Februari 2006
Fletcher Hotel Group neemt drie hotels over
Tussenstand: 21 hotels voor snelgroeiende Nederlandse keten
De Fletcher Hotel Group, waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in
Vianen, heeft drie hotels overgenomen. Het gaat om het gerenommeerde
hotel 'Het Grote Zwaantje' in De Lutte en het familiehotel 'Hotel
Fiankema' in de populaire badplaats Noordwijk. Ook is deze week de
exploitatie van het viersterren tophotel 'Auberge De Kieviet' in
Wassenaar overgenomen.
De Fletcher Hotel Group is opgericht door Chris Luken (39), die
landelijke bekendheid geniet als oprichter van De Hotelbon. Hij
startte enkele jaren geleden ook zijn eigen hotelketen, die nu is
uitgegroeid tot 21 hotels. Fletcher richt zich op het middendeel van
het drie- en viersterrensegment: hotels die gericht zijn op 'leisure'.
Hotelbranche is hot
De hotelbranche veert op. Door een verregaande professionalisering
presteert de sector over het geheel genomen veel beter. Zo is
bijvoorbeeld in 10 jaar tijd de gemiddelde bezettingsgraad in
Amsterdam met ruim 10% gestegen tot boven de 75%. Voor geheel
Nederland is de bezettingsgraad 69.1%. In het 3 tot 5-sterren segment
is de gemiddelde kamerprijs in dezelfde periode in Amsterdam van 90
tot 140 euro gestegen. Het 3-sterren segment profiteert van de trend,
dat het bedrijfsleven meer in deze hotels vergadert.
Ketenvorming
Er zijn in Nederland 2.300 geclassificeerde hotels. Daarvan hebben er
40 vijf sterren. Deze maken allemaal deel uit van een internationale
keten. 400 hotels hebben vier sterren. Bekende ketens zijn Van der
Valk, Mercure en Golden Tulip. 900 hotels voeren driesterren. Dit
segment kent vrijwel geen ketenvorming.
Uitzondering zijn Bastion en Fletcher. Van het drie- en
viersterrensegment wil Luken er uiteindelijk 45 tot 50 in bezit
krijgen. In de VS behoren 75% van alle hotels tot een keten, in
Nederland ligt dit percentage nog maar rond de 25%. De verwachting is
dat dit percentage in de komende 5 jaar flink zal oplopen.
Expansie
Om de geplande expansie snel te kunnen realiseren heeft Luken
honderden hoteleigenaren een brief gestuurd. Met succes: hij
onderhandelt op dit moment over de aankoop van nog eens vijf hotels.
Vaak gaat het om familiehotels waar veel in het management is te
verbeteren of er zijn problemen met de opvolging.
Onderzoek reisgedrag
Door permanent onderzoek van het reisgedrag van de consument weet
Fletcher precies waar de Nederlanders graag een weekendje of mid-week
naar toe gaan. De Wadden-eilanden, Zeeland, de Veluwe en de
Zuid-Hollandse badplaatsen staan in de top-5 als favoriete bestemming.
Het aantal overnachtingen kent een gestage groei van meer dan 6 % per
jaar. Zij zijn immers de enige keten in Nederland die zich richt op
het vrije tijdssegment.
Centrale aansturing
De overnames van de hotels hebben geen nadelige gevolgen voor de
werkgelegenheid. Vanuit het hoofdkantoor van Fletcher in Vianen worden
alle hotels centraal aangestuurd, zoals training, automatisering,
vergunningen, inkoop, P&O, sales en (internet-)marketing. Zo kan het
hotelpersoneel zich volledig op de gasten richten.
Door een verregaande automatisering kan het hoofdkantoor zien hoeveel
omzet en bezetting wordt gehaald in elk hotel. Deze continue
monitoring is van levensbelang, een hotelkamer is een 'versproduct'die
maar 1 keer verkocht kan worden op een dag.
Toplocaties
Grote aankopen zijn het befaamde viersterren Resort Hotel d'Amelander
Kaap op Ameland. Het hotel is met 40 luxe hotelkamers en 136
hotelappartementen het grootste van de Waddeneilanden. Andere aankoop
was het Wassenaarse hotel Duinrand, schitterend gelegen in de duinen.
Gasten kunnen zich 'onthaasten'in de prachtige omgeving. Zo kan men
golfen of met fietsen van de hotels mooie tochten maken.
Inspelen op wensen markt
Lukens hotelketen mikt vooral op mensen die een korte vakantie willen.
"Dertigers, gezinnen en veel 55-plussers. Laatstgenoemde categorie is
een groep die alles al heeft gezien. Ze willen niet meer de hele dag
op Schiphol zitten, maar wandelen, fietsen en golfen in een mooie
omgeving. De trend is dat zij vaker, korter en dichter bij huis er
tussen uit willen".