Center tone consultancy

Rotterdam, 27 februari 2006

Merken en merkenrecht
Door Jacqueline Leperf - van der Sluis

Steeds vaker ziet men het (r) - teken achter een naam of een logo verschijnen. Merken zijn benamingen, tekeningen, afdrukken, stempels, letters, cijfers, vormen van waren of verpakkingen en alle andere tekens die dienen om de waren en/of diensten van een onderneming te onderscheiden. Een merk kan zowel op een bedrijfsnaam als op persoonlijke titel geregistreerd worden. Als het dus gaat om de bescherming van een naam en/of een logo, dan is merkenregistratie een goede optie. Het gebruik en de ontwikkeling van een merk alleen geeft nog geen rechten. Alleen door een merk te registreren, ook wel deponeren genoemd, wordt men eigenaar van het exclusieve merkenrecht.

Bescherming via het merkenrecht wordt verkregen voor individuele merken en collectieve merken. Individuele merken zijn tekens die worden gebruikt om producten en/of diensten van een onderneming te onderscheiden. Collectieve merken zijn merken die dienen om één of meer gemeenschappelijke kenmerken te onderscheiden van waren en/of diensten afkomstig van verschillende ondernemingen en zijn voornamelijk bedoeld als waarborgteken voor de gemeenschappelijke kwaliteit. Voorbeelden daarvan zij KEMA-keur en het wolmerk.
Een merk dient vooral onderscheidend vermogen te bezitten. Hoe meer onderscheidend vermogen, hoe sterker een merk is, hoe meer bescherming het merk heeft. Dit betekent dat een bepaald product of een bepaalde dienst herkenbaar moet zijn aan de hand van het teken dat afkomstig is van een bepaalde onderneming. Een goed voorbeeld is de vorm van het Wokkelzoutje, de kleur groen van KPN Telecom, de schelp van Shell of de M van McDonalds. Voordat een onderzoek of een depot kan plaatsvinden moeten producten en/of diensten eerst worden onderverdeeld in klassen. Er zijn 45 klassen. Iedere klasse vertegenwoordigt een groep van waren en/of diensten. Aan de hand van het product en/of de dienst van een onderneming vindt er een indeling plaats. Alvorens overgegaan kan worden tot deponeren van een merk stelt de wet een ambtelijk depotonderzoek verplicht. Daar alleen al meer dan
1.000.000 merken in het Benelux merkenregister gedeponeerd zijn is het van essentieel belang de risico's te kennen die een merk met zich mee kan brengen. Zonder dit onderzoek is het niet mogelijk een merk te registreren.

Als een merk niet aan de daaraan gestelde voorwaarden voor registratie voldoet, kan het sinds 1 januari 1996 door het Merkenregister geweigerd worden. Een depot van een merk kan geweigerd worden op gronden van het missen van onderscheidend vermogen, het beschrijvende karakter van de waren of diensten, het in strijd zijn met de openbare orde of goede zeden, of als het misleidend is. Tegen een voorlopige weigering bestaat de mogelijkheid om in verweer te gaan. Ook tegen een definitieve weigering kan beroep worden aangetekend. Een merk kan niet geweigerd worden op grond van één of meer eerdere inschrijvingen in dezelfde waren en/od diensten klassen. Maar het is dan niet verstandig om in dat geval het depot door te zetten. De houders van de eerdere depots kunnen juridische stappen ondernemen.
Uit het voorgaande blijkt dat het van essentieel belang is vooronderzoeken te laten verrichten.
Nadat aan alle voorwaarden is voldaan wordt het merk ingeschreven in het Merkenregister en ontvangt men een bewijs van inschrijving. Een Benelux registratie is geldig voor een periode van 10 jaar, de registratie kan telkens weer voor 10 jaar verlengd worden. Een merk blijft rechtsgeldig als het merk tevens aantoonbaar op een commercieel normale manier gebruikt wordt.

