Federale regering Belgie
Airbus SNBA in Rwanda
(2006-02-27)
Persdienst Buitenlandse Zaken
De Belgische regering is verontwaardigd over de houding van de
Rwandese autoriteiten in de zaak van de Airbus van SNBA, die van 21
tot 24 februari 2006 geblokkeerd stond te Kigali. Het toestel kon
Rwanda slechts verlaten na 72 uren vertraging en na herhaalde
interventies door Premier Verhofstadt en Minister De Gucht. Beiden
tonen zich verheugd over het feit dat de geblokkeerde passagiers
eindelijk naar huis konden terugkeren.
Persbericht van Premier Guy Verhofstadt en van de Minister van
Buitenlandse Zaken Karel De Gucht.
Brussel 24 februari 2006.
De Belgische regering is verontwaardigd over de houding van de
Rwandese autoriteiten in de zaak van de Airbus van SNBA, die van 21
tot 24 februari 2006 geblokkeerd stond te Kigali. Het toestel kon
Rwanda slechts verlaten na 72 uren vertraging en na herhaalde
interventies door Premier Verhofstadt en Minister De Gucht. Beiden
tonen zich verheugd over het feit dat de geblokkeerde passagiers
eindelijk naar huis konden terugkeren.
Het niet vrijgeven van een vliegtuig zonder gegronde reden is volledig
in strijd met het internationaal recht. De Rwandese zaakgelastigde
werd daarom vandaag geconvoceerd op het ministerie van Buitenlandse
Zaken.
Een Rwandees toestel van de maatschappij Silverback wordt sinds
augustus 2005 uit veiligheidsoverwegingen aan de grond gehouden in
België, nadat hieraan ernstige technische problemen vastgesteld werden
die in strijd zijn met de geldende internationale normen. De Rwandese
autoriteiten werden hierover ten gronde ingelicht.
In december 2005 werd door het Europese Parlement en (met unanimiteit)
door de Raad een reglement aangenomen om een communautaire lijst op te
stellen van luchtvaartmaatschappijen die niet langer op Europese
luchthavens mogen vliegen. In toepassing van dit reglement heeft
België aan de Commissie laten weten dat de maatschappij Silverback het
voorwerp uitmaakt van een exploitatieverbod op zijn grondgebied omdat
deze niet aan de internationale veiligheidsnormen voldoet.
De Europese Commissie heeft, met het oog op het respecteren van de
rechten van de verdediging (art.7 van dit reglement), op 21 februari
2006 een schrijven gericht aan Silverback. Het Europese reglement
voorziet duidelijk dat de betrokken luchtvaartmaatschappijen mogen
gehoord worden en dat zij hun tegenargumenten kenbaar kunnen maken.
De Rwandese autoriteiten hebben nog dezelfde dag het SNBA toestel aan
de grond gehouden, zonder daartoe aan de Belgische overheid gegronde
redenen mede te delen.
Uit de recentste gesprekken met de Rwandese regering bleek dat deze
laatste een duidelijk verband gelegd heeft tussen het vasthouden van
het SNBA vliegtuig en alle bovengenoemde maatregelen ten aanzien van
Silverback. Dit is totaal onaanvaardbaar, temeer daar het vliegtuig
van SNBA volgens alle internationale normen technisch conform en
luchtwaardig is.
België zal niet nalaten zijn partners te informeren van deze
ontoelaatbare praktijken, die een ernstige smet dreigen te werpen op
het imago van Rwanda bij de internationale gemeenschap. Mochten
dergelijke feiten zich herhalen dan dreigt dit een nefaste invloed te
hebben op de samenwerking tussen beide landen.