Mazda

Persbericht

SALON VAN GENÈVE 2006

Wereldpremières Mazda3 Facelift en Mazda3 MPS

Den Haag, 28 februari 2006.

Tijdens de 76e Salon de l'Auto in Genève presenteert Mazda twee Wereldprimeurs: de Mazda3 Facelift en het nieuwe topmodel uit die modelserie, de Mazda3 MPS. Beide modellen gaan binnenkort in productie en verschijnen in de loop van het jaar op de Europese markt. Daarnaast is Mazda nadrukkelijk aanwezig met twee andere primeurs: een opvallend concept voor een sportcoupé, de Kabura, en een ontwerpstudie voor een people-carrier met waterstof/hybride-aandrijving, de Mazda5 Hydrogen RE Hybrid, allebei een voorproefje van de richting waarin het merk zich mogelijk zal gaan ontwikkelen. De eerste is een opvallend gelijnde compacte sportcoupé, de tweede een concept met waterstof/hybride- aandrijving op basis van de succesvolle Mazda5.

-o0o-
Inhoud Salon van Genève 2006 Pag


1. Overzicht Wereldprimeurs tijdens Genève 2006....... 2
2. Mazda3 MPS Een dubbele dosis Zoom-Zoom................. 5
3. Mazda3 Facelift Eigentijdse vormgeving, kwaliteit, comfort en prestaties..............................12
4. Mazda Kabura Herdefinitie van de compacte sportcoupé.. 16
5. Mazda Sassou Mazda Alive............................................ 20
6. Mazda5 waterstof/RE hybride Zoom-Zoom prestaties en lage emissies.. 23
7. Mazda Motor Corporation Feiten & cijfers....................................... 28


1. Overzicht
Wereldprimeurs tijdens Genève 2006
Mazda is dit jaar in Genève nadrukkelijk aanwezig met twee primeurs: een opvallend concept voor een sportcoupé, de Kabura, en een ontwerpstudie voor een people-carrier met waterstof/hybride-aandrijving, de Mazda5 Hydrogen RE Hybrid, allebei een voorproefje van de richting waarin het merk zich mogelijk zal gaan ontwikkelen. De eerste is een opvallend gelijnde compacte sportcoupé, de tweede een concept met waterstof/hybride- aandrijving op basis van de succesvolle Mazda5.
Maar de meeste aandacht zal ongetwijfeld uitgaan naar de Wereldpremière van de Mazda3 Facelift en de Wereldpremière van het nieuwe topmodel uit die modelserie, de Mazda3 MPS. Beide modellen gaan binnenkort in productie en verschijnen in de loop van het jaar op de Europese markt.

Mazda3 MPS: een dubbele dosis Zoom-Zoom
De geheel nieuwe Mazda3 MPS voert het modellengamma van de Mazda3 Facelift aan. Nog geen twee maanden na het Europese debuut van de Mazda6 MPS lanceert Mazda daarmee het tweede model uit zijn sportieve MPS-serie. De Mazda3 MPS beschikt over de onmiskenbare MPS-stylingdetails, die zorgen voor een stijlvolle en tegelijk stoere en sportieve uitstraling. Die uitstraling vinden we ook terug in het interieur, dat een toonbeeld is van het afwerkings- en kwaliteitsniveau van het merk. De Mazda3 MPS is voorzien van Mazda's 2.3-liter DISI* turbobenzinemotor en voorwielaandrijving. De motor levert meer dan 184 kW/250 pk bij 5.500 t/min** en een maximumkoppel van 380 Nm bij 3.000 t/min**. Daarmee is de Mazda3 MPS op dit moment de krachtigste compacte `hot hatch' met voorwielaandrijving. Maar dat is niet alles: dankzij de stijvere carrosserie en het aangepaste onderstel staat de Mazda3 MPS garant voor superieure rijeigenschappen. Met de genoemde aanpassingen werd het overhellen van de carrosserie met 60% teruggebracht ten opzichte van de standaardversie van de Mazda3 Facelift. De directe inspuiting geeft de nieuwe Mazda3 MPS niet alleen veel vermogen, maar zorgt er ook voor dat de motor voldoet aan de Euro IV emissienormen en dat het brandstofverbruik gezien de prestaties bijzonder laag ligt.

Mazda3 Facelift: eigentijdse vormgeving, kwaliteit, comfort en prestaties Sinds zijn introductie in 2003 heeft de Mazda3 zich ontwikkeld tot het meest verkochte model van Mazda. Mazda zag zich zelfs genoodzaakt de productie te verhogen om aan de vraag te kunnen voldoen. Om de auto nog aantrekkelijker te maken heeft het Japanse merk zijn compacte verkoopsucces voor 2006 opgefrist: niet alleen cosmetisch, maar ook met meer comfort, betere prestaties en een interieur met een nog hoger afwerkingniveau.


* DISI: Direct Injection Spark Ignition

** Voorlopige cijfers van Mazda in afwachting van definitieve homologatie
---

De Mazda3 serie biedt klanten de keus uit twee onderscheidende modelversies, een moderne en elegante Sedan en een sportieve Sport (hatchback). Ze kregen allebei een aantrekkelijker uiterlijk. De Mazda3 Facelift is leverbaar in drie benzineversies: een 2.0 liter met 150pk (110kW), een 1.6 liter met 105pk (77kW) en een basisversie met 1.4 liter motor met 80pk (58kW), allemaal aangepast aan de eisen van de tijd, zodat de Mazda3 nog jarenlang één van de beter rijdende auto's in zijn marktsegment kan blijven. De tweelitermotor is nu gekoppeld aan een handgeschakelde zes- versnellingsbak. Daarnaast is er keuze uit een 1.6 liter CiTD common-rail turbodiesel met roetfilter. Deze motor koppelt veel vermogen en een grote trekkracht aan een laag brandstofverbruik. Ook de carrosserie, het onderstel en de aërodynamica van de Mazda3 Facelift ondergingen enkele wijzigingen, die bijdragen aan nog betere rijeigenschappen, meer stabiliteit en meer rijplezier. Het comfort werd naar een hoger niveau getild dankzij het terugdringen van rijgeluiden en trillingen in de wielophanging. Af fabriek worden er andere banden gemonteerd.

Mazda Kabura: herdefinitie van de sportcoupé
Tijdens de Autosalon van Genève 2006 laat Mazda aan de hand van twee conceptmodellen zien waartoe zijn ontwerpers in staat zijn. Eén daarvan is de Mazda Kabura, die twee maanden geleden tijdens de autotentoonstelling van Detroit zijn Wereldpremière beleefde en daarbij meteen een prijs in de wacht sleepte voor vormgeving en innovatie. De Kabura werd getekend door het ontwerpcentrum van Mazda in Irvine (Californië) en toont hoe een toekomstige sportcoupé van Mazda er mogelijk uit gaat zien. Specifiek ontworpen voor een jong koperspubliek verlegt de Kabura de grenzen op het gebied van vormgeving van het exterieur en functionaliteit van het interieur, waarvan de innovatieve 3 + 1 zitplaatsopstelling de meest opvallende is. Dankzij een ingenieus driedeurssysteem, waarvan het derde portier aan passagierszijde naar achteren in de carrosserie wegschuift, kunnen achterpassagiers makkelijker instappen dan bij conventionele compacte coupés. Ook het dak van de Kabura is uniek. De voorruit en het voorste deel van het dak bestaan uit één enkel glaspaneel. De transparantie van de delen boven de hoofden van de inzittenden is regelbaar, waardoor er naar wens meer of minder licht door het dakpaneel in het interieur doordringt. Verder naar achteren bevindt zich een dakpaneel dat is voorzien van een fotovoltaïsche zonnecel, die de interieurtemperatuur regelt en de accu helpt opladen. Dit beweegbare paneel fungeert tevens als dakspoiler. Het grote glazen paneel daar weer achter opent van rechts naar links over de volle breedte van de bagageruimte van de Kabura. Met de voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving kent de aandrijflijn dezelfde lay-out als de Mazda MX-5 en de Mazda RX-8. Met een pittige 2.0 liter zestienklepper houdt de Kabura een belofte voor de toekomst in die Mazda wellicht ooit met een productieversie zal inlossen.

Mazda Sassou: Mazda Alive
Behalve de Kabura toont Mazda ook de Mazda Sassou concept car, die het levenslicht zag op de tekentafels van Mazda's Europese ontwerpcentrum in Frankfurt. Deze slank gelijnde driedeurs hatchback werd vorig jaar op de IAA van Frankfurt gepresenteerd
---

en laat zien welke richting Mazda in het B-segment mogelijk zal inslaan. Het unieke exterieurontwerp kent een vernieuwend verlichtingssysteem dat bij stilstaande auto bijna niet te zien is. De indirecte verlichting komt pas tot leven als de auto wordt ontgrendeld en geeft de auto daarmee een unieke persoonlijkheid. De Sassou is ook voorzien van een innovatieve sleutel in de vorm van een USB-stick, die ook wordt gebruikt om alle interieurfuncties te activeren. Deze USB-stick is te programmeren met speciale Mazda Sassou software, en kan gebruikt worden om data voor een navigatiesysteem of thuis gedownloade muziek naar de harde schijf van de Sassou over te brengen. Een ander opvallend nieuwtje is de indeling van de achterzitting, waarvan de compartimenten met behulp van lucht kunnen worden gevuld om naar keuze één of twee zitplaatsen te creëren.

