Wereldprimeurs Mazda tijdens Genève 2006
(2/28/2006)
Mazda is dit jaar in Genève nadrukkelijk aanwezig met twee primeurs:
een opvallend concept voor een sportcoupé, de Kabura, en een
ontwerpstudie voor een people-carrier met
waterstof/hybride-aandrijving, de Mazda5 Hydrogen RE Hybrid, allebei
een voorproefje van de richting waarin het merk zich mogelijk zal gaan
ontwikkelen.
De eerste is een opvallend gelijnde compacte sportcoupé, de tweede
een concept met waterstof/hybride-aandrijving op basis van de
succesvolle Mazda5.
Maar de meeste aandacht zal ongetwijfeld uitgaan naar de
Wereldpremière van de Mazda3 Facelift en de Wereldpremière van het
nieuwe topmodel uit die modelserie, de Mazda3 MPS. Beide modellen gaan
binnenkort in productie en verschijnen in de loop van het jaar op de
Europese markt.
Mazda3 MPS: een dubbele dosis Zoom-Zoom
De geheel nieuwe Mazda3 MPS voert het modellengamma van de Mazda3
Facelift aan. Nog geen twee maanden na het Europese debuut van de
Mazda6 MPS lanceert Mazda daarmee het tweede model uit zijn sportieve
MPS-serie. De Mazda3 MPS beschikt over de onmiskenbare
MPS-stylingdetails, die zorgen voor een stijlvolle en tegelijk stoere
en sportieve uitstraling. Die uitstraling vinden we ook terug in het
interieur, dat een toonbeeld is van het afwerkings- en
kwaliteitsniveau van het merk. De Mazda3 MPS is voorzien van Mazdaâs
2.3-liter DISI* turbobenzinemotor en voorwielaandrijving. De motor
levert meer dan 184 kW/250 pk bij 5.500 t/min** en een maximumkoppel
van 380 Nm bij 3.000 t/min**. Daarmee is de Mazda3 MPS op dit moment
de krachtigste compacte âhot hatchâ met voorwielaandrijving. Maar dat
is niet alles: dankzij de stijvere carrosserie en het aangepaste
onderstel staat de Mazda3 MPS garant voor superieure rijeigenschappen.
Met de genoemde aanpassingen werd het overhellen van de carrosserie
met 60% teruggebracht ten opzichte van de standaardversie van de
Mazda3 Facelift. De directe inspuiting geeft de nieuwe Mazda3 MPS niet
alleen veel vermogen, maar zorgt er ook voor dat de motor voldoet aan
de Euro IV emissienormen en dat het brandstofverbruik gezien de
prestaties bijzonder laag ligt.
Mazda3 Facelift: eigentijdse vormgeving, kwaliteit, comfort en
prestaties
Sinds zijn introductie in 2003 heeft de Mazda3 zich ontwikkeld tot het
meest verkochte model van Mazda. Mazda zag zich zelfs genoodzaakt de
productie te verhogen om aan de vraag te kunnen voldoen. Om de auto
nog aantrekkelijker te maken heeft het Japanse merk zijn compacte
verkoopsucces voor 2006 opgefrist: niet alleen cosmetisch, maar ook
met meer comfort, betere prestaties en een interieur met een nog hoger
afwerkingniveau.
De Mazda3 serie biedt klanten de keus uit twee onderscheidende
modelversies, een moderne en elegante Sedan en een sportieve Sport
(hatchback). Ze kregen allebei een aantrekkelijker uiterlijk. De
Mazda3 Facelift is leverbaar in drie benzineversies: een 2.0 liter met
150pk (110kW), een 1.6 liter met 105pk (77kW) en een basisversie met
1.4 liter motor met 80pk (58kW), allemaal aangepast aan de eisen van
de tijd, zodat de Mazda3 nog jarenlang één van de beter rijdende
autoâs in zijn marktsegment kan blijven. De tweelitermotor is nu
gekoppeld aan een handgeschakelde zes-versnellingsbak. Daarnaast is er
keuze uit een 1.6 liter CiTD common-rail turbodiesel met roetfilter.
Deze motor koppelt veel vermogen en een grote trekkracht aan een laag
brandstofverbruik. Ook de carrosserie, het onderstel en de
aërodynamica van de Mazda3 Facelift ondergingen enkele wijzigingen,
die bijdragen aan nog betere rijeigenschappen, meer stabiliteit en
meer rijplezier. Het comfort werd naar een hoger niveau getild dankzij
het terugdringen van rijgeluiden en trillingen in de wielophanging. Af
fabriek worden er andere banden gemonteerd.
