Gemeente Lingewaard


Belastingaanslag 2006 deze week in brievenbus

In week 9 ontvangen de belastingplichtigen van de gemeente Lingewaard het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen 2006 in de brievenbus. Bij de aanslag is een bijsluiter gevoegd met de meest belangrijke informatie. Volstaan wordt met onderstaande informatie, welke in hoofdzaak is bestemd voor de particuliere huishoudens.

Met ingang van 1 januari 2006 is de OZB-gebruikersheffing ter zake van woningen afgeschaft. Deze regel komt derhalve niet meer voor op de belastingaanslag. Dit betekent een directe verlaging van het totaal verschuldigde belastingbedrag. (Overigens: de OZB-gebruikersheffing voor niet-woningen is niet afgeschaft!).

De belastingaanslag omvat standaard de heffing van de afvalstoffenheffing (vast bedrag) en het rioolrecht. Individueel kunnen ook andere belastingen voorkomen, zoals de hondenbelasting en de onroerende-zaakbelasting (ozb) voor eigenaren.

Net als in 2005 is op het aanslagbiljet tevens de WOZ-waarde vermeld. Deze waarde is overigens alleen nog van belang voor de eigenaar van de woning. Er wordt geen afzonderlijke WOZ-beschikking meer verstuurd.

Verzending aanslagen afvalstoffenheffing (containerledigingen 2005) Als gevolg van onvoorziene omstandigheden is het niet mogelijk gebleken de aanslag afvalstoffenheffing (afrekening containerledigingen 2005) tegelijk te versturen met de hiervoor genoemde aanslag. De verzending van deze aanslagen zal nu een maand later plaatsvinden met dagtekening 31 maart 2006.

Betaling aanslag / automatische incasso
De belastingaanslag dient in principe in twee termijnen te worden betaald via de meegeleverde acceptgiro's. Voor particuliere huishoudens is betalen door middel van automatische incasso echter ook mogelijk. De gemeente dient hiertoe dan wel te worden gemachtigd.

Degenen die nog geen gebruik maken van automatische incasso kunnen zich hiervoor alsnog aanmelden. Daartoe kan het machtigingsformulier telefonisch worden opgevraagd of bij de Gemeentewinkel in Huissen worden afgehaald. Wordt de machtigingskaart vóór 20 maart teruggestuurd naar de gemeente, dan kan voor de volle periode van tien termijnen gebruik worden gemaakt van de automatische incasso. In dat geval hoeft van de bij de aanslag meegeleverde acceptgiro's geen gebruik meer te worden gemaakt.

Informatie
Indien u nog vragen heeft over de belastingen of wanneer u gebruik wilt gaan maken van betaling van de aanslag via automatische incasso, dan kunt u contact opnemen met één van de medewerkers van het team belastingen of van de Gemeentewinkel. Zij zijn bereikbaar onder telefoonnummer 026-3260310.

Ook kunt u terecht aan de balie van de Gemeentewinkel te Huissen. De openingstijden zijn op maandag van 8.30 uur tot 19.30 uur, op dinsdag t/m donderdag van 8.30 uur tot 16.30 uur en op vrijdag van 8.30 uur tot 12.30 uur.

Bericht geplaatst op 28 februari 2006