Mazda5 waterstofhybride: uitstekende prestaties en zeer lage uitstoot De milieuvriendelijke Mazda5 waterstofhybride is de laatste van de drie nieuwe productie- en conceptmodellen die Mazda tijdens Genève presenteert. Deze concept car wordt aangedreven door een rotatiemotor, die geschikt is voor waterstof én benzine, in combinatie met een elektromotor. Ondanks de aanwezigheid van drie krachtbronnen is het aggregaat compact genoeg voor plaatsing voorin, wat inhoudt dat het alom geprezen interieurcomfort van de Mazda5 gehandhaafd blijft. De Mazda5 met waterstof/hybride-aandrijving is niet zomaar een trendy concept car. De rotatiemotor is afkomstig uit de RX-8 Hydrogen RE, die komend voorjaar in Japan in productie gaat voor fleet leasing. Deze motor is gebaseerd op de Renesis benzinerotatiemotor die slechts met enkele kleine aanpassingen geschikt werd gemaakt voor waterstof. Het is daardoor eenvoudig en relatief goedkoop om deze motor in serieproductie te nemen. De Mazda5 waterstofhybride is het tweede Mazda- model waarin deze compacte waterstofrotatiemotor voorin wordt ingebouwd, een model dat in de toekomst misschien een zeer aantrekkelijke auto voor gebruik met alternatieve brandstoffen zal worden.


---

2. Mazda3 MPS
Een dubbele dosis Zoom-Zoom
Op de Salon de l'Auto Genève 2006 heeft Mazda de Wereldpremière van het nieuwe topmodel van de vernieuwde Mazda3-serie, de Mazda3 MPS. Deze snelle versie van de Mazda3 biedt de sportieve rijder een dubbele portie Zoom-Zoom rijeigenschappen. Dankzij zijn lichtgewicht carrosserie en maximumvermogen van meer dan 184 kW/250 pk* geleverd door een 2.3 liter DISI turbomotor, is de Mazda3 MPS op dit moment de best presterende sportieve auto in de compacte klasse met voorwielaandrijving. De Mazda3, die in de zomer van 2003 debuteerde en ontstond uit het concept van een `dynamische, sportieve compact die de verwachtingen van de klanten zou overtreffen', is wereldwijd inmiddels enorm populair. Sinds zijn introductie, nog maar 30 maanden geleden, werden er maar liefst 750.000 exemplaren van de Mazda3 gebouwd, wat dit model binnen recordtijd de status van best verkochte Mazda opleverde. Eind vorig jaar werd de Mazda3 tweede tijdens de Europese verkiezing voor `Auto van het Jaar 2006' en sleepte dit veelzijdige model 60 prestigieuze onderscheidingen in de wacht. De Mazda3 vindt wereldwijd erkenning als één van de belangrijkste modellen in zijn marktsegment. Deze ongekende populariteit zorgde voor spectaculaire verkoopcijfers in Europa en Noord-Amerika, wat de fabriek ertoe noopte de productie op te voeren. Behalve de Hofu-fabriek, waar de Mazda3 tot nu toe werd gebouwd, werd er in de Ujina-II fabriek in Hiroshima een extra productielijn opgezet. Tatsuo Maeda, leider van het ontwikkelingsprogramma van de Mazda3: "De Mazda3 MPS, die we in Genève presenteren, vervolmaakt met zijn geweldige prestaties en rijkwaliteiten de dynamiek van de oorspronkelijke Mazda3. We stelden deze nieuwe maatstaf door drie voorwaarden in het ontwerp mee te nemen: · Rijplezier: formidabele prestaties van de 2.3 liter DISI turbomotor, samen met responsief weggedrag, dankzij het benutten van de gunstige eigenschappen van de lichte carrosserie. · Aantrekkelijke vormgeving: het carrosserieontwerp straalt onmiskenbaar rijplezier uit en de interieurafwerking overtreft de verwachtingen die men van dit segment heeft.
· Praktisch voor dagelijks gebruik: Een uitzonderlijk evenwicht tussen rijplezier, functionaliteit en comfort." Het resultaat mag er zijn: het topmodel van de Mazda3-serie straalt een aangename mix van distinctie en sportiviteit uit, die uitstekend aansluit bij het prestatieniveau van deze snelle compact, die zelfs de snelste met voorwielaandrijving is. De Mazda3 MPS heeft een verbluffende acceleratie vanuit stilstand, superieure acceleratie tijdens inhalen en behoort met zijn topsnelheid tot de snelste in zijn klasse.


* Voorlopige cijfers van Mazda in afwachting van definitieve homologatie
---

De Mazda3 MPS is het tweede model in de Mazda Performance Series die het levenslicht ziet. Twee maanden geleden introduceerde Mazda de Mazda6 MPS, de snelle sedan die gebruik maakt van dezelfde 2.3 liter DISI turbomotor als de Mazda3 MPS, maar beschikt over vierwielaandrijving en meer een GT-karakter heeft. De Mazda3 MPS heeft voorwielaandrijving om het lage gewicht en de wendbaarheid van de oorspronkelijke Mazda3 ten volle te kunnen benutten. Bovendien hangt aan voorwielaandrijving een gunstiger prijskaartje, waarmee het ongekende Zoom-Zoom rijplezier van de Mazda3 MPS binnen het bereik van een groter koperspubliek komt.

MPS ontwerp-DNA: de harmonie tussen verfijning en sensualiteit De krachtige en robuuste uitstraling van de Mazda3 MPS brengt zijn onovertroffen dynamische prestaties zelfverzekerd over. De krachtige lijnen vinden we vooral terug in de stoer uitgebouwde voorschermen en de motorkap. Deze lijnen sluiten perfect aan op de functionele vormen van de bumpers, spoilers en andere aërodynamisch ontworpen delen, die deze voorwielaangedreven compact tot een radicale Zoom-Zoom verschijning maken. Samengevat is de vormgeving van de Mazda3 MPS passend voor een auto van zijn kaliber: sportief en krachtig zonder overdrijving. In plaats van overdaad is gekozen voor een stijlvolle aanwezigheid waar eigenaren trots op kunnen zijn. Deze benadering is een belangrijk facet van het MPS ontwerp-DNA, dat we ook in de Mazda6 MPS terugvinden.

Exterieur
De Mazda3 MPS is gebaseerd op de 5-deurs Sport waaraan onderscheidende elementen werden toegevoegd voor een verhoogde dosis Zoom-Zoom. Hoewel de atletische uitstraling van de Mazda3 MPS prima aansluit bij diens uitzonderlijke prestaties, heeft de auto ook een onmiskenbare aantrekkingskracht op de nuchtere, meer ervaren autorijder. De voorschermen, die 20 mm breder zijn dan die van de standaardversie om ruimte maken voor de grotere 18 inch wielen, stralen zelfvertrouwen uit. Om de MPS-serie een uniforme identiteit mee te geven, heeft de Mazda3 MPS twee ontwerpelementen met de Mazda6 MPS gemeen: de krachtige lijnen die vanaf de bovenkant van de vijfhoekige grille over de motorkap lopen en de aërodynamische gevormde voorbumper en onderste grille, die als luchtinlaat voor de radiateur dient. Om de unieke persoonlijkheid van dit model verder te onderstrepen, worden voor het eerst hoekige mistlampen toegepast. Het krachtige en tegelijk elegante zijaanzicht komt voor rekening van aërodynamisch gevormde zijskirts en 18 inch, 10-spaaks aluminium wielen.
Het achteraanzicht ontleent zijn herkenbaarheid aan de vormgeving van de achterbumper, die een rotsvaste wegligging suggereert, de dikke uitlaatpijp (95 mm) en de dakspoiler met hoog gemonteerd derde (LED) remlicht. Deze details zorgen voor een strakke achterkant, die meteen door ingehaalde automobilisten herkend zal worden.


---

Interieur
De in stemmig zwart uitgevoerde en met rode stiksels geaccentueerde bekleding van de stoelen, stuurwiel en pookknop zorgen voor een sportieve en tegelijk verfijnde ambiance, kenmerkend voor de MPS-serie. Het instrumentenpaneel bevat een matzwart sierpaneel met een fijne structuur om de eigentijdse persoonlijkheid van de auto te benadrukken. De met leer beklede pookknop, de aluminium pedalen en de roestvrijstalen dorpellijsten versterken de sportieve en elegante look waarmee MPS- modellen zich van de standaardversies onderscheiden. Stevige semi-kuipstoelen bieden goede zijdelingse steun die past bij de sportieve prestaties. Het instrumentenpaneel omvat onder meer een centraal geplaatste snelheidsmeter, die tot 260 km/u aangeeft. Het MPS-logo op de rugleuningen van de voorstoelen is een subtiele verwijzing naar de prestaties van dit topmodel uit de Mazda3-serie.

Euro IV emissiewaarden gaan goed samen met veel vermogen en rijdynamiek De Mazda3 MPS is voorzien van een 2.3 liter DISI direct ingespoten turbo- benzinemotor die voldoet aan de Europese emissienormen volgens Euro IV en het indrukwekkende vermogen levert van meer dan 184 kW/250pk bij 5.500 t/min* en een maximumkoppel van 380 Nm bij 3.000 t/min*. Dankzij het lage gewicht van de compacte carrosserie stuwt deze motor de Mazda3 MPS naar een topsnelheid van 250 km/u** en maakt een sprint mogelijk van 0 tot 100 km/u in 6,1 seconden***. Met deze cijfers is de Mazda3 MPS de krachtigste `hot hatch' met voorwielaandrijving. Het koppelkarakteristiek wordt afgeregeld om het grote vermogen de baas te kunnen blijven en de kwaliteit van het rijden onder alle omstandigheden te garanderen. De carrosserie, wielophanging en remmen werden allemaal aan het vermogen en de prestaties aangepast. Al deze inspanningen hebben geleid tot prestaties en rijeigenschappen die garant staan voor rijplezier met een grote `R'. Deze eigenschappen zouden een echte sportwagen niet misstaan, en de Mazda3 MPS zal de verwachtingen van de gemiddelde bestuurder dan ook ruimschoots overtreffen.

