nummer 043 / Ede, 28 februari 2006
Resultaten Veiligheidsmonitor 2005
Leefbaarheid en veiligheid nemen toe in gemeente Ede
Inwoners van de gemeente Ede zijn over het algemeen tevreden over de
leefbaarheid in hun wijk. Gevoelens van onveiligheid nemen af,
buurtproblemen komen minder voor en het aantal slachtoffers van
vernieling, diefstal of inbraak stabiliseert of neemt af. Vooral in de
aandachtswijken Veldhuizen-A en Ede-Zuid gaat het de goede kant op. De
gemiddelde score voor de woonomgeving is een 7,8.
Dat blijkt uit de Veiligheidsmonitor Gelderland-Midden, een
bevolkingsonderzoek naar leefbaarheid en veiligheid in de gelijknamige
politieregio. De resultaten van de gemeente Ede zijn vandaag tot op
wijkniveau bekend gemaakt. Het Edese college van burgemeester en
wethouders doet aanbevelingen om nog meer resultaten te boeken met
leefbaarheid en veiligheid.
Inzicht per wijk en dorp
De Veiligheidsmonitor is september 2005 na 1998 en 2001 voor de derde
keer gehouden. De vragenlijsten zijn schriftelijk of via internet
ingevuld en er zijn telefonische interviews geweest. De
monitor is een samenwerking tussen gemeenten, politie, justitie en
woningcorporaties.
Voor het onderzoek zijn ruim 53.000 inwoners benaderd, waarvan ruim
7.000 in de gemeente Ede. Van deze laatste groep vulde 2.639 de
enquête in.
Met het onderzoek is ingezoomd op het niveau van wijken en dorpen waar
een wijkagent actief is. Het gaat om de wijken Centrum/Ede-Oost,
Ede-Zuid, Kernhem, Maandereng, Rietkampen, Tussenland-A, Tussenland-B,
Veldhuizen-A en Veldhuizen B in Ede. En de dorpen Bennekom, Lunteren,
Wekerom/Harskamp/Otterlo en Ederveen/De Klomp.
Veiliger
Inwoners van Ede voelen zich veiliger dan in 1998 en 2001. 34 Procent
voelt zich wel eens onveilig; in 1998 was dit nog 44 procent. De eigen
woonomgeving wordt meestentijds als veilig ervaren. Het aantal mensen
dat zich onveilig voelt in de eigen buurt (20 procent) is gelijk aan
het percentage in 2001 (21 procent) en iets lager dan in 1998 (23
procent).
Autocriminaliteit, woninginbraken en overige diefstallen komen
gemeentelijk minder voor dan in 2001; fietsendiefstal en
zakkenrollerij zijn sinds 2001 niet toe of afgenomen.
Buurtproblemen zoals dreiging en sociale overlast (vaak door groepen
jongeren) nemen in de meeste wijken af. Ook andere buurtproblemen
(verkeersoverlast, verloedering en vermogensdelicten) komen minder
voor.
Wel is het zo dat geweldsdelicten (mishandeling, bedreiging,
straatroof) nemen licht toe. 7 Procent van de inwoners kreeg hiermee
in 2005 te maken. Dat is iets meer (5 procent) dan in 1998.
Leefbaar
De meeste inwoners vinden het prettig (69 procent) of zelfs zeer
prettig (26 procent) wonen in de eigen buurt en zijn over het algemeen
tevreden over hun woning. De sociale cohesie binnen de Edese wijken en
dorpen is sterker dan in 2001.
Verschillen per wijk
Bewoners van kleine kernen zijn positiever dan de gemiddelde Edenaar.
De bewoners van Veldhuizen-A en Ede-Zuid zijn nog altijd minder
positief. Voor deze bewoners is de situatie wel duidelijk beter dan in
2001: zij zijn positiever over de leefbaarheid en ze voelen zich
minder onveilig dan twee jaar geleden.
Tegelijkertijd zijn de gevoelens van onveiligheid bij bewoners van de
Edese wijken Rietkampen, Centrum/Oost, een deel van Ede-West en de
dorpen Bennekom en Harskamp/Wekerom/Otterlo toegenomen met gemiddeld
zes procent.
Dienstverlening
Er is relatief veel ontevredenheid (35 procent) over hoe de gemeente
in wijken functioneert als het gaat om leefbaarheid en veiligheid.
Gebrekkige communicatie en het niet nakomen van afspraken is hier
volgens de inwoners de oorzaak van. Opvallend is dat bewoners van
Veldhuizen-A meer tevreden zijn dan gemiddeld.
De waardering voor het optreden van de politie in de woonbuurt is
gestegen. Veel burgers (35 procent) zijn echter niet tevreden over de
afhandeling van een aangifte of melding. Een aanzienlijke groep vindt
ook dat de politie zich meer op straat moet laten zien.