Mazda Kabura: herdefinitie van de sportcoupé
Tijdens de Autosalon van Genève 2006 laat Mazda aan de hand van twee
conceptmodellen zien waartoe zijn ontwerpers in staat zijn. Eén
daarvan is de Mazda Kabura, die twee maanden geleden tijdens de
autotentoonstelling van Detroit zijn Wereldpremière beleefde en
daarbij meteen een prijs in de wacht sleepte voor vormgeving en
innovatie. De Kabura werd getekend door het ontwerpcentrum van Mazda
in Irvine (Californië) en toont hoe een toekomstige sportcoupé van
Mazda er mogelijk uit gaat zien. Specifiek ontworpen voor een jong
koperspubliek verlegt de Kabura de grenzen op het gebied van
vormgeving van het exterieur en functionaliteit van het interieur,
waarvan de innovatieve 3 + 1 zitplaatsopstelling de meest opvallende
is. Dankzij een ingenieus driedeurssysteem, waarvan het derde portier
aan passagierszijde naar achteren in de carrosserie wegschuift, kunnen
achterpassagiers makkelijker instappen dan bij conventionele compacte
coupés. Ook het dak van de Kabura is uniek. De voorruit en het
voorste deel van het dak bestaan uit één enkel glaspaneel. De
transparantie van de delen boven de hoofden van de inzittenden is
regelbaar, waardoor er naar wens meer of minder licht door het
dakpaneel in het interieur doordringt. Verder naar achteren bevindt
zich een dakpaneel dat is voorzien van een fotovoltaïsche zonnecel,
die de interieurtemperatuur regelt en de accu helpt opladen. Dit
beweegbare paneel fungeert tevens als dakspoiler. Het grote glazen
paneel daar weer achter opent van rechts naar links over de volle
breedte van de bagageruimte van de Kabura. Met de voorin geplaatste
motor en achterwielaandrijving kent de aandrijflijn dezelfde lay-out
als de Mazda MX-5 en de Mazda RX-8. Met een pittige 2.0 liter
zestienklepper houdt de Kabura een belofte voor de toekomst in die
Mazda wellicht ooit met een productieversie zal inlossen.
Mazda Sassou: Mazda Alive
Behalve de Kabura toont Mazda ook de Mazda Sassou concept car, die het
levenslicht zag op de tekentafels van Mazdaâs Europese ontwerpcentrum
in Frankfurt. Deze slank gelijnde driedeurs hatchback werd vorig jaar
op de IAA van Frankfurt gepresenteerd en laat zien welke richting
Mazda in het B-segment mogelijk zal inslaan. Het unieke
exterieurontwerp kent een vernieuwend verlichtingssysteem dat bij
stilstaande auto bijna niet te zien is. De indirecte verlichting komt
pas tot leven als de auto wordt ontgrendeld en geeft de auto daarmee
een unieke persoonlijkheid. De Sassou is ook voorzien van een
innovatieve sleutel in de vorm van een USB-stick, die ook wordt
gebruikt om alle interieurfuncties te activeren. Deze USB-stick is te
programmeren met speciale Mazda Sassou software, en kan gebruikt
worden om data voor een navigatiesysteem of thuis gedownloade muziek
naar de harde schijf van de Sassou over te brengen. Een ander
opvallend nieuwtje is de indeling van de achterzitting, waarvan de
compartimenten met behulp van lucht kunnen worden gevuld om naar keuze
één of twee zitplaatsen te creëren.
Mazda5 waterstofhybride: uitstekende prestaties en zeer lage uitstoot
De milieuvriendelijke Mazda5 waterstofhybride is de laatste van de
drie nieuwe productie- en conceptmodellen die Mazda tijdens Genève
presenteert. Deze concept car wordt aangedreven door een rotatiemotor,
die geschikt is voor waterstof én benzine, in combinatie met een
elektromotor. Ondanks de aanwezigheid van drie krachtbronnen is het
aggregaat compact genoeg voor plaatsing voorin, wat inhoudt dat het
alom geprezen interieurcomfort van de Mazda5 gehandhaafd blijft. De
Mazda5 met waterstof/hybride-aandrijving is niet zomaar een trendy
concept car. De rotatiemotor is afkomstig uit de RX-8 Hydrogen RE, die
komend voorjaar in Japan in productie gaat voor fleet leasing. Deze
motor is gebaseerd op de Renesis benzinerotatiemotor die slechts met
enkele kleine aanpassingen geschikt werd gemaakt voor waterstof. Het
is daardoor eenvoudig en relatief goedkoop om deze motor in
serieproductie te nemen. De Mazda5 waterstofhybride is het tweede
Mazda-model waarin deze compacte waterstofrotatiemotor voorin wordt
ingebouwd, een model dat in de toekomst misschien een zeer
aantrekkelijke auto voor gebruik met alternatieve brandstoffen zal
worden.
* DISI: Direct Injection Spark Ignition
** Voorlopige cijfers van Mazda in afwachting van definitieve
homologatie
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai