nummer 041 / Ede, 27 februari 2006
Ede stelt vraag van burger centraal
Ede bracht recent de nieuwe service Vraag & Antwoord online. De
service is ontwikkeld vanuit de informatie-vraag van de burger. Op
basis van woordherkenning levert de service ook toepasselijke
informatie op open vragen. Vraag & Antwoord is een samenwerking van de
diverse gemeentelijke balies. Daarmee is Ede de eerste gemeente die
een dergelijke dienstverlening heeft ontwikkeld en aanbiedt vanuit een
concernbrede aanpak.
Vraag & Antwoord is ontwikkeld op basis van vragen zoals de burger die
via de gebruikelijke media stelt aan de gemeente. De vragen zijn
verzameld door de samenwerkende gemeentelijke balies. De balies zijn
eveneens verantwoordelijk voor de koppeling naar een adequaat
informatie-aanbod.
Vraag & Antwoord biedt bezoekers meerdere opties, waaronder het
stellen van een open vraag. Een populaire entree is de top 10 van
meest gestelde vragen. Daarnaast is het mogelijk om thematisch of
alfabetisch te zoeken. Vanuit de keuze die wordt gemaakt wordt
gekoppeld naar op de praktijk gebaseerde lijsten van vragen.
Vragen worden voorzien van een relevant informatie-aanbod, waarbij
niet alleen de vraag wordt beantwoord maar ook aanvullende, aan de
oorspronkelijke vraag verwante vragen in beeld worden gebracht. Op die
manier wordt de informatie-vrager bediend met een zo adequaat en
compleet mogelijk aanbod.
In principe is de service continu in ontwikkeling. Nieuwe vragen
dienen als input voor verbetering en uitbreiding. De software voor
vraagherkenning en informatiekoppeling werd ontwikkeld door Kahuna. De
implementatie, in samenwerking met de balies, werd uitgevoerd door
Stroomt.
De ontwikkeling van de service maakt deel uit van het meerjarige
Innovatieprogramma ww.ede.nl. Ede communiceert het programma via de
website onder de button De Toekomst en middels de digitale nieuwsbrief
EDE 24x7 Netnieuws.
Gemeente Ede