Tunnelverbinding tussen A6 en A9 beste oplossing voor verkeersproblemen
Het college van B en W reageert hiermee op de Alternatieven- en
varianten nota van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Almere
wil bovendien een verbreding van de A6. Iedere morgen staan er lange
files op de A6, dus maatregelen zijn noodzakelijk en wel op de kortst
mogelijke termijn, vindt het college.
De Alternatieven- en variantennota van de planstudie Schiphol-
Amsterdam- Almere geeft een beeld van de uitkomsten van een jaar
studie met als doel de problemen op de A1, A6 en A9 op te lossen. De
onderzochte alternatieven zijn:
· Stroomlijnalternatief: verbreding van de bestaande A1 en
Gaasperdammerweg (A9)
· Verbindingsalternatief: een verbindingsweg tussen de A6 en
A9 (in een tunnel)
· Nul-plusalternatief: geen aanleg van nieuwe wegen, wel een
kilometerheffing
Voorkeur Almere
Het verbindingsalternatief scoort het beste op het gebied van de
bereikbaarheid, omdat hierdoor meer autos verwerkt kunnen worden en er
dus minder files worden verwacht. Bovendien komen er zo meer
mogelijkheden om van Almere naar Schiphol te gaan, waardoor het
verkeer zich beter over de regio verspreidt en bij ongelukken een
alternatieve route beschikbaar is. Tot slot veroorzaakt de aanleg van
de tunnelverbinding nauwelijks verkeershinder tijdens de
werkzaamheden. Bij de aanleg van het stroomlijnalternatief zal juist
veel verkeershinder ontstaan. Onderzoek heeft verder uitgewezen dat de
tunnelvariant voor wat betreft de natuur en het milieu een zeer
acceptabel alternatief is.
Alternatieven
Almere zal zich niet verzetten als blijkt dat het politiek en
maatschappelijk beter is om het stroomlijnalternatief te kiezen. Dit
omdat het college een snelle realisatie van de vereiste weguitbreiding
belangrijk vindt. Almere wijst het nul-plusalternatief resoluut af,
omdat het Rijk hiermee haar belofte voor extra infrastructuur niet
nakomt. Dit alternatief zal een nadelig effect hebben op de
economische ontwikkeling in de regio.
Verbreding A6
Naast de voorkeur voor de A6/ A9 verbinding pleit Almere tegelijk voor
de aanleg van een hoofd- en parallelbanen systeem op de A6. Het lokale
verkeer kan dan gebruik maken van de parallelbanen, terwijl het
regionale verkeer op de hoofdbaan blijft. Dit garandeert in de
toekomst een betere doorstroming op de A6 en een betere lokale
bereikbaarheid.
Planning
Komende zomer kiest het Kabinet het alternatief, wat verder uitgewerkt
gaat worden in een tracébesluit. Dit besluit moet in 2009 genomen
worden. De uitvoering start dus op zijn vroegst in 2010 en neemt
minimaal 5 jaar in beslag.
Kijk voor meer informatie op www.almere.nl/verkeer en op
http://www.schiphol-amsterdam-almere.nl
Gemeente Almere