2.3 liter DISI turbomotor
Behalve dat de 2.3 liter DISI turbomotor een grote bijdrage levert aan het Zoom- Zoom rijplezier van de Mazda3 MPS, springt deze motor zuinig met brandstof om en voldoet hij aan de emissienormen volgens Euro IV. Deze direct ingespoten turbomotor werd door Mazda ontwikkeld om drie vermogensaspecten te realiseren, die met conventionele spruitstukinjectie lastig te realiseren zijn: een gunstig brandstofverbruik met lage emissies, krachtige acceleratie (dankzij de turbocompressor) en een vlakke koppelkromme over het gehele toerenbereik voor uitzonderlijke motorrespons.


* Voorlopige cijfers van Mazda in afwachting van definitieve homologatie
** Elektronisch begrensd

*** Onder Mazda testcondities


---

Het brandstofinjectiesysteem van de Mazda3 MPS spuit brandstof onder hoge druk (tot 11,5 Mpa) in de cilinders. Door het koeleffect onder invloed van de inwendige verdamping wordt een hogere vulgraad van het lucht/brandstofmengsel verkregen. Vergeleken met een motor met conventionele spruitstukinspuiting leidt dit tot een maximale koppeltoename van 10 % bij ca. 3.000 t/min, waarmee de trekkracht binnen een ruim toerenbereik kan worden gegarandeerd. Het grote vermogen en het vlakke koppelverloop worden gegenereerd door een turbocompressor met vaste geometrie.
Het inwendige koeleffect binnen de verbrandingsruimten verhoogt het luchtlaadvolume tijdens acceleratie vanuit stilstand en zorgt voor een lineaire toename van de rotatiesnelheid van de compressorschoepen. Daardoor levert de turbocompressor al kort na het indrukken van het gaspedaal een extra zetje in de rug, al vanaf ca. 2.500 t/min, wat zorgt voor uitstekende gaspedaalrespons bij lage en gemiddelde toerentallen.
Het direct inspuiten van vernevelde brandstof in de cilinders heeft als bijkomend voordeel dat er een optimaal lucht/brandstofmengsel in de buurt van de bougie ontstaat, wat de kans op overslaan verkleint. Hierdoor kan de ontsteking worden vertraagd en de uitlaatgastemperatuur worden verhoogd. Toepassing van een enkelvoudige lichtgewicht turbocompressor verlaagt de thermische capaciteit van het uitlaatsysteem aanzienlijk en verkleint het temperatuurverlies van de uitlaatgassen. Daardoor komt de katalysator snel na het starten van de motor op bedrijfstemperatuur. Dankzij deze eigenschappen voldoet de Mazda3 MPS aan de vereisten volgens Euro IV.
Doordat het inwendige koeleffect binnen de verbrandingskamers de anti-detonatie- karakteristieken verbetert en het brandstofverbruik verlaagt zonder daarvoor trekkracht bij lage toeren in te leveren, heeft de 2.3 liter DISI een voor een turbomotor relatief hoge compressieverhouding van 9,5:1. Ook dat draagt weer bij aan een lager verbruik.
De voor de motoronderdelen gebruikte vormen en materialen zijn aangepast aan de toegenomen belasting en hitte veroorzaakt door het grotere vermogen. De vormen van cilinderblok en -kop zijn geoptimaliseerd om ze sterker te maken. Verder zorgt een schuine boring tussen de cilindervoeringen en tussen de verstevigingsbruggen op de cilinderkop voor een betere warmteafvoer. Alle bewegende delen zijn sterker en stijver. De krukas is van staal en de krukpennen hebben een grotere diameter. Ook de drijfstangen zijn van staal en hebben een aangepaste vorm. De diameter van de zuigerpennen werd vergroot en er werden vrijdragende zuigers toegepast. De vorm van de schoepen van de koelventilator werd aangepast, er werd een krachtiger koelventilatormotor gemonteerd en de ventilatorbehuizing werd voorzien van een verstelbare klep voor het regelen van de luchtstroom naar de radiateur. Deze ingrepen zorgen bij alle motortoerentallen voor aanmerkelijk betere koelprestaties van de radiateur.
Het ontwerpteam wist de motor- en uitlaatsystemen zo af te stellen dat er een sportief geluid ontstaat wat bijdraagt aan het rijplezier. Bij de tuning van het uitlaatsysteem concentreerde de ontwerpers zich op laagfrequent geluid en bij het afstellen van de
---

motorsystemen richtten zij zich vooral op geluid in de middenfrequenties. Gecombineerd leidt dat tot een aangenaam sportief geluid. Bij het starten van de motor klinkt een krachtige roffel, die tijdens het versnellen overgaat in een aangename ronk.

Controle over trekkracht
Ondanks het grote vermogen en de enorme trekkracht is deze voorwielaandrijver gebruiksvriendelijk. Dat is te danken aan een groot aantal aanpassingen. Regeling van het inlaatvolume en de turbolaaddruk onderdrukken koppelpieken en zorgen voor soepele en lineaire koppelafgifte. In aanvulling daarop zijn ook de karakteristieken van de eerste vier versnellingen optimaal afgestemd op het aandrijfvermogen. De koppelregeling is ook gekoppeld aan de stuurhoek, en de stijfheid van de aandrijfassen wordt aangepast aan de stuurhoek om instabiel stuurgedrag tegen te gaan. Een nieuw ontwikkeld sperdifferentieel zorgt ervoor dat er voldoende motorkoppel op het binnenste wiel wordt overgebracht tijdens stevig bochtenwerk.

Handgeschakelde zesversnellingsbak
De nieuwe Mazda3 MPS beschikt over een handgeschakelde zesbak, die tegelijk met de Mazda6 MPS werd geïntroduceerd. Deze transmissie heeft uitgekiende overbrengingsverhoudingen en draagt bij aan soepele rijeigenschappen en een laag verbruik. De compacte opzet maakt het mogelijk de inbouwlengte gelijk te houden aan die van de vijfversnellingsbak in het basismodel van de Mazda3. Dankzij de ver uiteenliggende overbrengingsverhoudingen kan het hoge motorkoppel altijd optimaal benut worden. De hoge overbrengingsverhouding van de zesde versnelling draagt bij aan ontspannen en zuinig rijden bij hoge kruissnelheden. De eerste drie versnellingen zijn voorzien van een drievoudige conische synchromesh en de vierde versnelling beschikt over een tweevoudige conische synchromesh. Deze voorzieningen zorgen voor korte en soepele schakelslagen en geven een zeker schakelgevoel.

Stijve carrosserie en aangepast onderstel
Zowel de Mazda3 Facelift als de Mazda3 MPS beschikken over een stijvere carrosserie dan het oorspronkelijk model. De MPS-versie is gebaseerd op de vijfdeurs Sport, waarvan de carrosserie plaatselijk werd verstevigd om de grotere krachten van sportiever rijden aan te kunnen. Ook de wielophanging en de remmen werden onder handen genomen. Dankzij deze aanpassingen zijn body en onderstel volledig afgestemd op het extreem hoge vermogen van de 2.3 liter DISI turbomotor. Zo werd bijvoorbeeld een versterkte schutbordbalk toegepast die rechtstreeks op de bovenkant van de veerpoottorens aansluit en daarmee dezelfde stijfheid levert als afzonderlijke torsiestangen tussen de veerpoottorens. Dit voorkomt vervorming van de veerpoottorens en zorgt voor een altijd juiste geometrie van de wielophanging. Aan de onderkant van het chassis is de bodemtunnel versterkt met een gesloten kokerbalk die de torsiestijfheid van de gehele carrosserie vergroot. Voor handhaving van de juiste
---

geometrie van de achterwielophanging zijn de achterste veerpoottorens onderaan voorzien van hoekplaten, die voorkomen dat de torens onder invloed van de grote krachten naar binnen bewegen.

Aangepaste wielophanging zorgt voor 60 % betere dwarsstabiliteit Het onderstel werd aangepast om het grote vermogen van de MPS-motor in toom te kunnen houden. Zowel de McPherson voorwielophanging als de multilink achterwielophanging van de MPS zijn voorzien van stijvere schroefveren en dikkere stabilisatorstangen dan de standaardversie. Ook de dempers zijn stugger. De demperzuiger beweegt ca. 6 keer sneller in en uit bij lage snelheden en ca. 1,3 keer sneller bij gematigde snelheden. Samen met de stijvere schroefveren en stabilisatorstangen zorgt dat ervoor dat de Mazda3 MPS 60 % minder in bochten overhelt dan de standaard Mazda3 Facelift.

Vergelijking van wielophangingspecificaties

MAZDA3 MPS MAZDA3 Facelift vóór achter vóór achter Veerkracht schroefveren N/mm 33 30 23 23 Diameter stabilisatorstangen mm 26 25 21 20 Weerstand tegen overhellen o/G 2,18 3,47

Aërodynamica voor snelheden tot 250 km/u
De uitzonderlijke prestaties van de Mazda3 MPS vereisen aanpassingen aan de aërodynamica. De luchtweerstand werd verminderd om een topsnelheid van 250 km/u* te realiseren en de aërodynamica werd aangepast om te zorgen voor rechtuitstabiliteit en veilig inhalen en veranderen van rijstrook bij hoge snelheden. Vooral aan de onderkant zijn verschillende, speciaal voor de MPS ontworpen componenten verwerkt. Alles bij elkaar leveren de aanpassingen een luchtweerstandcoëfficiënt op van 0.31.

Veiligheid: opgewaardeerd remsysteem
Bij het aanpassen van de veiligheidsvoorzieningen van de Mazda3 MPS stond het handhaven van de rijdynamiek en het voorspelbare weggedrag van de oorspronkelijke Mazda3 voorop. Rondom zijn grote schijfremmen gemonteerd: geventileerde schijven van 320 mm op de voorwielen en massieve schijven van 280 mm op de achterwielen. Verder zorgen een dubbele rembekrachtiger en een grote hoofdremcilinder voor krachtige en stabiele remwerking. Verder is de MPS standaard voorzien van diverse actieve veiligheidsvoorzieningen zoals ABS, noodstophulp en dynamische stabiliteitsregeling.

