In Galerie Zuidvliet 8 Maassluis (GZ8M) is er altijd weer wat anders

Vier schilders en een 'glassgieter' in de expositie die wordt gehouden van 26 februari 2006 tot en met 28 maart 2006

MAASSLUIS, 20060217 -- Op zondag 26 februari 2006 opent de heer mr. P. Hoogenraad , wethouder voor cultuur om 15.00 uur de zesde expositie van Galerie Zuidvliet 8 Maassluis. Er worden schilderijen geëxposeerd van Annemiek Custers, Leo van den Herik, Paul Steenhauer en Gerard Sonneveld. Daarnaast wordt er gegoten glas van Martijn Lammers getoond.


Leo van den Herik (1956) heeft na zijn studie aan de Stichting Opleiding Leraren in Utrecht (1980) eerst een aantal jaren in het onderwijs gewerkt als docent tekenen.
Van jongs af had hij de wens kunstenaar te willen zijn. In de jaren 70 ontdekte hij de vrijheid van het werken volgens de beginselen van de COBRA-beweging. Na zijn opleiding ontwikkelde hij langzaamaan een eigen stijl en vanaf 1990 heeft hij zijn kunstenaarsschap geprofessionaliseerd en exposeert hij regelmatig in het hele land.
Aanvankelijk werkte hij vooral met pastelkrijt. Op zijn tekeningen figureerde vooral de mens in een voortdurende, maar altijd falende poging tot communicatie.
In de pers uit die tijd: "het werk van Van den Herik laat zich in eerste instantie beschouwen als realistisch, maar heel vaak is er een dubbele bodem, waardoor er een poëtische lading zichtbaar wordt onder het overigens vaak met veel oog voor detail weergegeven beeld. Het is deze poëzie waar Van den Herik altijd naar op zoek is. Het is geen vrolijke poëzie. Als er bij de kijker een glimlach wordt opgewekt, is dat door de ironie die de kijker een blik gunt in de eigen ziel.
Soms is het werk verontrustend, maar even vaak kan men vertederd raken of ontroerd door schoonheid of kwetsbaarheid. Het moge duidelijk zijn: geen werk waar men zonder commentaar aan voorbijgaat."
In de loop der tijd verruilde Leo van den Herik steeds vaker het pastelkrijtje voor het penseel en tegenwoordig noemt hij zich vooral schilder. De mens is meer en meer op de achtergrond geraakt. Kleur en vorm strijden steeds meer met 'het verhaal'. Hoewel het werk hierdoor toegankelijker is geworden, blijft het bovenstaande onverminderd van kracht.

Van Annemiek Custers worden schilderijen getoond met bijbehorende gedichten.
De kunstenares is geboren in Lottum, een mooi dorpje aan de Maas bij Venlo. Annemiek Custers schildert vanaf 1992 en is autodidact.
Schilderen is voor haar altijd een belangrijke expressievorm geweest. Zeker tijdens perioden van ziekte was het een goede uitlaatklep.
Twee jaar geleden heeft ze haar schildersactiviteiten geprofessionaliseerd en opende ze haar prachtige lichte atelier/galerie. Om haar werk te toetsen en aan te scherpen heeft Custers door de jaren heen schilderlessen gevolgd bij enkele kunstenaars w.o. Usha in den Rieden (Amsterdam 1992), Jan de Kok (Culemborg, 1997), Marga Adama (Amersfoort 1998) en Jose van Zuijlen (Woudenberg 2003).
Voor Annemiek Custers is schilderen een proces: beelden en gevoelens komen tot uitdrukking in kleur en vorm. Schilderen is voor haar een samenspel, een 'speelse dans' tussen haar binnenwereld en de buitenwereld, het kunstwerk in wording.
Het resultaat is een figuratief abstract schilderij met grote symbolische betekenis.
Ieder schilderij heeft een eigen karakter en verhaal: soms ademt het een ijle, bijna mystieke sfeer uit, dan weer toont een schilderij robuuste, aardse en vurige vormen.
Wat de kunstwerken met elkaar verbindt, is de gelaagdheid in het materiaalgebruik.
Annemiek maakt bij haar schilderijen gedichten. Zij komen tot stand tijdens het proces van schilderen.

