Persbericht
SALON VAN GENÈVE 2006
Wereldpremières Mazda3 Facelift en Mazda3 MPS
Den Haag, 28 februari 2006.
Tijdens de 76e Salon de l'Auto in Genève presenteert Mazda twee
Wereldprimeurs: de Mazda3 Facelift en het nieuwe topmodel uit die
modelserie, de Mazda3 MPS. Beide modellen gaan binnenkort in productie en
verschijnen in de loop van het jaar op de Europese markt.
Daarnaast is Mazda nadrukkelijk aanwezig met twee andere primeurs: een
opvallend concept voor een sportcoupé, de Kabura, en een ontwerpstudie
voor een people-carrier met waterstof/hybride-aandrijving, de Mazda5
Hydrogen RE Hybrid, allebei een voorproefje van de richting waarin het merk
zich mogelijk zal gaan ontwikkelen. De eerste is een opvallend gelijnde
compacte sportcoupé, de tweede een concept met waterstof/hybride-
aandrijving op basis van de succesvolle Mazda5.
-o0o-
Inhoud Salon van Genève 2006 Pag
1. Overzicht Wereldprimeurs tijdens Genève 2006....... 2
2. Mazda3 MPS Een dubbele dosis Zoom-Zoom................. 5
3. Mazda3 Facelift Eigentijdse vormgeving, kwaliteit,
comfort en prestaties..............................12
4. Mazda Kabura Herdefinitie van de compacte sportcoupé.. 16
5. Mazda Sassou Mazda Alive............................................ 20
6. Mazda5 waterstof/RE hybride Zoom-Zoom prestaties en lage emissies.. 23
7. Mazda Motor Corporation Feiten & cijfers....................................... 28
1. Overzicht
Wereldprimeurs tijdens Genève 2006
Mazda is dit jaar in Genève nadrukkelijk aanwezig met twee primeurs: een
opvallend concept voor een sportcoupé, de Kabura, en een ontwerpstudie
voor een people-carrier met waterstof/hybride-aandrijving, de Mazda5
Hydrogen RE Hybrid, allebei een voorproefje van de richting waarin het merk
zich mogelijk zal gaan ontwikkelen. De eerste is een opvallend gelijnde
compacte sportcoupé, de tweede een concept met waterstof/hybride-
aandrijving op basis van de succesvolle Mazda5.
Maar de meeste aandacht zal ongetwijfeld uitgaan naar de Wereldpremière
van de Mazda3 Facelift en de Wereldpremière van het nieuwe topmodel uit
die modelserie, de Mazda3 MPS. Beide modellen gaan binnenkort in productie
en verschijnen in de loop van het jaar op de Europese markt.
Mazda3 MPS: een dubbele dosis Zoom-Zoom
De geheel nieuwe Mazda3 MPS voert het modellengamma van de Mazda3 Facelift aan.
Nog geen twee maanden na het Europese debuut van de Mazda6 MPS lanceert Mazda
daarmee het tweede model uit zijn sportieve MPS-serie. De Mazda3 MPS beschikt over
de onmiskenbare MPS-stylingdetails, die zorgen voor een stijlvolle en tegelijk stoere
en sportieve uitstraling. Die uitstraling vinden we ook terug in het interieur, dat een
toonbeeld is van het afwerkings- en kwaliteitsniveau van het merk. De Mazda3 MPS is
voorzien van Mazda's 2.3-liter DISI* turbobenzinemotor en voorwielaandrijving. De
motor levert meer dan 184 kW/250 pk bij 5.500 t/min** en een maximumkoppel van
380 Nm bij 3.000 t/min**. Daarmee is de Mazda3 MPS op dit moment de krachtigste
compacte `hot hatch' met voorwielaandrijving. Maar dat is niet alles: dankzij de
stijvere carrosserie en het aangepaste onderstel staat de Mazda3 MPS garant voor
superieure rijeigenschappen. Met de genoemde aanpassingen werd het overhellen van
de carrosserie met 60% teruggebracht ten opzichte van de standaardversie van de
Mazda3 Facelift. De directe inspuiting geeft de nieuwe Mazda3 MPS niet alleen veel
vermogen, maar zorgt er ook voor dat de motor voldoet aan de Euro IV
emissienormen en dat het brandstofverbruik gezien de prestaties bijzonder laag ligt.
Mazda3 Facelift: eigentijdse vormgeving, kwaliteit, comfort en prestaties
Sinds zijn introductie in 2003 heeft de Mazda3 zich ontwikkeld tot het meest verkochte
model van Mazda. Mazda zag zich zelfs genoodzaakt de productie te verhogen om aan
de vraag te kunnen voldoen. Om de auto nog aantrekkelijker te maken heeft het
Japanse merk zijn compacte verkoopsucces voor 2006 opgefrist: niet alleen
cosmetisch, maar ook met meer comfort, betere prestaties en een interieur met een
nog hoger afwerkingniveau.
* DISI: Direct Injection Spark Ignition
** Voorlopige cijfers van Mazda in afwachting van definitieve homologatie
---
De Mazda3 serie biedt klanten de keus uit twee onderscheidende modelversies, een
moderne en elegante Sedan en een sportieve Sport (hatchback). Ze kregen allebei een
aantrekkelijker uiterlijk. De Mazda3 Facelift is leverbaar in drie benzineversies: een 2.0
liter met 150pk (110kW), een 1.6 liter met 105pk (77kW) en een basisversie met 1.4
liter motor met 80pk (58kW), allemaal aangepast aan de eisen van de tijd, zodat de
Mazda3 nog jarenlang één van de beter rijdende auto's in zijn marktsegment kan
blijven. De tweelitermotor is nu gekoppeld aan een handgeschakelde zes-
versnellingsbak. Daarnaast is er keuze uit een 1.6 liter CiTD common-rail turbodiesel
met roetfilter. Deze motor koppelt veel vermogen en een grote trekkracht aan een
laag brandstofverbruik. Ook de carrosserie, het onderstel en de aërodynamica van de
Mazda3 Facelift ondergingen enkele wijzigingen, die bijdragen aan nog betere
rijeigenschappen, meer stabiliteit en meer rijplezier. Het comfort werd naar een hoger
niveau getild dankzij het terugdringen van rijgeluiden en trillingen in de
wielophanging. Af fabriek worden er andere banden gemonteerd.
Mazda Kabura: herdefinitie van de sportcoupé
Tijdens de Autosalon van Genève 2006 laat Mazda aan de hand van twee
conceptmodellen zien waartoe zijn ontwerpers in staat zijn. Eén daarvan is de Mazda
Kabura, die twee maanden geleden tijdens de autotentoonstelling van Detroit zijn
Wereldpremière beleefde en daarbij meteen een prijs in de wacht sleepte voor
vormgeving en innovatie. De Kabura werd getekend door het ontwerpcentrum van
Mazda in Irvine (Californië) en toont hoe een toekomstige sportcoupé van Mazda er
mogelijk uit gaat zien. Specifiek ontworpen voor een jong koperspubliek verlegt de
Kabura de grenzen op het gebied van vormgeving van het exterieur en functionaliteit
van het interieur, waarvan de innovatieve 3 + 1 zitplaatsopstelling de meest
opvallende is. Dankzij een ingenieus driedeurssysteem, waarvan het derde portier aan
passagierszijde naar achteren in de carrosserie wegschuift, kunnen achterpassagiers
makkelijker instappen dan bij conventionele compacte coupés. Ook het dak van de
Kabura is uniek. De voorruit en het voorste deel van het dak bestaan uit één enkel
glaspaneel. De transparantie van de delen boven de hoofden van de inzittenden is
regelbaar, waardoor er naar wens meer of minder licht door het dakpaneel in het
interieur doordringt. Verder naar achteren bevindt zich een dakpaneel dat is voorzien
van een fotovoltaïsche zonnecel, die de interieurtemperatuur regelt en de accu helpt
opladen. Dit beweegbare paneel fungeert tevens als dakspoiler. Het grote glazen
paneel daar weer achter opent van rechts naar links over de volle breedte van de
bagageruimte van de Kabura. Met de voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving
kent de aandrijflijn dezelfde lay-out als de Mazda MX-5 en de Mazda RX-8. Met een
pittige 2.0 liter zestienklepper houdt de Kabura een belofte voor de toekomst in die
Mazda wellicht ooit met een productieversie zal inlossen.
Mazda Sassou: Mazda Alive
Behalve de Kabura toont Mazda ook de Mazda Sassou concept car, die het levenslicht
zag op de tekentafels van Mazda's Europese ontwerpcentrum in Frankfurt. Deze slank
gelijnde driedeurs hatchback werd vorig jaar op de IAA van Frankfurt gepresenteerd
---
en laat zien welke richting Mazda in het B-segment mogelijk zal inslaan. Het unieke
exterieurontwerp kent een vernieuwend verlichtingssysteem dat bij stilstaande auto
bijna niet te zien is. De indirecte verlichting komt pas tot leven als de auto wordt
ontgrendeld en geeft de auto daarmee een unieke persoonlijkheid. De Sassou is ook
voorzien van een innovatieve sleutel in de vorm van een USB-stick, die ook wordt
gebruikt om alle interieurfuncties te activeren. Deze USB-stick is te programmeren
met speciale Mazda Sassou software, en kan gebruikt worden om data voor een
navigatiesysteem of thuis gedownloade muziek naar de harde schijf van de Sassou
over te brengen. Een ander opvallend nieuwtje is de indeling van de achterzitting,
waarvan de compartimenten met behulp van lucht kunnen worden gevuld om naar
keuze één of twee zitplaatsen te creëren.