10

De inzittenden van de Mazda3 MPS worden beschermd door het Mazda Advanced Impact Energy Distribution and Absorption System, een constructiewijze die de botsingsenergie verdeelt en absorbeert. Dubbele airbags voorin, zijairbags en gordijnairbags zijn standaard. Een samendrukbaar rempedaal en een veiligheidsstuurkolom verkleinen de kans op letsel aan de onderbenen van de bestuurder. Een verklikkersysteem treedt in werking als de inzittenden hun veiligheidsgordels niet hebben vastgemaakt.


---

3. Mazda3 Facelift
Eigentijdse vormgeving, kwaliteit, comfort en prestaties De populaire Mazda3 werd geïntroduceerd in 2003 en vormde met zijn geweldige rijprestaties, opvallende vormgeving en hoog afwerkingsniveau een welkome aanvulling van het C-segment. De Mazda3 Facelift, die in Genève zijn Wereldpremière beleeft, tilt deze eigenschappen naar een nog hoger niveau en biedt nog meer rijplezier. Detailwijzigingen doen de uitstraling van sportiviteit en kwaliteit van de oorspronkelijke Mazda3 nog beter tot hun recht komen. Ook wat betreft afwerking deed Mazda er een schepje bovenop. Dit heeft geresulteerd in een verfijnde uitstraling, die gebruikers steeds opnieuw zullen waarderen zodra ze instappen.

Carrosserieontwerp: twee stijlen, twee verschillende persoonlijkheden Voor de sedanversie van de Mazda3 Facelift werd teruggegrepen naar de sterke persoonlijkheid van zijn voorganger, waarvan de moderne elegantie verder werd uitgewerkt. De nieuwe bumpers verwijzen naar de degelijkheid van zowel merk als model en de verchroomde strip op de grille is een verwijzing naar de hoogwaardige en stijlvolle afwerking. Bij de vijfdeurs Sport is de bovenste rand van de grille in carrosseriekleur gespoten, een verdere verfijning van de energieke Zoom-Zoom styling van het origineel. Alle lichtmetalen wielen, in de maten 16 en 17 inch, werden opnieuw gestileerd. Zowel de vierdeurs versie (Sedan) als de hatchback (Sport) is leverbaar in de Active uitvoering waarmee liefhebbers hun auto een meer atletische uitstraling kunnen geven: bij de Sedan legt de Active visueel de nadruk op stabiliteit en bij de Sport wordt het dynamische karakter benadrukt.

Interieur
Er is veel aandacht besteed aan het verbeteren van de interieurkwaliteit. Alle versies kenmerken zich door een gedistingeerde en sportieve zwarte stoelbekleding. Het interieur beschikt over een tellergroep met witte wijzerplaten en een stijlvol pianozwart sierpaneel. De topversie Active heeft black-out meters met zwarte wijzerplaten en een sierpaneel met een fijne structuur, dat het afwerkingniveau en de sportiviteit van het model extra onder de aandacht brengt. Daarnaast is op deze versie als optie zwart lederen stoelbekleding leverbaar.

Uitgebalanceerde rijeigenschappen en meer verfijning Direct na de lancering van de oorspronkelijke versie van de Mazda3 begonnen de technici van Mazda aan het verder ontwikkelen van de hoog aangeschreven dynamische prestaties, met als doel het verbruik te verlagen en het rijcomfort en geluidsisolatie te verbeteren. Hiertoe werden motoren en transmissies opgewaardeerd voor een levendiger en comfortabeler rijgedrag, ondersteund door een flinke dosis trekkracht. Behalve het verbeteren van wegligging, gebruiksgemak en rijeigenschappen wist Mazda geluid en trillingen verder terug te dringen.


12

Compleet motorengamma
De Mazda3 Facelift kent een uitgebreid motorengamma dat bestaat uit vier motoren die allemaal voldoen aan de Euro IV emissienormen: de 2.0 liter, 1.6 liter en 1.4 liter benzinemotoren en een 1.6 liter CiTD common-rail turbodieselmotor met roetfilter. De 2.0 liter benzinemotor levert 110 kW/150 pk bij 6.500 t/min* en de maximale trekkracht bedraagt 187 Nm bij 4.000 t/min*. Deze motor is voor het eerst voorzien van een elektronische gestuurde gasklep en sequentiële klepbediening (S-VT). De optimale regeling van de inlaatklepbediening in overeenstemming met de rijomstandigheden zorgt voor efficiëntere cilindervulling. Samen met een variabel inlaatsysteem stelt dit de motor in staat over het gehele toerenbereik veel trekkracht te ontwikkelen. De 1.6 liter benzinemotor, met een maximumvermogen van 77 kW/105 pk bij 6.000 t/min* en een maximumkoppel van 145 Nm bij 4.000 t/min*, is anders afgesteld voor een lager verbruik. De 1.4 liter motor produceert 62 kW/84 pk bij 6.000 t/min* en de maximale trekkracht bedraagt 122 Nm bij 4.000 t/min*. Deze motor kreeg een andere klepbediening op basis van het reeds gebruikte S-VT systeem. Dit systeem zorgt voor een betere vullingsgraad bij lage toerentallen zonder daarvoor vermogen bij hogere toerentallen te hoeven inleveren, en zorgt voor grote trekkracht bij lage en gematigde toerentallen.
De Mazda3 Facelift is ook leverbaar met de 1.6 liter CiTD turbodieselmotor met roetfilter. Deze motor levert een vermogen van 80 kW/109 pk bij 4.000 t/min* en een maximumkoppel van 240 Nm bij slechts 1.750 t/min*. Deze motor heeft een perfecte balans van vermogen, laag verbruik, emissie en lage geluidsproductie. Deze lichte en sterke aluminium motor beschikt over DOHC 16-kleps techniek en is voorzien van een 160 Mpa ultra-hogedruk common-rail inspuitsysteem. Hij heeft een turbocompressor met variabele geometrie en een roetfilter.
De 2.0 liter benzinemotor is gekoppeld aan een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak. Een drievoudige conische synchromesh op de eerste en tweede, en een dubbele conische synchromesh op de derde en vierde versnelling zorgen voor gemakkelijk en trefzeker schakelen. De overbrengingsverhoudingen tussen de derde en zesde versnelling bevinden zich dicht bij elkaar voor sneller accelereren bij hogere snelheden. De zesde versnelling fungeert als overdrive en zorgt voor minder motorgeluid bij hoge kruissnelheden en helpt het brandstofverbruik te verlagen. De 1.4 liter en 1.6 liter benzineversies zijn standaard voorzien van een modernere uitvoering van de bekende handgeschakelde vijfversnellingsbak. Het gevoel in het koppelingspedaal werd verbeterd. De 1.6 liter benzinemotor is ook leverbaar met een elektronisch geregelde viertrapsautomaat.
Een aangenaam motorgeluid, goede acceleratie en een trefzekere schakelslag dragen voor een groot deel bij aan het rijplezier van een auto. De benzineversies van de Mazda3 Facelift zijn voorzien van stijvere bevestigingspunten van de aandrijfassen om zoemende geluiden bij hoge motortoerentallen te verminderen, en de dynamo op de tweeliterversie werd speciaal ontworpen met het oog op het verminderen van het


* Voorlopige cijfers van Mazda in afwachting van definitieve homologatie
13

omgevingsgeluid. Deze maatregelen leiden tot een lineaire acceleratie tot hoge motortoerentallen.
Doorontwikkeling van carrosserie en chassis
De body van de Mazda3 onderging enkele wijzigingen die ertoe hebben geleid dat de carrosserie van de Mazda3 Facelift nog stijver is en daarmee garant staat voor nog meer veiligheid en een nog sportiever weggedrag. Het onderstel werd aangepast om de alom geprezen Zoom-Zoom rijeigenschappen te perfectioneren zonder concessies te doen aan comfort. De dempers van de McPherson voorwielophanging zijn stugger afgesteld en de ophanging werd aangepast voor betere stuurrespons en het terugbrengen van onderstuur bij hoge bochtsnelheden. De multi-link achterwielophanging biedt meer grip en daardoor betere stabiliteit bij hoge bochtsnelheden.

Aangepaste aërodynamica
Door de luchtweerstand bij hoge snelheden te verlagen en de stabiliteit te verbeteren wisten de Mazda-technici de uitstekende dynamische prestaties van de Mazda3 nog verder te optimaliseren. Vooral de onderkant van de auto werd flink aangepakt. Superieure aërodynamische eigenschappen zijn hiervan het resultaat (de vijfdeurs Sport heeft een luchtweerstandcoëfficiënt van 0.30). Behalve betere acceleratiecijfers en een lager verbruik draagt deze verbeterde aërodynamica bij aan uitstekende wegligging, die zich manifesteert in rotsvaste rechtuitstabiliteit.

De stille kracht
Om het Zoom-Zoom gevoel naar een nog hoger plan te tillen werd het niveau van rijgeluiden en rijwindgeluiden bij hoge snelheden teruggebracht. Om dat voor elkaar te krijgen werd er bij meer modellen isolatiemateriaal onder de motorkap aangebracht, werden er andere banden gemonteerd, werden trillingskarakteristieken van het onderstel aangepast en werd ook het plafond van alle modellen van isolatiemateriaal voorzien.

Extra comfort en gebruiksgemak
De Mazda3 Facelift kent diverse voorzieningen voor meer comfort en gebruiksgemak. De afwerking van de kofferruimte van de Sedan werd aangepast om de ruimte beter te kunnen benutten en het kofferdeksel is nu voorzien van een uitsparing voor makkelijker openen. Op de Active versies is een geavanceerd systeem voor toegang en starten zonder sleutel leverbaar, de zogenaamde smart card. De bestuurder kan met een kaart de portieren en de kofferklep of de vijfde deur vergrendelen en ontgrendelen en de motor starten en uitzetten. Met dit systeem is het ook mogelijk de portierruiten buiten de auto te bedienen. Zo kan een in de zon geparkeerde auto vooraf gelucht worden of kan een openstaande ruit gesloten worden zonder in de auto te hoeven stappen. De standaard ingebouwde geluidsinstallatie omvat onder meer een CD-speler en een AM/FM-tuner.

