Gemeente Almere

Tunnelverbinding tussen A6 en A9 beste oplossing voor verkeersproblemen

Het college van B en W reageert hiermee op de Alternatieven- en varianten nota van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Almere wil bovendien een verbreding van de A6. Iedere morgen staan er lange files op de A6, dus maatregelen zijn noodzakelijk en wel op de kortst mogelijke termijn, vindt het college.

De Alternatieven- en variantennota van de planstudie Schiphol- Amsterdam- Almere geeft een beeld van de uitkomsten van een jaar studie met als doel de problemen op de A1, A6 en A9 op te lossen. De onderzochte alternatieven zijn:

· Stroomlijnalternatief: verbreding van de bestaande A1 en Gaasperdammerweg (A9)

· Verbindingsalternatief: een verbindingsweg tussen de A6 en A9 (in een tunnel)

· Nul-plusalternatief: geen aanleg van nieuwe wegen, wel een kilometerheffing

Voorkeur Almere

Het verbindingsalternatief scoort het beste op het gebied van de bereikbaarheid, omdat hierdoor meer autos verwerkt kunnen worden en er dus minder files worden verwacht. Bovendien komen er zo meer mogelijkheden om van Almere naar Schiphol te gaan, waardoor het verkeer zich beter over de regio verspreidt en bij ongelukken een alternatieve route beschikbaar is. Tot slot veroorzaakt de aanleg van de tunnelverbinding nauwelijks verkeershinder tijdens de werkzaamheden. Bij de aanleg van het stroomlijnalternatief zal juist veel verkeershinder ontstaan. Onderzoek heeft verder uitgewezen dat de tunnelvariant voor wat betreft de natuur en het milieu een zeer acceptabel alternatief is.

Alternatieven

Almere zal zich niet verzetten als blijkt dat het politiek en maatschappelijk beter is om het stroomlijnalternatief te kiezen. Dit omdat het college een snelle realisatie van de vereiste weguitbreiding belangrijk vindt. Almere wijst het nul-plusalternatief resoluut af, omdat het Rijk hiermee haar belofte voor extra infrastructuur niet nakomt. Dit alternatief zal een nadelig effect hebben op de economische ontwikkeling in de regio.

Verbreding A6

Naast de voorkeur voor de A6/ A9 verbinding pleit Almere tegelijk voor de aanleg van een hoofd- en parallelbanen systeem op de A6. Het lokale verkeer kan dan gebruik maken van de parallelbanen, terwijl het regionale verkeer op de hoofdbaan blijft. Dit garandeert in de toekomst een betere doorstroming op de A6 en een betere lokale bereikbaarheid.

Planning

Komende zomer kiest het Kabinet het alternatief, wat verder uitgewerkt gaat worden in een tracébesluit. Dit besluit moet in 2009 genomen worden. De uitvoering start dus op zijn vroegst in 2010 en neemt minimaal 5 jaar in beslag.

Kijk voor meer informatie op www.almere.nl/verkeer en op http://www.schiphol-amsterdam-almere.nl