Aanbevelingen
Het intensiveren van de wijkgerichte aanpak én een nog actievere
samenwerking tussen gemeenten, politie, woningcorporatie Woonstede en
welzijnsinstelling Welstede is één van de aanbevelingen die het
college van burgemeester en wethouders doet.
Om inzicht te krijgen per wijk zou er een digitaal
wijkinformatiesysteem met actuele informatie over bewonersopbouw,
veiligheid, leefbaarheid en voorzieningen moeten komen.
Om sociale overlast en geweldsdelicten terug te dringen, wil het
college meer buitengewone opsporingsambtenaren aanstellen,
gedragscodes in wijken invoeren en maatregelen nemen om veilig uitgaan
te stimuleren.
Een gemeentebreed Plan van Aanpak moet zorgen voor optimale
communicatie en dienstverlening naar burgers binnen de gemeente Ede.
De gemeenteraad moet nog besluiten over de aanbevelingen.
Aanpak woonoverlast
Het Plan van Aanpak Woonoverlast is het eerste instrument dat naar
aanleiding van de aanbevelingen wordt ingezet. Aanleiding voor dit
plan is dat de gemeente Ede jaarlijks geconfronteerd wordt met een
aantal klachten over langdurende woonoverlast. Naar aanleiding daarvan
is besloten hier wat aan te gaan doen, met name omdat woonoverlast een
sterk negatieve invloed heeft op het welbevinden van burgers.
Het Plan van Aanpak is een stapsgewijze aanpak, die van melding tot
oplossing van het probleem precies beschrijft welke stappen genomen
kunnen worden en wie daar bij betrokken zijn. Op deze manier is altijd
duidelijk in welke fase het probleem zich bevindt en wie ermee te
maken heeft. Eén persoon is probleemeigenaar, een woonconsulent of
gebiedsagent.
Gesprekken, buurtbemiddeling, projectaanpak politie, inzet buurtwerk
en hulpverlening zijn instrumenten die ingezet kunnen worden. Ook het
aanbieden van een andere woning behoort tot de opties.
Buurtbemiddeling
Een van de maatregelen uit het Plan van Aanpak Woonoverlast is
buurtbemiddeling, een vorm van burenruzies oplossen onder leiding van
een professional en een groep vrijwilligers. Welzijnsorganisatie
Welstede doet de uitvoering. Het project begint voor een periode van
een jaar, met de mogelijkheid om nog eens twee jaar te verlengen.
Ruzies tussen buren komen regelmatig voor en kunnen diep ingrijpen het
leven van mensen. Bewoners weten vaak niet bij wie ze terecht kunnen
met zon probleem. Het is niet de verantwoordelijkheid van wijkagenten,
wijkbeheerders of woonconsulenten om dergelijke zaken op te lossen.
Het inschakelen van een advocaat is meestal ook geen oplossing.
Gezamenlijk initiatief
De gemeente Ede en woningcorporatie Woonstede nemen nu het initiatief
om in Ede met buurtbemiddeling te beginnen. Beide organisaties
investeren EUR 30.000 per jaar in het project.
Ruzie oplossen
Een professionele coördinator wordt ingezet als er problemen zijn
tussen personen uit een buurt, wijk of dorp. Onder zijn leiding zijn
verschillende vrijwillige bemiddelaars actief. Buurtbemiddeling is een
vorm van sociaal investeren met als doelstelling de woonkwaliteit in
de buurt te verbeteren door ruzies op te lossen.
Vrijwillig
De bemiddeling betekent een luisterend oor en onafhankelijke
gespreksleiding voor de betreffende personen, onder leiding van twee
bemiddelaars. Deze bemiddelaars leiden het gesprek, maar zijn
onpartijdig, dragen geen oplossingen aan en hakken geen knopen door.
Een belangrijk kenmerk van buurtbemiddeling is dat die altijd op
vrijwillige basis is en beide partijen bereid zijn mee te doen. De
inzet is een win-win resultaat en het herstel van de communicatie; dat
is niet hetzelfde als recht halen.
Gratis
De bemiddeling is gratis en dus laagdrempelig. Alleen zogenaamde
horizontale conflicten, waarbij geen machtsverschillen spelen, komen
in aanmerking voor bemiddeling.
Informatie
Welstede gaat in de plaatselijke media bekend maken op welke manier
mensen de coördinator kunnen bereiken voor een afspraak. Via de
gebruikelijke weg, bij de wijkagent, de wijkbeheerder of de
woonconsulent, kunnen inwoners natuurlijk ook een meningsverschil met
hun buren melden.
De gemeenteraad moet het het Plan van Aanpak Woonoverlast en het
project Buurtbemiddeling nog goedkeuren. Daarna kan de coördinator aan
de slag.
---
Gemeente Ede