Mazda5 waterstofhybride: uitstekende prestaties en zeer lage uitstoot
De milieuvriendelijke Mazda5 waterstofhybride is de laatste van de drie nieuwe
productie- en conceptmodellen die Mazda tijdens Genève presenteert. Deze concept
car wordt aangedreven door een rotatiemotor, die geschikt is voor waterstof én
benzine, in combinatie met een elektromotor. Ondanks de aanwezigheid van drie
krachtbronnen is het aggregaat compact genoeg voor plaatsing voorin, wat inhoudt
dat het alom geprezen interieurcomfort van de Mazda5 gehandhaafd blijft. De Mazda5
met waterstof/hybride-aandrijving is niet zomaar een trendy concept car. De
rotatiemotor is afkomstig uit de RX-8 Hydrogen RE, die komend voorjaar in Japan in
productie gaat voor fleet leasing. Deze motor is gebaseerd op de Renesis
benzinerotatiemotor die slechts met enkele kleine aanpassingen geschikt werd
gemaakt voor waterstof. Het is daardoor eenvoudig en relatief goedkoop om deze
motor in serieproductie te nemen. De Mazda5 waterstofhybride is het tweede Mazda-
model waarin deze compacte waterstofrotatiemotor voorin wordt ingebouwd, een
model dat in de toekomst misschien een zeer aantrekkelijke auto voor gebruik met
alternatieve brandstoffen zal worden.
---
2. Mazda3 MPS
Een dubbele dosis Zoom-Zoom
Op de Salon de l'Auto Genève 2006 heeft Mazda de Wereldpremière van het
nieuwe topmodel van de vernieuwde Mazda3-serie, de Mazda3 MPS. Deze
snelle versie van de Mazda3 biedt de sportieve rijder een dubbele portie
Zoom-Zoom rijeigenschappen. Dankzij zijn lichtgewicht carrosserie en
maximumvermogen van meer dan 184 kW/250 pk* geleverd door een 2.3
liter DISI turbomotor, is de Mazda3 MPS op dit moment de best presterende
sportieve auto in de compacte klasse met voorwielaandrijving.
De Mazda3, die in de zomer van 2003 debuteerde en ontstond uit het concept van een
`dynamische, sportieve compact die de verwachtingen van de klanten zou overtreffen',
is wereldwijd inmiddels enorm populair. Sinds zijn introductie, nog maar 30 maanden
geleden, werden er maar liefst 750.000 exemplaren van de Mazda3 gebouwd, wat dit
model binnen recordtijd de status van best verkochte Mazda opleverde. Eind vorig jaar
werd de Mazda3 tweede tijdens de Europese verkiezing voor `Auto van het Jaar 2006'
en sleepte dit veelzijdige model 60 prestigieuze onderscheidingen in de wacht. De
Mazda3 vindt wereldwijd erkenning als één van de belangrijkste modellen in zijn
marktsegment. Deze ongekende populariteit zorgde voor spectaculaire verkoopcijfers
in Europa en Noord-Amerika, wat de fabriek ertoe noopte de productie op te voeren.
Behalve de Hofu-fabriek, waar de Mazda3 tot nu toe werd gebouwd, werd er in de
Ujina-II fabriek in Hiroshima een extra productielijn opgezet.
Tatsuo Maeda, leider van het ontwikkelingsprogramma van de Mazda3: "De Mazda3
MPS, die we in Genève presenteren, vervolmaakt met zijn geweldige prestaties en
rijkwaliteiten de dynamiek van de oorspronkelijke Mazda3. We stelden deze nieuwe
maatstaf door drie voorwaarden in het ontwerp mee te nemen:
· Rijplezier: formidabele prestaties van de 2.3 liter DISI turbomotor, samen
met responsief weggedrag, dankzij het benutten van de gunstige
eigenschappen van de lichte carrosserie.
· Aantrekkelijke vormgeving: het carrosserieontwerp straalt onmiskenbaar
rijplezier uit en de interieurafwerking overtreft de verwachtingen die men van
dit segment heeft.
· Praktisch voor dagelijks gebruik: Een uitzonderlijk evenwicht tussen
rijplezier, functionaliteit en comfort."
Het resultaat mag er zijn: het topmodel van de Mazda3-serie straalt een aangename
mix van distinctie en sportiviteit uit, die uitstekend aansluit bij het prestatieniveau van
deze snelle compact, die zelfs de snelste met voorwielaandrijving is. De Mazda3 MPS
heeft een verbluffende acceleratie vanuit stilstand, superieure acceleratie tijdens
inhalen en behoort met zijn topsnelheid tot de snelste in zijn klasse.
* Voorlopige cijfers van Mazda in afwachting van definitieve homologatie
---
De Mazda3 MPS is het tweede model in de Mazda Performance Series die het
levenslicht ziet. Twee maanden geleden introduceerde Mazda de Mazda6 MPS, de
snelle sedan die gebruik maakt van dezelfde 2.3 liter DISI turbomotor als de Mazda3
MPS, maar beschikt over vierwielaandrijving en meer een GT-karakter heeft. De
Mazda3 MPS heeft voorwielaandrijving om het lage gewicht en de wendbaarheid van
de oorspronkelijke Mazda3 ten volle te kunnen benutten. Bovendien hangt aan
voorwielaandrijving een gunstiger prijskaartje, waarmee het ongekende Zoom-Zoom
rijplezier van de Mazda3 MPS binnen het bereik van een groter koperspubliek komt.
MPS ontwerp-DNA: de harmonie tussen verfijning en sensualiteit
De krachtige en robuuste uitstraling van de Mazda3 MPS brengt zijn onovertroffen
dynamische prestaties zelfverzekerd over. De krachtige lijnen vinden we vooral terug
in de stoer uitgebouwde voorschermen en de motorkap. Deze lijnen sluiten perfect aan
op de functionele vormen van de bumpers, spoilers en andere aërodynamisch
ontworpen delen, die deze voorwielaangedreven compact tot een radicale Zoom-Zoom
verschijning maken. Samengevat is de vormgeving van de Mazda3 MPS passend voor
een auto van zijn kaliber: sportief en krachtig zonder overdrijving. In plaats van
overdaad is gekozen voor een stijlvolle aanwezigheid waar eigenaren trots op kunnen
zijn. Deze benadering is een belangrijk facet van het MPS ontwerp-DNA, dat we ook in
de Mazda6 MPS terugvinden.
Exterieur
De Mazda3 MPS is gebaseerd op de 5-deurs Sport waaraan onderscheidende
elementen werden toegevoegd voor een verhoogde dosis Zoom-Zoom. Hoewel de
atletische uitstraling van de Mazda3 MPS prima aansluit bij diens uitzonderlijke
prestaties, heeft de auto ook een onmiskenbare aantrekkingskracht op de nuchtere,
meer ervaren autorijder. De voorschermen, die 20 mm breder zijn dan die van de
standaardversie om ruimte maken voor de grotere 18 inch wielen, stralen
zelfvertrouwen uit. Om de MPS-serie een uniforme identiteit mee te geven, heeft de
Mazda3 MPS twee ontwerpelementen met de Mazda6 MPS gemeen: de krachtige lijnen
die vanaf de bovenkant van de vijfhoekige grille over de motorkap lopen en de
aërodynamische gevormde voorbumper en onderste grille, die als luchtinlaat voor de
radiateur dient. Om de unieke persoonlijkheid van dit model verder te onderstrepen,
worden voor het eerst hoekige mistlampen toegepast. Het krachtige en tegelijk
elegante zijaanzicht komt voor rekening van aërodynamisch gevormde zijskirts en 18
inch, 10-spaaks aluminium wielen.
Het achteraanzicht ontleent zijn herkenbaarheid aan de vormgeving van de
achterbumper, die een rotsvaste wegligging suggereert, de dikke uitlaatpijp (95 mm)
en de dakspoiler met hoog gemonteerd derde (LED) remlicht. Deze details zorgen voor
een strakke achterkant, die meteen door ingehaalde automobilisten herkend zal
worden.
---
Interieur
De in stemmig zwart uitgevoerde en met rode stiksels geaccentueerde bekleding van
de stoelen, stuurwiel en pookknop zorgen voor een sportieve en tegelijk verfijnde
ambiance, kenmerkend voor de MPS-serie. Het instrumentenpaneel bevat een
matzwart sierpaneel met een fijne structuur om de eigentijdse persoonlijkheid van de
auto te benadrukken. De met leer beklede pookknop, de aluminium pedalen en de
roestvrijstalen dorpellijsten versterken de sportieve en elegante look waarmee MPS-
modellen zich van de standaardversies onderscheiden. Stevige semi-kuipstoelen
bieden goede zijdelingse steun die past bij de sportieve prestaties. Het
instrumentenpaneel omvat onder meer een centraal geplaatste snelheidsmeter, die tot
260 km/u aangeeft. Het MPS-logo op de rugleuningen van de voorstoelen is een
subtiele verwijzing naar de prestaties van dit topmodel uit de Mazda3-serie.
Euro IV emissiewaarden gaan goed samen met veel vermogen en rijdynamiek
De Mazda3 MPS is voorzien van een 2.3 liter DISI direct ingespoten turbo-
benzinemotor die voldoet aan de Europese emissienormen volgens Euro IV en het
indrukwekkende vermogen levert van meer dan 184 kW/250pk bij 5.500 t/min* en een
maximumkoppel van 380 Nm bij 3.000 t/min*. Dankzij het lage gewicht van de
compacte carrosserie stuwt deze motor de Mazda3 MPS naar een topsnelheid van 250
km/u** en maakt een sprint mogelijk van 0 tot 100 km/u in 6,1 seconden***. Met deze
cijfers is de Mazda3 MPS de krachtigste `hot hatch' met voorwielaandrijving.
Het koppelkarakteristiek wordt afgeregeld om het grote vermogen de baas te kunnen
blijven en de kwaliteit van het rijden onder alle omstandigheden te garanderen. De
carrosserie, wielophanging en remmen werden allemaal aan het vermogen en de
prestaties aangepast. Al deze inspanningen hebben geleid tot prestaties en
rijeigenschappen die garant staan voor rijplezier met een grote `R'. Deze
eigenschappen zouden een echte sportwagen niet misstaan, en de Mazda3 MPS zal de
verwachtingen van de gemiddelde bestuurder dan ook ruimschoots overtreffen.
2.3 liter DISI turbomotor
Behalve dat de 2.3 liter DISI turbomotor een grote bijdrage levert aan het Zoom-
Zoom rijplezier van de Mazda3 MPS, springt deze motor zuinig met brandstof om en
voldoet hij aan de emissienormen volgens Euro IV. Deze direct ingespoten turbomotor
werd door Mazda ontwikkeld om drie vermogensaspecten te realiseren, die met
conventionele spruitstukinjectie lastig te realiseren zijn: een gunstig brandstofverbruik
met lage emissies, krachtige acceleratie (dankzij de turbocompressor) en een vlakke
koppelkromme over het gehele toerenbereik voor uitzonderlijke motorrespons.
