Gemeente Coevorden

Miljoeneninvestering in eerste Duits-Nederlandse containerterminal

Overslag containerterminal Coevorden groeit komende jaren met 20 procent

COEVORDEN/EMLICHHEIM - De Duitse en Nederlandse Ministeries van Economische Zaken, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de Bentheimer Eisenbahn AG investeren komend jaar 12,5 miljoen euro in de eerste Duits-Nederlandse grensoverschrijdende containerterminal op het Europark Coevorden-Emlichheim. Voor de Bentheimer Eisenbahn AG is dit de grootste investering uit haar 111-jarig bestaan.

De investering is bedoeld om de bestaande terminal op het Europark uit te breiden. Gezamenlijk met 13 andere Nederlandse partners richtten de Bentheimer Eisenbahn AG in 1993 de firma Euroterminal Coevorden B.V. op voor het overslaan van containers van het spoor naar de weg. Aan de rand van het grensoverschrijdende bedrijventerrein Europark op Nederlandse grond van de gemeente Coevorden ontstond het regionaal overslagcentrum. In 2005 werden via deze terminal ongeveer 25.000 containers overgeslagen; goed voor zo'n 550.000 ton. In 2010 zal de overslag naar schatting 1.000.000 ton bedragen. Door de sterk stijgende vraag naar containervervoer van en naar Coevorden heeft de Bentheimer Eisenbahn AG besloten te investeren in een grensoverschrijdende terminal.

In Zuidoost-Drenthe ontstaat op de grens met het Grafschaft Bentheim de eerste echte trimodale grensoverschrijdende terminal voor het overladen van containers van spoor naar weg, van spoor naar water en van weg naar weg en vice versa. Vanuit de grensoverschrijdende terminal zullen er treinverbindingen zijn met 23 Europese steden, waaronder Hamburg, Ludwigshafen, Verona, Salzburg, Warschau en Boedapest. De terminal biedt over de weg directe aansluitingen op het internationale snelwegennet en ligt de terminal direct aan de aanwezige industriehaven in Coevorden met verbindingen naar de havens van Rotterdam en Amsterdam. Vier maal per week rijdt er een shuttletrein tussen Rotterdam en Coevorden en vandaar uit naar de Europese economische centra.

Om de treinverbindingen tussen de nieuwe terminal en de Europese steden verder te verbeteren maakt de Euroterminal Coevorden gebruik van het internationale net van Kombiverkehr GmbH & Co, Frankfurt. Hierdoor zijn vele Europese steden per spoor bereikbaar vanuit Coevorden. Tegelijkertijd bestaan er plannen om vanuit Coevorden een wekelijkse verbinding naar Kutno in Polen te realiseren.

34.000 vierkante meter

Op een oppervlakte van ongeveer 34.000 vierkante meter aan Duitse en Nederlandse kant zal in 2007 de grensoverschrijdende containerterminal verrijzen. Het overslagstation wordt uitgerust met twee circa 650 meter lange laadsporen. Daarnaast zijn voor de overslagactiviteiten twee mobiele kranen voorzien. De totale investeringskosten bedragen circa 12,5 miljoen euro, waarvan 6,5 miljoen is gesubsidieerd door het Duitse ministerie van Economische Zaken en 3,7 miljoen door EFRO (Europese subsidie) en EZ/Kompas (Economische Zaken) via het Samenwerkingsverband Noord-Nederland en 2,3 miljoen euro door de Bentheimer Eisenbahn AG.