Gerard Sonneveld in 1933 geboren te Amsterdam. Hij is getogen in Rotterdam en thans woonachtig in Maasluis. Sonneveld is van jongsaf bezig met tekenen. Op het Marnixgymnasium werd hij als zestienjarige door zijn tekenleraar geïnspireerd om te gaan schilderen. Dit bleef hij tot zijn tweeëntwintigste doen, maar toen werd hij helemaal opgeslokt door het familiebedrijf. Er bleef alleen maar tijd over voor meer passieve kunstbeleving, lezen over kunst en museumbezoeken. Na zijn pensioen wordt de draad met actieve kunstbeoefening weer opgepakt. We kunnen aannemen, dat die grote pauze goed geweest voor de verdieping. Afwisselend zit de autodidact Gerard Sonneveld achter het orgel en zijn schildersezel. Het niet hebben genoten van een specifieke kunstopleiding door Sonneveld zal ongetwijfeld nadelig zijn, maar het spontane in zijn werk compenseert dit voor een belangrijk deel. Tijdens deze expositie wordt een aantal schilderijen van diverse aard getoond. Voor u die zijn werk niet eerder zagen wordt het een prettige kennismaking met Sonneveld. Die hem al meenden te kennen, zien op deze expositie, de andere Sonneveld.

Paul Steenhauer is in 1944 te Leiden geboren en thans woonachtig in Voorburg.
Steenhauer is sedert 1967 werkzaam als beeldend kunstenaar en is werkend lid van de bekende Pulchri Studio. Paul is autodidact. Hij heeft in 1964-1966 gestudeerd aan de Vrije Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag. Het thema van het in de expositie getoonde werk is een weergave van een werkelijkheid die niet direct zichtbaar doch evenwel waarneembaar is. De horizontale opbouw associeert met lanschappelijkheid, zonder landschap te zijn. Door reductie en vereenvoudiging wordt een min of meer voorstellingsloos beeld verwezenlijkt waarin licht, ruimte en tijd zich verenigen. Zijn werk is getoond op vele tentoonstellingen in galeries in binnen- en buitenland, onder meer België, Duitsland, Engeland en Italië; musea waaronder het Van Reekum Museum te Apeldoorn, het Gemeentemuseum Den Haag, het Nijmeegs Museum Commanderie van St. Jan Nijmegen, het Stedelijk Museum Schiedam en het Stedelijk Museum Amsterdam.
Steenhauer's werk bevindt zich in het bezit van diverse gemeenten, instanties en bedrijven alsook in vele binnen- en buitenlandse particuliere verzamelingen.

Martijn Lammers, geboren in 1972 te Delft, laat u op de expositie 'glas' zien, zoals u dit materiaal waarschijnlijk nooit heeft ervaren. Als kind gefascineerd door (edel)stenen en de natuur ging Lammers scheikunde studeren, maar kwam er achter dat hij niet zozeer scheikundige was, maar meer een alchemist. Dat specifieke beroep is door de huidige Arbowet niet meer mogelijk, maar het gieten van glas is voor Martijn een waardige vervanging. Grote hitte, metalen, poeders en branders zijn gereedschappen waarmee Martijn zijn gedachten omzet in objecten met symmetrische vormen. Glas als materiaal past als gegoten in 'zijn plaatje': hard, zwaar, scherp, maar transparant en mysterieus tegelijkertijd. Echt iets voor een alchemist.

Galerie Zuidvliet 8 is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur en vrijdag tot 21 uur. Voorts is de galerie de tweede zondag van de maand van 12.00 tot 17.00 uur en op afspraak geopend. (www.gz8m.nl; info@gz8m.nl; 010 5924727 / 0613779654.)