* Voorlopige cijfers van Mazda in afwachting van definitieve homologatie
** Elektronisch begrensd
*** Onder Mazda testcondities
---
Het brandstofinjectiesysteem van de Mazda3 MPS spuit brandstof onder hoge druk (tot
11,5 Mpa) in de cilinders. Door het koeleffect onder invloed van de inwendige
verdamping wordt een hogere vulgraad van het lucht/brandstofmengsel verkregen.
Vergeleken met een motor met conventionele spruitstukinspuiting leidt dit tot een
maximale koppeltoename van 10 % bij ca. 3.000 t/min, waarmee de trekkracht
binnen een ruim toerenbereik kan worden gegarandeerd. Het grote vermogen en het
vlakke koppelverloop worden gegenereerd door een turbocompressor met vaste
geometrie.
Het inwendige koeleffect binnen de verbrandingsruimten verhoogt het luchtlaadvolume
tijdens acceleratie vanuit stilstand en zorgt voor een lineaire toename van de
rotatiesnelheid van de compressorschoepen. Daardoor levert de turbocompressor al
kort na het indrukken van het gaspedaal een extra zetje in de rug, al vanaf ca. 2.500
t/min, wat zorgt voor uitstekende gaspedaalrespons bij lage en gemiddelde
toerentallen.
Het direct inspuiten van vernevelde brandstof in de cilinders heeft als bijkomend
voordeel dat er een optimaal lucht/brandstofmengsel in de buurt van de bougie
ontstaat, wat de kans op overslaan verkleint. Hierdoor kan de ontsteking worden
vertraagd en de uitlaatgastemperatuur worden verhoogd. Toepassing van een
enkelvoudige lichtgewicht turbocompressor verlaagt de thermische capaciteit van het
uitlaatsysteem aanzienlijk en verkleint het temperatuurverlies van de uitlaatgassen.
Daardoor komt de katalysator snel na het starten van de motor op
bedrijfstemperatuur. Dankzij deze eigenschappen voldoet de Mazda3 MPS aan de
vereisten volgens Euro IV.
Doordat het inwendige koeleffect binnen de verbrandingskamers de anti-detonatie-
karakteristieken verbetert en het brandstofverbruik verlaagt zonder daarvoor
trekkracht bij lage toeren in te leveren, heeft de 2.3 liter DISI een voor een
turbomotor relatief hoge compressieverhouding van 9,5:1. Ook dat draagt weer bij
aan een lager verbruik.
De voor de motoronderdelen gebruikte vormen en materialen zijn aangepast aan de
toegenomen belasting en hitte veroorzaakt door het grotere vermogen. De vormen
van cilinderblok en -kop zijn geoptimaliseerd om ze sterker te maken. Verder zorgt
een schuine boring tussen de cilindervoeringen en tussen de verstevigingsbruggen op
de cilinderkop voor een betere warmteafvoer. Alle bewegende delen zijn sterker en
stijver. De krukas is van staal en de krukpennen hebben een grotere diameter. Ook de
drijfstangen zijn van staal en hebben een aangepaste vorm. De diameter van de
zuigerpennen werd vergroot en er werden vrijdragende zuigers toegepast. De vorm
van de schoepen van de koelventilator werd aangepast, er werd een krachtiger
koelventilatormotor gemonteerd en de ventilatorbehuizing werd voorzien van een
verstelbare klep voor het regelen van de luchtstroom naar de radiateur. Deze ingrepen
zorgen bij alle motortoerentallen voor aanmerkelijk betere koelprestaties van de
radiateur.
Het ontwerpteam wist de motor- en uitlaatsystemen zo af te stellen dat er een sportief
geluid ontstaat wat bijdraagt aan het rijplezier. Bij de tuning van het uitlaatsysteem
concentreerde de ontwerpers zich op laagfrequent geluid en bij het afstellen van de
---
motorsystemen richtten zij zich vooral op geluid in de middenfrequenties.
Gecombineerd leidt dat tot een aangenaam sportief geluid. Bij het starten van de
motor klinkt een krachtige roffel, die tijdens het versnellen overgaat in een
aangename ronk.
Controle over trekkracht
Ondanks het grote vermogen en de enorme trekkracht is deze voorwielaandrijver
gebruiksvriendelijk. Dat is te danken aan een groot aantal aanpassingen. Regeling van
het inlaatvolume en de turbolaaddruk onderdrukken koppelpieken en zorgen voor
soepele en lineaire koppelafgifte. In aanvulling daarop zijn ook de karakteristieken van
de eerste vier versnellingen optimaal afgestemd op het aandrijfvermogen. De
koppelregeling is ook gekoppeld aan de stuurhoek, en de stijfheid van de aandrijfassen
wordt aangepast aan de stuurhoek om instabiel stuurgedrag tegen te gaan. Een nieuw
ontwikkeld sperdifferentieel zorgt ervoor dat er voldoende motorkoppel op het
binnenste wiel wordt overgebracht tijdens stevig bochtenwerk.
Handgeschakelde zesversnellingsbak
De nieuwe Mazda3 MPS beschikt over een handgeschakelde zesbak, die tegelijk met
de Mazda6 MPS werd geïntroduceerd. Deze transmissie heeft uitgekiende
overbrengingsverhoudingen en draagt bij aan soepele rijeigenschappen en een laag
verbruik. De compacte opzet maakt het mogelijk de inbouwlengte gelijk te houden aan
die van de vijfversnellingsbak in het basismodel van de Mazda3. Dankzij de ver
uiteenliggende overbrengingsverhoudingen kan het hoge motorkoppel altijd optimaal
benut worden. De hoge overbrengingsverhouding van de zesde versnelling draagt bij
aan ontspannen en zuinig rijden bij hoge kruissnelheden. De eerste drie versnellingen
zijn voorzien van een drievoudige conische synchromesh en de vierde versnelling
beschikt over een tweevoudige conische synchromesh. Deze voorzieningen zorgen
voor korte en soepele schakelslagen en geven een zeker schakelgevoel.
Stijve carrosserie en aangepast onderstel
Zowel de Mazda3 Facelift als de Mazda3 MPS beschikken over een stijvere carrosserie
dan het oorspronkelijk model. De MPS-versie is gebaseerd op de vijfdeurs Sport,
waarvan de carrosserie plaatselijk werd verstevigd om de grotere krachten van
sportiever rijden aan te kunnen. Ook de wielophanging en de remmen werden onder
handen genomen. Dankzij deze aanpassingen zijn body en onderstel volledig
afgestemd op het extreem hoge vermogen van de 2.3 liter DISI turbomotor.
Zo werd bijvoorbeeld een versterkte schutbordbalk toegepast die rechtstreeks op de
bovenkant van de veerpoottorens aansluit en daarmee dezelfde stijfheid levert als
afzonderlijke torsiestangen tussen de veerpoottorens. Dit voorkomt vervorming van de
veerpoottorens en zorgt voor een altijd juiste geometrie van de wielophanging. Aan de
onderkant van het chassis is de bodemtunnel versterkt met een gesloten kokerbalk die
de torsiestijfheid van de gehele carrosserie vergroot. Voor handhaving van de juiste
---
geometrie van de achterwielophanging zijn de achterste veerpoottorens onderaan
voorzien van hoekplaten, die voorkomen dat de torens onder invloed van de grote
krachten naar binnen bewegen.
Aangepaste wielophanging zorgt voor 60 % betere dwarsstabiliteit
Het onderstel werd aangepast om het grote vermogen van de MPS-motor in toom te
kunnen houden. Zowel de McPherson voorwielophanging als de multilink
achterwielophanging van de MPS zijn voorzien van stijvere schroefveren en dikkere
stabilisatorstangen dan de standaardversie. Ook de dempers zijn stugger. De
demperzuiger beweegt ca. 6 keer sneller in en uit bij lage snelheden en ca. 1,3 keer
sneller bij gematigde snelheden. Samen met de stijvere schroefveren en
stabilisatorstangen zorgt dat ervoor dat de Mazda3 MPS 60 % minder in bochten
overhelt dan de standaard Mazda3 Facelift.
Vergelijking van wielophangingspecificaties
MAZDA3 MPS MAZDA3 Facelift
vóór achter vóór achter
Veerkracht schroefveren N/mm 33 30 23 23
Diameter stabilisatorstangen mm 26 25 21 20
Weerstand tegen overhellen o/G 2,18 3,47
Aërodynamica voor snelheden tot 250 km/u
De uitzonderlijke prestaties van de Mazda3 MPS vereisen aanpassingen aan de
aërodynamica. De luchtweerstand werd verminderd om een topsnelheid van 250
km/u* te realiseren en de aërodynamica werd aangepast om te zorgen voor
rechtuitstabiliteit en veilig inhalen en veranderen van rijstrook bij hoge snelheden.
Vooral aan de onderkant zijn verschillende, speciaal voor de MPS ontworpen
componenten verwerkt. Alles bij elkaar leveren de aanpassingen een
luchtweerstandcoëfficiënt op van 0.31.
Veiligheid: opgewaardeerd remsysteem
Bij het aanpassen van de veiligheidsvoorzieningen van de Mazda3 MPS stond het
handhaven van de rijdynamiek en het voorspelbare weggedrag van de oorspronkelijke
Mazda3 voorop. Rondom zijn grote schijfremmen gemonteerd: geventileerde schijven
van 320 mm op de voorwielen en massieve schijven van 280 mm op de achterwielen.
Verder zorgen een dubbele rembekrachtiger en een grote hoofdremcilinder voor
krachtige en stabiele remwerking. Verder is de MPS standaard voorzien van diverse
actieve veiligheidsvoorzieningen zoals ABS, noodstophulp en dynamische
stabiliteitsregeling.
