Den Haag, 27 februari 2006
Vragen van het lid Bussemaker (PvdA) aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
over dekking van de zogenoemde WIA-krater voor ambtenaren van zijn ministerie
1. Staat u nog steeds achter de volgende uitspraak over de wet WIA die u in december 2005 heeft gedaan: 'Ik wil met nadruk stellen dat iedereen, ook personen die al ziek zijn, vanaf 1 januari 2006 verzekerd is van een adequate uitkering. Bovenwettelijke aanvullingen op deze uitkeringen zijn niet nodig. Bovenwettelijke uitkeringen zijn zelfs ongewenst in geval deze de participatie zouden hinderen.'
2. Klopt het dat het ministerie van SZW zijn ambtenaren de mogelijkheid biedt via een verzekeraar een bovenwettelijke aanvulling op de uitkering te verkrijgen? Waaruit bestaat deze?
3. Hoe is een dergelijk aanbod van uw ministerie te rijmen met uw uitspraak dat bovenwettelijke uitkeringen niet nodig zijn?
4. Welke andere ministeries hebben hun ambtenaren vergelijkbare mogelijkheden voor bovenwettelijke aanvullingen als SZW geboden?
5. Welke acties heeft u ondernomen om uw ministerie ervan te weerhouden bovenwettelijke aanvullingen, die volgens u onnodig zijn, aan te bieden aan ambtenaren?
6. Klopt het dat ambtenaren die op het bovenwettelijke verzekeringsaanbod ingaan, een dekking kunnen krijgen die ertoe leidt dat hun WGA-uitkering en eventuele inkomsten uit arbeid worden aangevuld tot 70% van hun laatst verdiende inkomen?
7. Acht u de prikkelstructuur nog steeds van groot belang voor het welslagen van de doeleinden van de WGA, inclusief de structuur waarin het totale inkomen voor mensen met een WGA-uitkering met (ten minste) één euro toeneemt voor iedere euro aan extra inkomsten, zo lang zij niet uitstijgen boven 100% van hun resterende verdiencapaciteit, zoals u uiteen heeft gezet in de memorie van toelichting van de wet WIA ?
8. Acht u de prikkelstructuur inclusief de bovenwettelijke aanvullingen voor uw ministerie even effectief als die van de WGA? Kunt u dat beargumenteren?
9. Bent u bereid uit te (laten) rekenen wat de WGA werkgevers aan besparing oplevert als alle werkgevers dezelfde bovenwettelijke aanvullingen inzetten als het ministerie van SZW, in vergelijking met de besparing die door het CPB is becijferd ?
10. Hindert verwatering van de prikkelstructuur in de WGA door bovenwettelijke aanvulling tot 70% van het laatst verdiende inkomen volgens u de participatie? Zo ja, wat gaat u dan doen om het verzekeringsaanbod aan uw ambtenaren ongedaan te maken? Zo nee, wanneer doet u dan voorstellen om de WGA-uitkering voor iedereen te verhogen tot 70% van het laatst verdiende inkomen?
11. Kunt u samen met uw collega van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een systematisch overzicht geven van de bezuinigings- en lastenmaatregelen die dit kabinet heeft doorgevoerd, en die het kabinet (deels) heeft gecompenseerd voor ambtenaren, inclusief WIA?
Handelingen 33ste vergadering, p. 2282 (13 december 2005).
Telegraaf van 20 febr 2006
Kamerstuk 30 034 nr. 3, p. 63.
CPB Memorandum 114, Structurele effecten van de WIA, 5 april 2005, tabel 5.1 (microlasten voor burgers en bedrijven).
Partij van de Arbeid