14

Veiligheid boven alles
De actieve veiligheid van de Mazda3 Facelift bestaat uit schijfremmen rondom: geventileerde schijven van 278 mm op de voorwielen en massieve 265 mm schijven op de achterwielen (bij de versies met 2.0 liter motor bedraagt de diameter respectievelijk 300 mm en 280 mm), ABS, EBD en noodstophulp. Dankzij dynamische stabiliteitsregeling (DSC) heeft de bestuurder de auto onder alle omstandigheden onder controle. Voor optimaal zicht onder alle weersomstandigheden zijn automatisch inschakelende ruitenwissers en verlichting een welkome aanvulling (standaard op Active versies).
De passieve veiligheid bestaat onder meer uit een sterke kooiconstructie die de inzittenden uitstekende bescherming biedt. Standaard is elke versie voorzien van een airbag voor bestuurder en passagier, zij- en gordijnairbags. De vorm van de hendel voor de stuurwielverstelling werd gewijzigd en de stuurkolom is voorzien van schokdempend materiaal om de kans op knieletsel bij de bestuurder te verkleinen. Een samendrukbaar rempedaal helpt de kans op letsel aan de onderbenen van de bestuurder te beperken en een verklikkersysteem treedt in werking als de inzittenden (ook op de achterbank) hun veiligheidsgordels niet hebben vastgemaakt.


15

4. Mazda Kabura concept car
Herdefinitie van de compacte sportcoupé
In Genève beleeft dit jaar ook de Mazda Kabura concept car zijn Europese première. De Kabura werd ontworpen door Mazda's ontwerpcentrum in Irvine, Californië en vormt een radicaal andere benadering van het concept van de compacte sportcoupé. Enkele van de verfrissende ideeën die in dit conceptmodel zijn verwerkt halen misschien ooit het productiestadium. De Kabura is het derde studiemodel dat de gedurende de laatste zes maanden op autotentoonstellingen overal ter wereld door Mazda werd gepresenteerd. De Kabura bevindt zich in het uitstekende gezelschap van de Senku, ontworpen in Hiroshima en gepresenteerd tijdens de Tokyo Motor Show, en de Sassou, ontworpen in het Duitse ontwerpcentrum te Oberursel en getoond tijdens de IAA van Frankfurt in september 2005.
Met zijn voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving hoort de Kabura thuis in de categorie sportauto's, een categorie waarin Mazda ruimschoots zijn sporen verdiende met toppers als de MX-5 roadster en de Mazda RX-8 met rotatiemotor. Het vermogen wordt geleverd door een pittige 2.0 literversie van Mazda's DOHC 16-klepsmotor en wordt via de achterwielen op de weg overgebracht door Bridgestone Potenza banden: 245/35R19 vóór en 245/35R20 achter. Hoewel dit concept gebruik maakt van verschillende MX-5 chassiscomponenten, valt de Kabura wat betreft afmetingen tussen de andere sportmodellen, de MX-5 en de RX-8, in. Als de Kabura ooit in productie mocht gaan, blijft dit model waarschijnlijk een op zichzelf staand product in plaats van een uitbreiding van een bestaande modellenlijn.
De Mazda Kabura biedt een radicaal andere kijk op het creatief omgaan met interieurruimte en werd specifiek ontworpen met het oog op de lifestyle van een jong koperspubliek. In plaats van de gebruikelijke 2+2 opstelling heeft de Kabura een slimme 3+1 opstelling, wat resulteert in een comfortabeler interieur zonder dat daar grotere afmetingen of een hoger gewicht tegenover staan. Naar wens kunnen de passagiersstoelen binnen enkele ogenblikken neergeklapt worden om plaats te maken voor snowboards, tassen en andere zaken die een actief leven veraangenamen. De Kabura combineert de uitstraling van een exotische sportwagen met groot gebruiksgemak en betaalbaarheid.
`Kabura' is een Japanese term die werd afgeleid van `Kabura-ya', een pijl die na het afschieten een huilend geluid maakt en in het verleden werd gebruikt om het begin van een veldslag in te luiden. Deze `eerste pijl' staat symbool voor het streven van Mazda om unieke en opwindende stappen te zetten op autotechnisch gebied, zoals het toepassen van een rotatiemotor.
De Kabura is niet alleen de eerste compacte coupé van Mazda van de 21e eeuw, maar is ook het eerste project onder leiding van Mazda North American Operations (MNAO) ontwerpdirecteur Franz von Holzhausen, sinds februari 2005 in dienst van Mazda. De 37-jarige von Holzhausen studeerde industriële vormgeving aan de universiteit van Syracuse en studeerde af aan het prestigieuze Art Center College of Design in Pasadena, Californië.

16

Von Holzhausen: "Bij de Kabura wilden we met behulp van vernieuwende technieken de passie voor het echte autorijden aanwakkeren. Het is onze bedoeling het marktsegment te prikkelen met opvallende creativiteit. Hoewel we geen directe plannen hebben een productieversie van de Kabura te bouwen, is dit concept meer dan een vingeroefening. Er zijn verschillende innovaties in dit model verwerkt die Mazda in praktijk zou kunnen brengen, als er een werkelijke Zoom-Zoom coupé op stapel zou staan."

Eigenzinnig exterieur
Mazda's nieuwste conceptmodel is bedoeld om tegemoet te komen aan de vereisten van een jong koperspubliek. Deze groep heeft een fijne neus voor de nieuwste trends en is voortdurend op zoek naar betaalbare producten om hun levensstijl op een smaakvolle manier uit te dragen. Deze klanten vinden vormgeving belangrijk. Met de Kabura toont Mazda de mogelijke richting die het merk in de toekomst kan inslaan om deze klanten aan zich te binden.
Von Holzhausen omschrijft het exterieur van de Kabura als een lichtvoetig ogende cabine met een krachtige uitstraling, uitgebouwde spatschermen en strakke oppervlakken. Alle lijnen vloeien in elkaar over en kennen geen open einde. De carrosseriedelen sluiten nauw op de wielkasten aan, zoals een spinnenweb zich spant tussen de hoekpunten.
Hoewel de Kabura een klassiek profiel heeft, zijn de voorruit en het voorste deel van het dak samengevoegd tot een naadloos glazen oppervlak dat zich uitstrekt van de onderrand van de voorruit tot de B-stijl en dat het interieur zeer ruim doet lijken. De bestuurder kan van verschillende glazen delen van het dak de transparantie regelen van helder tot ondoorzichtig.
Achter de B-stijl van de Kabura bevindt zich een tweedelig glazen luik. Het bovenste deel van dit paneel scharniert met behulp van een elektromotor omhoog, net als de remkleppen die uit een vliegtuigvleugel omhoog komen. Dit paneel fungeert niet alleen als dakspoiler maar zorgt ook voor ventilatie en vergroot de hoofdruimte voor de achterpassagiers. Bovendien helpt een fotovoltaïsche zonnecel in het paneel de binnentemperatuur te beheersen en de accu te laden. Het grote glazen paneel daar weer onder is onderdeel van de functionaliteit van dit ontwerp. Het scharniert van rechts naar links over de volle breedte en biedt toegang tot de bagageruimte van de Kabura.

Drie portieren
De Mazda Kabura heeft een ingenieus driedeurssysteem dat ruim toegang biedt tot het interieur. Mazda kent een lange traditie van innovatieve portiersystemen, waaronder de vanuit de middenstijl openslaande portieren van de RX-Evolv en de RX-01 showmodellen. Dit concept werd in de Mazda RX-8 in praktijk gebracht en de Kabura gaat nog een stapje verder. Om de ranke daklijn intact te laten en toch voor veel betere toegang tot de achterste zitplaatsen te zorgen, voorzagen Von Holzhausen en zijn team de Kabura van een extra rechterportier. Nadat het voorportier is geopend,
17

schuift het achterportier na een druk op de knop recht naar achteren uit de weg. In plaats van te scharnieren schuift deze deur netjes in een uitsparing in het achterzijpaneel zoals een schuifdeur verdwijnt in een holle muur.

Uniek interieur
Von Holzhausen zei verder dat onderzoek naar gewoonten en wensen van jonge klanten heeft uitgewezen dat de meeste van hen één of hooguit twee passagiers meenemen en zelden gebruik maken van vier zitplaatsen. "Gezien het onderzoeksresultaat was voor ons duidelijk dat de 2+2 configuratie met zijn lastige achterinstap en beperkte zitruimte geen optie was. We creëerden de 3+1 opstelling om deze tekortkomingen te compenseren".
De Kabura beschikt over drie volwaardige zitplaatsen en een vierde, opklapbare zitplaats achter de bestuurderszitplaats, geschikt voor een kleine volwassene of een kind. De rechterkant van het Kabura-interieur kent een unieke asymmetrische zitplaatsopstelling. Dankzij doordachte herindeling van het interieur, zoals het toepassen van een heel smal dashboard en het weglaten van een dashboardkastje, ontstond ruimte voorin waardoor de passagiersstoel ca. 15 cm verder naar voren geplaatst kon worden dan die van de bestuurder. Daardoor ontstond ruimte voor een zitplaats met volwaardige afmetingen direct achter de passagiersstoel met grofweg dezelfde been-, schouder- en hoofdruimte als de voorpassagier.

Milieuvriendelijke interieurmaterialen
Gezien de innovatieve vormgeving van zowel exterieur als interieur, besloot het team van Von Holzhausen dat het niveau van duurzaamheid en de mate van recyclage daarop moesten aansluiten. Daartoe ging Mazda een samenwerkingsverband aan met Sustainable Solutions, Inc (SSI), specialisten op het gebied van het omzetten van industrieel afval in kwaliteitsproducten, waarmee het merk bewijst op verschillende gebieden oog te hebben voor de toekomst. Het interieur van de Kabura is gemaakt van een product vervaardigd uit gerecycleerde leersnippers, restmateriaal dat vrijkomt bij de productie van sportschoenen. Het vermalen leer van SSI kan in elke kleur en in elk dessin geverfd, respectievelijk bedrukt worden en geeft het interieur van de Kabura een futuristische en uitnodigende uitstraling.