10
De inzittenden van de Mazda3 MPS worden beschermd door het Mazda Advanced
Impact Energy Distribution and Absorption System, een constructiewijze die de
botsingsenergie verdeelt en absorbeert. Dubbele airbags voorin, zijairbags en
gordijnairbags zijn standaard. Een samendrukbaar rempedaal en een
veiligheidsstuurkolom verkleinen de kans op letsel aan de onderbenen van de
bestuurder. Een verklikkersysteem treedt in werking als de inzittenden hun
veiligheidsgordels niet hebben vastgemaakt.
---
3. Mazda3 Facelift
Eigentijdse vormgeving, kwaliteit, comfort en prestaties
De populaire Mazda3 werd geïntroduceerd in 2003 en vormde met zijn
geweldige rijprestaties, opvallende vormgeving en hoog afwerkingsniveau
een welkome aanvulling van het C-segment. De Mazda3 Facelift, die in
Genève zijn Wereldpremière beleeft, tilt deze eigenschappen naar een nog
hoger niveau en biedt nog meer rijplezier. Detailwijzigingen doen de
uitstraling van sportiviteit en kwaliteit van de oorspronkelijke Mazda3 nog
beter tot hun recht komen. Ook wat betreft afwerking deed Mazda er een
schepje bovenop. Dit heeft geresulteerd in een verfijnde uitstraling, die
gebruikers steeds opnieuw zullen waarderen zodra ze instappen.
Carrosserieontwerp: twee stijlen, twee verschillende persoonlijkheden
Voor de sedanversie van de Mazda3 Facelift werd teruggegrepen naar de sterke
persoonlijkheid van zijn voorganger, waarvan de moderne elegantie verder werd
uitgewerkt. De nieuwe bumpers verwijzen naar de degelijkheid van zowel merk als
model en de verchroomde strip op de grille is een verwijzing naar de hoogwaardige en
stijlvolle afwerking. Bij de vijfdeurs Sport is de bovenste rand van de grille in
carrosseriekleur gespoten, een verdere verfijning van de energieke Zoom-Zoom styling
van het origineel. Alle lichtmetalen wielen, in de maten 16 en 17 inch, werden opnieuw
gestileerd. Zowel de vierdeurs versie (Sedan) als de hatchback (Sport) is leverbaar in
de Active uitvoering waarmee liefhebbers hun auto een meer atletische uitstraling
kunnen geven: bij de Sedan legt de Active visueel de nadruk op stabiliteit en bij de
Sport wordt het dynamische karakter benadrukt.
Interieur
Er is veel aandacht besteed aan het verbeteren van de interieurkwaliteit. Alle versies
kenmerken zich door een gedistingeerde en sportieve zwarte stoelbekleding. Het
interieur beschikt over een tellergroep met witte wijzerplaten en een stijlvol
pianozwart sierpaneel. De topversie Active heeft black-out meters met zwarte
wijzerplaten en een sierpaneel met een fijne structuur, dat het afwerkingniveau en de
sportiviteit van het model extra onder de aandacht brengt. Daarnaast is op deze versie
als optie zwart lederen stoelbekleding leverbaar.
Uitgebalanceerde rijeigenschappen en meer verfijning
Direct na de lancering van de oorspronkelijke versie van de Mazda3 begonnen de
technici van Mazda aan het verder ontwikkelen van de hoog aangeschreven
dynamische prestaties, met als doel het verbruik te verlagen en het rijcomfort en
geluidsisolatie te verbeteren. Hiertoe werden motoren en transmissies opgewaardeerd
voor een levendiger en comfortabeler rijgedrag, ondersteund door een flinke dosis
trekkracht. Behalve het verbeteren van wegligging, gebruiksgemak en
rijeigenschappen wist Mazda geluid en trillingen verder terug te dringen.
12
Compleet motorengamma
De Mazda3 Facelift kent een uitgebreid motorengamma dat bestaat uit vier motoren
die allemaal voldoen aan de Euro IV emissienormen: de 2.0 liter, 1.6 liter en 1.4 liter
benzinemotoren en een 1.6 liter CiTD common-rail turbodieselmotor met roetfilter.
De 2.0 liter benzinemotor levert 110 kW/150 pk bij 6.500 t/min* en de maximale
trekkracht bedraagt 187 Nm bij 4.000 t/min*. Deze motor is voor het eerst voorzien
van een elektronische gestuurde gasklep en sequentiële klepbediening (S-VT). De
optimale regeling van de inlaatklepbediening in overeenstemming met de
rijomstandigheden zorgt voor efficiëntere cilindervulling. Samen met een variabel
inlaatsysteem stelt dit de motor in staat over het gehele toerenbereik veel trekkracht
te ontwikkelen. De 1.6 liter benzinemotor, met een maximumvermogen van 77
kW/105 pk bij 6.000 t/min* en een maximumkoppel van 145 Nm bij 4.000 t/min*, is
anders afgesteld voor een lager verbruik. De 1.4 liter motor produceert 62 kW/84 pk
bij 6.000 t/min* en de maximale trekkracht bedraagt 122 Nm bij 4.000 t/min*. Deze
motor kreeg een andere klepbediening op basis van het reeds gebruikte S-VT systeem.
Dit systeem zorgt voor een betere vullingsgraad bij lage toerentallen zonder daarvoor
vermogen bij hogere toerentallen te hoeven inleveren, en zorgt voor grote trekkracht
bij lage en gematigde toerentallen.
De Mazda3 Facelift is ook leverbaar met de 1.6 liter CiTD turbodieselmotor met
roetfilter. Deze motor levert een vermogen van 80 kW/109 pk bij 4.000 t/min* en een
maximumkoppel van 240 Nm bij slechts 1.750 t/min*. Deze motor heeft een perfecte
balans van vermogen, laag verbruik, emissie en lage geluidsproductie. Deze lichte en
sterke aluminium motor beschikt over DOHC 16-kleps techniek en is voorzien van een
160 Mpa ultra-hogedruk common-rail inspuitsysteem. Hij heeft een turbocompressor
met variabele geometrie en een roetfilter.
De 2.0 liter benzinemotor is gekoppeld aan een nieuwe handgeschakelde
zesversnellingsbak. Een drievoudige conische synchromesh op de eerste en tweede, en
een dubbele conische synchromesh op de derde en vierde versnelling zorgen voor
gemakkelijk en trefzeker schakelen. De overbrengingsverhoudingen tussen de derde
en zesde versnelling bevinden zich dicht bij elkaar voor sneller accelereren bij hogere
snelheden. De zesde versnelling fungeert als overdrive en zorgt voor minder
motorgeluid bij hoge kruissnelheden en helpt het brandstofverbruik te verlagen.
De 1.4 liter en 1.6 liter benzineversies zijn standaard voorzien van een modernere
uitvoering van de bekende handgeschakelde vijfversnellingsbak. Het gevoel in het
koppelingspedaal werd verbeterd. De 1.6 liter benzinemotor is ook leverbaar met een
elektronisch geregelde viertrapsautomaat.
Een aangenaam motorgeluid, goede acceleratie en een trefzekere schakelslag dragen
voor een groot deel bij aan het rijplezier van een auto. De benzineversies van de
Mazda3 Facelift zijn voorzien van stijvere bevestigingspunten van de aandrijfassen om
zoemende geluiden bij hoge motortoerentallen te verminderen, en de dynamo op de
tweeliterversie werd speciaal ontworpen met het oog op het verminderen van het
* Voorlopige cijfers van Mazda in afwachting van definitieve homologatie
13
omgevingsgeluid. Deze maatregelen leiden tot een lineaire acceleratie tot hoge
motortoerentallen.
Doorontwikkeling van carrosserie en chassis
De body van de Mazda3 onderging enkele wijzigingen die ertoe hebben geleid dat de
carrosserie van de Mazda3 Facelift nog stijver is en daarmee garant staat voor nog
meer veiligheid en een nog sportiever weggedrag. Het onderstel werd aangepast om
de alom geprezen Zoom-Zoom rijeigenschappen te perfectioneren zonder concessies
te doen aan comfort. De dempers van de McPherson voorwielophanging zijn stugger
afgesteld en de ophanging werd aangepast voor betere stuurrespons en het
terugbrengen van onderstuur bij hoge bochtsnelheden. De multi-link
achterwielophanging biedt meer grip en daardoor betere stabiliteit bij hoge
bochtsnelheden.
Aangepaste aërodynamica
Door de luchtweerstand bij hoge snelheden te verlagen en de stabiliteit te verbeteren
wisten de Mazda-technici de uitstekende dynamische prestaties van de Mazda3 nog
verder te optimaliseren. Vooral de onderkant van de auto werd flink aangepakt.
Superieure aërodynamische eigenschappen zijn hiervan het resultaat (de vijfdeurs
Sport heeft een luchtweerstandcoëfficiënt van 0.30). Behalve betere acceleratiecijfers
en een lager verbruik draagt deze verbeterde aërodynamica bij aan uitstekende
wegligging, die zich manifesteert in rotsvaste rechtuitstabiliteit.
De stille kracht
Om het Zoom-Zoom gevoel naar een nog hoger plan te tillen werd het niveau van
rijgeluiden en rijwindgeluiden bij hoge snelheden teruggebracht. Om dat voor elkaar te
krijgen werd er bij meer modellen isolatiemateriaal onder de motorkap aangebracht,
werden er andere banden gemonteerd, werden trillingskarakteristieken van het
onderstel aangepast en werd ook het plafond van alle modellen van isolatiemateriaal
voorzien.
Extra comfort en gebruiksgemak
De Mazda3 Facelift kent diverse voorzieningen voor meer comfort en gebruiksgemak.
De afwerking van de kofferruimte van de Sedan werd aangepast om de ruimte beter te
kunnen benutten en het kofferdeksel is nu voorzien van een uitsparing voor
makkelijker openen. Op de Active versies is een geavanceerd systeem voor toegang
en starten zonder sleutel leverbaar, de zogenaamde smart card. De bestuurder kan
met een kaart de portieren en de kofferklep of de vijfde deur vergrendelen en
ontgrendelen en de motor starten en uitzetten. Met dit systeem is het ook mogelijk de
portierruiten buiten de auto te bedienen. Zo kan een in de zon geparkeerde auto
vooraf gelucht worden of kan een openstaande ruit gesloten worden zonder in de auto
te hoeven stappen. De standaard ingebouwde geluidsinstallatie omvat onder meer een
CD-speler en een AM/FM-tuner.
14
Veiligheid boven alles
De actieve veiligheid van de Mazda3 Facelift bestaat uit schijfremmen rondom:
geventileerde schijven van 278 mm op de voorwielen en massieve 265 mm schijven
op de achterwielen (bij de versies met 2.0 liter motor bedraagt de diameter
respectievelijk 300 mm en 280 mm), ABS, EBD en noodstophulp. Dankzij dynamische
stabiliteitsregeling (DSC) heeft de bestuurder de auto onder alle omstandigheden
onder controle. Voor optimaal zicht onder alle weersomstandigheden zijn automatisch
inschakelende ruitenwissers en verlichting een welkome aanvulling (standaard op
Active versies).
De passieve veiligheid bestaat onder meer uit een sterke kooiconstructie die de
inzittenden uitstekende bescherming biedt. Standaard is elke versie voorzien van een
airbag voor bestuurder en passagier, zij- en gordijnairbags. De vorm van de hendel
voor de stuurwielverstelling werd gewijzigd en de stuurkolom is voorzien van
schokdempend materiaal om de kans op knieletsel bij de bestuurder te verkleinen. Een
samendrukbaar rempedaal helpt de kans op letsel aan de onderbenen van de
bestuurder te beperken en een verklikkersysteem treedt in werking als de inzittenden
(ook op de achterbank) hun veiligheidsgordels niet hebben vastgemaakt.
15
4. Mazda Kabura concept car
Herdefinitie van de compacte sportcoupé
In Genève beleeft dit jaar ook de Mazda Kabura concept car zijn Europese
première. De Kabura werd ontworpen door Mazda's ontwerpcentrum in
Irvine, Californië en vormt een radicaal andere benadering van het concept
van de compacte sportcoupé. Enkele van de verfrissende ideeën die in dit
conceptmodel zijn verwerkt halen misschien ooit het productiestadium. De
Kabura is het derde studiemodel dat de gedurende de laatste zes maanden op
autotentoonstellingen overal ter wereld door Mazda werd gepresenteerd. De
Kabura bevindt zich in het uitstekende gezelschap van de Senku, ontworpen
in Hiroshima en gepresenteerd tijdens de Tokyo Motor Show, en de Sassou,
ontworpen in het Duitse ontwerpcentrum te Oberursel en getoond tijdens de
IAA van Frankfurt in september 2005.
Met zijn voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving hoort de Kabura thuis in de
categorie sportauto's, een categorie waarin Mazda ruimschoots zijn sporen verdiende
met toppers als de MX-5 roadster en de Mazda RX-8 met rotatiemotor. Het vermogen
wordt geleverd door een pittige 2.0 literversie van Mazda's DOHC 16-klepsmotor en
wordt via de achterwielen op de weg overgebracht door Bridgestone Potenza banden:
245/35R19 vóór en 245/35R20 achter. Hoewel dit concept gebruik maakt van
verschillende MX-5 chassiscomponenten, valt de Kabura wat betreft afmetingen tussen
de andere sportmodellen, de MX-5 en de RX-8, in. Als de Kabura ooit in productie
mocht gaan, blijft dit model waarschijnlijk een op zichzelf staand product in plaats van
een uitbreiding van een bestaande modellenlijn.
De Mazda Kabura biedt een radicaal andere kijk op het creatief omgaan met
interieurruimte en werd specifiek ontworpen met het oog op de lifestyle van een jong
koperspubliek. In plaats van de gebruikelijke 2+2 opstelling heeft de Kabura een
slimme 3+1 opstelling, wat resulteert in een comfortabeler interieur zonder dat daar
grotere afmetingen of een hoger gewicht tegenover staan. Naar wens kunnen de
passagiersstoelen binnen enkele ogenblikken neergeklapt worden om plaats te maken
voor snowboards, tassen en andere zaken die een actief leven veraangenamen. De
Kabura combineert de uitstraling van een exotische sportwagen met groot
gebruiksgemak en betaalbaarheid.
`Kabura' is een Japanese term die werd afgeleid van `Kabura-ya', een pijl die na het
afschieten een huilend geluid maakt en in het verleden werd gebruikt om het begin
van een veldslag in te luiden. Deze `eerste pijl' staat symbool voor het streven van
Mazda om unieke en opwindende stappen te zetten op autotechnisch gebied, zoals het
toepassen van een rotatiemotor.
De Kabura is niet alleen de eerste compacte coupé van Mazda van de 21e eeuw, maar
is ook het eerste project onder leiding van Mazda North American Operations (MNAO)
ontwerpdirecteur Franz von Holzhausen, sinds februari 2005 in dienst van Mazda. De
37-jarige von Holzhausen studeerde industriële vormgeving aan de universiteit van
Syracuse en studeerde af aan het prestigieuze Art Center College of Design in
Pasadena, Californië.
16
Von Holzhausen: "Bij de Kabura wilden we met behulp van vernieuwende technieken
de passie voor het echte autorijden aanwakkeren. Het is onze bedoeling het
marktsegment te prikkelen met opvallende creativiteit. Hoewel we geen directe
plannen hebben een productieversie van de Kabura te bouwen, is dit concept meer
dan een vingeroefening. Er zijn verschillende innovaties in dit model verwerkt die
Mazda in praktijk zou kunnen brengen, als er een werkelijke Zoom-Zoom coupé op
stapel zou staan."
Eigenzinnig exterieur
Mazda's nieuwste conceptmodel is bedoeld om tegemoet te komen aan de vereisten
van een jong koperspubliek. Deze groep heeft een fijne neus voor de nieuwste trends
en is voortdurend op zoek naar betaalbare producten om hun levensstijl op een
smaakvolle manier uit te dragen. Deze klanten vinden vormgeving belangrijk. Met de
Kabura toont Mazda de mogelijke richting die het merk in de toekomst kan inslaan om
deze klanten aan zich te binden.
Von Holzhausen omschrijft het exterieur van de Kabura als een lichtvoetig ogende
cabine met een krachtige uitstraling, uitgebouwde spatschermen en strakke
oppervlakken. Alle lijnen vloeien in elkaar over en kennen geen open einde. De
carrosseriedelen sluiten nauw op de wielkasten aan, zoals een spinnenweb zich spant
tussen de hoekpunten.
Hoewel de Kabura een klassiek profiel heeft, zijn de voorruit en het voorste deel van
het dak samengevoegd tot een naadloos glazen oppervlak dat zich uitstrekt van de
onderrand van de voorruit tot de B-stijl en dat het interieur zeer ruim doet lijken. De
bestuurder kan van verschillende glazen delen van het dak de transparantie regelen
van helder tot ondoorzichtig.
Achter de B-stijl van de Kabura bevindt zich een tweedelig glazen luik. Het bovenste
deel van dit paneel scharniert met behulp van een elektromotor omhoog, net als de
remkleppen die uit een vliegtuigvleugel omhoog komen. Dit paneel fungeert niet alleen
als dakspoiler maar zorgt ook voor ventilatie en vergroot de hoofdruimte voor de
achterpassagiers. Bovendien helpt een fotovoltaïsche zonnecel in het paneel de
binnentemperatuur te beheersen en de accu te laden. Het grote glazen paneel daar
weer onder is onderdeel van de functionaliteit van dit ontwerp. Het scharniert van
rechts naar links over de volle breedte en biedt toegang tot de bagageruimte van de
Kabura.
Drie portieren
De Mazda Kabura heeft een ingenieus driedeurssysteem dat ruim toegang biedt tot het
interieur. Mazda kent een lange traditie van innovatieve portiersystemen, waaronder
de vanuit de middenstijl openslaande portieren van de RX-Evolv en de RX-01
showmodellen. Dit concept werd in de Mazda RX-8 in praktijk gebracht en de Kabura
gaat nog een stapje verder. Om de ranke daklijn intact te laten en toch voor veel
betere toegang tot de achterste zitplaatsen te zorgen, voorzagen Von Holzhausen en
zijn team de Kabura van een extra rechterportier. Nadat het voorportier is geopend,
17
schuift het achterportier na een druk op de knop recht naar achteren uit de weg. In
plaats van te scharnieren schuift deze deur netjes in een uitsparing in het
achterzijpaneel zoals een schuifdeur verdwijnt in een holle muur.
Uniek interieur
Von Holzhausen zei verder dat onderzoek naar gewoonten en wensen van jonge
klanten heeft uitgewezen dat de meeste van hen één of hooguit twee passagiers
meenemen en zelden gebruik maken van vier zitplaatsen. "Gezien het
onderzoeksresultaat was voor ons duidelijk dat de 2+2 configuratie met zijn lastige
achterinstap en beperkte zitruimte geen optie was. We creëerden de 3+1 opstelling
om deze tekortkomingen te compenseren".
De Kabura beschikt over drie volwaardige zitplaatsen en een vierde, opklapbare
zitplaats achter de bestuurderszitplaats, geschikt voor een kleine volwassene of een
kind. De rechterkant van het Kabura-interieur kent een unieke asymmetrische
zitplaatsopstelling. Dankzij doordachte herindeling van het interieur, zoals het
toepassen van een heel smal dashboard en het weglaten van een dashboardkastje,
ontstond ruimte voorin waardoor de passagiersstoel ca. 15 cm verder naar voren
geplaatst kon worden dan die van de bestuurder. Daardoor ontstond ruimte voor een
zitplaats met volwaardige afmetingen direct achter de passagiersstoel met grofweg
dezelfde been-, schouder- en hoofdruimte als de voorpassagier.
Milieuvriendelijke interieurmaterialen
Gezien de innovatieve vormgeving van zowel exterieur als interieur, besloot het team
van Von Holzhausen dat het niveau van duurzaamheid en de mate van recyclage
daarop moesten aansluiten. Daartoe ging Mazda een samenwerkingsverband aan met
Sustainable Solutions, Inc (SSI), specialisten op het gebied van het omzetten van
industrieel afval in kwaliteitsproducten, waarmee het merk bewijst op verschillende
gebieden oog te hebben voor de toekomst. Het interieur van de Kabura is gemaakt
van een product vervaardigd uit gerecycleerde leersnippers, restmateriaal dat vrijkomt
bij de productie van sportschoenen. Het vermalen leer van SSI kan in elke kleur en in
elk dessin geverfd, respectievelijk bedrukt worden en geeft het interieur van de
Kabura een futuristische en uitnodigende uitstraling.
