundig probleem ontstaat doordat in de huidige opzet van de regiotaxi de gemeenten ongeveer anderhalf jaar voorfinancieren (tijdsverschil tussen geleverde prestaties en ingediende declaraties bij de provincie). Binnen de provinciale boekhouding mag deze voorfinanciering niet worden voortgezet. Gedeputeerde Staten hebben besloten de financiële gevolgen van dit probleem te dekken uit de overschotten op de jaarrekening 2005 voor het beleidsveld verkeer en vervoer, uit de afwikkeling van de bouwfraude en uit de ruimte die er in 2007 en 2008 zit in de rijksbijdrage voor het openbaar vervoer.

Voortzetting subsidie Het Geldersch Landschap en Gelderse Milieufedera-tie (A4, A5) Het Geldersch Landschap krijgt voor de periode 2006 t/m 2009 weer een provinciale budgetsubsidie van ruim E 1,5 miljoen per jaar. Het Geldersch Landschap beheert hiervoor onder meer 11.000 ha opengesteld bezit. Ook de Stichting Gelderse Milieufederatie (GMF) mag jaarlijks weer rekenen op E 350.000.- subsidie. De GMF zet zich in voor een gezond milieu, een groene natuur en een groen landschap in Gelderland.

510.000 euro subsidie voor initiatieven Grote Stedenbeleid (A9) In het kader van het Grote Stedenbeleid stelen Gedeputeerde Staten 510.000 euro subsidie beschikbaar. Het geld gaat naar drie initiatieven. E 400.000,- is beschikbaar voor een aanvullende voorziening voor schuldhulpverlening daklozen in de acht grote Gelderse Steden (Arnhem, Apeldoorn, Doetinchem, Harderwijk, Tiel, Nijmegen en Zutphen en Ede). Er gaat E 100.000 naar de gemeente Zutphen voor een projectmanager voor de revitalisering van het bedrijventerrein 'De Mars' en er is E 10.000 beschikbaar voor een project 'Burger-participatie' in de gemeente Tiel.

Betere bereikbaarheid in Stedendriehoek en Vallei (C2, C16) Gedeputeerde Staten (GS) hebben vandaag voorlopig ingestemd met de rapportage 'Regionale maatregelen voor de Bereikbaarheid van De Stedendriehoek' en met 'Regionale maatregelen voor de Bereikbaarheid van De Vallei'. Deze rapportages vormen een uitwerking van de projecten Beter Bereikbaar Stedendriehoek en Beter Bereikbaar Vallei. Hierin werkt de provincie samen met onder meer gemeenten en rijkswaterstaat aan het verbeteren van de bereikbaarheid in de regio's door kleine infrastructurele maatregelen. Voor de realisatie van deze maatregelen is door het ministerie van Verkeer en Waterstaat vijf miljoen euro toegezegd op voorwaarde van cofinanciering uit de regio. De maatregelen zijn gericht op een beter gebruik van de beschikbare infrastructuur. Na de toetsing van de rapportages in de stuurgroep Beter Bereikbaar Stedendriehoek (6 maart) en Beter bereikbaar Vallei (9 maart) kan de besluitvorming in GS en gemeenten plaatsvinden, waarna bestuursovereenkomsten kunnen worden ondertekend.

Verantwoordelijkheid Hoenderloogroep en Stichting Harreveld naar provincies (C4) Gedeputeerde Staten hebben besloten om in te stemmen met de decentralisatie van de planning en de financiering van het zorgaanbod van Hoenderloogroep (incl. Glen Mills) en de Stichting Frentrop Jongerenhuis Harreveld. Door de Wet op de Jeugdzorg is er geen plaats meer voor rechtstreekse financiering van zorgaanbieders door de rijksoverheid. In praktijk komt het erop neer dat de provincie Zuid-Holland namens de overige provincies de verantwoordelijkheid voor planning en financiering van het zorgaanbod overneemt van het ministerie van VWS. De Hoenderloogroep heeft 248 plaatsen voor intensieve residentiële behandeling (incl. 50 plaatsen Glen Mills School) en Harreveld heeft 67 plaatsen. De voorzieningen zijn voor cliënten uit het hele land beschikbaar.

Voorstel voor herschikking middelen Openbaar Vervoer (C7) Gedeputeerde Staten stellen voor over te gaan tot een herschikking van een bedrag van 2,2 miljoen euro voor Openbaar Vervoer om zo projecten in 2006 te realiseren. De mogelijkheden voor subsidiëring van doorstromingsmaatregelen, transferpunten, statische reisinformatie zijn inmiddels uitgeput. Daar staat tegenover dat een aantal infrastructurele maatregelen vervallen of zijn vertraagd. Met een herschikking kunnen deze budgetten nu worden aangewend voor maatregelen die nog in 2006 gerealiseerd kunnen worden, zoals voor de stationsomgeving Tiel en aanvullende overkapping Tiel/Passewaaij en voor de inrichting van transferpunten in Doetinchem en in Lochem. Ook wordt een deel benut voor de aanleg van de busbaan Epse-Deventer aan de provinciale weg N348.

Perspectieven voor financiering ecologische verbindingszones (C9) Gedeputeerde Staten hebben geïnventariseerd wat de mogelijkheden zijn voor het realiseren van de 12 ecologische verbindingszones (evz) waarvoor de rijksfinanciering is komen te vervallen en de realisatie een verantwoordelijkheid van de provincie is geworden. Het gaat om de evz's Ampsen-Lochemseberg, Berkel, Hengelose beek, Grenskanaal 's Heerenberg, Elburg-IJssel, Volenbeek, Barneveldse-Esvelderbeek, Lunterense beek, Lunterense beek-Rijn, Meidijk-Capreton, Linge en Grote Velde-Gorsselse heide. Elf evz's kunnen worden gerealiseerd omdat deze door andere partners zoals waterschappen en gemeenten opgepakt kunnen worden. Alleen in de evz Volenbeek ligt deze mogelijkheid er niet.

Gelderland screent aanbestedingen (C11)
De wet BIBOB (Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur) maakt het mogelijk dat partijen waarmee de provincie contrac-ten wil afsluiten, op integriteit worden getoetst. Gedeputeerde Staten hebben vandaag besloten een bureau Screening en BewakingsAanpak (SBA) in te stellen. In eerste instantie adviseert dit bureau GS over de aanbesteding van werken. Later dit jaar wordt het takenpakket uitge-breid naar vergunningverlening en subsidieverstrekking.

3,6 miljoen subsidie voor Gelders platteland (C13) Gedeputeerde Staten hebben aan 20 projecten een totaalbedrag van ruim 3,6 miljoen euro subsidie toegekend waarvan circa 1,6 miljoen EU-subsidie, bijna 1,6 miljoen provinciale en 4 ton rijksmiddelen. Twaalf projecten zijn specifiek bedoeld om de leefbaarheid op het platteland te stimuleren. De subsidies gaan onder meer naar dorpshuis de Waaijershof in Niftrik, dat E 100.000,- ontvangt voor het vergroten en verbeteren van het dorpshuis, en naar het oprichten van een kulturhus in Kootwijkerbroek (E 300.000,-). (zie ook apart persbericht).

Financiële stand van zaken Ruimte voor Ruimteregeling (C14) In het kader van de Regeling Beëindiging Veehouderijtakken (RBV) staat de provincie garant voor de voorfinanciering van de sloopkosten en vervangingswaarde van intensieve veehouderijstallen. Met deze voorfi-nanciering is een bedrag gemoeid van ca. E 56,8 miljoen. Voor een be-drag van ca. E 59,6 miljoen zijn al overeenkomsten met gemeenten afgesloten voor het bouwen van woningen, waarmee de voorfinanciering wordt terugverdiend. Daarnaast kan naar verwachting circa E 5,5 miljoen aan uitgekeerde sloopsubsidie bij RBV-deelnemers worden teruggevorderd als gevolg van het toekennen van een bouwperceel.

Gelderland en Stadsregio Arnhem Nijmegen (KAN) bereid tot overname spoorlijn Tiel-Arnhem (C15) Gedeputeerde Staten zijn bereid om samen met de Stadsregio Arnhem Nijmegen (KAN) de spoorlijn Arnhem-Tiel van het ministerie van Verkeer & Waterstaat (V&W) over te nemen. Het college stemt in met een beheersovereenkomst tussen het KAN en de provincie Gelderland over deze spoorlijn. In deze overeenkomst zijn afspraken vastgelegd over coördinatie, financiën, concessiegrens bij Zetten/Andelst, de wijze van overleg etc. Op dit moment wordt de treindienst Arnhem-Tiel gereden door Syntus in opdracht van V&W.

Voorstellen versterking Juridische Kwaliteit (C22) Over het algemeen is de juridische kwaliteit bij de provincie goed. Dat blijkt uit het project Juridische Kwaliteitszorg dat in 2005 is uitgevoerd. Op een aantal punten is wel verdere verbetering mogelijk. Zo wordt er een steunpunt Europees recht ingericht, met name gericht op vraagstukken over staatssteun. Verder wordt de scholing op het gebied van kennis van de wet en van actuele ontwikkelingen in de jurisprudentie voor juristen en niet-juristen verbeterd. Ook wordt gekeken of het zinvol is om bij projecten vroeger juridische expertise in te zetten. De conclusies van het project worden via de statennotitie "Juridische Kwaliteitszorg; een gewonnen zaak" aan Provinciale Staten voorgelegd.