18

Belangrijkste specificaties Mazda Kabura

Mazda Kabura

Afmetingen
Lengte mm 4050 Breedte mm 1780 Hoogte mm 1280 Wielbasis mm 2550 Aantal zitplaatsen 4 Motor
Type 2.0 liter DOHC 16 kleppen Transmissie
Type handgeschakelde zesversnellingsbak SPECIFICATIES Wielophanging
Type vóór Boven en onder dwarsgeplaatste wieldraagarmen Type achter multilink Banden
245/35 R19 / 245/35 R20 Banden (vóór / achter) Bridgestone Potenza


19

5. Mazda Sassou
Mazda Alive
In Genève is ook de Mazda Sassou te bewonderen, een concept car die vorig jaar tijdens de IAA van Frankfurt voor het eerst zijn opwachting maakte. Deze zeer praktische en zuinige driedeurs hatchback, bestemd voor jonge autorijders die hun eerste nieuwe auto aanschaffen, werd ontworpen en ontwikkeld door het Europese ontwerpcentrum van Mazda in Frankfurt. Peter Birtwhistle, hoofdontwerper bij Mazda Motor Europe GmbH: "Met dit concept laat Mazda zien dat er nieuwe en opwindende dingen staan te gebeuren. De Sassou is niet alleen een opvallend vormgegeven lichtgewicht B-segment Mazda, maar drukt traditionele aspecten van automobiliteit op een moderne manier uit en biedt jonge kopers een eerste kennismaking met het Zoom-Zoom rijplezier." De auto kreeg de naam `Sassou', omdat dit Japanse woord staat voor een positieve instelling en een optimistische kijk op de toekomst. Gezien het wereldwijde verkoopsucces van Mazda en de prijzen die Mazda-modellen in de wacht hebben gesleept, ziet de toekomst er voor het merk inderdaad gunstig uit. Behalve een geavanceerde doorontwikkeling van Mazda's Zoom-Zoom vormtaal, is de Sassou vooral een symbool van het vooruitziende optimisme van de gehele Mazda-organisatie.

Carrosserieontwerp: Mazda Alive
De Mazda Sassou is een extreme interpretatie van de karakteristieke Mazda-stijl, die het dynamische potentieel van het merk zichtbaar maakt en deze koppelt aan jeugdige lichtvoetigheid en verborgen verrassingen. Het ontwerpteam wist dit tot stand te brengen door het concept deels te baseren op het principe van `Shoji'. Shoji-schermen zijn de dunne Japanse deuren gemaakt van rijstpapier die slechts een vaag beeld geven van wat er achter verborgen is. Als de deuren voor het eerst worden geopend, wacht een verrassing.
Dit geldt ook voor de eerste kennismaking met de Mazda Sassou. "De verborgen eigenschappen van de Sassou worden op Shoji-achtige wijze door een verlichtingssysteem onthuld, waardoor het lijkt alsof de auto tot leven wordt gewekt," aldus Masanori Minamisawa, tweede man van de ontwerpafdeling van Mazda in Frankfurt. "We hebben dit aangeduid met Mazda Alive, omdat het lijkt alsof de pulserende verlichting door een hartslag wordt opgewekt." De voorkant volgt in grote lijnen de neus van de Mazda RX-8 en wordt beheerst door een grote grille, die naar gelang de behoefte van het koelsysteem in- en uitschuift en aan weerszijden begrensd wordt door smalle, spitse koplampen. Die koplampen zijn net als de achterlichtunits voorzien van heldere kunststof kappen, zodat ze vrijwel onzichtbaar in de carrosserie opgaan als de Sassou geparkeerd staat. De indirecte verlichting van de reflector brengt de auto tot leven als het portier wordt ontgrendeld en werkt als `normale' verlichting zodra de directe LED-verlichting wordt ingeschakeld. Ook de richtingaanwijzers werken met LED-verlichting, die de opvallende vormgeving van de verlichting benadrukt.

20

Het silhouet van de Sassou volgt de huidige trend in de carrosserieontwerpen van Mazda. Dat vinden we terug in de stoere dorpels, geflankeerd door lichtmetalen 18 inch wielen, die de Sassou van opzij een sportieve uitstraling geven. Als ze geopend zijn, vormen de zijruiten van de Sassou (zonder ruitstijlen) één grote opening. De naar binnen gebogen C-stijlen en de toepassing van een glazen dak versterken de speelse en dynamische uitstraling van de Sassou en zorgen voor een altijd licht interieur.

Interieur: Mazda's vernuft overtreft zichzelf
Het interieur van de Sassou werd ontwikkeld met het oog op interactiviteit, comfort en veelzijdigheid. De bestuurder verkrijgt toegang tot de auto en diens systemen via een USB-stick, die tevens dienst doet als sleutel voor de op afstand bedienbare centrale vergrendeling. Een gewone sleutel behoort tot het verleden. Alle functies worden geactiveerd door de USB-sleutel in de USB-poort in de middenconsole te steken, waarna de bestuurder de auto kan starten door op een startknop naast de tellergroep te drukken. Na activering via de USB-stick rijst er een joystick uit de middenconsole op waarmee de bestuurder door de systeemmenu's kan navigeren die op een beeldscherm in het instrumentenpaneel verschijnen. Ook hierop is het thema Mazda Alive van toepassing. Een lichtlijn toont de route naar de geselecteerde functie, bijvoorbeeld de luchtroosters in het instrumentenpaneel of in de portieren. Als de Sassou het productiestadium bereikt, krijgt hij een eigen harde schijf, toegangscode en software, waaronder een navigatieprogramma dat kan worden gedownload op de USB-stick die bij de auto hoort. De eigenaar kan ook muziek en routebeschrijvingen op de sleutel downloaden vanaf zijn of haar pc thuis. Zodra de stick in de USB-poort wordt gestoken, wordt de daarop vastgelegde informatie automatisch naar de harde schijf van de Sassou overgeschreven. De Sassou is niet alleen flexibel wat betreft de relatie tussen mens en machine, maar ook het interieur is flexibel in te delen. De voorstoelen klappen elektrisch naar voren voor betere instap en de flexibele achterbank kan naar keuze op maat worden gemaakt voor één, dan wel twee achterpassagiers. Voor een enkele achterpassagier worden de compartimenten aan de zijkanten van de zitting met lucht gevuld waardoor er in het midden een enkele zitplaats ontstaat. In het geval er twee passagiers plaats willen nemen, wordt het midden van de zitting en rugleuning met lucht gevuld en ontstaan er ter weerszijden daarvan twee zitplaatsen.

Aandrijflijn: gebouwd voor lage emissies
De Mazda Sassou werd ontwikkeld voor een benzine- of dieselmotor met een kleine inhoud. Omdat de doelgroep waarschijnlijk een benzinemotor verkiest boven een dieselversie, denken de ingenieurs van Mazda aan een geheel nieuwe, kleine driecilinder 1.0 liter DISI benzinemotor met turbo. Deze krachtbron zou verder worden voorzien van een droge plaatkoppeling en een powershift-transmissie met zes versnellingen, te bedienen via schakelhendels aan het stuur voor meer rijplezier en bedieningsgemak. Omdat de DISI turbomotoren van Mazda zich kenmerken door soepele acceleratie en grote trekkracht zou een dergelijk motortype de ideale krachtbron voor de sportieve Sassou zijn. In combinatie met de aërodynamisch
21

geavanceerde en lichte body van de Sassou kan een driecilinder 1.0 liter DISI turbomotor met `idle stop' een grote bijdrage leveren aan een lager verbruik en lagere CO2-uitstoot.

Specificaties Mazda Sassou ontwerpstudie
MAZDA SASSOU
1.0 DISI Turbo

Motor driecilinder lijnmotor met Mazda Start-Stop systeem Transmissie dry-type powershift met zes versnellingen Wielophanging vóór McPherson Wielophanging achter torsiestaaf Banden 225/40 R18 Michelin Pilot Exalto2 Brandstof ongelood 95RON Afmetingen
Exterieur
Lengte mm 3890 Breedte mm 1740 Hoogte mm 1370 Wielbasis mm 2490 SPECIFICATIES Interieur
Zitplaatsen 4 Lengte laadvloer bij
neergeklapte mm 1400 rugleuning achter
Breedte laadvloer bij
neergeklapte mm 1200 rugleuning achter
Inhoud bagageruimte liter 1360