18
Belangrijkste specificaties Mazda Kabura
Mazda Kabura
Afmetingen
Lengte mm 4050
Breedte mm 1780
Hoogte mm 1280
Wielbasis mm 2550
Aantal zitplaatsen 4
Motor
Type 2.0 liter DOHC 16 kleppen
Transmissie
Type handgeschakelde zesversnellingsbak
SPECIFICATIES Wielophanging
Type vóór Boven en onder dwarsgeplaatste wieldraagarmen
Type achter multilink
Banden
245/35 R19 / 245/35 R20
Banden (vóór / achter) Bridgestone Potenza
19
5. Mazda Sassou
Mazda Alive
In Genève is ook de Mazda Sassou te bewonderen, een concept car die vorig
jaar tijdens de IAA van Frankfurt voor het eerst zijn opwachting maakte.
Deze zeer praktische en zuinige driedeurs hatchback, bestemd voor jonge
autorijders die hun eerste nieuwe auto aanschaffen, werd ontworpen en
ontwikkeld door het Europese ontwerpcentrum van Mazda in Frankfurt.
Peter Birtwhistle, hoofdontwerper bij Mazda Motor Europe GmbH: "Met dit concept laat
Mazda zien dat er nieuwe en opwindende dingen staan te gebeuren. De Sassou is niet
alleen een opvallend vormgegeven lichtgewicht B-segment Mazda, maar drukt
traditionele aspecten van automobiliteit op een moderne manier uit en biedt jonge
kopers een eerste kennismaking met het Zoom-Zoom rijplezier."
De auto kreeg de naam `Sassou', omdat dit Japanse woord staat voor een positieve
instelling en een optimistische kijk op de toekomst. Gezien het wereldwijde
verkoopsucces van Mazda en de prijzen die Mazda-modellen in de wacht hebben
gesleept, ziet de toekomst er voor het merk inderdaad gunstig uit. Behalve een
geavanceerde doorontwikkeling van Mazda's Zoom-Zoom vormtaal, is de Sassou
vooral een symbool van het vooruitziende optimisme van de gehele Mazda-organisatie.
Carrosserieontwerp: Mazda Alive
De Mazda Sassou is een extreme interpretatie van de karakteristieke Mazda-stijl, die
het dynamische potentieel van het merk zichtbaar maakt en deze koppelt aan jeugdige
lichtvoetigheid en verborgen verrassingen. Het ontwerpteam wist dit tot stand te
brengen door het concept deels te baseren op het principe van `Shoji'. Shoji-schermen
zijn de dunne Japanse deuren gemaakt van rijstpapier die slechts een vaag beeld
geven van wat er achter verborgen is. Als de deuren voor het eerst worden geopend,
wacht een verrassing.
Dit geldt ook voor de eerste kennismaking met de Mazda Sassou. "De verborgen
eigenschappen van de Sassou worden op Shoji-achtige wijze door een
verlichtingssysteem onthuld, waardoor het lijkt alsof de auto tot leven wordt gewekt,"
aldus Masanori Minamisawa, tweede man van de ontwerpafdeling van Mazda in
Frankfurt. "We hebben dit aangeduid met Mazda Alive, omdat het lijkt alsof de
pulserende verlichting door een hartslag wordt opgewekt."
De voorkant volgt in grote lijnen de neus van de Mazda RX-8 en wordt beheerst door
een grote grille, die naar gelang de behoefte van het koelsysteem in- en uitschuift en
aan weerszijden begrensd wordt door smalle, spitse koplampen. Die koplampen zijn
net als de achterlichtunits voorzien van heldere kunststof kappen, zodat ze vrijwel
onzichtbaar in de carrosserie opgaan als de Sassou geparkeerd staat. De indirecte
verlichting van de reflector brengt de auto tot leven als het portier wordt ontgrendeld
en werkt als `normale' verlichting zodra de directe LED-verlichting wordt ingeschakeld.
Ook de richtingaanwijzers werken met LED-verlichting, die de opvallende vormgeving
van de verlichting benadrukt.
20
Het silhouet van de Sassou volgt de huidige trend in de carrosserieontwerpen van
Mazda. Dat vinden we terug in de stoere dorpels, geflankeerd door lichtmetalen 18
inch wielen, die de Sassou van opzij een sportieve uitstraling geven. Als ze geopend
zijn, vormen de zijruiten van de Sassou (zonder ruitstijlen) één grote opening. De naar
binnen gebogen C-stijlen en de toepassing van een glazen dak versterken de speelse
en dynamische uitstraling van de Sassou en zorgen voor een altijd licht interieur.
Interieur: Mazda's vernuft overtreft zichzelf
Het interieur van de Sassou werd ontwikkeld met het oog op interactiviteit, comfort en
veelzijdigheid. De bestuurder verkrijgt toegang tot de auto en diens systemen via een
USB-stick, die tevens dienst doet als sleutel voor de op afstand bedienbare centrale
vergrendeling. Een gewone sleutel behoort tot het verleden. Alle functies worden
geactiveerd door de USB-sleutel in de USB-poort in de middenconsole te steken,
waarna de bestuurder de auto kan starten door op een startknop naast de tellergroep
te drukken. Na activering via de USB-stick rijst er een joystick uit de middenconsole
op waarmee de bestuurder door de systeemmenu's kan navigeren die op een
beeldscherm in het instrumentenpaneel verschijnen. Ook hierop is het thema Mazda
Alive van toepassing. Een lichtlijn toont de route naar de geselecteerde functie,
bijvoorbeeld de luchtroosters in het instrumentenpaneel of in de portieren.
Als de Sassou het productiestadium bereikt, krijgt hij een eigen harde schijf,
toegangscode en software, waaronder een navigatieprogramma dat kan worden
gedownload op de USB-stick die bij de auto hoort. De eigenaar kan ook muziek en
routebeschrijvingen op de sleutel downloaden vanaf zijn of haar pc thuis. Zodra de
stick in de USB-poort wordt gestoken, wordt de daarop vastgelegde informatie
automatisch naar de harde schijf van de Sassou overgeschreven. De Sassou is niet
alleen flexibel wat betreft de relatie tussen mens en machine, maar ook het interieur is
flexibel in te delen. De voorstoelen klappen elektrisch naar voren voor betere instap en
de flexibele achterbank kan naar keuze op maat worden gemaakt voor één, dan wel
twee achterpassagiers. Voor een enkele achterpassagier worden de compartimenten
aan de zijkanten van de zitting met lucht gevuld waardoor er in het midden een enkele
zitplaats ontstaat. In het geval er twee passagiers plaats willen nemen, wordt het
midden van de zitting en rugleuning met lucht gevuld en ontstaan er ter weerszijden
daarvan twee zitplaatsen.
Aandrijflijn: gebouwd voor lage emissies
De Mazda Sassou werd ontwikkeld voor een benzine- of dieselmotor met een kleine
inhoud. Omdat de doelgroep waarschijnlijk een benzinemotor verkiest boven een
dieselversie, denken de ingenieurs van Mazda aan een geheel nieuwe, kleine
driecilinder 1.0 liter DISI benzinemotor met turbo. Deze krachtbron zou verder worden
voorzien van een droge plaatkoppeling en een powershift-transmissie met zes
versnellingen, te bedienen via schakelhendels aan het stuur voor meer rijplezier en
bedieningsgemak. Omdat de DISI turbomotoren van Mazda zich kenmerken door
soepele acceleratie en grote trekkracht zou een dergelijk motortype de ideale
krachtbron voor de sportieve Sassou zijn. In combinatie met de aërodynamisch
21
geavanceerde en lichte body van de Sassou kan een driecilinder 1.0 liter DISI
turbomotor met `idle stop' een grote bijdrage leveren aan een lager verbruik en lagere
CO2-uitstoot.
Specificaties Mazda Sassou ontwerpstudie
MAZDA SASSOU
1.0 DISI Turbo
Motor driecilinder lijnmotor met Mazda Start-Stop systeem
Transmissie dry-type powershift met zes versnellingen
Wielophanging vóór McPherson
Wielophanging achter torsiestaaf
Banden 225/40 R18 Michelin Pilot Exalto2
Brandstof ongelood 95RON
Afmetingen
Exterieur
Lengte mm 3890
Breedte mm 1740
Hoogte mm 1370
Wielbasis mm 2490
SPECIFICATIES Interieur
Zitplaatsen 4
Lengte laadvloer bij
neergeklapte mm 1400
rugleuning achter
Breedte laadvloer bij
neergeklapte mm 1200
rugleuning achter
Inhoud bagageruimte liter 1360
---
6. Mazda5 waterstof/RE hybride concept
Zoom-Zoom prestaties en lage emissies
Tijdens Genève 2006 zal ook de milieuvriendelijke Mazda5 Hydrogen RE
Hybrid voor het voetlicht verschijnen, een versie van de Mazda5 die gebruik
maakt van een rotatiemotor die geschikt is voor waterstof en benzine,
gecombineerd met een elektromotor. Dit concept koppelt uitstekende Zoom-
Zoom prestaties aan lage emissiewaarden en toont daarmee opnieuw de
veelzijdigheid en de milieuvriendelijke toepasbaarheid van Mazda's
rotatietechnologie aan. De compacte hybridemotor is dwars voorin geplaatst
en is uitermate geschikt voor toepassing in een Mazda5-concept, die plaats
biedt aan vijf volwassenen zonder afbreuk te doen aan comfort.
