Saab Aero X conceptauto toont toekomstige designtaal
(2/28/2006)
De Saab Aero X conceptauto belichaamt de Scandinavische achtergrond
van het merk en brengt de historische banden met de
luchtvaartindustrie tot uitdrukking in een uniek design voor een
high-performance sportauto.
De Aero X is bedoeld als eerste aanwijzing naar een nieuwe
designfilosofie, met talloze innovatieve kenmerken die zichtbaar
zullen zijn in toekomstige producten van Saab. Zoals van Saab mag
worden verwacht, breekt zowel het interieur als het exterieur van deze
dynamische tweezitscoupé met bestaande conventies ten aanzien van
automotive design.
Het eerste dat opvalt aan het uiterlijk van de Aero X is het ontbreken
van portieren en raamstijlen. Dit studiemodel is dan ook voorzien van
een glazen dak, vergelijkbaar met dat van een straaljager. Hiermee
heeft de bestuurder in de Aero X rondom ongehinderd zicht en kan hij
gemakkelijk in- en uitstappen in de lage cabine.
Het vermogen van de vierwielaangedreven Saab Aero X komt van een
bijzondere nieuwe krachtbron. Deze 400 pk sterke twin-turbo Biobower
V6-motor is geschikt voor bio-ethanol, een duurzame brandstof die
vriendelijk is voor het milieu en geen extra CO produceert. Het
âgroeneâ vermogen van deze geavanceerde krachtbron geeft een nieuwe
betekenis aan de uitdrukking âverantwoorde prestatiesâ.
Het interieur van de Saab Aero X voegt een nieuwe dimensie toe aan
traditioneel helder Scandinavisch design, mede omdat conventionele
knoppen en schakelaars volledig ontbreken. Ter vervanging daarvan
heeft Saab technieken toegepast uit de Zweedse glasindustrie en worden
op een aantal punten in het glazen oppervlak driedimensionale beelden
weergegeven.
Zowel voor de verlichting van het exterieur als van het interieur is
gekozen voor LED-technologie (light-emitting diodes), waardoor het
designteam nieuwe mogelijkheden had om te experimenteren met deze
compacte technologie die in toekomstige modellen van Saab steeds vaker
zijn opwachting zal maken.
Dankzij de lichte carrosserie van koolstofvezel, de lichtgewicht
aandrijflijn, de elektronisch aangestuurde wielophanging en de
vierwielaandrijving is de Saab Aero X een uitgesproken opwindende
rijdersauto met prestaties die passen bij zijn dynamische uiterlijk.
Met behulp van computersimulaties is berekend dat de acceleratie van 0
tot 100 km/uur slechts 4,9 seconden in beslag neemt, met een begrensde
topsnelheid van 250 km/uur.
Hoewel de Aero X in de eerste plaats is gericht op de bestuurder, is
het interieur verrassend functioneel, een eigenschap die ieder design
van Saab kenmerkt. Zo verbergt de fraai gevormde achterzijde een
dubbele bergruimte, met een conventionele hatchback en een
onderliggende schuiflade.
âDit studiemodel laat zien hoe traditioneel sterke merkwaarden van
Saab kunnen leiden tot en stoer, innovatief designâ, aldus Bryan
Nesbitt, Executive Director van GM Design Europe. âIn de toekomst
zullen we deze merkwaarden zorgvuldig bewaken, waarbij we voor nieuwe
producten van Saab altijd uitgaan van typisch Scandinavische
designaccenten.â
âMet dit concept tonen we de vele opwindende mogelijkheden die
ontstaan wanneer het merk een progressievere designtaal kiestâ,
vertelt Jan Ãke Jonsson, Managing Director Saab Automobile. âOnze
designers, ingenieurs en marketingmensen hebben in Zweden de ideale
voedingsbodem om het unieke DNA van het merk Saab te bewaken en over
te brengen. Dat vormt de garantie dat ook toekomstige producten
belangrijke kwaliteiten als modern design, sportieve prestaties en
innovatieve functionaliteit in zich verenigen, op een manier die
kenmerkend is voor Saab.â
De Saab Aero X is de meest recente toevoeging in een reeks
conceptautoâs waarmee Saab voor ieder afzonderlijk studiemodel de
nadruk vestigt op een andere merkwaarde. Tot deze conceptautoâs horen
de âvierdimensionaleâ 9X (IAA Frankfurt 2001), de 9-3X Cross-over
Coupé (Detroit 2002) en de 9-3 Sport Hatch concept (IAA Frankfurt
2003).
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai