Miljoeneninvestering in eerste Duits-Nederlandse containerterminal
Overslag containerterminal Coevorden groeit komende jaren met 20
procent
COEVORDEN/EMLICHHEIM - De Duitse en Nederlandse Ministeries van
Economische Zaken, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en
de Bentheimer Eisenbahn AG investeren komend jaar 12,5 miljoen euro in
de eerste Duits-Nederlandse grensoverschrijdende containerterminal op
het Europark Coevorden-Emlichheim. Voor de Bentheimer Eisenbahn AG is
dit de grootste investering uit haar 111-jarig bestaan.
De investering is bedoeld om de bestaande terminal op het Europark uit
te breiden. Gezamenlijk met 13 andere Nederlandse partners richtten de
Bentheimer Eisenbahn AG in 1993 de firma Euroterminal Coevorden B.V.
op voor het overslaan van containers van het spoor naar de weg. Aan de
rand van het grensoverschrijdende bedrijventerrein Europark op
Nederlandse grond van de gemeente Coevorden ontstond het regionaal
overslagcentrum. In 2005 werden via deze terminal ongeveer 25.000
containers overgeslagen; goed voor zo'n 550.000 ton. In 2010 zal de
overslag naar schatting 1.000.000 ton bedragen. Door de sterk
stijgende vraag naar containervervoer van en naar Coevorden heeft de
Bentheimer Eisenbahn AG besloten te investeren in een
grensoverschrijdende terminal.
In Zuidoost-Drenthe ontstaat op de grens met het Grafschaft Bentheim
de eerste echte trimodale grensoverschrijdende terminal voor het
overladen van containers van spoor naar weg, van spoor naar water en
van weg naar weg en vice versa. Vanuit de grensoverschrijdende
terminal zullen er treinverbindingen zijn met 23 Europese steden,
waaronder Hamburg, Ludwigshafen, Verona, Salzburg, Warschau en
Boedapest. De terminal biedt over de weg directe aansluitingen op het
internationale snelwegennet en ligt de terminal direct aan de
aanwezige industriehaven in Coevorden met verbindingen naar de havens
van Rotterdam en Amsterdam. Vier maal per week rijdt er een
shuttletrein tussen Rotterdam en Coevorden en vandaar uit naar de
Europese economische centra.
Om de treinverbindingen tussen de nieuwe terminal en de Europese
steden verder te verbeteren maakt de Euroterminal Coevorden gebruik
van het internationale net van Kombiverkehr GmbH & Co, Frankfurt.
Hierdoor zijn vele Europese steden per spoor bereikbaar vanuit
Coevorden. Tegelijkertijd bestaan er plannen om vanuit Coevorden een
wekelijkse verbinding naar Kutno in Polen te realiseren.
34.000 vierkante meter
Op een oppervlakte van ongeveer 34.000 vierkante meter aan Duitse en
Nederlandse kant zal in 2007 de grensoverschrijdende containerterminal
verrijzen. Het overslagstation wordt uitgerust met twee circa 650
meter lange laadsporen. Daarnaast zijn voor de overslagactiviteiten
twee mobiele kranen voorzien. De totale investeringskosten bedragen
circa 12,5 miljoen euro, waarvan 6,5 miljoen is gesubsidieerd door het
Duitse ministerie van Economische Zaken en 3,7 miljoen door EFRO
(Europese subsidie) en EZ/Kompas (Economische Zaken) via het
Samenwerkingsverband Noord-Nederland en 2,3 miljoen euro door de
Bentheimer Eisenbahn AG.
Gemeente Coevorden