Al gedurende langere tijd zet Mazda zijn technische deskundigheid in voor de
ontwikkeling van levensvatbare rotatiemotoren die op waterstof lopen, met als doel
schadelijke uitstoot te beperken zonder concessies te hoeven doen aan Zoom-Zoom
rijplezier. Twee jaar na de introductie van de Mazda RX-8 Hydrogen RE
ontwerpstudie, komt Mazda nu met een concept voor een voorwielaangedreven MAV,
de ruime Mazda5, voorzien van een waterstofrotatiemotor, in dit geval gecombineerd
met hybridetechnologie. Mazda houdt zich al 15 jaar bezig met de ontwikkeling van
motoren voor alternatieve brandstoffen. Die ontwikkeling begon met de Mazda HR-X
in 1991 en bracht onder meer een experimentele MX-5 met rotatiemotor op waterstof
en een aantal elektrische voertuigen met brandstofcel voort.
De introductie van de Mazda RX-8 met zijn revolutionaire Renesis rotatiemotor in
2003, waarmee Mazda in 2003 en 2004 totaal vier prijzen voor `Motor van het Jaar'
behaalde, betekende het keerpunt in de ontwikkeling van schone motoren. In
vergelijking met de voorgaande generatie rotatiemotoren met turbo zorgt deze
benzinerotatiemotor zonder drukvulling voor een aanzienlijke verbetering op het
gebied van emissies (voldoet aan Euro IV) en brandstofverbruik. Daarbij blijven
echter de voordelen van het concept van de rotatiemotor gehandhaafd: soepel, goede
prestaties en zeer compacte afmetingen. De Mazda-technici pasten hun bevindingen
van 15 jaar onderzoek naar en ontwikkeling van waterstofrotatiemotoren op deze
nieuwe motor toe en bouwden in korte tijd een waterstof/benzineversie van de
Renesis. De versie van de RX-8 met deze motor komt dit voorjaar in Japan
beschikbaar voor fleet-leasing en dat is eerder dan voorzien.
In het Mazda5 Hydrogen RE Hybrid conceptmodel komen alle technieken samen:
benzine, waterstof en elektriciteit. De Renesis rotatiemotor is geschikt voor zowel
waterstof als benzine en de 30 kW/40 pk sterke elektromotor zorgt voor extra koppel.
De elektromotor verlaagt bovendien het verbruik, door in werking te treden als de
verbrandingsmotor uitschakelt, bijvoorbeeld voor een stoplicht (idle-stop functie).
Comfort en interieurruimte
De Mazda5 met hybride-aandrijving is de volgende logische stap in de ontwikkeling
van schone motoren door Mazda en bewijst opnieuw de flexibiliteit van de
rotatiemotor. Dankzij zijn compacte afmetingen kon de Renesis geschikt worden
23
gemaakt voor voorwielaandrijving (in de RX-8 gekoppeld aan achterwielaandrijving)
en dwarse plaatsing in de motorruimte van de Mazda5, en bleef er zelfs ruimte over
voor de elektromotor. De accu's van de elektromotor en de benzinetank werden onder
de tweede rij stoelen geplaatst en nemen daardoor geen interieurruimte in beslag. De
waterstoftank neemt de plaats in van de derde rij stoelen en daarachter bevindt zich
de bagageruimte. Boven op de tank werd een tableau aangebracht voor het
vervoeren van kleine voorwerpen. Dit maakt van de Mazda5 Hydrogen RE Hybrid een
vijfpersoons compacte MAV die ondanks zijn drie verschillende krachtbronnen niet aan
interieurcomfort heeft ingeboet.
Behalve het comfort waar Mazda om bekend staat, biedt deze concept car de
voordelen van lage emissies en een laag verbruik, wat voor kopers een extra
stimulans zou kunnen zijn als deze versie het productiestadium zou halen. Omdat de
ombouw van de benzineversie van de Renesis-rotatiemotor naar waterstof slechts
kleine aanpassingen vereist, zou serieproductie eenvoudig en goedkoop zijn.
Mazda hybridetechnologie: de voordelen van een ondersteunende
elektromotor
De Mazda5 Hydrogen RE Hybrid concept car is voorzien van een dual-fuel systeem
met ondersteuning door een elektromotor van 30 kW/40 pk. Vooral deze laatste
heeft een groot aandeel in de milieuvriendelijkheid van de gecombineerde
krachtbronnen, omdat het de verbrandingsmotor in bepaalde rijsituaties
uitschakelt om brandstof te sparen (bij wachten voor een stoplicht bijvoorbeeld).
De elektromotor zorgt ook voor een superieure pedaalrespons tijdens accelereren
dankzij zijn extra trekkracht. Tijdens afremmen werkt de motor als een dynamo,
die de bij het remmen vrijkomende energie gebruikt om de accu's op te laden.
Mazda waterstof-rotatiemotor
De elektromotor van de Mazda5 Hydrogen RE Hybrid is gekoppeld aan de Renesis-
rotatiemotor, die geschikt is voor zowel waterstof als benzine. Dit systeem werd
ontwikkeld met het oog op praktisch alledaags gebruik en biedt de bestuurder de keus
om zelfs tijdens het rijden (dus zonder te stoppen) van waterstof op benzine over te
schakelen. Dit kan handig zijn tijdens lange ritten door gebieden waar waterstof nog
niet in ruime mate verkrijgbaar is. De keuzeschakelaar bevindt zich voor de bestuurder
op het instrumentenpaneel. Als de waterstof onderweg opraakt, schakelt het systeem
automatisch over op benzine.
De hybridemotor van de Mazda5 Hydrogen RE Hybrid krijgt waterstof toegediend
via een elektronisch geregeld inspuitsysteem. In elk van de twee rotorhuizen
wordt lucht door een zijkanaal aangezogen, waarbij er waterstof rechtstreeks in
de inlaatkamer wordt gespoten door een elektronische gasinjector op het
rotorhuis. Verschillende aanvullende motortechnieken worden toegepast om de
voordelen van de rotatiemotor op waterstof optimaal te benutten, zoals:
24
· Terugslagonderdrukking
In tegenstelling tot een zuigermotor heeft een rotatiemotor afzonderlijke
inlaatkamers met een lage temperatuur en verbrandingskamers met een hoge
temperatuur. Daarom is het bij de Renesis-motor op waterstof uitgesloten dat er
ontsteking plaatsvindt tijdens het inspuiten van waterstof. Dat betekent dat de
rotatiemotor van de Mazda5 Hydrogen RE Hybrid superieure verbranding biedt
zonder de kans op terugslaan.
· Directe inspuiting + uitlaatgasrecirculatie (EGR)
De rotatiemotor van deze ontwerpstudie, met zijn afzonderlijke inlaat- en
verbrandingskamers, genereert in vergelijking met een conventionele zuigermotor
lagere temperaturen en is daarmee veiliger voor het monteren van injectors met
hun rubberen afdichtingen. Dat maakt het mogelijk de gasinjectoren direct op de
rotorbehuizing naast de inlaatkamers te monteren.
Al naar gelang de rijomstandigheden wordt de directe inspuiting gecombineerd
met een systeem dat brandstof in het inlaatspruitstuk spuit. Een EGR-systeem
vult het brandstoftoevoersysteem aan voor verdere verbetering van de
motorkarakteristieken: veel vermogen en lage uitstoot.
Uitstekend waterstof/luchtmengsel
Een rotatiemotor heeft een krachtiger inlaatstroming en een langere bedrijfscyclus dan
een zuigermotor. Dit zorgt voor een optimaal mengsel van de aangezogen waterstof
en lucht, wat bij verbranding van waterstof van groot belang is.
Veiligheid
De Mazda5 Hydrogen RE Hybrid is voorzien van sensoren voor het detecteren van
gaslekken. Deze sensoren bevinden zich in de motorruimte, passagierscompartiment
en brandstoftank. De sensoren waarschuwen voor gaslekken en sluiten vervolgens de
veiligheidsklep in de waterstoftank.
25
Specificaties Mazda5 waterstof/RE hybride concept
MAZDA5 Hydrogen RE/Hybrid
Motor
Renesis waterstof rotatiemotor
Type met tweevoudig brandstofsysteem
Maximaal vermogen * kW/pk op waterstof: 80 / 109 ; op benzine: 154 / 210
Maximum koppel * Nm/kgm op waterstof: 140 / 14.3 ; op benzine: 222 / 22.6
Brandstof waterstof en benzine
Elektromotor
Type AC wisselstroom synchroon
Maximum kW/pk 30 / 40
vermogen
Accu nikkelhydride
Banden
Vóór/achter 195/65R 15
Afmetingen
SPECIFICATIES
Exterieur
Lengte mm 4505
Breedte mm 1745
Hoogte mm 1615
Wielbasis mm 2750
Interieur
Zitplaatsen 5
* Cijfers van de Mazda RX-8 Hydrogen RE
26
Ontwikkeling van de Mazda-rotatiemotor op waterstof
MAZDA ROTATIEMOTOR
Mazda ontwikkelt zijn eerste auto met rotatiemotor op
1991 waterstof, de HR-X
1992 Mazda test golfkarretjes met brandstofcel in de praktijk
Mazda ontwikkelt zijn tweede auto met rotatiemotor op
1993 waterstof, de HR-X2, en experimenteert met een experimentele
MX-5 roadster met een rotatiemotor op waterstof
Mazda voert de eerste praktijktest met een auto met
1995 rotatiemotor op waterstof in Japan uit (een speciale versie van
Mazda ontwikkelt de Demio FC-EV (een elektrische auto met een
1997 waterstofbrandstofcel)
Mazda ontwikkelt en test als eerste Japanse autofabrikant een
2001 elektrische auto aangedreven door een methanolbrandstofcel
ONTWIKKELING (de Premacy FC-EV)
Mazda onthult de RX-8 Hydrogen RE (een RX-8 met een
2003 rotatiemotor op waterstof)
Mazda voert de eerste praktijktests ter wereld uit met een RX-8
2004 aangedreven door een rotatiemotor die geschikt is voor zowel
waterstof als benzine
27
7. Mazda Motor Corporation
Feiten en cijfers
Eerste helft fiscaal jaar 2005 tot en met 30 september 2005
Hoofdvestiging: 3-1 Shinchi, Fuchu-cho, Aki-gun
Hiroshima 730-8670, Japan.
Opgericht: Toyo Cork Kogyo in 1920 opgericht in Hiroshima door
Jyujiro Matsuda;
productie van de eerste Mazda auto (driewieler) in
oktober 1931;
in 1984 hernoemd tot Mazda Motor Corporation.
