IP/06/218
Brussel, 23 februari 2006
EU-Commissaris Mandelson van Handel stelt voor geleidelijk een recht in te
stellen naar aanleiding van de dumping van leren schoenen uit China en
Vietnam
Europees Commissaris Peter Mandelson van Handel heeft vandaag
bevestigd dat het onderzoek van de Europese Commissie naar klachten
over de dumping van leren schoenen uit China en Vietnam overtuigend
bewijs heeft opgeleverd dat er sprake is van staatsinterventie en
dumping, en ook van schade. De Commissaris heeft aanbevolen in de loop
van vijf maanden geleidelijk een recht in te stellen. Detailhandelaren
waarvoor goederen onderweg zijn, worden zo niet plotseling
geconfronteerd met een onverwacht volledig tarief aan de grens.
Niettemin zal er over vijf maanden een volledig recht gelden en zullen
de schadelijke effecten van de dumping worden tegengegaan. Door deze
uitgebalanceerde oplossing wordt de schade gecorrigeerd, maar kunnen
importeurs zich op de situatie voorbereiden. Er komt geen
kwantitatieve beperking voor de invoer van leren schoenen uit Vietnam
en China.
Overtuigend bewijs van ernstige staatsinterventie, dumping en
schade...
Hoewel het onderzoek van de EU plaatsvond in fabrieken waarover vooraf
met de regeringen van Vietnam en China overeenstemming was bereikt,
bestaat er overtuigend bewijs dat er sprake is van een ernstige mate
van staatsinterventie in de sector leren schoeisel in China en Vietnam
- via goedkope financiering, tijdelijke belastingvrijstellingen,
niet-marktconforme grondpacht en onjuiste waardebepaling van de
activa. Deze staatsinterventie leidt tot dumping die volgens de
WTO-regels onaanvaardbaar is. Het aanzienlijke comparatieve voordeel
dat China en Vietnam hoe dan ook hebben, wordt nog eens versterkt door
niet-competitief gedrag.
Dat producenten in de EU hierdoor schade lijden, is bewezen. Door de
groei van de hoeveelheden invoer met dumping sinds 2001 te volgen, is
geconstateerd dat zowel de productie van schoenen in de EU als de
prijzen op de markt van de EU met 30% zijn gedaald. In de sector zijn
zo'n 40.000 banen verloren gegaan. Dit is niet uitsluitend aan de
dumping van goederen te wijten, maar de staatsinterventie en dumping
die in China en Vietnam plaatsvinden, hebben de hevige
concurrentiestrijd wel verergerd.
In een aanbeveling van de Commissaris van Handel zijn voor China 19,4%
en voor Vietnam 16,8% aan voorlopige rechten vastgesteld. De
aanbeveling behelst een geleidelijke invoering van de rechten in vijf
maanden tijd, te beginnen bij ongeveer 4%.
De Commissie tracht met de Chinezen en de Vietnamezen afspraken te
maken om de door het onderzoek van de EU aangekaarte bezwaren aan te
pakken. De Commissie is blij met de signalen van China en Vietnam dat
zij bereid zijn het probleem aan te pakken.
Met de belangen van de detailhandel en de consument is terdege
rekening gehouden...
In dit geval gaat het om negen paar schoenen op elke 100 door
Europeanen gekochte paren. Het is aantoonbaar dat, hoewel de prijzen
van ingevoerde leren schoenen in de EU de laatste vijf jaar met meer
dan 20% zijn gedaald, de consumentenprijzen stabiel zijn gebleven en
zelfs licht zijn gestegen. Door de invoering van een recht zou die
prijs gemiddeld stijgen met iets meer dan 1,5 euro op de gemiddelde
groothandelsprijzen van 8,5 euro voor schoenen met
detailhandelsprijzen van 30 tot 100 euro. Er bestaat binnen de
bevoorradingsketen ruimte om een klein recht op de invoerkosten te
absorberen door de kosten te spreiden over verschillende
productassortimenten en de verschillende schakels in de
distributieketen.
De Commissaris van Handel beveelt aan om in het belang van de EU
kinderschoenen en hightech sportschoenen uit te sluiten van de
voorlopige maatregelen, omdat uit het onderzoek van de Commissie
blijkt dat er van deze schoenen zo weinig in de EU worden
geproduceerd, dat geen schade is opgetreden.
Geen protectionistische maatregel...
Staatsinterventie van dit type in een zeer concurrerende bedrijfstak
is strijdig met elke notie van eerlijke handel. De EU neemt geen
maatregelen tegen lage kosten en comparatieve voordelen, maar wel
tegen niet-competitief gedrag. Door het "beginsel van het laagste
recht" dat aan de antidumpingregels van de EU ten grondslag ligt,
kunnen antidumpingmaatregelen zeer zeker niet worden gebruikt om de
invoer duurder te maken dan het equivalente Europese product. De
concurrerende goederen kunnen zo toch veel goedkoper blijven dan het
Europese equivalent, en vaak gebeurt dat ook. Dit geldt niet voor de
regels die India, de Verenigde Staten en China zelf toepassen. Ook
past geen van deze landen een regel inzake "algemeen belang" toe,
zoals de EU.
European Union