---

6. Mazda5 waterstof/RE hybride concept
Zoom-Zoom prestaties en lage emissies
Tijdens Genève 2006 zal ook de milieuvriendelijke Mazda5 Hydrogen RE Hybrid voor het voetlicht verschijnen, een versie van de Mazda5 die gebruik maakt van een rotatiemotor die geschikt is voor waterstof en benzine, gecombineerd met een elektromotor. Dit concept koppelt uitstekende Zoom- Zoom prestaties aan lage emissiewaarden en toont daarmee opnieuw de veelzijdigheid en de milieuvriendelijke toepasbaarheid van Mazda's rotatietechnologie aan. De compacte hybridemotor is dwars voorin geplaatst en is uitermate geschikt voor toepassing in een Mazda5-concept, die plaats biedt aan vijf volwassenen zonder afbreuk te doen aan comfort. Al gedurende langere tijd zet Mazda zijn technische deskundigheid in voor de ontwikkeling van levensvatbare rotatiemotoren die op waterstof lopen, met als doel schadelijke uitstoot te beperken zonder concessies te hoeven doen aan Zoom-Zoom rijplezier. Twee jaar na de introductie van de Mazda RX-8 Hydrogen RE ontwerpstudie, komt Mazda nu met een concept voor een voorwielaangedreven MAV, de ruime Mazda5, voorzien van een waterstofrotatiemotor, in dit geval gecombineerd met hybridetechnologie. Mazda houdt zich al 15 jaar bezig met de ontwikkeling van motoren voor alternatieve brandstoffen. Die ontwikkeling begon met de Mazda HR-X in 1991 en bracht onder meer een experimentele MX-5 met rotatiemotor op waterstof en een aantal elektrische voertuigen met brandstofcel voort. De introductie van de Mazda RX-8 met zijn revolutionaire Renesis rotatiemotor in 2003, waarmee Mazda in 2003 en 2004 totaal vier prijzen voor `Motor van het Jaar' behaalde, betekende het keerpunt in de ontwikkeling van schone motoren. In vergelijking met de voorgaande generatie rotatiemotoren met turbo zorgt deze benzinerotatiemotor zonder drukvulling voor een aanzienlijke verbetering op het gebied van emissies (voldoet aan Euro IV) en brandstofverbruik. Daarbij blijven echter de voordelen van het concept van de rotatiemotor gehandhaafd: soepel, goede prestaties en zeer compacte afmetingen. De Mazda-technici pasten hun bevindingen van 15 jaar onderzoek naar en ontwikkeling van waterstofrotatiemotoren op deze nieuwe motor toe en bouwden in korte tijd een waterstof/benzineversie van de Renesis. De versie van de RX-8 met deze motor komt dit voorjaar in Japan beschikbaar voor fleet-leasing en dat is eerder dan voorzien. In het Mazda5 Hydrogen RE Hybrid conceptmodel komen alle technieken samen: benzine, waterstof en elektriciteit. De Renesis rotatiemotor is geschikt voor zowel waterstof als benzine en de 30 kW/40 pk sterke elektromotor zorgt voor extra koppel. De elektromotor verlaagt bovendien het verbruik, door in werking te treden als de verbrandingsmotor uitschakelt, bijvoorbeeld voor een stoplicht (idle-stop functie).

Comfort en interieurruimte
De Mazda5 met hybride-aandrijving is de volgende logische stap in de ontwikkeling van schone motoren door Mazda en bewijst opnieuw de flexibiliteit van de rotatiemotor. Dankzij zijn compacte afmetingen kon de Renesis geschikt worden
23

gemaakt voor voorwielaandrijving (in de RX-8 gekoppeld aan achterwielaandrijving) en dwarse plaatsing in de motorruimte van de Mazda5, en bleef er zelfs ruimte over voor de elektromotor. De accu's van de elektromotor en de benzinetank werden onder de tweede rij stoelen geplaatst en nemen daardoor geen interieurruimte in beslag. De waterstoftank neemt de plaats in van de derde rij stoelen en daarachter bevindt zich de bagageruimte. Boven op de tank werd een tableau aangebracht voor het vervoeren van kleine voorwerpen. Dit maakt van de Mazda5 Hydrogen RE Hybrid een vijfpersoons compacte MAV die ondanks zijn drie verschillende krachtbronnen niet aan interieurcomfort heeft ingeboet.
Behalve het comfort waar Mazda om bekend staat, biedt deze concept car de voordelen van lage emissies en een laag verbruik, wat voor kopers een extra stimulans zou kunnen zijn als deze versie het productiestadium zou halen. Omdat de ombouw van de benzineversie van de Renesis-rotatiemotor naar waterstof slechts kleine aanpassingen vereist, zou serieproductie eenvoudig en goedkoop zijn.

Mazda hybridetechnologie: de voordelen van een ondersteunende elektromotor
De Mazda5 Hydrogen RE Hybrid concept car is voorzien van een dual-fuel systeem met ondersteuning door een elektromotor van 30 kW/40 pk. Vooral deze laatste heeft een groot aandeel in de milieuvriendelijkheid van de gecombineerde krachtbronnen, omdat het de verbrandingsmotor in bepaalde rijsituaties uitschakelt om brandstof te sparen (bij wachten voor een stoplicht bijvoorbeeld). De elektromotor zorgt ook voor een superieure pedaalrespons tijdens accelereren dankzij zijn extra trekkracht. Tijdens afremmen werkt de motor als een dynamo, die de bij het remmen vrijkomende energie gebruikt om de accu's op te laden.

Mazda waterstof-rotatiemotor
De elektromotor van de Mazda5 Hydrogen RE Hybrid is gekoppeld aan de Renesis- rotatiemotor, die geschikt is voor zowel waterstof als benzine. Dit systeem werd ontwikkeld met het oog op praktisch alledaags gebruik en biedt de bestuurder de keus om zelfs tijdens het rijden (dus zonder te stoppen) van waterstof op benzine over te schakelen. Dit kan handig zijn tijdens lange ritten door gebieden waar waterstof nog niet in ruime mate verkrijgbaar is. De keuzeschakelaar bevindt zich voor de bestuurder op het instrumentenpaneel. Als de waterstof onderweg opraakt, schakelt het systeem automatisch over op benzine.
De hybridemotor van de Mazda5 Hydrogen RE Hybrid krijgt waterstof toegediend via een elektronisch geregeld inspuitsysteem. In elk van de twee rotorhuizen wordt lucht door een zijkanaal aangezogen, waarbij er waterstof rechtstreeks in de inlaatkamer wordt gespoten door een elektronische gasinjector op het rotorhuis. Verschillende aanvullende motortechnieken worden toegepast om de voordelen van de rotatiemotor op waterstof optimaal te benutten, zoals:


24

· Terugslagonderdrukking
In tegenstelling tot een zuigermotor heeft een rotatiemotor afzonderlijke inlaatkamers met een lage temperatuur en verbrandingskamers met een hoge temperatuur. Daarom is het bij de Renesis-motor op waterstof uitgesloten dat er ontsteking plaatsvindt tijdens het inspuiten van waterstof. Dat betekent dat de rotatiemotor van de Mazda5 Hydrogen RE Hybrid superieure verbranding biedt zonder de kans op terugslaan.
· Directe inspuiting + uitlaatgasrecirculatie (EGR) De rotatiemotor van deze ontwerpstudie, met zijn afzonderlijke inlaat- en verbrandingskamers, genereert in vergelijking met een conventionele zuigermotor lagere temperaturen en is daarmee veiliger voor het monteren van injectors met hun rubberen afdichtingen. Dat maakt het mogelijk de gasinjectoren direct op de rotorbehuizing naast de inlaatkamers te monteren. Al naar gelang de rijomstandigheden wordt de directe inspuiting gecombineerd met een systeem dat brandstof in het inlaatspruitstuk spuit. Een EGR-systeem vult het brandstoftoevoersysteem aan voor verdere verbetering van de motorkarakteristieken: veel vermogen en lage uitstoot.

Uitstekend waterstof/luchtmengsel
Een rotatiemotor heeft een krachtiger inlaatstroming en een langere bedrijfscyclus dan een zuigermotor. Dit zorgt voor een optimaal mengsel van de aangezogen waterstof en lucht, wat bij verbranding van waterstof van groot belang is.

Veiligheid
De Mazda5 Hydrogen RE Hybrid is voorzien van sensoren voor het detecteren van gaslekken. Deze sensoren bevinden zich in de motorruimte, passagierscompartiment en brandstoftank. De sensoren waarschuwen voor gaslekken en sluiten vervolgens de veiligheidsklep in de waterstoftank.


25

Specificaties Mazda5 waterstof/RE hybride concept

MAZDA5 Hydrogen RE/Hybrid

Motor
Renesis waterstof rotatiemotor Type met tweevoudig brandstofsysteem Maximaal vermogen * kW/pk op waterstof: 80 / 109 ; op benzine: 154 / 210 Maximum koppel * Nm/kgm op waterstof: 140 / 14.3 ; op benzine: 222 / 22.6 Brandstof waterstof en benzine Elektromotor
Type AC wisselstroom synchroon Maximum kW/pk 30 / 40 vermogen
Accu nikkelhydride Banden
Vóór/achter 195/65R 15 Afmetingen
SPECIFICATIES
Exterieur
Lengte mm 4505 Breedte mm 1745 Hoogte mm 1615 Wielbasis mm 2750 Interieur
Zitplaatsen 5


* Cijfers van de Mazda RX-8 Hydrogen RE


26

Ontwikkeling van de Mazda-rotatiemotor op waterstof

MAZDA ROTATIEMOTOR

Mazda ontwikkelt zijn eerste auto met rotatiemotor op 1991 waterstof, de HR-X
1992 Mazda test golfkarretjes met brandstofcel in de praktijk Mazda ontwikkelt zijn tweede auto met rotatiemotor op 1993 waterstof, de HR-X2, en experimenteert met een experimentele MX-5 roadster met een rotatiemotor op waterstof Mazda voert de eerste praktijktest met een auto met 1995 rotatiemotor op waterstof in Japan uit (een speciale versie van Mazda ontwikkelt de Demio FC-EV (een elektrische auto met een 1997 waterstofbrandstofcel) Mazda ontwikkelt en test als eerste Japanse autofabrikant een 2001 elektrische auto aangedreven door een methanolbrandstofcel ONTWIKKELING (de Premacy FC-EV)
Mazda onthult de RX-8 Hydrogen RE (een RX-8 met een 2003 rotatiemotor op waterstof) Mazda voert de eerste praktijktests ter wereld uit met een RX-8 2004 aangedreven door een rotatiemotor die geschikt is voor zowel waterstof als benzine


27

7. Mazda Motor Corporation
Feiten en cijfers
Eerste helft fiscaal jaar 2005 tot en met 30 september 2005

Hoofdvestiging: 3-1 Shinchi, Fuchu-cho, Aki-gun Hiroshima 730-8670, Japan.

Opgericht: Toyo Cork Kogyo in 1920 opgericht in Hiroshima door Jyujiro Matsuda;
productie van de eerste Mazda auto (driewieler) in oktober 1931;
in 1984 hernoemd tot Mazda Motor Corporation.