President en CEO: Hisakazu Imaki
Vermogen aandeelhouders: USD 2,9 miljard*
Genoteerd op: Tokyo Stock Exchange
Belangrijkste aandeelhouder: Ford Motor Co., 33,9 %
Medewerkers: ca. 36.600 wereldwijd (18.900 in Japan)
Productielocaties/
capaciteit/auto's: Hiroshima & Hofu, Japan, 898.000 units per jaar,
personenauto's en bedrijfsauto's;
Ujina, Japan, 504.000 units per jaar, personenauto's
en bedrijfsauto's;
Hofu, Japan, 394.000 units per jaar, personenauto's
en SUV's;
(inclusief Ford/Mazda joint ventures worden Mazda
auto's en vrachtauto's in 16 landen en 19
productielocaties over de hele wereld geassembleerd).
Ford/Mazda gemeenschappelijke productie:
· AutoAlliance International, Inc.; Flat Rock,
Michigan,
VS, 96.892 units, personenauto's;
· AutoAlliance (Thailand) Co., Ltd.; Rayong,
Thailand,
37.979 units, pick-up trucks en personenauto's;
Ford Valencia, Spanje, 40.229 units, personenauto's
(alleen van het merk Mazda).
R&D centra: Hiroshima, Japan,
Yokohama, Japan,
Irvine, California, VS,
Flat Rock, Michigan, VS,
Oberursel, Duitsland
28
Autoproductie: 435.000 units
Verkoopvolume: ca. 530.000 units
(141.000 binnenland / 389.000 buitenland)
Netto verkoop: USD 11,9 miljard**
Bedrijfsomzet: USD 431,1 miljoen**
Netto omzet: USD 274,7 miljoen**
Global Presence: Exporteert naar meer dan 100 landen en regio's over
de hele wereld
Europees hoofdkantoor: Mazda Motor Europe GmbH
Hitdorfer Str. 73
51371 Leverkusen, Duitsland
Hoofdkantoor VS: Mazda Motor of America (Mazda North American
Operations)
7755 Irvine Centre Drive
Irvine, CA 92618-2922, USA
* Fiscaal jaar, april - September 2005
** Berekend volgens een wisselkoers van 113 yen per Amerikaanse dollar per 30 september 2005
29
Persinformatie
Technische specificaties
Mazda3 Facelift & MPS
Voorlopige cijfers van Mazda in afwachting van definitieve homologatie
Maart 2006
Technische specificaties Mazda3 Facelift
Mazda3 FL Mazda3 FL Sport en Sedan
Sport
Benzine Benzine Diesel
Motoren 1.4 i 1.6 i 1.6 i Activematic 2.0 i 1.6 CiTD
viercilinder lijnmotor
viercilinder lijnmotor
Type viercilinder lijnmotor 16-kleps DOHC turbodiesel DOHC
16-kleps DOHC met roetfilter
Cilinderinhoud cm3 1349 1598 1999 1560
Boring x slag mm 74,0 x 78,4 78,0 x 83,6 87,5 x 83,1 75,0 x 88,3
Uitlaatgasregel- oxidatie-katalysator
3-weg katalysator 3-weg katalysator
systeem en roetfilter
Max. vermogen kW 62 bij 6.000 77 bij 6.000 110 bij 6.500 80 bij 4000
bij t/min pk 84 bij 6.000 105 bij 6.000 150 bij 6.500 109 bij 4000
Maximaal koppel Nm 122 bij 4.000 145 bij 4.000 187 bij 4.000 240 bij 1.750
bij t/min
Brandstof ongelood 95RON ongelood 95RON diesel
Brandstoftank l 55 55 55
Accu / startmotor 50D20L 12V: 1,0 kW 50D20L 12V: 1,0 kW 80D26L 12V: 1,7 kW
Transmissie
5MT 5MT Activematic 6MT 5MT
motor voorin, motor voorin,
Aandrijflijn motor voorin, voorwielaandrijving
voorwielaandrijving voorwielaandrijving
Overbrengingsverhoudingen
MOTOR & TRANSMISSIE 1e 3,416 3,416 2,816 3,454 3,666
2e 1,842 1,842 1,497 2,059 2,047
3e 1,290 1,290 1,000 1,392 1,344
4e 0,972 0,972 0,725 1,030 0,921
5e 0,820 0,820 0,820 0,837 0,704
6e - - - 0,717 -
Achteruit 3,214 3,214 3,214 3,189 3,727
Eindoverbrenging 4,388 4,388 4,416 4,388 3,411
---
Mazda3 FL Mazda3 FL Sport en Sedan
Sport
Benzine Benzine Diesel
1.4 i 1.6 i 1.6 i Activematic 2.0 i 1.6 CiTD
Ophanging
Vóór onafhankelijk, McPerson onafhankelijk, McPerson onafhankelijk, McPerson
Achter cm3 onafhankelijk, multi-link onafhankelijk, multi-link onafhankelijk, multi-link
Schokdempers vóór mm dubbelwandig telescopisch dubbelwandig telescopisch dubbelwandig telescopisch
Schokdempers achter dubbelwandig telescopisch dubbelwandig telescopisch dubbelwandig telescopisch
15 x 6J
15 x 6J 16 x 6oeJ
HTING & REMMEN Wielgrootte 15 x 6J 16 x 6oeJ
16 x 6oeJ 17 x 6oeJ 17 x 6oeJ
195/65R 15
195/65R 15 205/55R 16
Bandenmaat 195/65R 15 205/55R 16
205/55R 16 205/50R 17 205/50R 17
Stuurinrichting
UURINRIC Type rondsel- en tandheugel rondsel- en tandheugel rondsel- en tandheugel
T rondsel- en tandheugel bekrachtigd
bekrachtigd EHPAS EHPAS
Omwentelingen 2,9 2,9 2,9 2,9
Draaicirkel m 10,3 10,3 10,3
Remmen
Type vóór zelfventilerende schijf zelfventilerende schijf zelfventilerende schijf
Type achter massieve schijf massieve schijf massieve schijf
OPHANGING, S Diameter vóór mm 278 278 300 278
Diameter achter mm 265 265 280 265
---
Mazda3 FL Mazda3 FL Sport en Sedan
Sport
Benzine Benzine Diesel
1.4 i 1.6 i 1.6 i Activematic 2.0 i 1.6 CiTD
Carrosserie
hatchback monocoque hatchback / sedan
Type hatchback / sedan monocoque frame
frame monocoque frame
Deuren 5 5 / 4 5 / 4
Zitplaatsen 5 5 / 5 5 / 5
sportmodel vóór, bankmodel sportmodel vóór, bankmodel
Stoelen sportmodel vóór, bankmodel achter met 60/40 deling
achter met 60/40 deling achter met 60/40 deling
Afmetingen
Exterieur
Totale lengte mm 4415 4415 / 4490 4415 / 4435 * / 4515 ** 4415 / 4490
Totale breedte incl. mm 1755 1755 1755
flankbescherming
Totale hoogte mm 1465 1465 1465
Wielbasis mm 2640 2640 2640
Spoorbreedte vóór mm 1530 1530 1530
Spoorbreedte achter mm 1515 1515 1515
Interieur
Hoofdruimte vóór mm 994 994 994
CARROSSERIE & AFMETINGEN Hoofdruimte achter mm 976 976 / 951 976
Schouderruimte vóór mm 1394 1394 1394
Schouderruimte mm 1371 1371 1371
achter
Beenruimte vóór mm 1065 1065 1065
Beenruimte achter mm 922 922 922
Inhoud kofferbak L/ 300 / 635 300 / 635 / 413 / 675 300 / 635
(2e rij omhoog/neer) VDA
Tussen wielbakken mm 1050 1050 1050
* Active uitvoering
** Sedan Active uitvoering
---
Technische specificaties Mazda3 MPS
MAZDA3 MPS *
2.3 DISI Turbo
Motoren
DOHC benzinemotor met turbocompressor
Type vier cilinders in lijn
Cilinderinhoud cm3 2260
Boring x slag mm 87,5 x 94,0
Kleppen 4 per cilinder
Maximaal vermogen kW/pk meer dan 184 / 250 bij 5500 t/min
Maximum koppel Nm/kgm 380 bij 3000 t/min
Brandstof ongelood 98RON
Uitlaatgasregelsysteem 3-weg katalysator
Emissiecategorie Euro IV
Transmissie
6MT
Aandrijflijn motor voorin, voorwielaandrijving
Overbrengingsverhoudingen
1e 3,538
MOTOR & TRANSMISSIE 2e 2,238
3e 1,535
4e 1,171
5e 1,085
6e 0,853
Eindoverbrenging (1e - 4e) 3,941
Eindoverbrenging (5e - 6e) 3,350
Achteruit 3,831
* Voorlopige cijfers van Mazda in afwachting van definitieve homologatie
---
MAZDA3 MPS *
2.3 DISI Turbo
Wielophanging
Vóór onafhankelijk, McPherson
Achter onafhankelijk, multi-link
Wielen
Wielmaat 18 x 7J
Bandenmaat 215/45R 18 93Y
ERIE, Remmen
Vóór geventileerde schijven
Achter dichte schijven
Diameter voorremmen (mm) 320
Diameter achterremmen (mm) 280
Carrosserie
MMEN, CARROSS Carrosserievorm zelfdragend
RE Aantal zitplaatsen 5
Indeling voorin: 2 afzonderlijk, achterin: 3-zits bank
Afmetingen
Lengte met mm 4435
kentekenplaathouder
Breedte mm 1765
AFMETINGEN & PRESTATIES Hoogte mm 1465
Wielbasis mm 2640
Spoorbreedte voorwielen mm 1530
Spoorbreedte achterwielen mm 1515
Prestaties
OPHANGING, WIELEN,
Topsnelheid ** km/u 250
Acceleratie 0-100 km/u *** sec 6,1
50-100 km/u sec 4,2
in 3e versnelling ***
80-120 km/u sec 5,4
in 5e versnelling ***
* Voorlopige cijfers van Mazda in afwachting van definitieve homologatie
** Elektronisch begrensd
*** Onder Mazda testcondities
---
---- --
Mazda