Als men zich als onderneming op de internationale markt begeeft is het belangrijk dat het merk ook internationaal beschermd is. Met de vorming van de Europese Unie bestaat de mogelijkheid een merk door middel van een registratie in alle 25 aangesloten landen tegelijk te beschermen. Het gemeenschapsmerk wordt dan gedeponeerd bij het Europees Merkenregister. De procedure die gehanteerd wordt is vrijwel gelijk aan de Benelux procedure. Ook hier wordt aan de hand van een wettelijk onderzoek getoetst of een merk onderscheidend vermogen bezit en kan bekeken worden of een merk niet identiek is aan eerder gedeponeerde merken. Het merk wordt gepubliceerd waarna kan worden geregistreerd. Na een periode van circa anderhalf jaar ontvangt men een bewijs van inschrijving. Het is ook mogelijk om voor een Internationale registratie per land te kiezen. Op basis van een Benelux registratie is het mogelijk om merkbescherming te verkrijgen in landen die aangesloten zijn bij de Overeenkomst of het Protocol van Madrid. Momenteel zijn er meer dan zeventig landen aangesloten bij deze overeenkomsten. Indien er kort na een Benelux registratie een aanvraag ingediend wordt krijgt men voor deze Internationale registratie dezelfde datum als het Benelux depot. Hier spreekt men dan over het verkrijgen van het recht van voorrang. Dit is belangrijk omdat uw merk vanaf deze datum bescherming geniet.
Ook is het mogelijk om voor landen buiten de Europese Unie of voor landen die geen lid zijn van de Overeenkomst of het Protocol van Madrid bescherming te verkrijgen. Deze procedures kunnen van land tot land verschillen.
Zodra een merk gedeponeerd is kunt u zich verweren tegen derden die een identiek of overeenstemmend merk voor dezelfde of gelijksoortige waren en/of diensten op de markt brengt.

Uiteraard zijn er meer rechten die onder het Intellectuele Eigendom vallen, maar hierboven is een van deze rechten weergegeven. Alleen door een individueel of collectief merk te registreren en te gebruiken wordt men eigenaar van het exclusieve merkenrecht. Alleen als het merk voldoende onderscheidend vermogen bezit kan deze voor registratie in aanmerking komen. Na de classificatie van het merk zal deze goed moeten worden onderzocht voordat deze geregistreerd kan worden. Men heeft voor de merkenregistratie de keuzen uit een Benelux procedure, Europese procedure, een Internationale procedure aangesloten landen of een Internationale procedure voor niet aangesloten landen. Na een dergelijke investering kan men vaak op eenvoudige wijze plagiaat tegen gaan. Er zijn diverse mogelijkheden om een product te beschermen. Denk vooral aan de kracht van de combinatiemogelijkheden van deze rechten. Jacqueline Leperf - van der Sluis is directeur en merkgemachtigde bij Center Tone Consultancy. Meer informatie omtrent de bescherming van het gehele Intellectuele Eigendom is terug te vinden op de website van Center Tone Consultancy www.merkenregistratie.nl

Note voor de redactie:
Merken en merkenrecht is een informatief artikel (nr. 3) en is onderdeel van een serie artikelen omtrent het IE. De hierna volgende artikelen zullen thematisch andere rechten van het Intellectuele Eigendom behandelen.
Nadere informatie kunt u krijgen bij:
Jacqueline Leperf - van der Sluis, Telefoon: 010-2655335, Mobiel: 06 555 60 893 Center Tone Consultancy - International Trademark Protection Bezoekadres: Sevillaweg 104, 3047 AL Rotterdam Postadres: Vroesenlaan 41b, 3039 DX Rotterdam
Telefoonnummer: +31 (0)10 2655335, Faxnummer: +31 (0)10 2655417 Kamer van Koophandel Rotterdam: Stichting 41133170, Rekeningnummer Postbank: 6892598 info@merkenregistratie.nl, www.merkenregistratie.nl