President en CEO: Hisakazu Imaki

Vermogen aandeelhouders: USD 2,9 miljard*

Genoteerd op: Tokyo Stock Exchange

Belangrijkste aandeelhouder: Ford Motor Co., 33,9 %

Medewerkers: ca. 36.600 wereldwijd (18.900 in Japan)

Productielocaties/
capaciteit/auto's: Hiroshima & Hofu, Japan, 898.000 units per jaar, personenauto's en bedrijfsauto's; Ujina, Japan, 504.000 units per jaar, personenauto's en bedrijfsauto's;
Hofu, Japan, 394.000 units per jaar, personenauto's en SUV's;
(inclusief Ford/Mazda joint ventures worden Mazda auto's en vrachtauto's in 16 landen en 19 productielocaties over de hele wereld geassembleerd).

Ford/Mazda gemeenschappelijke productie:
· AutoAlliance International, Inc.; Flat Rock, Michigan,
VS, 96.892 units, personenauto's; · AutoAlliance (Thailand) Co., Ltd.; Rayong, Thailand,
37.979 units, pick-up trucks en personenauto's; Ford Valencia, Spanje, 40.229 units, personenauto's (alleen van het merk Mazda).

R&D centra: Hiroshima, Japan,
Yokohama, Japan,
Irvine, California, VS, Flat Rock, Michigan, VS, Oberursel, Duitsland

28

Autoproductie: 435.000 units

Verkoopvolume: ca. 530.000 units (141.000 binnenland / 389.000 buitenland)

Netto verkoop: USD 11,9 miljard**

Bedrijfsomzet: USD 431,1 miljoen**

Netto omzet: USD 274,7 miljoen**

Global Presence: Exporteert naar meer dan 100 landen en regio's over de hele wereld

Europees hoofdkantoor: Mazda Motor Europe GmbH Hitdorfer Str. 73 51371 Leverkusen, Duitsland

Hoofdkantoor VS: Mazda Motor of America (Mazda North American Operations) 7755 Irvine Centre Drive Irvine, CA 92618-2922, USA


* Fiscaal jaar, april - September 2005

** Berekend volgens een wisselkoers van 113 yen per Amerikaanse dollar per 30 september 2005


29

Persinformatie

Technische specificaties

Mazda3 Facelift & MPS
Voorlopige cijfers van Mazda in afwachting van definitieve homologatie

Maart 2006

Technische specificaties Mazda3 Facelift

Mazda3 FL Mazda3 FL Sport en Sedan Sport Benzine Benzine Diesel Motoren 1.4 i 1.6 i 1.6 i Activematic 2.0 i 1.6 CiTD viercilinder lijnmotor viercilinder lijnmotor Type viercilinder lijnmotor 16-kleps DOHC turbodiesel DOHC 16-kleps DOHC met roetfilter Cilinderinhoud cm3 1349 1598 1999 1560 Boring x slag mm 74,0 x 78,4 78,0 x 83,6 87,5 x 83,1 75,0 x 88,3 Uitlaatgasregel- oxidatie-katalysator 3-weg katalysator 3-weg katalysator systeem en roetfilter Max. vermogen kW 62 bij 6.000 77 bij 6.000 110 bij 6.500 80 bij 4000 bij t/min pk 84 bij 6.000 105 bij 6.000 150 bij 6.500 109 bij 4000 Maximaal koppel Nm 122 bij 4.000 145 bij 4.000 187 bij 4.000 240 bij 1.750 bij t/min
Brandstof ongelood 95RON ongelood 95RON diesel Brandstoftank l 55 55 55 Accu / startmotor 50D20L 12V: 1,0 kW 50D20L 12V: 1,0 kW 80D26L 12V: 1,7 kW Transmissie
5MT 5MT Activematic 6MT 5MT motor voorin, motor voorin, Aandrijflijn motor voorin, voorwielaandrijving voorwielaandrijving voorwielaandrijving Overbrengingsverhoudingen MOTOR & TRANSMISSIE 1e 3,416 3,416 2,816 3,454 3,666
2e 1,842 1,842 1,497 2,059 2,047
3e 1,290 1,290 1,000 1,392 1,344
4e 0,972 0,972 0,725 1,030 0,921
5e 0,820 0,820 0,820 0,837 0,704
6e - - - 0,717 - Achteruit 3,214 3,214 3,214 3,189 3,727 Eindoverbrenging 4,388 4,388 4,416 4,388 3,411
---

Mazda3 FL Mazda3 FL Sport en Sedan Sport Benzine Benzine Diesel
1.4 i 1.6 i 1.6 i Activematic 2.0 i 1.6 CiTD Ophanging
Vóór onafhankelijk, McPerson onafhankelijk, McPerson onafhankelijk, McPerson Achter cm3 onafhankelijk, multi-link onafhankelijk, multi-link onafhankelijk, multi-link Schokdempers vóór mm dubbelwandig telescopisch dubbelwandig telescopisch dubbelwandig telescopisch Schokdempers achter dubbelwandig telescopisch dubbelwandig telescopisch dubbelwandig telescopisch 15 x 6J 15 x 6J 16 x 6oeJ HTING & REMMEN Wielgrootte 15 x 6J 16 x 6oeJ 16 x 6oeJ 17 x 6oeJ 17 x 6oeJ 195/65R 15 195/65R 15 205/55R 16 Bandenmaat 195/65R 15 205/55R 16 205/55R 16 205/50R 17 205/50R 17 Stuurinrichting
UURINRIC Type rondsel- en tandheugel rondsel- en tandheugel rondsel- en tandheugel T rondsel- en tandheugel bekrachtigd bekrachtigd EHPAS EHPAS Omwentelingen 2,9 2,9 2,9 2,9 Draaicirkel m 10,3 10,3 10,3 Remmen
Type vóór zelfventilerende schijf zelfventilerende schijf zelfventilerende schijf Type achter massieve schijf massieve schijf massieve schijf OPHANGING, S Diameter vóór mm 278 278 300 278 Diameter achter mm 265 265 280 265


---

Mazda3 FL Mazda3 FL Sport en Sedan Sport Benzine Benzine Diesel
1.4 i 1.6 i 1.6 i Activematic 2.0 i 1.6 CiTD Carrosserie
hatchback monocoque hatchback / sedan Type hatchback / sedan monocoque frame frame monocoque frame Deuren 5 5 / 4 5 / 4 Zitplaatsen 5 5 / 5 5 / 5 sportmodel vóór, bankmodel sportmodel vóór, bankmodel Stoelen sportmodel vóór, bankmodel achter met 60/40 deling achter met 60/40 deling achter met 60/40 deling Afmetingen
Exterieur
Totale lengte mm 4415 4415 / 4490 4415 / 4435 * / 4515 ** 4415 / 4490 Totale breedte incl. mm 1755 1755 1755 flankbescherming
Totale hoogte mm 1465 1465 1465 Wielbasis mm 2640 2640 2640 Spoorbreedte vóór mm 1530 1530 1530 Spoorbreedte achter mm 1515 1515 1515 Interieur
Hoofdruimte vóór mm 994 994 994 CARROSSERIE & AFMETINGEN Hoofdruimte achter mm 976 976 / 951 976 Schouderruimte vóór mm 1394 1394 1394 Schouderruimte mm 1371 1371 1371 achter
Beenruimte vóór mm 1065 1065 1065 Beenruimte achter mm 922 922 922 Inhoud kofferbak L/ 300 / 635 300 / 635 / 413 / 675 300 / 635 (2e rij omhoog/neer) VDA Tussen wielbakken mm 1050 1050 1050


* Active uitvoering
** Sedan Active uitvoering


---

Technische specificaties Mazda3 MPS

MAZDA3 MPS *
2.3 DISI Turbo Motoren
DOHC benzinemotor met turbocompressor Type vier cilinders in lijn Cilinderinhoud cm3 2260 Boring x slag mm 87,5 x 94,0 Kleppen 4 per cilinder Maximaal vermogen kW/pk meer dan 184 / 250 bij 5500 t/min Maximum koppel Nm/kgm 380 bij 3000 t/min Brandstof ongelood 98RON Uitlaatgasregelsysteem 3-weg katalysator Emissiecategorie Euro IV Transmissie
6MT Aandrijflijn motor voorin, voorwielaandrijving Overbrengingsverhoudingen
1e 3,538 MOTOR & TRANSMISSIE 2e 2,238
3e 1,535
4e 1,171
5e 1,085
6e 0,853 Eindoverbrenging (1e - 4e) 3,941 Eindoverbrenging (5e - 6e) 3,350 Achteruit 3,831


* Voorlopige cijfers van Mazda in afwachting van definitieve homologatie


---

MAZDA3 MPS *
2.3 DISI Turbo Wielophanging Vóór onafhankelijk, McPherson Achter onafhankelijk, multi-link Wielen Wielmaat 18 x 7J Bandenmaat 215/45R 18 93Y ERIE, Remmen Vóór geventileerde schijven Achter dichte schijven Diameter voorremmen (mm) 320 Diameter achterremmen (mm) 280 Carrosserie MMEN, CARROSS Carrosserievorm zelfdragend RE Aantal zitplaatsen 5 Indeling voorin: 2 afzonderlijk, achterin: 3-zits bank Afmetingen Lengte met mm 4435 kentekenplaathouder Breedte mm 1765 AFMETINGEN & PRESTATIES Hoogte mm 1465 Wielbasis mm 2640 Spoorbreedte voorwielen mm 1530 Spoorbreedte achterwielen mm 1515 Prestaties OPHANGING, WIELEN,
Topsnelheid ** km/u 250 Acceleratie 0-100 km/u *** sec 6,1 50-100 km/u sec 4,2 in 3e versnelling *** 80-120 km/u sec 5,4 in 5e versnelling ***


* Voorlopige cijfers van Mazda in afwachting van definitieve homologatie
** Elektronisch begrensd
*** Onder Mazda testcondities
---

---- --